ترکمنی پلو، غذای محلی ترکمن صحرا

ترکمنی پلو، غذای محلی ترکمن صحرا

این غذا به علت نداشتن مرغ و گوشت برای افرادی که رژیم غذایی خاصی دارند بسیار مناسب بوده و به کسانی توصیه می‌شود که غذاهای نرم و کته دوست دارند چون این غذا به صورت کته درست می‌شود و بسیار نرم و مناسب افراد مسن است. همچنین این پلو بسیار سریع حاضر شده و در ضمن جزء کم‌هزینه‌ترین غذاهایی است که ویتامین‌ها و فیبرهای لازم را در خود دارد.

 

مواد اولیه:

برنج یک کیلوگرم
بادنجان یک کیلوگرمگوجه‌فرنگی دو کیلوگرمپیاز سفید بزرگ سه عددسیب‌زمینی 250 گرمزعفران دم‌کرده دو قاشق غذاخوریزردچوبه یک قاشق مرباخورینمک به میزان لازمروغن مایع نصف پیمانه


طرز تهیه:ابتدا پیازها را نگینی کرده و سرخ می‌نماییم. سیب‌زمینی و بادنجان‌ها را نگینی درشت خرد کرده، در روغن تفت می‌دهیم. سپس گوجه‌فرنگی‌ها را پوست گرفته و رنده درشت کرده و به مواد اضافه می‌نماییم. پس از 10 دقیقه که تفت دادیم و گوجه‌فرنگی به خورد پیاز، بادنجان و سیب‌زمینی رفت، نمک، زردچوبه و یک قاشق زعفران را به مواد اضافه می‌کنیم. برنج را شسته و با روغن به مواد اضافه می‌نماییم. این غذا پس از 30 دقیقه آماده است از زعفران باقی‌مانده برای تزیین غذا استفاده می‌نماییم.


نکته:در گذشته این غذا را با روغن حیوانی می‌پختند اگر دوست دارید می‌توانید به جای روغن مایع از روغن حیوانی یا کره استفاده نمایید.

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
به به این دیگه خو دشه , منظورم اینست این غذا اگه با دست خورده شه چه شود وااااااااااااای اگه بد و نید چقدر به آدم لذت میده باور کنید صد برابر بیشتر از با قاشق خوردن مزه میده ..ولی فکر نکنید من بی نظم و...چون این غدا کته ماننده 3 تا سیب زمینی هم با پوست بزاریم داخل برنج به شرطی که با دقت هر چی تمام شسته شود وقتی آماده شد با برنج قاطی کنیم و له و با همون دست خورده شه . نوش جونتون
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
چقدر خوش رنگ است این پلو ! نوش جان همه .
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

asiai - ایران - تهران
با عرض معذرت ! این غذای من دراوردی میباشد! ترکمن پلو (چگدرمه) با گوشت یا مرغ درست میشود اصلا بادمجان- زعفران- سیب زمینی- زردچوبه در چگدرمه جایی ندارد.
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
khosh bavar خوش باور جان بیا اینجا این غدا بادنجان داره یاد اون روزها بخیر که منو شما سر این میرزا قاسمی و کشک بادنجان از اینکه کدامش خوشمزه تره همیشه بحث داشتیم من امروز به این نتیجه رسیدم که جفتشون خوشمزه است چون هر غذایی که درش از بادنجان استفاده شه فوق العادست مگه نه پله جان ؟؟
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
nader46 - انگلیس - لندن میگم الانه که شما به من باز متلک بپرونی بگه باز برنده جایزه خوش اشتهایی شده خدای شما چی بادنجان رودوست نداری ؟یا خوردن اینجور کته ها با دست؟؟. **yashainiran - ایران - ایران** شما چی دوست عزیز بادنجان یا خوردن این کته با دست :d. در هر صورت نوش جون هر کی که امروز به این لینک سر میزنه و طرفدار و موافقه خوردن کته با دست است
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

feminism - انگلستان - لندن
معلومه که خیلی خوردنیه ! من فکر میکنم هر غذائی که با بادمجان تهیه بشه بسیار لذیذ و خوشمزه است مخصوصأ با ترکیبِ زعفران !
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

marka - گرگان - ایران
ترکمنی پلو یا همان چیکدرمه غدای بسیار لدیدیست که واقعا لنگش پیدا نمیشه ولی من نمیدونم چرا سایت این غدا رو گداشته که اصلا و ابدا جزء غدای اصلی ترکمنها نیست اگه خواستین طرز تهیه چیکدرمه رو براتون بزارم که در واقع باگوشت راسته گوسفند و اصولا با کره حیوانی پخت میشه واقعا خوشمزه س واگه ترشی تندو ترش پاکستانیم کنارش باش چی میشه.
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

baba55 - ایران - گنبدکاووس
اره غذای خوبیه یه بار امتحان کنید خوشمزه است .راستی یه سفر هم به ترکمن صحرا برید.منطقه ترکمن صحرا از بندرترکمن شروع میشه تاشمال شرق ایران امتداد داره.نزدیک 3میلیون ترکمن در ایران زندگی می کنند که از حقوق اولیه شونم محروم هستن.اونم با نظامی مثل جمهوری ولایت قبیح که حق وحقوقشونو خوردن. به امید رهایی ترکمن صحرا از یوغ استعمار جمهوری ولایت قبیح . درود بر مردم ترکمن صحرا. مرگ بر خامنه ای.
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

raha1984 - المان - هامبورگ
این که دمی گوجه خودمون هست با بادمجون کنارش !!!!
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

homa-ir - المان - هامبورگ
بادمجون خوشمزه است ولی من سالی یکباربشه میخورم. بادمجون خیلی . روغن میبره و برای کبد زیاد مفید نیست وکسانیکه زیاد سرخ کردنی ومثل. بادمجون و کتلت و شامی و.. امکان لک صورت بدلیل خوب کار نکردن همان. کبد پیش میاد . بادمجون سرخ کرده با سیب زمینی سرخ کرده با روغن زیاد. من نیستم, الفرار
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

goli_2011 - آلمان - مانهایم
بله من هم فکر می کنم که اگر اول تحقیق کنید و بعد یک لینک را بگذارید خیلی بهتر می شه. آخه این غذا هیج ربطی به غذای ترکمنی نداره. شاید یک غذای خیلی خوشمزه باشه ولی تاحالا کسی دیده که غذای " ترکمنی" توش گوشت نباشه !!!!!! شاید ترکمن ها سبزی خوار شدن و ما جا موندیم!!!
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
غذاهای ایرانی حرف نداره .
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

alexxx - اتریش - وین
mc donald سعی نکرده "مک ترکمن پلو" را به فهرست غذاهاش اضافه کنه?
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

sepherdad - استرالیا - سیدنی
goli_2011 - آلمان - مانهایم. چرا که نه! وقتی که چنگیز خونخوار در مورد کنترل خشم کتاب مینویسه, و از مهربانی صحبت میکند, شاید ترکمنها هم گیاهخوار بودن! توی رودرباسی قرارگرفته بودن مجبور شده بودن گوشت بخورن! :))).
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
ترکمنهای ایران هم قوم مردم ترکمنستان همسایه ایران هستند، نه با چنگیز مغول وحشی ادمکش به ایران آمده اند نه مهاجرت کرده اند نه ادعای خاک ایران را کرده و نه گفته اند که مازندران مال ترکهاست. خیلی به ایران علاقه دارید پاسخ آن نادانی را بدهید که در تاپیک چنگیز آدمکش از او ستایش کرده و کشتار مردم ایران را تایید نموده است.
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

asiai - ایران - تهران
baba55, گنبد کاووس: و به امید ازادی امید کوکبی, دانشجوی نخبه ترکمن (دانشجوی دکترای فیزیک اتمی در امریکا) که بدون هیچ دلیل و گناهی اکنون در زندان اوین میباشد.
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

yashainiran - ایران - ایران
*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد . آی شکمو!!!!!!
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

asiai - ایران - تهران
arashbehdin:. ترکمن های ایران و ترکمنستان از نژاد ترکهای ترکیه میباشند. در زمانهای قدیم با کوچهای متمادی به ترکمنستان در این مناطق ماندگار شدند که پس از مرزبندی رسمی کشور, تعدادی از ترکمن ها در ایران ماندگار شدند.
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

felora - ایران - تهران
این غذا تقزیبا" همون استانبولی پلوست.اگه بادمجون نداشته باشه/ وای از روغن..... روغن خوب غذا رو چند برابر خوشمزه تر میکنه مخصوصا کره!
پنج‌شنبه 23 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
asiai - در دو سه هزار سال پیش ترکیه کجا بود؟!! و اینکه ترکهای ترکیه از آسیا آمده اند نه وارونه!. با یک حساب ساده میبینی اینها به ترکهای اوغوز آسیای میانه نزدیک ترند. در باره ترکمن ها نوشته شده: تُرکَمَن‌ها (به ترکمنی: turkmen) یکی از اقوام ترک‌تبار آسیای میانه هستند که عمدتاً در ترکمنستان، شمال غرب افغانستان و شمال‌شرق ایران سکونت دارند. آن‌ها به زبان ترکمنی از زبان‌های ترک‌تبار شاخه اغوز غربی سخن می‌گویند. ترکمن‌ها که در گذشته اُغوز یا غُز نیز نامیده می‌شدند، شاخه‌ای از ترکان آسیای میانه‌اند که از عهد قدیم در صحراهای وسیع بخش سفلای رود سیحون و بین دریای آرال به زندگی کوچ‌نشینی روزگار می‌گذراندند. تا حدود قرن هفتم میلادی ترکمن‌ها جزئی از قوم بزرگ ترک بودند. در این سالها به دنبال اضمحلال امپراطوری ترکها، گروهی از ترکها که اغوز نامیده می‌شدند، از آنان جدا شده از ناحیهٔ ارخون به طرف آرال و سیردریا کوچ کردند.
جمعه 24 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
غزان نخست در مغولستان داخلی (در شمال چین و جنوب جمهوری مغولستان) واقع است (ترکستان) سکونت داشتند و در کتیبه‌های اورخون متعلق به قرن هشتم میلادی، ذکر ایشان در مغولستان رفته است. نخست با تلفظ «تو کو مونگ در دانشنامهٔ چینی سدهٔ هشتم میلادی (تونگ تین فصل ۱۹۳). به قول تونگ تین، واژهٔ توکومنگ نام دیگری است که به کشور سوک تاک یعنی کشور آلانان اطلاق شده و اینان در آغاز تاریخ میلادی در مشرق تا مسیر سفلای سیردریا مستقر بودند و آنجا در قرن چهارم ه‍ . ق. (دهم میلادی) مقر اصلی اغزان بود. در کتب جغرافیایی عرب، ترکمان (الترکمان یا الترکمانیون) فقط توسط مقدسی در شرح چند شهر واقع در شمال و شمال غربی «اربیجاب» یا «سیرام» -که موقعیت آن درست معلوم نیست- آمده در باب اصل واژهٔ ترکمان در قرن پنجم به درستی معلوم نیست که آن را از ترکیب فارسی «ترک مانند» گرفته‌باشند. در گذشته ترکمن نام عمومی بسیاری از اقوام ترک‌تبار به ویژه اقوام اغوز مسلمان کوچ‌نشین بود و نه صرفاً قومی که امروزه ترکمن نامیده می‌شود و شامل طوایفی است که در شرق دریای خزر از رود جیحون تا شمال خراسان و رود گرگان سکونت داشته‌اند
جمعه 24 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
هرکسی میداند ریخت و چهره مردم ترکمنستان به مردم ترکیه همسانی ندارد. ترکیه ای ها مخلوطی از نژادهای گوناگون از جمله عرب و اروپایی و ترک هستند، نه یک نژاد خالص. سرزمین آناتولی نزدیک سه هزار سال زیر پادشاهی های گوناگون بوده و مردم آن آمیخته نژاد های گوناگون هستند. خیلی خنده دار است، ترکمن ها را با ساکنان آناتولی یکی بدانید چون زبانشان از یک خانواده است!! زبان ربط چندانی به نژاد ندارد، یک مراکشی همان اندازه عربی سخن میگوید که یک قطری، و نژادشان فرسنگها با هم فرق دارد.
جمعه 24 تیر 1390

asiai - ایران - تهران
arashbehdin: این مطالب را copy-paste کردن راحته از اینترنت! ترکهای ترکیه و ترکمن ها از اغوزها میباشد. در مورد کلمه توکومونگ روایاتی وجود دارد. اما کلمه ترکمن = ترک من = یعنی من ترک میباشم. هم اکنون در انادولی ترکیه قوم های ترکمن زندگی میکنند حتی فامیلی ترکمن بسیار رایج میباشد. ترکهای ترکیه و ترکمن ها از فرزندان اغوزهان میباشند, در ضمن ترکیه از نظر جغرافیایی در اسیا قرار دارد. چهره هر نژاد بر حسب موقعیت جغرافیای و شرایط اب و هوایی تغییر میکند. مثال مراکشی در این مورد صدق نمیکند. زبان و حتی مذهب اینان یکی میباشد(البته زبان قبل از اتا ترک). حتی در روستاهای ایچ انادولی هنوز به زبان ترکمنی صحبت میشود! اینان فرزندان اغوز هان میباشند.
جمعه 24 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
asiai - برای من اطلاعات علمی معتبر پذیرفتنی است نه داستانها و افسانه هایی که اقوام گوناگون در میان خودشان میگویند. من بسیار درباره مهاجرت انسانها از پنجاه شست هزار سال پیش و نژادهای گوناگون مطالعه کرده ام، در چند سال گذشته پژوهشهای ژنتیکی بسیاری از از سوی سازمانهای شناخته شده انجام گرفته که گستردگی ژنتیکی مردم گوناگون کشورهای دنیا را بررسی کرده است. یکی از شاخصهای ژنتیکی انسانها y-dna است، که از سوی پدر به پسر میرسد و تغییر نمیکند. چهره و فرم چشمان و رنگ مو و چشم، با محیط و هوا تغییر نمیکند که با آمیختگی با نژادهای گوناگون عوض میشود. پژوهش ها نشان داده وای دی ان ای آسیایی از نوع Q است، که در ایران و ترکیه چیزی تنها میان دو تا ده درسد است! درحالیکه وای دی ان ای نوع J که ژن عربی است، در ترکیه بیش از سی درسد است. اینکه این پژوهشها را باور کنید یا نه درستی اینها را زیر پرسش نمیبرد.
جمعه 24 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
..ادامه....شاید در ترکیه ترکمن هم باشد، نگفتم نیست، اما اینها گروههای نومدی بوده که از آسیا مهاجرت کرده اند و همه مردم ترکیه را نیز شامل نمیشوند. بسیاری از مردم ترکیه بیشتر به اعراب اردن و سوریه و عراق شباهت دارند تا آسیایی ها.
جمعه 24 تیر 1390

felora - ایران - تهران
asiai - ایران - تهران/ arashbehdin - امریکا - اتلانتا / از هر دوی شما متشکر. متم خوندم جالب بود , پس تقریبا درست گفتم این غذا مثل پلو استانبولیه!
جمعه 24 تیر 1390

asiai - ایران - تهران
aresh behdin: قرار نیست که نژاد ایران و ترکیه شبیه هم باشد, مسلما تفاوت دارد. شما چه بالا بروید چه پایین , نژاد ترکهای اصیل ترکیه با ترکمن ها یکی میباشد. البته از نظر شمایی که با نفرت به ترکها نگاه میکنید, اینها داستانه! اینقدر که مطالعه کردید در مورد سرخپوستان چه نظری دارید, چراکه ادعا میشود از لحاظ ژنتیکی به ژنهای ترکها بسیار نزدیک میباشد(BBC. برنامه). اگه سری به لاس وگاس زدید Fremont Street فروشگاه سرخپوستی هست طبقه 2 که رفتید قالیچه های سرخپوستی خواهید دید با طرح و نقشه های که در قالی ترکمن دیده میشود! هر نقش قالی معنی خاصی دارد که بین این 2 نژاد مشترک است. ...
جمعه 24 تیر 1390

sepherdad - استرالیا - سیدنی
asiai - ایران - تهران. حالافرض کنیم اصلاحرف شما درست! فکر میکنی دو تا برادر تنی همدیگر رونمیکشند!? توی همون تهران شما, یکی از دوستان اذری ما رو یکی از هم ولایت هاش سروشو کلاه گذاشته بود و به خاک سیاه نشونده بود, بابدبختی دستگیریش کردیم گفتیم نامرد مثلا فامیل تو بود این چه کاری بود کردی? میدونی چی گفت!!?? گفت غربیه که حرف من و باور نمیکرد! باید سر دوست واشنارو کلاه گذاشت!!!.
جمعه 24 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
asiai - اینها پاسخ کامنت من نبود. کجای کامنت من گفته شد که ایرانیان و ترکیه ای ها یکی هستند؟!! گفتم سی در سد مردم ترکیه با اعراب از یک نژاد هستند، از کی تا حالا مردم ایران شدند عرب؟! و باز هم گفتم نژاد ترک آسیایی در ترکیه کمتر از ده درسد یافت شده است، حالا گیریم هم این ده درسد هم شباهتهایی با ترکهای آسیای میانه داشته باشند، که البته در این چند سد سال معلوم نیست با چه اقوام دیگری هم آمیخته شده اند. دیگر اینکه چه دلیلی دارد نسبت به ترک احساس ویژه ای داشته باشیم؟ از دید غربی های سفید پوست فرقی میان ترک و عرب و خاورمیانه ای و ...نیست. نیز روشن نیست ترک بودن چه برتری و مزیتی دارد و چه افتخاری برای بشریت بوده اند که بخواهیم به زور یکی را ترک یا نا ترک معرفی کنیم؟ دیگر اینکه نژاد خالص در کمتر جایی بافت میشود، شاید در جزیره دور افتاده میان اقیانوس.
جمعه 24 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
felora عزیز, سلام ! شما باید واقعا شیرزن باشید ?! زیرا 2 بار بخاطر من و الان اینجا وارد بحث شدید ! نمیترسید ?! من که بیشتر موقعها از جنگ لفظی فرار میکنم تا چه برسه خودمو قاطی بحث دیگران کنم ! پس مرسی فلورا شجاع ! راستی, با من که قهر نیستی که ?!
جمعه 24 تیر 1390

asiai - ایران - تهران
sepherdad:. قضیه 2 برادر تنی چه ربطی به من داشت ? انسان خوب و بد همه جا هست. ایا به نظر شما همه ترکها مخصوصا از نوع ترکیه ایش, موجودات منفور و همه نژاد اریا فرشتگان روی زمین اند? درسته بعضی از مواقع انسان ضربه ای میخورد از نزدیکترینش و یا کمکی میگیرد از دوستانی که انتظاری از انان نیست. مهم نژاد و رنگ پوست و زبان و ثروت نیست مهم انسانیتی است که متاسفانه در اندک محدودی از مردم یافت میشود.
جمعه 24 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
felora - خواهش میکنم خانم. اتفاقا این پلو یکی از غذاهای محبوب من است!!
جمعه 24 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
asiai - ایران - تهران - حالت خوب است مطمئن هستی به روان شناس احتیاج نداری اخر ....چه ربطی به شقیقه دارد
شنبه 25 تیر 1390

sepherdad - استرالیا - سیدنی
asiai - ایران - تهران,. هموطن عزیز, بخشی از انسانیت ژنتیک است و بخشی تربیت و خانواده, کشور ترکیه که نصف جمعیت ان کرد است بازمانده امپراطوری عثمانی است که بر ویرانه امپراطوری ایران و روم بنا شده بود, امروز هر چه هست یک کشور همسایه است, نه شما سفیر ترکیه در ایران هستید و نه من واقای ارش وکیل قوم اریا. اما فقط برای اطلاع شما بگویم, من دوستی دارم که در زمان پناهندگیش در ترکیه, مهمان یک خانواده در ترکیه بود, دوست من ترک نیست, وزمانی که این خانواده به کمک او شتافته بودن که دیگر پول نداشت, او امروزه در امریکا شرکتی دارد, یکروز به من زنگ زد که خواهرم(دختر ان خانواده ترک) درتهران دانشجوشده! برو ببین کم وکسری نداشته باشن, من رفتم و ان دختر بسیار مذهبی(خود من ادم مذهبی نیستم) رودیدم و درتماس بودم تا بازگشت به کشورش , روز عروسیش هم هر کدام هدیه برایش فرستادیم و دوست من 20 هزار دلار امریکا برای خانواده شان فرستاد. صد دل چو شود اشنابهم یکیست!!.
شنبه 25 تیر 1390

felora - ایران - تهران
khosh bavar -عزیز سلامی چو بوی خوش اشنایی! چه کار خوبی کردین که به این خلوتکده هم سر میزنین. خوشحالم که سو تفاهمی که به دل شما نشسته بود برطرف شده! خدارو شکر تو زندگیم با هیچ کس قهر نیستم. شایدبه قول شما کمی سرسنگین بشم تا معجزه زمان"کار خودشو بکنه ....ومی بینم که کرد!! ولی قهر, چون کینه ای نیستم تا زمانی که توان دارم نه. درضمن منم از بحثهای بیخودی برای ادمهای بی جنبه" فراریم اما نباید همیشه برای همه" بی تفاوت بودو ای کاش ادمها میفهمیدن گاهی باید بدون هیچ توقعی" محبت کرد...
شنبه 25 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
felora عزیز, نمیدونی با چه ترسی اومدم تا این تاپیک رو باز کنم که واکنش شما چطور خواهید بود که واقعا مثل همیشه با جملات وزین منو مبهوت میکنید ! همه کاربران ما بسیار انسانهای روشنفکر و فهیم هستند پس سوتفاهمی پیش نیاد و خیلی خوشحالم, که منو تحویل گرفتی و تا سوتفاهمی پیش نیامده, میگم: خدا تی همراه و همواره شاد و پیروز باشید.
شنبه 25 تیر 1390

felora - ایران - تهران
khosh bavar -عزیز . منهم فکر میکنم اکثر کسانی که اسمشون با حرف" ف"شروع میشه مهربان وصادق وحساس ویه رنگن! مرسی از شما
شنبه 25 تیر 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.