ایران در آستانه یک فاجعه داروئی قرار گرفته است

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت می‌گوید اگر برنامه‌ و فکری در خصوص تامین دارو وجود نداشته باشند مطمئنا در این زمینه فاجعه‌ای به بار می‌آید. مرگ یک نوجوان دزفولی هموفیلی به‌ بحث کمبود دارو دامن زده است.
 

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته است به رئیس‌جمهور در خصوص تامین داروها تذکر داده اما توجهی نشده و امروز قیمت برخی داروها و تجهیزات پزشکی بیش از ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.


 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس‌ کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در جلسه چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ با ارائه گزارشی در خصوص مشکلات اقتصادی بوجود آمده در بخش سلامت و بهداشت هشدار داده است که اگر برنامه‌ و فکری در این رابطه وجود نداشته باشند، مطمئنا در زمینه دارو فاجعه‌ای به بار می‌آید.
 
به‌گفته شهریاری ایران اکنون در زمینه تامین داروهای سرطانی، تامین تجهیزات پزشکی بخصوص تجهیزات مربوط به عمل قلب و حتی تولید واکسن آنفولانزا با مشکلات جدی روبرو است.
 
حسینعلی شهریاری ادامه داده است: «در شش ماه اخیر بانک مرکزی هیچ ارزی به حوزه سلامت نداده و تامین دارو با مشکلاتی مواجه شده است. در گذشته سهمی که مردم از جیب برای سلامت پرداخت می‌کردند ۵۴ درصد بوده است که این میزان اکنون به بالای ۷۰ درصد رسیده است.»
 
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از شیرخشک به‌عنوان نمونه نام برده  و گفته است الان در بسیاری از داروخانه‌ها شیر خشک مورد نیاز بچه‌ها  وجود ندارد.
 
درگذشت نوجوان دزفولی
 
سایت "خبرآنلاین" سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ گزارش داده بود یک نوجوان ۱۵ ساله  دزفولی بر اثر کمبود داروی بیماران هموفیلی درگذشت.
 
بنا بر این گزارش منوچهر ۱۵ سال سن داشت و در میان ایلات و عشایر نزدیک شهرستان دزفول زندگی می کرد. او که مبتلا به بیماری هموفیلی بود، پس از آن‌که در کوهستان دچار حادثه شد به علت آن‌که دارویی در منزل نداشت پس از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.
 
احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران با اشاره به مرگ این نوجوان گفته است: «متاسفانه در حال حاضر دسترسی بیماران هموفیلی به داروهایشان به دلیل تحریم دشوار شده و عملا با کمبودهای دارویی موجود، بیمار نمی‌تواند در منزل خود دارو نگهداری نموده و در مواقع خطر از آن استفاده نماید.»
 
بحران در بازار دارویی کشور در حال حاضر به شکلی است که به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ذخایر دارویی در ایران تا دو ماه آینده جوابگوست و نیاز دارویی کشور در بسیاری از بیماری‌های خاص تامین نمی‌شود و داروهای آن‌ها کمیاب و نایاب شده است.
 
پیش از این فاطمه ‌هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص اعلام کرده بود تامین دارو برای مبتلایان به بیماری‌های خاص با "تنگناهای شدید" روبرو شده است. رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص ریشه‌ این مشکلات را در دشواری مبادلات ارزی به خاطر تحریم‌های بانکی علیه ایران عنوان کرده است.
 
تاکنون صادرات دارو به ایران از تمام تحریم‌هایی که علیه این کشور وضع شده مستثنا شده است. در تازه‌ترین بسته تحریمی اتحادیه اروپا که روز دوشنبه (۲۴ مهر/ ۱۵ اکتبر) به تصویب رسید پرداخت‌هایی که به تجارت مواد غذایی و محصولات دارویی مربوط باشند از شمول این تحریم‌ها خارج شده‌اند.

رأی دهید
jhanatan - تهران - ایران
این چیزها را برای جایی بکویید که جان انسان مهم باشد....
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 21:57
پیام آقا - خارلمن - سویان
نمی دانم با حماقت و ندانم کاری های این حکومت افلقی (واژه ای که زمان جنگ برای حکومت عراق بکار می بردند) کار مردم بیچاره به کجا خواهد رسید. از وقتی چشم باز کردیم انقلاب و جنگ بود و تحریم و کوپن و صف و حال غربت! در آخر هم این مردم بیچاره هستند که متضرر اصلی می شوند. چون آخوند خیالش راحته و چیزی از اول نداشته که حال از دست بدهد جز قدرت و ثروت باد آورده نفتی. امیدوارم لااقل شیطان رحمی کناد ورنه از خدا که ندائی نیست.
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 22:05
eqqe - بوگوتا - کلومبیا
ﻫﺮﭼﯽ ﻧﺎﺳﺰﺍ ﻧﺴﺎﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﻭ ﺳﺮﺍﻥ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻧﻮ ﺑﻪ ﺑﺪﺑﺨﺘﯽ ﮐﺸﻮﻧﺪﻥ .ﻣﺎﺩﺭﻡ ﺗﻤﺎﺱ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻓﻼﻥ ﺩﺍﺭﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺍﻫﺮﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﯾﮕﻪ ﭘﯿﺪﺍ ﻧﻤﯿﺸﻪ ﺑﮕﯿﺮ ﭘﺴﺖ ﮐﻦ ﺑﺮﺍﻣﻮﻥ .ﺣﺎﻻ ﺭﻓﺘﻢ ﭘﺴﺖ ﮐﻨﻢ ﻣﯿﮕﻦ ﺩﺍﺭﻭﯼ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﻤﯿﻔﺮﺳﺘﯿﻢ .ﺍﻭﻥ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﮐﻠﻤﺒﯿﺎ.ﯾﻌﻨﯽ ﺧﺎﮎ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺭﯾﺲ ﻭ ﺭﯾﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﺍﻭﻥ ﻣﻤﻠﮑﺖ .
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 22:29
piade - تهران - ایران
برای دولت چه فرقی میکنه که ملت چجوری میمیرند. یا بدون دارو یا با شکنجه تو زندان. فرقش چیه؟ مهم اینه که بمیرند حالا مدلش فرقی نداره. زن و مرد و پیر و جوونش هم ابدا مهم نیست.
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 22:54
bitakeyhani - ادسا - اوکراین
تو ایران این کوچکترین مشکله، مردم دارن از گرسنگی میمیرند، چه با دارو چه بدون اون
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 23:58
PERSIANSPIDER - مشهد - ایران
مرگ بر آمریکا این حـ...‌ها هدف‌شون فقط مردمه و بس ! مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا
‌پنجشنبه 25 آبان 1391 - 04:51
delmorde - یوتوبوری - سوئد
در عوض قراره فقط در تهران 85 مسجد علم کنند. مریضها برن تو این خلاها و یک مردک دلقک بی سواد مغز پهن روی منبر به انها بگه وقتی میرید خلا اول کدام پا را بگذارید و ... شوربختی ما از این اراجیف تا زمانی که این اخوندکها و دین مستهجن شان هست تمامی ندارد. ثروت مردم بجاش خرج نمی شود حالا هم تحریم بهانه خوبی دست این خائنین داده. خوب چرا از لبنان و . دارو وارد نمی کنند. اینهمه کمک به این عربها و برخی کشورهای امریکای جنوبی و افریقاشده!!؟؟
‌پنجشنبه 25 آبان 1391 - 13:10
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
تا زمانی که رژیم فاشیستی ملاها دلارهای ملت بیچاره ایران را برای موشک و اسلحه خرج میکند باید هم برای سران حکومت ننگ اسلامی خرید دارو و سلامتی مردم مهم نباشد. بجای این همه سرمایه گذاری بیهوده در نظامی کردن ایران و در دستگاهای سرکوب کردن مردم بهتر نبود برای سلامتی و رفاه مردم خرج میکردند؟ مسئول تمام نابسامانیها و کمبودها سران خود رژیم هستند و شخص رهبری که تنها تصمیم گیرنده در ایران است. پس بروید از رهبرتان بپرسید و پیش او ناله کنید بجای ناسزا گوئی به غرب! کدام حکومت کشور ایران و ایرانیها را وابسته نگه داشته و چرا در عرض 34 سال تا زمانی که پول مفت نفت بود کشور را خودکفا نکردند؟ مقصر ویرانی اقتصاد ایران کدام رژیم است؟ فریب تبلیغات ضد غربی ملاها را نخورید که خیلی راحت غرب را دشمن مردم ایران میکنند و کردند. رفع مسئولیت از خود کردن و بیگانه را دشمن و مقصر دانستن از سیاست خائنانه ملاهاست که به مردم ایران تزریق و القاء کرده اند. یکسری همیشه طلبکارهای مسلمان ایرانی بهتره بروند یقه سران خود رژیم را بگیرند که دلارهای ایرانیها را به سوریه میفرستد.
‌پنجشنبه 25 آبان 1391 - 13:46
sara_ra - تهران - ایران
هموطن های عزیزم از نبود دارو دارن یکی یکی جون میدن...و این حیوونا واسه بقای خودشون با وقاحت تمام قمار سلاح اتمی می کنن...
‌پنجشنبه 25 آبان 1391 - 16:10
danial nabi - استكهلم - سوئد
لعنت بر آمریکا و دنبالیچه هاش... بشمار....
‌پنجشنبه 25 آبان 1391 - 21:18
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.