کلینتون: مسئولیت واقعه بنغازی متوجه من است

خانم کلینتون گفته خواهان پرهیز از 'مچ‌گیری' سیاسی در آستانه انتخابات است

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مصاحبه‌ با شبکه سی‌ان‌ان گفته که مسئولیت آنچه ماه گذشته در کنسولگری آمریکا در بنغازی اتفاق افتاده متوجه او است، نه کاخ سفید.

بیش از یک ماه پیش و در پی انتشار فیلمی که خشم مسلمانان را برانگیخته بود، حمله مهاجمان مسلح به کنسولگری آمریکا در بنغازی به کشته شدن سفیر و سه دیپلمات دیگر این کشور منجر شد.

هیلاری کلینتون گفته است باراک اوباما، رئیس جمهور و معاون او جو بایدن مسئول تامین امنیت دیپلمات‌ها نیستند، او تاکید کرده: "مسئولیت بیش از ۶۰ هزار کارمند وزارت خارجه که اینجا و آنجای جهان هستند با من است."

این اظهارنظر پس از بالا گرفتن انتقادات از عملکرد دولت اوباما در خصوص تامین امنیت دیپلمات‌هایش صورت می‌گیرد.

به نظر می‌رسد خانم کلینتون خواسته است در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در ۶ نوامبر از فشاری که بر باراک اوباما وارد می‌شود بکاهد. انتقاد از عملکرد دولت در جریان واقعه بنغازی یکی از مواردی است که میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواه، از آن برای زیر سوال بردن سیاست خارجی آقای اوباما بهره می‌برد.

آقای رامنی می‌گوید دولت اوباما اقدامات امنیتی لازم را برای تامین امنیت دیپلمات‌ها انجام نداده و درک نادرستش از ماهیت آن حمله به مرگ دیپلمات‌ها منجر شده است.

خانم کلینتون می‌گوید رئیس‌جمهور و معاون او در جریان تصمیمات جزئی و به خصوصی که توسط کارشناسان امنیتی گرفته می‌شود نیستند.

یکی از محورهای اصلی حمله جمهوری‌خواهان به آقای اوباما در این زمینه توضیحات متفاوتی است که دولت او در مقاطع مختلف درباره واقعه بنغازی ارائه کرده است.

دولت آقای اوباما نخست اعلام کرد که حمله به کنسولگری با برنامه‌ریزی قبلی انجام نشده بوده، اما بعدتر آن را یک حمله تروریستی برنامه‌ریزی‌شده توسط گروهی مرتبط با القاعده دانست.

کنگره آمریکا وزارت خارجه را برای انتشار اطلاعات مرتبط با حمله به کنسولگری در بنغازی تحت فشار گذاشته است. هفته گذشته چند نفر از مقامات وزارت خارجه با حضور در کنگره گفتند که درخواست کنسولگری بنغازی از وزارت خارجه برای اقدامات امنیتی بیشتر مورد توجه قرار نگرفته بوده.

جو بایدن، معاون آقای اوباما، در مناظره هفته گذشته با پل رایان، معاون آقای رامنی، گفت که کاخ سفید در جریان درخواست محافظت بیشتر نبوده است.

رأی دهید
toluene - هتفیلد - انگلیس
مسئولیت زلزله آذربایجانم بر عهده بگیر. لول
‌سه شنبه 25 مهر 1391 - 13:18
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.