روضه‌خوانی برای مقدسات، بی قطره اشکی برای انسان‌ها

شاهین نجفی

مجید محمدی ( جامعه شناس )

در یکی دو هفته‌ بعد از انتشار ترانه «آی نقی» شاهین نجفی و پس از صدور فتوای ارتداد، گروهی که به عنوان اصلاح‌طلب مذهبی معرفی می‌شوند، با فرض اعلام ناشده‌ توهین‌آمیز بودن آن ترانه به مخالفت با توهین به مقدسات پرداختند. جالب توجه‌تر آن که مارکسیست‌های اصلاح‌طلب نیز که دین را روبنا می‌دانند با فرض توهین‌آمیز بودن این ترانه ستیز با دین را نیز (بدون درک اهمیت نهاد‌ها در ساختار اجتماعی) روبنا و غیر ضروری خواندند.
 


این گروه درس اخلاق و همبستگی سیاسی دادند، آزادی بیان را برای مخالفان دین (که چیزی غیر از نهاد دین و کسب و کار مربوط به آن نیست) و روحانیت مضر معرفی کردند، رنجاندن اسلامگرایان را غیراخلاقی دانستند، و پرداختن به باورهای مذهبی خارج از چارچوب معمول را گزک دادن به حکومت معرفی کردند.

 
توهین‌هایی که از فرط تکرار فراموش شده‌اند
 
با فرض درست بودن همه توصیه‌ها (که معلوم نیست فرض درستی باشد و انگیزه‌های سیاسی نقشی در صادر شدن آنها نداشته باشد) جالب اینجاست که این گروه سی سال است توهین هر روزه به شهروندان ایرانی را نیز می‌بیند، اما چون سبک زندگی‌شان عمدتاً همانند طبقه حکومتی بوده کمتر در داخل کشور توهین به خود و دیگر شهروندان را درک کرده یا خواست و توان بیان آن را داشته است.
 
شکاف مذهبی و غیرمذهبی را شاهین نجفی یا منتقدان دین دامن نزده‌اند، اسلامگرایی دامن زده و گسترش بخشیده است. سالانه میلیون‌ها نفر در ایران به طرق مختلف مورد توهین واقع می‌شوند. این گروه حتماً توجه دارند که:‌
 
- هر سوالی که در گزینش‌های ایدئولوژیک برای کسب شغل از افراد می‌پرسند توهین به شخصیت آنهاست،
 - هر بار که به خانم یا دخترخانمی تذکر حجاب می‌دهند توهین به آنهاست،
 - هر بار که برای جمع‌آوری بشقاب‌های ماهواره‌ به خانه‌ افراد می‌ریزند به آنها توهین می‌کنند،
 - هر بار که اتومبیل افراد را متوقف می‌کنند و داشبورد خودرو را می‌گردند به سرنشینان اتومبیل توهین می‌کنند،
 - هر بار که خانم و آقایی را در خیابان و پارک متوقف کرده و از آنها در مورد رابطه‌شان می‌پرسند به آنها توهین می‌کنند،
 - هر بار که بسیجی‌ها جوانی را برای بازرسی بدنی نگاه می‌دارند به او توهین کرده‌اند،
 - هر کتابی که برای مرور به ادارهٔ سانسور داده می‌شود توهین به نویسنده کتاب و ناشر است،
 - دادن متن فیلمنامه به ارشاد و بعد ارائه‌ فیلم برای تایید، توهین به کادر فیلمسازی است (ایضاً نمایشنامه‌ تئا‌تر، آثار تجسمی و...). هنرمندان و نویسندگان و روزنامه‌نگاران هر روز مورد توهین قرار می‌گیرند، بدون استثنا،
 - دانش‌آموزانی که به زور برای نماز به صف می‌شوند مورد توهین قرار می‌گیرند،
 - سربازانی که در پادگان‌ها بر اساس دستور به نمازخانه برده می‌شوند مورد توهین واقع می‌شوند،
 - هر بار که پیچ رادیو و تلویزیون دولتی باز می‌شود با تبلیغات سیاسی به بینندگان و شنوندگان توهین می‌شود،
 - هر بار که در کنار دریا نمی‌گذارند زن و شوهری یا پسر و دختری باهم تن به آب زنند به آنها توهین می‌شود،
 - هر بار که دانشجویی به کلاس تفکیک شده می‌رود به وی توهین می‌شود،
 - هر بار که برای آرایش به زنان و دختران تذکر می‌دهند به آنها توهین می‌شود،
 - هر بار که زن یا دختری برای گرفتن گذرنامه رضایت شوهر یا پدرش را می‌گیرد به وی توهین می‌شود،
 - به هر دختری که نصف ارث پسر می‌رسد توهین می‌شود،
 - امر به معروف و نهی از منکر چیزی غیر از توهین به افراد نیست،
 - به طور کلی تمام احکام فقهی که در حوزه‌ اجتماع اجرا می‌شوند توهین به انسان‌ها است.
 
همین‌ها را اگر بشمارید روزانه به میلیون‌ها مورد سر می‌کشد. فهرست‌هایی که در باب نقض حقوق بشر، نقض کرامت انسانی یا توهین به شهروندان ایرانی در ایران یا خارج از کشور تهیه می‌شوند فقط قطره‌ کوچکی از دریاست. نقض حقوق انسان‌ها آن قدر گسترده و هر روزه است که تنها موارد بسیار اندکی از آنها قابل گزارش است یا گزارش می‌شود.
 
این توهین‌ها به بخشی از زندگی شهروندان ایرانی بدون تبعیض تبدیل شده و افراد آن قدر در این موارد توهین دیده و شنیده‌اند که به بی‌حسی دچار شده‌اند (به علت غریزه‌ بقا). اما اگر کسی در باب باورهای قدرتمندان در کشور به موجودات خیالی و توهمی و از دنیارفتگان به علاوه‌ صاحبان عبا و عمامه (بخوانید مقدسات) سخنی بگوید، غیرعادی است. چرا و چگونه افرادی که از دنیا رفته‌اند دارای وکیل و وصی شده‌اند؟ و به کدام حق این وکلای خودخوانده مدعی دیگرانی می‌شوند که درباره رفتگان سخن بگویند؟ چگونه افراد با پوشیدن چند متر پارچه مقدس می‌شوند؟
 
توهین به تک‌تک شهروندان از چه جنسی است؟
 
اگر معیار سخن گفتن یا سرودن و آواز خواندن، وحدت‌بخشی باشد، آیا این توهین‌های میلیونی وحدت‌بخش بوده‌اند یا تفرقه‌آور؟ آیا ایدئولوژی دینی که بر اساس این توهین‌ها شکل گرفته روبنا بوده یا زیربنا؟ آیا ذکر این توهین‌ها به جریان دموکراسی‌خواهی ضرر می‌زند یا مفید است؟ آیا ذکر این‌ها موجب فراموش شدن شکاف دموکراسی و دیکتاتوری می‌شود یا آن شکاف را تشدید می‌کند؟ این توهین‌ها به حکومت امکان سرکوب بیشتر را می‌دهد یا به خارجی‌ها امکان دخالت بشردوستانه را؟ این توهین‌ها آیا مایه‌ رنج تنها افراد غیرمذهبی‌اند یا مایه‌ رنج هر کس که احترامی برای خود قائل باشد؟
 
بلند‌تر بودن صدای اسلامگرایان
 
به‌‌ همان اندازه که صدای اسلامگرایان در داخل کشور بلند‌تر از صدای بقیه است (با در اختیار داشتن درآمد نفت و دستگاه‌های تبلیغاتی دولتی) در رسانه‌های مستقر در خارج کشور نیز شکایت نسبت به انتقاد از دین یا توهین توهمی به آن بیشتر شنیده می‌شود تا توهین به تک‌تک شهروندان ایرانی به طور روزمره.
 
اصلاح‌طلبان مذهبی در داخل که بودند برای نادیده گرفتن این موضوعات همانند مارکسیست‌ها به اصلی و فرعی کردن می‌پرداختند: کسب قدرت سیاسی برای آنها اصلی بود و حقوق شهروندان عادی فرعی. به خارج نیز که آمده‌اند ظاهراً دموکراسی به مسئله‌ اصلی و حقوق مردم و توهین‌های هر روزه به مسئله‌ فرعی تبدیل شده است. چگونه می‌توان برای دموکراسی سر و صدا کرد، اما حقوق تک‌تک شهروندان را نادیده گرفت؟ تنها حقوقی که برای این گروه اهمیت داشته حقوق سیاسی در رقابت‌های سیاسی است. اگر بسیاری از شهروندان به این گروه و چپ‌های مارکسیست همانند آن اعتماد زیادی ندارند و پشت سر آنها راه نمی‌افتند برای آن است که مطالبات و شکایت از تحقیرهای خود را از زبان آنها نمی‌شنوند.
 
ندیدن تحقیر، بزرگ‌ترین مشکل مخالفان
 
برخی از مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی سه دهه است که تحقیر تک‌تک شهروندان توسط حکومت را نمی‌بینند. با همین کورچشمی است که پرهیز از توهین به مقدساتی را که وجود خارجی ندارند مایه‌ وحدت مخالفان معرفی می‌کنند. این گروه‌ها و افراد توجه ندارند که حرمت انسان‌ها از نان شب واجب‌تر و از معنویت نیز برای آنها مهم‌تر است. مارکسیست‌ها با موضوع نان و مسکن، چشم بر تحقیر میلیونی مردم می‌بندند و با تمسک به مسائل خیالی مانند حمله‌ خارجی یا امپریالیسم جهانی و مخالفت با آن، تلاش می‌کنند کالای کهنه خود را به مخاطب بفروشند. اسلامگرایان سابق و لاحق و دوستان اصلاح‌طلب‌شان می‌کوشند همین کار را از موضع معنویت و احترام به مقدسات و نیازردن مذهبی‌ها انجام دهند.
 

رأی دهید
arian1 - ابادان - ايران
در اینجا باید یاد آور شد که ۳۳ سال است که به هیچ مسجد سنی اجازه ساخت داده نشده است و همچنین تمام اقلیت‌های مذهبی‌ مانند بهایی و مسیح‌ها مورد آزار و آذیت روزانه قرار میگیرند، اما یک ترانه در مورد امام شیعیان باید به عنوان توهین به مقدسات شناخته شود. واقعاً چه مذهب دیکتاتور صفتی؟ و چه مردم کوتاه بین.
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 08:38
klopatra7 - دوسلدورف - آلمان
اصلاح طلبان حکومتی که این طرف آمده اند همه فقط یک تکه از همون کیکی رو میخواهند که مدتیست ازش محروم شده اند. نه دلشان برای مردم سوخته نه تحقیر مردم برایشان مهم بوده. مگر خود اصلاح طلبان این چند سال کم تحقیر شدند از طرف خامنه ای ولی برای دست داشتن در قدرت تحمل کردند
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 09:04
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
این نظر من است---مارکسیستهای ایران زیربنای اسلامی دارند و برای خر سواری مرتب تکرار میکنند به قوانین ددمنشانه ی اسلام احترام بگذارید!!! ..چون نان و آبشان در آن است...هنگامیکه مینویسم گٔل سرخی رهبر فکریتان به چه دلیل عقاید مارکس و انگلس را با قرآن تلفیق کرد؟؟؟ جوابی‌ ندارند مثل اسلامیها زمین را به زمان میدوزند برای حقنه ی عقایدشان-----من به شاه فقید احترام میگذارم همزمان منتقد قسمتی‌ از کارهای ساواک و پرو بال دادن به ملا...از رضا پهلوی انتقاد می‌کنم وقتی‌ میگوید اسلام ملا اسلام واقعی نیست...ولی‌ چنین انتقادی را در مورد مارکسیسم که از ۱۹۱۷ تا امروز باعث مرگ میلیونها نفر شد نمی‌بینم و به این دلیل میگویم یک جو!!!! صداقت در شما نیست!!! همین
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 09:41
truth-seeker - لندن - انگلستان
دنیای ما انسانها هنوز بربریت می‌باشد. منطق چماق و اعدامها بر افکار قویترست. هر کسی‌ به قدرت می‌نشیند افکار پلید خود را بر جامعه با زور و ترس و خشم عملی‌ می‌کند و با تبلیغات بیش از حد و اندازه آنرا مقدسات می‌نامد. انسان این کره خاکی بدویست و از تکامل بدور است. راه نجات فقط در آموزش و آگاهی‌ یافتن است به شرط آنکه داستان‌ها و مذاهب گذشته را فراموش شود و انسان همه چیز را از نو یادگیری نماید.
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 09:12
bavar88 - آمستردام - هلند
هر وقت مجیدی و نجفی شیطان صفت تونستند یک آهنگ و یا مقاله در مخالفت رژیم جعلی در کشورهای به اصطلاح آزاد دنیا بخوانند و یا بنویسند اون وقت اینجا رجز خونی کنید و دم از آزادی بیان و توهین کنید......امثال نجفی که به ۲ زار و پاس بی‌ ارزش روح پلید خود را فروختند را باید سر فرصت مجازات کرد نه در هیاهویی که همه نگاه به سوی این شیطان است....ما در برابر دشمنان اسلام سخت گیر و در برابر دوستاران اسلام مهربان هستیم....
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 09:43
star44 - یوتبوری - سوئد
خیلی عالی و مختصر و مفید به این مسئله مهم اشاره شده, واقعا" حرمت انسانها خیلی مهم است.
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 10:28
نقي الله - سیدنی - استرالیا
واقعا که حرف حق رو زد...من نمی‌فهمم که چجوری یه که مسلمونا به تمام عالم و آدم توهین می‌کنن و اعتقادات تک تک آدم‌ها رو زیر پا میزارن، اعم از مسیحی‌،بهایی، زرتشت، هندی و و و.. تو قران هم که تا تکون بخوری گفته اگه کفاره بکشش، اگه منافق بکشش، اگه مشرکه بکشش، اگه اعتقاد نداره به ما بکشش، اگه توهین می‌کنه بکشش.. آخه جانِ من این دین به کی‌ احترام گذشته که میگه به ما احترام بذرید؟؟؟؟
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 10:37
delmorde - یوتوبوری - سوئد
آقای محمدی مقاله شما بسیار جالب و از دل من گفته شده با شما کاملا موافقم. پیروز باشید.
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 10:38
*پسر شجاع* - تهران - ایران
1)این دین اسلام از اول بر اساس 2 چیز استوار بوده ..هر وقت قدرتی نداشته خودش رو به موش مردگی زده و مظلوم نمایی کرده و ظاهر صلح طلب داشته. و هر وقت قدرت پیدا کرده مخالفانش رو سرکوب کرده و به زور دیگران رو وادار به قبول اسلام کرده ..رفتار پیامبر اسلام در مکه که قدرتی نداشت و رفتارش در مدینه که قدرت پیدا کرد دقیقا اینطور بود ..حالا هم رفتار مسلمانانی که در اروپا زندگی میکنن و مجبورن به قوانین اروپا و آمریکا احترام بذارن با رفتار آنها در داخل کشورهای اسلامی کاملا فرق داره ..حتی حرف زدنشان هم فرق میکنه ..مثلا یک آخوند در اروپا دوستی پسر و دختر رو کاملا آزاد و اسلامی میدونه حتی چند آیه و حدیث هم در رابطه با این دوستی میگه ..ولی به ایران که میرسه گشت ارشاد راه میندازه !..
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 10:44
*پسر شجاع* - تهران - ایران
2).جالب اینجاست آیات خود قرآن هم اینطور هست ..آیاتی که در مکه وقتی مسلمانها قدرتی نداشتند نازل شده بسیار فرق میکنه با آیاتی که در مدینه نازل شده ..مثلا در سوره کافرون که در مکه نازل شده {ای رسول ما به کافران بگو من آن بتهایی که شما می پرستید نمی پرستم و شما هم آن خدایی که من می پرستم پرستش نمی کنید .نه من خدایان شما را عبادت می کنم و نه شما خدای مرا عبادت خواهید کرد . پس دینتان برای خودتان باشد و دین من هم برای خودم } ..یعنی دموکراسی کامل که هر کسی حق داره هر عقیده و دینی داشته باشه ..ولی وقتی پیامبر به مدینه آمد و قدرت پیدا کرد یکباره آیاتی نازل شد که به کشتن مخالفان و اسیر کردن زنهای انها و قطع کردن و دست و پا حکم صادر میکرد !!..این روش دین اسلام در طول تاریخ بوده حتی مسایل اخلاقی هم اینطور بوده ..مثلا اگر دیگران دروغ میگفتند کار بد و دروغگو دشمن خدا بود ..و اگر خودشان دروغ میگفتن دروغ مصلحتی و تقیه بود و خیلی هم خوب بود !!..حالا اگه از احمدی نژاد بابت دروغهاش سوال کنی میگه همش دروغ مصلحتی و تقیه بوده ..تازه کلی هم بخاطر دروغهایی که گفته ثواب کرده :)
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 10:49
نقي الله - سیدنی - استرالیا
واقعا که حرف حق رو زد...من نمی‌فهمم که چجوری یه که مسلمونا به تمام عالم و آدم توهین می‌کنن و اعتقادات تک تک آدم‌ها رو زیر پا میزارن، اعم از مسیحی‌،بهایی، زرتشت، هندی و و و.. تو قران هم که تا تکون بخوری گفته اگه کفاره بکشش، اگه منافق بکشش، اگه مشرکه بکشش، اگه اعتقاد نداره به ما بکشش، اگه توهین می‌کنه بکشش.. آخه جانِ من این دین به کی‌ احترام گذشته که میگه به ما احترام بذرید؟؟؟؟
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 10:30
karkas - اصفهان - ایران
روزی با دوستان به ایستگاه اتوبوس رفته بودیم از فرط آفتاب یک پلیس ۱۱۰ و یک لباس شخصی‌ با کلی‌ ریش آمدند و جناب سرهنگ با ۵۰ ساله ]شروع به توهین کرد [arazel اوباش. گفتم ما شهروند این شهریم توه‌ن چرا می‌کنید گفت توهین می‌کنم بزرگتر این ، من هم در جواب گفتم خر و دیی فرار ۶ ماه بد به طور اتّفاقی دیدمش به طرف ما آمد و از من و دستم خواست که اونجا نأستیم ولی‌ با کامل ادب و متانت البته من ر‌‌ به یاد نیاورد من نیز خوشحال از این که فردی از این برادران را ادب نموده بودم
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 10:33
agha_ehsan - تهران - ایران
بابا یکی از همین اسلامی هاش به من بگه کدوم جمله شعر آی نقی توهین آمیز بوده؟
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 11:16
Taraneه - کبک - کانادا
سالیان سال زمان رفتن به مدرسه و دانشگاه به من توهین کردن، تا آخر عمر حتی اگر عمر نوح داشته باشم، از من اجازه ولی‌ میخوان، اونوقت نوه‌ یا نبیره کم سنّ و سالم ولی‌ قانونی من انتخاب می‌شن، اجازه سفر ندارم، مادر میشم اما مادری من خیلی‌ کمتر از پدر و پدر بزرگ بودن ارزش داره و خیلی‌ چیزهای دیگه، بد از همه اینها هرجا میرم باید اعلام کنم که مسلمان هستم؟! از دروغ متنفرم اما مجبورم میکنند که دروغ بگم، شاید اگر همه ما شجاعت شاهین رو داشتیم و علام میکردیم که مسلمان نیستیم اونوقت این عمامه به سرهای پوشالی هم جرات نمی‌کردند حکم ارتداد مارو صادر کنن.
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 11:47
aziz iran - کپنهاک - دانمارک
ARTEMIS-SW - .پاریس - فرانسه....توی این هیر و بیر چطور تو بند کردی به مارکسیستها و اسلام و گل سرخی حرفی است که فقط ساواک میتونه اونو درک کنه و بس..در ضمن جنابعالی که هنوز اعلیحضرت همایونی مدل فکریتونه ,خوب بدونید که اولا" این رژیم جنایتکار زاد و ولد همون اعلیحضرت همایونیه که جنابعالی با ساواکش دارید سنگشو به سینه میزنید , در ضمن برای خالی نبودن عریضه هم چند تا کلیک کنید توی گوگل تا بده و بستانهای سلطنت دفن شده ی شما در تاریخ را با ملایان بهتان یادآوری کنه ... در ضمن عقاید شما برایتان محترم است که هنوز توی رویاهای دوران طلائی شاهنشاهی سیر کنید یا خیر ولی لطفا" چپ و راست نزنید و پای دیگران را برای اثبات حقانیت ساواکتتان و رژیم بگور رفته شاهنشاهی را بمانند ثابتی اینگونه برخ. دیگران نکشید , این حرفها میدانید که دیگه خریداری نداره و بیشتر مایه ی ابروریزی است تا آبرو خریدن برای اعلیحضرت نیم پهلوی منتظر الجلوس که جو فروش گندم نما هستند. خب شد این اراذل و اوباش آخوند آمدند که شماها جرات کنید از هفت سوراخ بیرون امده کمی درد و دل کنید و ملت را به خنده وادارید.
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 12:49
bavar88 - آمستردام - هلند
*پسر شجاع* - تهران - ایران. افکار پلید خود را قبلاً زیر حمایت اسلام مخفی‌ میکردید.ما با کسانی‌ که آشکارا به دین اسلام توهین میکنند مشکل نداریم حساب آنها را با آیات مدینه کف دستشان میگذریم ولی‌ با شما که نفاق دارید مشکل داریم که خون به دل رهبران دینی کردید..امثال شما را با آیات مدینه باید مجازات کنند...ما به اسلام ایمان آوردیم پس ترسی‌ از کشته شدن نداریم ولی‌ شما چی‌.. تا نادانی مثل ارتمیس است ما هم روش مثل این ابله در پیش میگیرم.. کار شما از رحم کردن و دعا گذشته باید کاری نو کرد...هه‌هه‌هه
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 13:03
*پسر شجاع* - تهران - ایران
bavar88 - آمستردام - هلند. 1)بابا جمع کن کاسه کوزه اتو ..حتما اکثر مردم ایران که هر روز در کوچه و خیابان و تاکسی از این حرفها می زنن منافق هستن ..دیگه زمان این چرت و پرتها گذشته اگه این نسل قبلی منقرض بشه{ که زمان زیادی نمونده:) }. این امثال تو هستید که باید دنبال سوراخ موش باشید ..فکر کردی عهد بوقه که باز جفنگیات امثال تو خریدار داشته باشه! ..نسل جوان امروز ایران اکثرا باسواد و آگاه هست حتی بچه های خانواده های مذهبی هم دیگه اون تعصب پدر و مادرشان را ندارند ..
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 16:55
*پسر شجاع* - تهران - ایران
bavar88 - آمستردام - هلند. 2)..قدیم مردم بیسواد بودن و آخوندها هر مطلب بی اساس و خنده داری رو به عنوان مطلب علمی به مردم قالب میکردند ..ولی حالا اگه یک آخوندی در مورد مطلب علمی و پزشکی یا ورزش حرف بزنه حرفهاش مدتها جک جوانها هست :)..و جالب اینجاست برای اینکه ثابت کنند واقعا اسلام به همه سوالات جواب داده در مورد هر چیزی حرف میزنن و از این سوتیها زیاد میدن :)..باور کن اگه این حکومت سرنگون بشه دیگه دکان دین و دین بازی حداقل در میان اکثر جوانان ایرانی بسته میشه ..حتی اون بچه بسیجی که ریش میذاره و تظاهر به دین میکنه من مطمنم بیشتر از همه دنبال فیلمها و خوانندگان سرزمینهای کفر هست :)..
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 16:56
*پسر شجاع* - تهران - ایران
bavar88 - آمستردام - هلند. 3)حالا هم در مورد حرفهایی که درباره پیامبر و سوره های قرآن گفتم اگر جواب درست و حسابی داری بگو ..وگرنه برو کنار بذار باد بیاد ..خیالت راحت بقول احمدی نژاد اون ممه رو لو لو برد :) ..اگر حکومت آخوند تا بحال سرپا مونده بخاطر حمایت جوانان بود که این آخوندها میتونستند از احساساتشان به نفع خودشون استفاده کنند از جنگ با عراق گرفته تا بعد از جنگ و تحریمها ..ولی حالا اکثر جوانان حالشون از آخوند و حکومت آخوند بهم میخوره گشت ارشاد آخرین میخ تابوت حکومت آخوند بود ..اون طور که من می بینم بزودی پرونده اربابات در ایران و بشار اسد در حال بسته شدن هست :)
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 16:57
*پسر شجاع* - تهران - ایران
aziz iran - کپنهاک - دانمارک. در اینکه حکومت شاه ایرادهای زیادی داشت شکی نیست ولی حکومت آخوند در این 30 سال بلایی بر سر مردم ایران آورد که اکثر مردم ایران حالا میگند صد رحمت به حکومت شاه ..تقریبا میشه گفت به غلط کردن افتادن :).
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 17:00
afsoon.fr - پاریس - فرانسه
باور۸۸ تو با این اعتقاداتت چرا رفتی‌ آمستردام؟چرا نرفتی کربلا؟امام حسین و ۷۲ تنشو فروختی به عروسکا پشت شیشه آمستردام؟
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 17:59
purelove_31 - مشهد - ایران
..... خورد همچین شعری خوند
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 19:15
siya41 - تهران - ایران
.bavar88 - آمستردام - هلند-ما در برابر دشمنان اسلام سخت گیر و در برابر دوستاران اسلام مهربان هستیم....---واقعا خجالت نمیکشی ؟بارها خدارا شکر میکنم که مسلمین در جهان قدرت ندارند .شماصلاحیت گذاشتن کامنت راندارید وحیف آزادی برای شماها .خوبه قدرتی ندارید وتهدید میکنی اگه داشتی چیکار میکردی .قابل توجه کسانی که معتقدند اسلام بادمکراسی سازگاره.
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 20:50
nehayat1917 - اتن - یونان
دین تریاک توده هاست / مارکس . دین ابزار حکومت احمقهای اکسپایر حاکمین ایران است / دین توهین به شعور انسانیت مدرن امروز است
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 22:46
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
aziz iran - کپنهاک - دانمارک. در جواب تو ی مجاهد!!! اسلامی که خودتان را به مارکسیستهای بی‌ خدای غرب وصل کرده اید--- برای هزارمین بآّر میگویم شما کثیفتر از ملّا هستید---ننه مریم ۱ هفته زندان بود ۸ بیگناه را سوزاندید---تعدادی خل و چل را در اشرف نگاه داشته اید برای مظلوم نمائی!! و باج گرفتن-به قول خودتان ۱۰۰۰۰۰ قربانی داده اید خیلی‌ بی‌ جا کرده اید جانیان اسلامی!که جوانان خام را به قربانگاه خمینی فرستادید!! گورتان را گم کنید پهلوی همان کسی‌ --خمینی --که او را به جان ملت انداختید و وقتی‌ انگشت شست به مسعود زن باز بی‌ همه چیز نشان داد دشمن شدید------مجاهد و ملّا ۲ روی یک سکه سکه ی خونین اسلام!!!
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 23:47
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
همان مجاهدینی که افتخارشان ترور چند آمریکایی قبل از آن..قلاب بود حال با پر رویی از آمریکا و اوباما گدائی میکنند از صف تروریست در آیند-- این را بگویم ممکن است پس از ملایان ۱۰۰ پدر -یک الاغ به حکومت برسد ولی‌ شما خیانتکارانِ پدر صدام!!!!!، شانسی ندارید زور نزنید ملایان بی‌ عمامه
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 00:00
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
*پسر شجاع* - تهران - ایران. پسر خوب این آقا مجاهد است و گاهگاهی برای رهبرانش مسعود و مریم می‌نویسد -کاری با او نداشتم و حتا از اسرای اشرف دفاع می‌کردم ولی‌ پی‌ بردم دفاع از این قاتلان سربازان ایرانی‌--مار در آستین پروردن است!!
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 00:11
wildpiony - بوداپست - مجارستان
*پسر شجاع* - تهران - ایران ماشالا این همه تغییر تو این مدت کم واقعا من یکی رو که شوکه کرد..الان دوتا شاخ رو سرم سبز شده اما به هرحال خوشحالم که میبینم دیدت نسبت مسائل مذهبی انقدر باز شده :)
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 10:17
korosh_oslo - اسکر - نروژ
بعد از کلی‌ تو سر خوردن از مذهبو دین هنوز بعضی‌ از مردم فهمیده دارن میگن یکی‌ دیگه محکم بزنین.رهبر ایران مشکله طهارتی داره کجایین شما؟با دین و اسلام کاری ندارم اما فعلا شده چماق سر همهٔ مردم ایران.
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 17:58
*پسر شجاع* - تهران - ایران
ARTEMIS-SW - .پاریس - فرانسه. خانم آرتمیس کاملا با شما در مورد مجاهدین موافقم ..بسیاری از سران حکومت آخوند و مجاهدین قبل از انقلاب با هم رفیق گرمابه و گلستان بودند ..که بعد از انقلاب بخاطر تقسیم غنایم به خون هم تشنه شدن ..موفق باشید
جمعه 19 خرداد 1391 - 14:17
*پسر شجاع* - تهران - ایران
wildpiony - بوداپست - مجارستان. سلام ..خوبی ؟ ..چه خبر ؟! :)..وقتی در کشوری زندگی میکنی که دین برای همه کارهات تصمیم میگیره کم کم مجبور میشی که درباره اش تحقیق کنی و فکر کنی ..شاید در گذشته مردم که حکومت دینی نبود یه جوری باهاش کنار میومدن ولی حالا خیلی سخته ..مثلا همین گشت ارشاد که حتی به لباس پوشیدنت گیر میده ..
جمعه 19 خرداد 1391 - 14:13
نقي الله - سیدنی - استرالیا
باور۸۸ - آمستردام - هلند= چرا حرف مفته احمدینژادی میزانی‌؟ " هر وقت مجیدی و نجفی شیطان صفت تونستند یک آهنگ و یا مقاله در مخالفت رژیم جعلی در کشورهای به اصطلاح آزاد دنیا بخوانند و یا بنویسند اون وقت اینجا رجز خونی کنید و دم از آزادی بیان و توهین کنید" اینجا هرکس راجب هرچیزی که دوست داشته باشه میتونه بگه، بخونه، بنویسه، فیلم بسازه. چرا چرندیات رهبرتو بدون تحقیق باور میکنی‌ که اینورا هیچ حق آزادیی نیست؟
شنبه 20 خرداد 1391 - 03:56
نقي الله - سیدنی - استرالیا
همین دیشب من داشتم کارتونِ "فامیلی گای" رو میدیدم که کارتونِ طنزه. بچه به خاطره اینکه باباش فکر میکرد هم جنس بازه برده بودن پیش کشیشِ کلیسا. بچه هرچی‌ از دهانش در اومد به کشیش گفت که از خنده مورده بودیم. مثلا میگفت اصلا مگه نمیگی خدا منو آفریده؟ پس حتما خود خدا هم همجنس بازه! تو حالا به من بگو اگه تو ایران همین حرفی‌ بزنن چی‌ می‌شه؟؟ خلاصه که دوست عزیز، برو یه کم مطالعه کن. قران هم مثل الماس میمونه. که فقط خود الماس میتونه نابودش کنه الماس رو. قران هم فقط با مطالعه خودش می‌شه نابود بشه. پس بهت حتما توصیه می‌کنم بری یکم قران بخونی و بهش فکر کن. به معنی ایه هاش. که چگونه به خاک و خون کشیده هرکسیرو که دستش بهش رسیده و زورش چربیده
شنبه 20 خرداد 1391 - 03:56
wildpiony - بوداپست - مجارستان
*پسر شجاع* - تهران - ایران براوو.. :)
دوشنبه 22 خرداد 1391 - 16:17
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.