سقوط یک خانواده از چرخ و فلک در تبریز : مـرگ​دلخـراش​مــادرم​را​دیـدم

همه چیز در چند ثانیه اتفاق افتاد. اول صدای خش‌خشی آمد و بعد کابین واژگون شد و پدر و مادرم از بالا به زمین پرت شدند.


 این گفته امیر مهدی عشقی است، پسری که از حادثه مرگبار شهربازی پارک «ائل‌گلی» تبریز به طرز معجزه‌آسایی جان سالم به در برد. امیرمهدی 14 ساله، دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار شوک به شرح حادثه پرداخت و گفت: حوصله‌ام سر رفته بود، پدرم (اصغر عشقی) پیشنهاد داد به شهربازی برویم و کمی تفریح کنیم. خیلی خوشحال شدم، پدرم، مادرم و من به سمت ائل‌گلی راه افتادیم. وارد پارک که شدیم، اول رفتیم به سمت قایق‌‌ها و سوار این قایق‌‌ها شدیم.


 بعد به شهربازی رفتیم و سوار چرخ و فلک شدیم، فقط ما بودیم و هیچ‌کس دیگری در صف چرخ‌فلک حضور نداشت. وقتی سوار شدیم هیچ‌کس به ما نگفت کمربند ببندید، البته من کمربند خودم را بستم، ولی کوتاه بود فکر می‌کنم پدرم هم بست، ولی مادرم نتوانست آن را ببندد. کسی هم نبود که کمکمان کند. من ندیدم مسئول چرخ‌فلک بیاید و کنترل کند، من ندیدم متصدی بیاید و بگوید کمربندتان سالم است یا نه؟ هیچ‌کدام از اینها برایشان مهم نبود!

 این نوجوان 14 ساله، در حالی که اشک امانش نمی‌داد، ادامه داد: چرخ ‌فلک حرکت کرد و به هوا رفت، همه چیز در چند ثانیه اتفاق افتاد، اول یک صدای خش‌خش آمد، انگار که پیچ کابین باز شد و بعد کابین به یک میله خورد و برگشت، همه این اتفاقات در 40 ثانیه افتاد و پدر و مادرم از بالا به پائین پرت شدند و من مرگ دلخراش مادرم را دیدم!
 امیرمهدی که با یادآوری آن صحنه‌‌ها غم درونش بیشتر می‌شود با صدای گرفته و چشمان اشکبار می‌گوید: من هنگام سقوط توانستم با یک دست از میله‌ای آویزان شوم، کابین که برگشت، کمربند هم پاره شد، یعنی اگر مادرم کمربند هم می‌بست باز هم مانع افتادنشان نمی‌شد.
 به فاصله 20 ساعت از این حادثه، مدیر لوناپارک ائل‌گلی تبریز علت حادثه را نبستن کمربند و رهاسازی آن در بیرون کابین و در نتیجه گیرکردن کمربند به کابین پائین‌دستی و واژگون شدن کابین اعلام کرده بود. امیرمهدی عشقی در این رابطه می‌گوید: اصلاً چنین چیزی درست نیست، کمربند آنقدر کوتاه بود که مادرم نتوانست آن را ببندد، کمربند من هم پاره شد.
 این نوجوان با انتقاد از امدادگران به شوک گفت: نیرو‌های امدادی خیلی دیر رسیدند. من مدتی طولانی با یک دست از میله آویزان شده بودم تا اینکه امدادگران مرا از بالا به پائین آوردند. شاید اگر چند دقیقه دیگر می‌گذشت من هم به دلیل خستگی دستم به پائین پرتاب می‌شدم.
 امیرمهدی عشقی در پایان حرف‌هایش درخواستی هم از مسئولان دارد، او می‌گوید: من عزیز‌ترین آدم‌‌های زندگی‌ام را از دست دادم، تا آخرین لحظه هم پرونده شکایت از مسببین حادثه را پیگیری می‌کنم. من از خون پدر و مادرم نمی‌گذرم و هر کس که سبب این اتفاق است باید مجازات شود.
 محمد عادلی، دایی امیر مهدی نیز در پاسخ به صحبت‌‌های حسن‌زاده، مدیر پارک ائل‌گلی تبریز گفت: هر کابین 4 کمربند دارد و 3 تن می‌توانند آنها را ببندند، اولاً در کارشناسی معلوم شد یکی از کمربند‌ها که متعلق به اصغر عشقی (پدر خانواده) بود پاره شده ثانیاً کمربند چهارمی که وجود داشت آویزان شده، سؤال اینجاست، آیا این دستگاه متصدی و مسئول ندارد که وضع کمربند‌ها را کنترل کند؟ آیا نباید اگر کمربندی به بیرون افتاد دستگاه خاموش می‌شد و به مسافران کابین تذکر می‌دادند؟
 روز سه‌شنبه وقتی کارشناسان دستگاه را مورد بررسی قرار دادند متوجه شدند این معضل همیشگی این چرخ ‌ فلک بوده چراکه کمربند‌ها و کابین‌‌ها استاندارد نیستند. من فکر می‌کنم صحبت‌‌های حسن‌زاده فقط فرافکنی است.
 او در مورد وضع روحی امیرمهدی نیز گفت: حال خوبی ندارد، لحظه پرت شدن مادرش دائم مقابل دیدگانش است، او مرگ مادرش را دیده و به لحاظ روانی بشدت به هم ریخته است.

رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۲۹
hossein - تبریز، ایران
عشقی خیلی برات متاسفم خدا پدر و مادرت رو بیامرزد. :( :( :(
جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
shabnam_p - تالش - ایران
توی ایران این چیزا عادیه من هم یه بار توی شهر خلخال با خانواده ام سوار چرخ و فلک شدیم که یه دفعه برق رفت و ماتوی هوا معلق موندیم خیلی ترسیده بودیم مردم جمع شدند وبا کمک هم چرخ وفلک رو چرخوندن و ما پیاده شدیم
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 13:18
ghafas - مشهد - ایران
امیر مهدی عزیزم گلم پسرم چقدر دلم می خواست بیام دیدنت و با تو به حال این مملکت ویران شده گریه کنم .
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 13:24
jhanatan - تهران - ایران
وای خدایا واقعا متاسف شدم. خدایا کاری کن که در این کشور کمی برای انسان و انسانیت ارزش قائل شوند
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 13:29
stockholmare - استکهلم - سوید
الهی بمیرم. همش اخبار مرگ و میره هموطنان, آخه تا کی؟
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 13:30
jhanatan - تهران - ایران
واقعا متاسف شدم. همه دستکاههای پارکهای کشور همیشه پوسیده بوده. خدایا کاری کن که در این کشور کمی برای انسان و انسانیت ارزش قائل شوند
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 13:34
irane aziz - وین - اتریش
ننگ با شما،برین تو لبنان خونه بسازین،لبنانیا رو بیارین تو دانشگاهها درس آدمکشی بهشون بدین،برین مردم سوریه رو بکشین،مرقد امام هاتونو مطلا کنین،،،،همه اینا طبیعی چون شما عرب هستین،خوش حالی‌ می‌کنین که جدتون محمد،بعد هم ایرانیای بی‌چاره رو از حقوق طبیعی خودشون که زندگی‌ سالم است محروم کنین
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 13:40
*Fanoos* - ايران - ايران
چقدر دردناک که پر پر شدن عزیز ترین کسانش رو دیده:((. طفلی پسر دیگه با چه امید و انگیزه ای به زندگیش ادامه بده خدا خودش صبر بده. :((.
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 14:06
delmorde - یوتوبوری - سوئد
مملکت وقتی بدست مشتی روضه خوان پول دوست و خائن بیشعور بیفتد چه انتظاری دارید. بابا به این پارکها بازی وقتی میروید ابدا از این وسائل استفاده نکنید همگی از کار افتاده و کهنه هستند فعلا در کشوری هستیم که دزدان بر ان حاکمند از بالا تا پائین مسئولیتی در مقابل ملت متصدیان امور احساس نمی کنند اینان امده اند برای چپاول خیانت جنایت ایرانیان و هرگز مغز نخودیشان درمورد اینکه خود بخشی از مردمند کار نمی کند. همه هوای هم را دارند قانونی در کار نیست فقط روی کاغذ است. پای کنابر این خائنین به ملت نروید به سخنان احمقانه شان گوش ندهید انچه می گویند دروغ محض است چرا به اینان که تشنه خون مان هستند بها میدهید؟!
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 14:19
kabootar - لاهور - پاکستان
تا اطلاع ثانوی , ورود بانوان به سالن والیبال ممنوع شد.کاش اینجا هم ممنوع بود.
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 14:31
mahshahr - ونکوور - کانادا
اون اداره استاندارد که دستگاه رو تایید کرده باید پاسخگو باشه, نمیدونم اصلا استاندارد مصوبی برای چرخ فلک وجود داره یا نه اما کمربندی که اونقدر ضعیف یا فرسودست که نمیتونه سرنشینون سالم نگه داره و اونقدر بلنده که خودش عامل یه حادثه میشه, نشون میده که چه دیدگاه کارشناسی در نوشتن و اجرا و نظارت استاندارد وجود داره, برای بچه متاسفم
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 16:05
sanazsarmad - کلن - آلمان
الههههههههههی :((((((((((((((((((((((((( . من که دیگه نتونستم بقیه اش را بخوانم. خداوند واقعا صبر بده به این پسر. خدایا تا کی اون مملکت اینقدر بی سامان و بی در و پیکر هست؟؟؟ هر جاش را نگاه می کنی یکطوری داغون شده. تازه داشتیم اون 26 تا دانش اموز را فراموش می کردیم که این شد. اصلا اشکال کار اینه که ما تا خبری را می شنویم زود احساساتی میشیم و اشک می ریزیم همین هم کمک می کنه که زود فراموش کنیم. این اتفاق تو المان اگر افتاده بود، الان غوغا شده بود. امیدوارم خداوند به این پسر کمک کنه
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 16:22
nejaat2006 - لیدز - انگلستان
واقعا متاسفم و خوذم را شریک غم امیر مهدی میدونم
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 17:04
س-لاله - تبریز - ایران
دو سال پیش هم چرخ و فلک (از نوع کوچک)کوی منظریه تبریز از جا کنده و واژگون شد ولی خوشبختانه آسیب جدی متوجه بچه ها نبود،لونا پارک ها را بدون نظارت و بررسی صلاحیت فقط به صرف بیشترین ارائه قیمت به پیمانکاران واگذار میکنند،من حتی بارها دیده ام که وسط تابستان و در اوج استفاده از تجهیزات یک نفر اپراتور دو دستگاه مختلف را بطور همزمان کنترل میکرد،چیزی که در ایران ارزش ندارد جان انسانهااست
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 18:54
baran828 - تهران - ایران
خدا بیامرزدشان . ولی آخه شما میبینین که هیچ کس حاضر نبوده سوار اون وسیله بشه یه لحظه نباید شک بکنی .حالا سوار شدین دیدین که کمربندها خرابه بازم ادامه دادین ؟بابا آدم تو راه راستش کمربند میبنده معلوم نیست چه اتفاقی میفته واااای به حال این وسیله اونم تو ایران اونم تو تبریز !در هر حال خداوند بهش صبر بده بچه ی بیچاره رو .
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 18:52
reza.28 - لندن - انگلستان
بیا اینم از سرگرمی بیچاره مردم ،امیر جان خدا بیامرزه ،۳۳ساله کدوم مسئولی تو مملکت دیدی پاسخ گو بوده به مردم که اینم به تو پاسخ گو باشه ،زیاد زرنگ باشی گیر بدی میگن شهید شدن
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 19:34
datis - سن دیگو - امریکا
بسیار متاسفم، یه خانواده از هم پاشید، همه چیز تو ایران زجر آور حتا شهر بازی، کی‌ می‌خواد اثر این خاطره قمنگیزو که تا آخر عمر تو ذهن این بچه هست پاک کنه؟؟؟ این دولت کثثافت دزد پولارو میبره لبنانو سوریه یا تو حساب خودشون، این وضع مدیریت پارکها و هزار جا دیگه است که اللهی داره اداره می‌شه.....اگر رضا شاه بود مسول نظارت امنیت چرخ فلکو با خانوادش سوار همون کابین میکرد ... این مسولا همه حرومزدن
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 18:34
پردلان - نیس - فرانسه
پسرم برایت آرزوی تحمل و صبر دارم، تو در مملکتی داری زندگی می کنی که متاسفانه مدت هاست از درد بیشعوری رنج می برد و بیشعور بودن در آنجا امری عادی است، مسئولین بیشعور، سیاسیون بی شعور، رانندگان بی شعور و .. و زنده ماندن در چنین جامعه ائی بسیار ریسک بالائی دارد.تو عزیزانت را در شهربازی برخوردار از مسئولین بی شعور از دست می دهی، یکی دیگر در تصادفات ناشی از عملکرد راننده ها و یا مسئولین وزارت راه بی شعور و یا سازمان هواپیمائی بی شعور و بیمارستان بی شعور و قس علی هذا... . تلخ است ولی واقعیت است. زندگی با آدم های بی شعور به نظر ساده و راحت می رسد ولی بسیار خطرناک است در حالیکه زندگی با آدم های قانونمند و با شعور به نظر سخت می رسد ولی نتیجه بخش است. به هر حال برایت عاقبا خوشی آرزو دارم.
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 21:52
gara bag - ریس ویک - هلند
از شما هموطنان خواهش می‌کنم که یه سر به بی‌بی‌سی فارسی بزنید و در قسمت عکس عکسی‌ از منطقه زلزله زده اهر و ورزقان را نگاه کنید. ببینید آن دختر بچه ۳ یا ۴ ساله تو آن سرما چطور یک چادر به سرش انداخته و از سرما رنگ پوست صورتش سیاه شده. آدم از انسان بودنش خجالت می‌کشد به خدا. رژ‌یمیها آمدند و گفتند که ۴۰ روزه خانه‌هایتان تحویل خواهیم داد. ولی‌ نه خانه دادند و نه چادر. ولی‌ زمان رفتن اینها هم فرا رسیده،حالا نه یک سال بگو ۵ سال.هیچ دیگتاتوری بیشتر از ۴۰ سال دوام نمیاورد. منبع عکس در بی‌بی‌سی فارسی ( فصل سرما در مناطق زلزله زده اهر و ورزقان).
جمعه 5 آبان 1391 - 03:23
Geelongcat - سیدنی - استرالیا
بیچاره پسر‌. خیلی‌ متاسف شدم --- پیشنهاد می‌کنم زمین زیر و حریم چرخ و فلک‌ها به صورت استاندارد کاملا تشک ابری بشه که حداقل اینجور حوادث به مرگ منجر نشه.
جمعه 5 آبان 1391 - 06:05
hana257 - تهران - ایران
واقعا بچه های ما توی ایران خیلی مظلوم هستند هیچ راهی برای بازی و شادی ندارن من هیچوقت خودم رو به خاطر بچه دار شدنم نمیبخشم چون توی ایران یک بدبخت به بدبختهای دیگه اضافه کردم .
جمعه 5 آبان 1391 - 11:56
tehrangoli - تهران - ایران
در و مادری که تو این شرایط بچه اش رو به اینجور پارکا می بره واقعاً باید به عقلش شک کرد! آخه اینجا یه کشور طبیعیه که می خواین بچه هاتون طبیعی تفریح کنن!!!؟؟؟ اینجا یه کشور اسلامیه که باید به صورت اسلامی همه تفریحات انجام بشه! از جمله سر بریدن شتر، گاو، گوسفند، مرغ، خروس، بجه و همچنین قمه زدن تو سرو کله نوزادانی پسری که مادراشون برای پسر شدن بچه شون نذر کردن اگه پسر پس انداختن اینطوری با قمه...بزنن تو سرش! یاد بگیریم اینطوری تفریح کنیم نه این که سوار چرخ و فلک بشیم!.
شنبه 6 آبان 1391 - 00:37
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.