خاندانی که همه وزیر شدند

خاندانی که همه وزیر شدند

دنیای اقتصاد نوشت: خاندان «آموزگار» تا پیش از فروپاشی رژیم شاهنشاهی، از مردان نامدار ایران بودند که در مناصب و مشاغل مهم فعالیت می کردند.



حبیب الله آموزگار بزرگ خاندان آموزگار در 1269 متولد شد و در 1301 به علی اکبر داور نزدیک و بعدها با تیمور تاش و نصرت الدوله نیز همکار شد. حبیب الله در 1329 وزیر فرهنگ شد و پس از پایان کار دولت علاء رییس بانک عمران شد.جمشید آموزگار یکی از فرزندان حبیب الله در 1302 در تهران متولد شد، پس از اخذ درجه دکترا از آمریکا در 1330 به ایران آمد. او یکی از کارمندان بلندپایه سازمان اصل 4 بود که آمریکایی ها تاسیس کرده بودند. جمشید آموزگار از نخستین تحصیلکرده های آمریکایی بود که مقام بالایی در نظام سیاسی ایران گرفت و در 1334 به معاونت وزارت بهداری رسید.وی یک دهه بعد و در 1344 وزیر دارایی شد و 8 سال در این منصب ماند و با موضوع نفت آشنا و نماینده ایران در اوپک شد. او در 1353 به وزارت کشور رفت و همچنین سرپرست سازمان امور اداری و استخدامی شد و در 1355 به جای امیرعباس هویدا دبیرکلی حزب رستاخیز نیز به او رسید. او 17 سال وزیر بود و سرانجام در 1356 نخست وزیر شد.

جهانگیر یکی دیگر از فرزندان حبیب الله آموزگار بود که به آمریکا رفت و اقتصاد خواند و در 1340 درکابینه امینی ابتدا وزیر بازرگانی و بعد وزیر دارایی شد. جهانگیر آموزگار پس از کناره گیری از دولت وزیر مختار اقتصادی ایران در آمریکا شد و در اواخر عمر رژیم گذشته به مقام سفارت اقتصادی نائل شد.کورس آموزگار نیز از فرزندان حبیب الله بود که در 1307 متولد و در رشته راه و ساختمان درجه مهندسی گرفت و به سازمان برنامه پیوست. او بعدها پیمانکار ساختمانی شد و در سال 1342 در کابینه حسنعلی منصور معاون فنی وزیر آبادانی و مسکن شد و بار دیگر در سال 1348، اما این بار در منصب وزیر در این وزارتخانه شاغل شد.هوشنگ آموزگار یکی دیگر از فرزندان حبیب الله است که در 1300 متولد و از دانشگاه تهران لیسانس اقتصاد گرفت و به استخدام بانک ملی درآمد... وی بعدها به لندن رفت و کارآموز میدلز در رشته بانکداری شد. اما هوشنگ پس از برگشت به ایران به ریاست کتابخانه ملی برگزیده شد، او در سال 1334 و پس از طی دوره فوق لیسانس به موسسه علوم اداری رفت و چند وقت نیز در روابط عمومی سازمان اوپک در اتریش فعالیت کرد و چند سال نیز از مدیران ارشد سازمان جلب سیاحان شد.
mehr47 - ایران - تهران
کاری به شاه و ملا ندارم اما حالم بهم میخوره از دست بوسی ما ایرانی ها. دست بوسی فقط پدر و مادر
شنبه 25 تیر 1390

dannni - سوئد - استکهلم
چه بودیم . وزرائ قبل کار کشته و متخصص در رشته کاریشون و و تحصیل کرده در بهترین دانشکاهای دنیا / الان هرکه تو ده اش کتخدا انداختتش بیرون یا وزیر میشه یا رئیس جمهور / اخه من موندم مردم ان موقع عقل نداشتن ? باید روزی 100 بار بگم مرگ بر توده و مجاهد
شنبه 25 تیر 1390

behrooz_f16 - انگلیس - منچستر
درست مثل خاندان لاریجانی که 5 نفرشون از تهران بیرون هم نرفتن ولی نبض ایران دستشونه
شنبه 25 تیر 1390

شیر بیشه مازندران - ایران - ایران
دمشون گرم,,,
شنبه 25 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
ماهی در اب بودیم که از عنصر اب بی خبر بودیم که از طریق طوفان و صید وارد عنصری دیگری میشود و " تازه " متوجه عنصر اب که همان زندگی و شادی و خاطره اش بود شده است ! واقعا ماهی بودیم و خود را بدام انداختیم .
شنبه 25 تیر 1390

gomgi - ایران - تهران
خواهر این جمشیدآموزگار الان تو تهران داروخانه داره اول کارو کاسبیشم توپه نمیخوادم کسی بفهمه که خواهرش بوده
شنبه 25 تیر 1390

neda2oo7 - ایران - شیراز
خاندان احمدی نژاد. رفسنجانی خامنه ای و .. هم همگی دولتمرد شدند اونهایی هم که دیگه زیادی خنگول بودند تاجر شدند. این کجاش عجیبه؟!!
شنبه 25 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
بله زمان خدا بیامورز هر کسی راس کار بود تحصیل کرده و کاردان بود الان یک مشت گوسفند شدند همه کاره که نتیجه اش را داریم میبینیم
شنبه 25 تیر 1390

poriyaye_vali - قطر - دوحه
به یاد لاری جانی ها افتادم!!
شنبه 25 تیر 1390

h.k - دانمارک - اودا
واقعا درزمان شاه درمجلس ودولت ادمهای تحصیل کرده ای بودند.وکارشان باتخصصشان میخورد.اشتباه خیلی کمی درمحاسبات داشتند.اماشاه ذاتاغرورنابجایش اجازه نمیدادکسی اظهارنظری نسبت به سیاستش بکند.وهمه هم مرام اورامیدانستند.اگرکسی ازوزرادستش رانمیبوسیدویاعقبعقب بیرون نمیامد.فوراعزل میشد.درهرحال بهکشورهای اروپایی خیلی می نازید.اماهواپیمایش دراسمان مانده بود.وهیچکدام ازاین عزیز ,دردانه ها,,اجازه فرودندادند.تاباهماهنگی انان مراکش پذیرفت.ونهایتازمانی که هم به شدت مریض هم بودوشدیداهم احساس خطرمیکرد.همین عربها,,انورسادت,,دعوتش کرد.وجاداد.درصورتیکه طرفدارانش, نامردها,وباعث اوارگی مارانورچشم وهرجه توهین جدیدوقدیمی رانثارشان میکنند.شادوواقعبین باشید.
شنبه 25 تیر 1390

Royan - آلمان - آلمان
omgi - ایران - تهران خوبه آدم راز دلشو به شما بگه خوب معلومه که نمیخواد کسی بفهمه وگرنه داروخانه اشو میگیرند و خودش میره جائی که عر ب نی انداخت.
شنبه 25 تیر 1390

morid - ایران - بوشهر
در زمان شاه دست بوسی جزئ لاینفک پیشرفت بود .اقای علم دیپلم کشاورزی داشت ولی نخست وزیر شد وزیردربار وهرچه که دلش خواست شدولی تا دلتان بخواد دست بوسی میکرد .شاه بیچاره دست بوس سفرای امریکا وانگلیس بود وموقعی که طرفش ملت ضعیف نگه داشته ایران بود ایشان اعلا حضرت وقدر قدرت بودند.
یکشنبه 26 تیر 1390

mashady - انگلیس - منچستر
چه عکس چندش اوری عشق دست بوسی و غلامی تو خون این ملته مبارزه میکنند میکشند و کشته میشن تا یه شاه یا یه رهبر به مقام خدایی برسه مرگ بر این خدایان
یکشنبه 26 تیر 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
الان چند میلیون ایرانی در داخل و خارچ دارای مدرکهای دانشگاهی هستند.این چه افتخاری است که با پول دولت مدرک حالا از امریکا هند یا بورکینافاسو بگیرند و وزیر شوند.اینها چند کار علمی و تحقیقاتی کرده اند چند جایزه علمی بخود اختصاص داده اند.اینها که به به و چهچه میکنند معلوم است که سیکل هم ندارند.نه تنها در ایران در المان اتریش سوئیس و امریکا من شخصا دهها تحصیل کرده میشناسم که تاکسی میرانند.مهم این است که طرف چه خدمتی به میهن کرده.حبیب الله اموزگار در شهرستان اصطهبانات متولد شد که تا سال 1358 فاقد جاده اسفالت بود!!؟.در 12 سالگی در شیراز به یادگیری مقدمات فقه !!و اصول خارج و منطق!!(دروس اخوندی)پرداخت بعد به تهران رفت.بعضی از کتابهایش/تاریخ اسلام،جهان و روح آفرینش،راهنمای تربیت یا اصول تعلیم و ترجمه،زن در جامعه،صرف عربی،عالم ارواح،فلسفه روحی،لغت عربی به فارسی آموزگار،ملکه اسلام،نحو عربی و عمدة النح(این علم و افکار پدر چهار وزیر پهلوی است که مثلا باید زمامدار میهن کورش بودند!!
دوشنبه 27 تیر 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.