قمار هسته ای آیت الله؛ تحقیقی درباره تلفات احتمالی حمله به ایران

تاسیسات هسته ای در اصفهان

گلناز اسفندیاری

رادیو فردا : در حمله احتمالی به مراکز هسته ای ایران بین سه هزار تا ده هزار نفر کشته خواهند شد. این یکی از نتایج تحقیق تازه ای  است که در آمریکا از سوی دانشگاه یوتا و موسسه امید منتشر شده است. بر اساس این تحقیق هزاران غیر نظامی هم ممکن است در دراز مدت تحت تاثیر پیامدهای حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران قرار گیرند. این تحقیق می گوید که شمار تلفات جانی حمله به تاسیسات هسته ای ایران به نوع حمله و چگونگی بمباران مراکز بستگی خواهد داشت.
 


این مطالعه با نام «قمار هسته ای آیت الله» به بررسی پیامدهای جانی حمله احتمالی به مراکز هسته ای اصفهان اراک نطنز و بوشهر پرداخته است هر چند که در این مطالعه آمده است که احتمال حمله به نیروگاه بوشهر کم است. در گفت وگویی با  نویسنده  این تحقیق خسرو سمنانی،  محقق ایرانی آمریکایی که در زمینه کارهای خیریه نیز فعال است، پرسش هایی را در خصوص این تحقیق مطرح کرده ایم:

 
چرا به انجام چنین تحقیق علاقه مند شدید؟
 
سمنانی: علت تهیه این تحقیقات و این کاری که کردیم این بود که در طول سال های اخیر سخنان خیلی زیادی در مورد برنامه هسته ای ایران در جراید منتشر می شد.
 
و حداقل در طول ۱۸ ماه اخیر خطرات زیادی حس می شد و احتمال اینکه جنگی بین ایران و آمریکا و بین ایران و اسرائیل رخ دهد، داده می شد.
 
چیزی که مایه تاسف بود این بود که در مجموع سخنانی که از این جنگ احتمالی می شود، چرا صحبتی از تلفات مردم ایران نمی شود؟
 
برای اینکه این صحبت ها همیشه همجوار مسائل سیاسی و در محیط سیاسی و اقتصادی مطرح می شده ولی در مورد مردم ایران که هزینه اصلی این اتفاقات را می دهند هیچ صحبتی نشده است.
 
شما درگزارش تان به بررسی پیامدهای حمله نظامی به چهار مرکز هسته ای ایران ، یعنی تاسیسات هسته ای اصفهان، نطنز، مجتمع آب سنگین اراک و نیروگاه بوشهر پرداخته اید.  در این تحقیق از چه روشی استفاده کردید؟
 
اول از همه ما باید مقداری اطلاعات تهیه می کردیم تا از طریق کلی بتوانیم بفهمیم که این شماره ها و آمار را از کجا می شود تهیه کرد؟
 
ما به اطلاعاتی از آژانس بین المللی هسته ای دسترسی داشتیم و به هر حال آنجا مرجعی بود که ما اطلاعات از آن می گرفتیم.
 
دوم اینکه ما یک مدل های کامپیوتری تهیه کردیم که این اطلاعات را در آن ها گذاشتیم به این صورت که مثلا در اصفهان نزدیک به ۳۷۱ تن اورانیوم اکزوفلوراید وجود دارد که ما به شکل تخمینی این میزان را به پنج قسمت تقسیم کردیم و تخمین زدیم که حتی اگر یک درصد این مواد وارد اتمسفر شود، چند درصد مردم ممکن است تحت الشعاع آن قرار بگیرند؟
 
بعد هم حساب کردیم و دیدیم که ممکن است چیزی حدود ۲۶ تا ۲۸ هزار نفر تحت الشعاع این مواد قرار بگیرند.
 
در این مدل اول در شهر اصفهان نشان دادیم که یک درصد این مواد فقط ناحیه چهارم شهر اصفهان را پوشش خواهد داد و پنج درصد این مواد منطقه چهار و شش و ۲۰ درصد مواد نیز مناطق سه و چهار و شش را پوشش خواهد داد.
 
تمام این احتمالات در کتاب طبقه بندی و جدول بندی شده است .
 
در حقیقت از منابع موجود بهره برداری کرده و بر اساس آن تخمین زده اید که حمله احتمالی چه عواقبی ممکن است داشته باشد؟
 
بله. منابعی که ما استفاده کردیم منابع درستی است و از لحاظ علمی قابل دفاع است.
 بررسی که کردیم این است که اگر به این تاسیسات حمله نظامی شود، چند نفر در وقت  آنی از بین می روند و چقدر در دراز مدت تلفات خواهد داشت؟
 
در نهایت به این نتیجه رسید که در صورت حمله احتمالی ممکن است تا ده هزار نفر جان خود را از دست بدهند؟ درست است؟
 
این ده هزار نفر افرادی هستند که ممکن است فورا از بین بروند. برای اینکه بر اساس مدارک و اطلاعات ما که بیشتر این اطلاعات را از آژانس بین المللی و اطلاعاتی که خود دولت ایران در وب سایتش گذاشته است، گرفته ایم ، نشان می دهد که ده هزار نفر تلفات در زمان آنی است.
 تلفات خیلی بیشتر از ده هزار نفر هم می تواند باشد.
 
این ده هزار نفر از کسانی هستند که در این چهار مرکز هسته ای کار می کنند و احتمال دارد که در بمباران ها کشته شوند؟
 
در مورد کشته شدگان بمباران چیزی حدود پنج هزار نفر تخمین زده ایم. ولی این بمباران اگر بیشتر از این چهار منطقه باشد ، تعداد کشته شدگان به ده هزار نفر هم می رسد و کشته شدگان چهار تاسیسات را در مرحله اول چیزی حدود پنج هزار نفر تخمین می زنیم.
 
و این تعداد کسانی هستند که آنجا کار می کنند؟ یعنی دانشمندانی که آنجا مشغول به کارند؟
 
بله. دانشمندان، کارشناسان و کارگران و کارمندان و ماموران امنیتی و کلیه کسانی هستند که در آن تاسیسات و در آن لحظه وجود دارند.
 
طبعا وقتی آن بمب ها می افتد از نظر تنش شیمیایی و تنش حرارتی و فیزیکی باعث از بین رفتن این افراد خواهد شد.
 
در صورتی که این افراد در آن زمان و در شیفت کاری در مکان مورد نظر حضور داشته باشند؟
 ما دو شیفت کاری برای این مراکز در نظر گرفته ایم. تخمین فرضی ما بر این اصل بوده که نزدیک دو هزار نفر مثلا در مرکز اصفهان مشغول به کارند و هزار نفرشان در آن واحد در یک شیفت مشغول به کارند .
 
البته حملاتی که خواهد شد بستگی به برنامه نظامی دارد که تهیه شده و باید دید که چه جور حملاتی و در چه زمانی انجام خواهد شد؟
 
شماره تلفات در هر شرایطی فرق می کند اگر حملات ، کوتاه مدت باشد شمار افراد با حملات دراز مدت تفاوت دارد.اگر حملات شب باشد به یک شکل و اگر در روز رخ بدهد به شکل دیگری خودش را نشان خواهد داد.
 
درجه حرارت و شماره بمب ها موثر خواهد بود .
 
ما این فرضیه را مطرح کرده ایم که اگر یک دوم کسانی که در مرکز اصفهان هستند مثلا هزار نفر در آنجا حضور داشته باشند و به اندازه کافی بمب به این مراکز اثابت کند و کاملا تاسیسات را از بین ببرند، طبعا آن هزار نفر جانشان را از دست خواهند داد.
 
آقای سمنانی، تلفات جانی در کدام یک از تاسیساتی که شما مورد بررسی قرار داده اید بیشتر خواهد بود؟
 
امکان زیادی وجود دارد که به مراکز اراک، اصفهان و نطنز حمله شود. اما تاسیسات بوشهر کمی فرق می کند چون تاسیسات بوشهر یک مرکز  اتمی است که امکان استفاده نظامی از آن کمتر است و به همین دلیل هم ممکن است کمتر در معرض حمله قرار بگیرد.
 
ولی متاسفانه اگر تاسیسات بوشهر مورد حمله قرار بگیرد به دلیل سوخت هایی که در آنجا هست و مواد شیمیایی و آتش زایی که در منطقه وجود دارد، خیلی خطرش بیشتر است.
 
چون این تاسیسات در ده کیلومتری شهر بوشهر واقع شده است و بادهای منطقه می تواند بیشتر این مواد را به عنوان ابرهای سمی به آسمان بوشهر برساند و بعد هم در تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل بحرین، کویت و امارات پخش کند و فضای آنجا را تحت تاثیر قرار دهد.
 
از این منظر با وجود اینکه بوشهر ممکن است کمتر مورد حمله قرار بگیرد ولی در صورت حمله احتمالی، تلفاتش بیشتر خواهد بود.
 
ولی امکان حمله به تاسیسات اصفهان بیشتر است و تعداد تلفاتش به تلفات آنی و نیز تلفات دراز مدت بستگی دارد و تلفات دراز مدت آن ممکن است بین ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر را شامل شود.
 
اصفهان یک قطب مهم در ایران از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و جمعیتی است و نزدیک به دو میلیون نفر در آن منطقه زندگی می کنند.
 
بر اساس تحقیق و بررسی ما در صورت حمله احتمالی، چندین منطقه مهم اصفهان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت .
 
اصفهان تا به حال نزدیک به ۵۵۰ تن مواد فرآوری شده تهیه کرده است که این مواد اورانیوم ... است که مواد سمی است که در کپسول های مختلف و در منطقه وجود دارند.
 
ممکن است مقداری از آن به نطنز منتقل شده و مقداری از آن هنوز هم در اصفهان باقی مانده باشد. این اطلاعات در دست ما نیست ولی همین اندازه می دانیم که بعد از حمله نظامی، این گازهای سمی وارد اتمسفر شده و از طریق باد به سمت شهر اصفهان، زیان های مختلفی به افراد ساکن در منطقه وارد می کند و این زیان ها نه تنها در کوتاه مدت بلکه در دراز مدت هم با شیوع بیماری هایی مانند سرطان مردم را ازبین خواهد برد.
 
و اگر چنین اتفاقی رخ دهد آیا ایران برای مقابله با چنین وضعیت و تهدیدی و برای پاکسازی بعد از حمله آمادگی دارد؟
 
طبق اطلاعات ما متاسفانه ایران این آمادگی را ندارد. اگر هم آمادگی دارد بسیار جزیی است.
 به عنوان مثال در اصفهان چیزی حدود پنج هزار و ۲۰۰ تخت خواب بیمارستانی وجود دارد. در صورتی که طبق بررسی ما اگر فقط پنج درصد گازهای موجود در منطقه وارد اتمسفر شده و به سمت اصفهان رها شود، بین ۱۲ تا ۴۷ هزار نفر را تحت تاثیر اثرات سوء خود قرار خواهد داد.
 
می شود توضیح دهید که این اتفاق چه تاثیری روی این افراد خواهد داشت؟
 
بستگی دارد به ترتیبی که برنامه نظامی موجود جلو خواهد رفت ولی این افراد به طور خلاصه ممکن است درگیر سوختگی پوست، نابینایی، ازبین رفتن شش ها، صدمه دیدگی کلیه ها، سرطان پوست، سرطان مغز استخوان و اثراتی از این قبیل بشوند.
 
ما می توانیم به عنوان یک نمونه به اتفاقات جنگ ایران و عراق دقت کنیم. الان ایرانی ها به خوبی واقف هستند که در جنگ ایران و عراق سربازان ایرانی چه صدماتی در این میان دیدند.
 
شما اسم تحقیقتان را «قمار هسته ای آیت الله» گذاشته اید که ظاهرا بر اساس گزارش شما این قمار هسته ای هزینه بسیار بالایی هم خواهد داشت و هزینه آن را بیشتر مردم ایران باید بپردازند؟
 
در زمان قمار ممکن است قمارباز ببازد. متاسفانه در اینجا زیان و صدمه قمار، متوجه قمارباز نیست بلکه متوجه مردم ایران است.
 
یعنی بر اساس این گزارش بازنده اصلی مردم ایران خواهند بود؟
 
بله. مردم خواهند بود. این چیزی است که من وظیفه وطنی ام دانستم که این اطلاعات را به صورت چتر آگاهی در اختیار ایرانیان بگذارم.

رأی دهید
birmingham - شیراز - ایران
من اوایل انقلاب ۲۸ سالم بود که شب‌ها به روی پشت بام می‌رفتیم و الّله اکبر می‌گفتیم و هر لحظه ساواک وارد محله میشد تا این که شاه رفت و خمینی اومد مردم بد بخت از همه جا بی‌ خبر فکر میکردن دیگه واقعا نفت سر سفر اومد نفت که نیومد هیچ، ظلم و فشار‌ها بیشتر شد تا این که جنگ ساختگی ایران و عراق شروع شد توی این جنگ اسرائیل به هر دو طرف سلاح میداد و هشت سال جنگ که بعث نبودی مملکت ما شد ما باید از شروع جنگ جلو گیری کنیم جنگ یعنی‌ آوارگی جنگ یعنی‌ تجاوز به ناموس من و شما بله باید قبول کنین این اصل واقعیت هست
یکشنبه 2 مهر 1391 - 02:12
parviz1 - کترینگ - انگلستان
ملاها میدونن بزودی بدست ملت ایران نبود خواهند شد و به همین دلیل در صدد راهی‌ هستن که تا میتونن ایران و ایرانیان را هم با خودشون نبود کنن.خواه ناخواه ملاها یکی جنگ دیگه راه میندازن ولی‌ چون ملت مثل سال ۵۷ توجه به حرف ملاها نمیکنن این بر جنگ فوری تمام میشه.خدایا به داد ملت بیگناه بای پناه و مظلوم ما برس.
یکشنبه 2 مهر 1391 - 02:57
babak khoramdin - لیورپول - انگلستان
نه خیر با تمام تحقیقاتتون اگه حمله بشه و نیرو گاه‌ها را نابود بشن این با حملهٔ اتمی‌ چندان فرقی‌ نمی‌کنه و احتمال کشته شدن ملیونها نفر هست یعنی‌ آلودگی میلیونها و مرگ تدریجیشون گذشته از اون بچه هایی هم که به دنیا میان ناقص یا سرطانی خواهند بود حالا بیایید بشینید از حقوق بشر حرف بزنید
یکشنبه 2 مهر 1391 - 03:04
dkdk - اسلیس - دانمارک
قابل توجه کسانیکه بدون مطالعه موافق چنین حمله‌ای هستند.(گور بابای دولت اما کم‌تر وطن پرستی موافق حمله به میهنش است.)بازم بیچاره مردم بی‌ گناه بیشترین صدمه را خواهند دید.
یکشنبه 2 مهر 1391 - 03:30
amirbidgoli - رشت - ایران
عجب؟؟؟؟؟؟؟؟. امریکا ما را ببخش تو را به خدا به ما حمله نکن ما می ترسیم ما ترسیدیم ما مردیم. اگر جرات دارید به ما حمله کنید تا 1000 سال دیگر هم که باشه از شما انتقام می گیریم. ما ثابت کرده ایم که یک جامعه زنده هستیم اسکندر به ایران حمله کرد مغول به ایران حمله کرد همه نابود شدند ولی ایران هنوز پابرجاست
یکشنبه 2 مهر 1391 - 07:06
nightman - تهران - ایران
جمع کن این فرضیه مسخرتو؛مرگ بر اسرائیل؛مرگ بر امریکا
یکشنبه 2 مهر 1391 - 08:53
فارسان - مرکزی - ایران
حضرت امام (! خمینی!) فرمودند: ما دنیا و آخرت شما را نورانی می کنیم ! البته این نتیجه حماقت سال 57 بود که آقایان و خانمهای 48 سال به بالا به بار آوردند .
یکشنبه 2 مهر 1391 - 09:27
*پسر شجاع* - تهران - ایران
کاش در مورد تلفات احتمالی آمریکا هم می نوشت :)..مطمنم هر آمریکایی که پا در خاک ایران بذاره زنده برنمیگرده ..در مورد حمله به تاسیسات هسته ای فکر کنم زمان اون گذشته بزودی با ساخت بمب اتمی توسط ایران آمریکا و اسراییل هم خفه خواهند شد مثل مورد کره شمالی ..من خودم مخالف حکومت آخوند هستم و از این حکومت متنفرم ..ولی تازه فهمیدم سیاستهای آمریکا و غرب خیلی کثیفتر از اونی هست که تصور بشه اینها هر کاری در این 30 سال انجام دادن به ضرر مردم ایران و به نفع خودشون و حکومت آخوند بوده ..یعنی با حکومت آخوند منافع مشترک دارند ..بنابراین مردم ایران خودشون دیر یا زود تکلیفشون رو با حکومت آخوند معلوم خواهند کرد ..و کشورهای دیگه بهتره خفه بشن و کاری به ایران نداشته باشن ..چون دلشون برای مردم ایران نمیسوزه برای منافع خودشون هست که تقلا میکنند ..برای همین مطمن باشن اگه به ایران حمله کنند با مردم ایران طرف هستند نه با حکومت آخوند..
یکشنبه 2 مهر 1391 - 09:07
*پسر شجاع* - تهران - ایران
1)واقعا من خودم تا بحال مخالف ساخت بمب اتم توسط حکومت آخوند بودم ولی حالا کاملا موافقم که باید این بمب اتم ساخته بشه و مطمنم با این تبلیغات جنگی که در چند ماه گذشته شده خیلی از مردم ایران هم مثل من فکر میکنند ..به آمریکا و کشورهای غربی تبریک میگم که با سیاست کثیفشون باعث شدن که مردم ایران دوباره با حکومت آخوند همکاری کنند ..همان بلایی که سر کره شمالی آوردن ..قبل از اینکه کره شمالی بمب اتم بسازه حکومتش خیلی نرمش نشان میداد و حتی بحثهای جدی برای اتحاد کره شمالی و کره جنوبی بود یادم میاد در جام جهانی 2002 قرار بود تیم فوتبال مشترک داشته باشن ..ولی با ساختن بمب اتم دوباره حکومت کره شمالی کنترل مردم رو بدست گرفت حالا مردم مجبورن هر روز در برابر مجسمه رهبر قبلی کره شمالی تعظیم کنن..شاید کشورهای غربی ترسیدن با اتحاد 2 کره یک قدرت جدید مثل چین بوجود بیاد ..
یکشنبه 2 مهر 1391 - 09:40
*پسر شجاع* - تهران - ایران
2)..ولی مطمنا حکومت آخوند چه با بمب اتم و چه بدون بمب توسط مردم ایران سرنگون خواهد شد ولی هر دشمن خارجی که پاش رو در خاک ایران بذاره زنده برنمیگرده و روحیه وطن پرستی ایرانیها خیلی زود دوباره تحریک خواهد شد آمریکا تنها تنها جنگ واقعی که تا بحال کردند با طالبان پا برهنه بوده که تا حالا به غلط کردن افتاده ..ولی اگر روحیه وطن پرستی ایرانیها تحریک بشه بلایی بر سر آمریکا خواهند آورد که اینبار رسما باید فاتحه ابرقدرتی رو بخونه و خلیج فارس گورستان ناوهای آمریکایی خواهد شد چون اینها برای نجات مردم ایران نمیان برای قتل و غارت میان ...
یکشنبه 2 مهر 1391 - 09:42
jahanara - لاهتی - فنلاند
درود بّر ناجی بشریت اسرائیل پاینده باشی‌ مژده به تمام دنیا بزودی اسرائیل کار این رژیم پوشالی فاضلابی را تمام خواهد کرد کلّ این رژیم بوگندو را با تمام حامیان عقب مانده بادکنکی در فاضلاب دفن خواهد شد
یکشنبه 2 مهر 1391 - 11:30
golly47 - فرانکفورت - المان
مردم بیگناه نیستند مردم گناهشان این‌است که با این رژیم آخوندی همکاری میکنند و سواد سیاسی ندارند و آخوند میتواند خیلی‌ راحت گول‌شان بزند و از مال و ناموس و وجودشان استفاده کند بهمین خاطر تا زمانیکه نفهمند از کجا دارند میخورند با یست تقاص پس بدهند
یکشنبه 2 مهر 1391 - 12:33
hesammh - تهران - ایران
سلام من زیاد با دولت موافق نیستم ولی این را بگویم مردم ایران برای حفظ کشورشان هر کاری می کنند و این به جمهوری اسلامی هیچ ربطی ندارد ما دولت قبول نداریم ولی اگر سگهای امریکایی و خوکهای اسرائیلی این جرات را بکنند و حمله ای علیه ما اجرا کنند جنگ را به داخل خانه هایشان خواهیم برد طوری که یک موشک اگر در ایران فرود آید چند ساختمان در نیویورک و تلاویو با خاک یکسان خواهد شد این سمنانب احمق هم دلش بریا خودش بسوزد و با این کارها ته دل ایرانی جماعت خالی نخواهد شد
یکشنبه 2 مهر 1391 - 16:46
paya55 - چیچست - ایران
فقط ازجنگ وخون وآتش و انتقام و بمب و مرگ و .... حرف بزنین. مارا چه شده .بیدارشین کشور درحال اضمحلاله.
یکشنبه 2 مهر 1391 - 19:03
pervisir - تهران - ایران
jahanara - لاهتی - فنلاند. درود بّر ناجی بشریت اسرائیل پاینده باشی‌ مژده به تمام دنیا بزودی اسرائیل کار این رژیم پوشالی فاضلابی را تمام خواهد کرد کلّ این رژیم بوگندو را با تمام حامیان عقب مانده بادکنکی در فاضلاب دفن خواهد شد . بهتره خودمون کا رژیم را تمام کنیم نه اسرائیل غاصب .شما هم حواست باشه چی بلغور میکنی آقای jahanara - لاهتی - فنلاند
یکشنبه 2 مهر 1391 - 20:58
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.