احتمال بارش ۱۰ میلیارد تن نمک در آذربایجان ایران

احتمال بارش ۱۰ میلیارد تن نمک در آذربایجان ایران

زمانی دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور جهان محسوب می‌شد

فرج بال‌افکن

بی بی سی

مقام‌های سازمان حفاظت محیط زیست ایران در مورد احتمال "بارش ۱۰ میلیارد تن نمک" در مناطق آذربایجان این کشور هشدار داده‌اند.

محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعی این سازمان امروز چهاردهم تیر به خبرنگاران گفته ‌است که با خشک شدن دریاچه ارومیه، نمک موجود آن به صورت گرد و غبار و توفان بر سر مردم منطقه خواهد ریخت.

به گفته آقای صدوق "این بحران تنها گریبان آذربایجان را نمی‌گیرد بلکه تمامی مناطق کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد."

سال قبل نیز پس از آن که دیگر آبی از رودخانه هیرمند در شرق ایران به تالاب هامون نریخت، باد با سرعت یک متر با ثانیه ذرات شن، ماسه و مواد آلی را روی شهر زابل ریخت.

کارشناسان محیط زیست می‌گویند، شهر زابل که زمانی به دلیل وجود تالاب هامون یکی از مفرح‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رفت، بعد از خشک شدن هامون به شوره‌زاری بدل شده است.

چندی پیش حسن عباس نژاد، مدیر کل حفاظت زیست آذربایجان غربی اعلام کرد که ۵۳ درصد از مساحت دریاچه ارومیه خشک شده‌ است و انتقال سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از طریق رودخانه ارس را یکی از راه‌های جلوگیری از خشک شدن این دریاچه عنوان کرد.

اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست در این باره به بخش فارسی بی بی سی گفت که رسیدن به چنین هدفی مستلزم هزینه‌های بسیار زیاد است و این قبیل طرح‌ها هیچگاه اجرایی نمی‌شود.

سدهایی که آب را به روی دریاچه ارومیه بست

دریاچه ارومیه با ۵۰ هزار هکتار در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده‌است. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور جهان است.

آب این دریاچه شور بوده و اغلب از رودخانه های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تامین می‌شد.

دولت‌های ایران در دو دهه اخیر عملا با احداث ۳۵ سد بر روی رودخانه‌های ۲۱ گانه که جریان آنها به دریاچه ارومیه منتهی می‌شد، حدود ۵ و نیم میلیون متر مکعب آب آن را در بالادست به مصارف کشاورزی اختصاص دادند.

حدود نیم میلیون متر مکعب نیز از طریق چشمه‌ها و جریان‌های آبی وارد دریاچه ارومیه می‌شد که به گفته مقام‌های دولتی به دلیل عدم استفاده اصولی، این منابع آبی دیگر آب دریاچه ارومیه را تامین نمی‌کند.

در این میان حدود یک میلیون متر مکعب نیز توسط بارش باران تامین می‌شد که در خشکسالی‌های اخیر از میزان آب ورودی دریاچه ارومیه کاسته شده‌است.

اسماعیل کهرم گفت، ابتدا دولت قول داده‌ بود که در نحوه آبیاری اصلاحاتی انجام بدهد، اما هنوز آبیاری زمین‌های کشاورزی به شیوه سنتی "کرت" انجام می‌شود و در نتیجه مقدار زیادی از آب تبخیر شده و به هدر می‌رود.

نارضایتی مردم آذربایجان

روز سیزدهم فروردین امسال، تجمع بزرگی از علاقه‌مندان به محیط زیست که به سیاست‌های دولت در مورد دریاچه ارومیه معترض بودند، در دو شهر تبریز و ارومیه با مداخله پلیس و ماموران امنیتی به هم خورد.

تا آنجا که در گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده از این ماجرا دیده شد، معترضان شعارهای سیاسی ‌نمی‌داند و پارچه نوشته‌هایشان تنها حاوی درخواست بازکردن دریچه‌های سدها و روان کردن آب رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه بود.

آقای کهرم می‌گوید که پس از خشک شدن کامل دریاچه ارومیه، باد ذرات نمک را روی زمین‌های زراعی خواهد برد و تمام حبه‌های انگور و به ویژه باغ‌های سیب معروف ارومیه خشک خواهد شد.

زمانی دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی آسیای غربی به شمار می‌رفت و بعد از مرداب انزلی از جالب‌ترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می‌شد.

دریاچه ارومیه همچنین دارای ۱۰۲ جزیره بود که همه آن‌ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان اندوخته طبیعی جهان به ثبت رسیده‌اند و در حال حاضر اثری از آنها باقی نمانده است.

همچنین آب این دریاچه زیستگاه گونه‌هایی از سخت پوستان است که کاربردهای صنعتی بسیار بالایی نیز برای مراکز پرورش آبزیان دارند.

گفته می شود که زمانی آب شور این دریاچه با غلظت ۸۰ گرم در لیتر به بهشت ارومیه معروف بود اما حالا حسن عباس نژاد، مدیر سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفته‌است که غلظت نمک این دریاچه به بیش از ۴۰۰ گرم در لیتر رسیده‌است.

برخی از کارشناسان می‌گویند، فقط موجودات آبزی نیستند که حیاتشان در دریاچه ارومیه نابود شده‌است، بلکه خشک شدن این دریاچه و حرکت نمک به مناطق اطراف از جمله شهرهای مجاور در عراق و ترکیه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد.

Royan - آلمان - آلمان
ای لعنت تو روح تون که با بی کفایتی و حقد و حسد ایران را به نابودی کشیدید.
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

sora.sefid - ایران - تهران
وقتی رئیس محیط زیست ایران رفیق فاب رئیس جمهور احمق ایران چه توقعی ازش میره!! معلومه یه ارزن عقل تو سرش نیست دیگه. اوضاع محیط زیست ایران فاجعه است. چند هفته پیش با رئیس محیط زیست تو روزنامه مصاحبه کردن که آقا شما به خاطر پروژه های دولت به محیط زیست گند میزنی و سکوت میکنی؟گفت رئیس جمهور از دوستان قدیمیم!!!!!!!
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
واقعا این بیخردان تصمیم نهایی خود را گرفتند که ایران سبز و خرم را تبدیل به صحرای بی اب و علف کربلا بکنند و طبق منطق پوسیده اسلامیشان, اجازه این حماقت و خرابی را به انان میدهد که کسیکه باعث مهیا کردن ظهور امام غایب شود, پاداش ویژه ای در بهشت منتظر اوست ! ننگتان باد
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

punisher - ایران - شیراز
ای تو روحت خمینی که ایران رو دست چه آشغال هایی دادی....
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

alexxx - اتریش - وین
خر چه داند قیمت نقل و نبات? دریاچه و جزیره میخوایم چکار? جزیره رو میشه خورد? نه !!! در عوض حالا کلی نمک خوب داریم . گام بزرگی در راه خودکفایی, ما احتیاج به هیچ کشوری نداریم دیگه برای نمک. حتی شاید بتونیم صادر هم بکنیم. به این میگن سیاست و دولت بانمک. دنیا باید بیاد یاد بگیره.!!!
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
این زمین دریاچه هم بیفته سر دشت لوت,چی میشه...واسه همین ا.ن اقا داده سریع خشکش کردن ...
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

felora - ایران - تهران
چقدر منظره ابی" رنگ دریاچه با ساحل نمکی سفید" رنگش جذاب ومنحصر به فرد بود! وقتی کمی مه الود میشد ساکت ومرموز.....
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

leila leila - سوئد - گوتنبرگ
بعد میان معترضین را دستگیر و زندانی میکنن
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

faryade demokrasi - هلند - آمستردام
لعنت به هر چی‌ آخونده شکم پرور، این مردم چه گناهی کردن؟ ،این سرزمین تاریخی‌ چرا باید نبود بشه ؟چرا مردم باید از سرزمینشان مهاجرت کنن؟ آخه کی‌ جیب این آخوند‌های کثیف پر می‌شه تا مردم حداقل نفسی، بابا از جون مردم چی‌ میخوان اینها هر چی‌ که خواستن به هشون دادن که ،چی‌ کار کنیم، به کجا پناه ببریم؟ دردمنو به کی‌ بگیم ؟ چرا این سرزمین نفرین شدست؟ بارش ۱۰ میلیارد تن‌ نمک شوخی‌ نیست یعنی‌ فلاکت یعنی‌ قحطی یعنی‌ مرگ
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

sahandogli - انگلستان - لندن
متاسفانه با توجه به وضعیت سیاسی ایران و لزوم تمام اتحاد قومیتها این مسله باعث اعتراض ترکها خواهند شد و با توجه به بروز درگیریهای سیاسی و حتی در اینده نزدیک درگیریهای نظامی در داخل سیستم مردم ادربایحان مطمنا از این مسله برای جدایی و استقلال استفاده خواهند کرد. نمونه جدایی احتماعی و سیاسی ترکها را در 2 سال گذشته شاهد بودم و. من هر روز شاهد هستم که هر روز مسایل مربوط به استقلال در آذربایجان به شدت تمام در حال گسترش است که عدم اقدام جدی دولت در مسله دریاچه ارومیه این فکر را مردم ایجاد کرده که دولت به عمد در حال خشکاندن دریاچه . در نتیجه نابودی آذربایجان است تا ترکها از مناطق به مناطق دیگر کوچ کنند و مسله ترک و اذربایجان بعد از این در ایران وجود نداشته باشد
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

Pezhman - اتریش - وین
صحرای کربلا هدف این ایران ستیزان است.لعنت بر ملا وآخوند
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

h.k - دانمارک - اودا
رژیم ملایان باشرایطی که ایجاد کرده اند.تاویرانی کامل,عقب افتاده ترین کشورمنطقه نکنندرهایش نمیکنند.خصوصابا,جو,,حاکم بین مردم ایران.
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
sahandogli - بهتر بود میگفتی یک مشت جدایی خواه پیزوری دنبال فرصت هستند تا در طبل جدایی خواهی بکویند، وگرنه اگر عرضه داشتند و میهن دوست بودند که یک کاری برای جلوگیری از خشکی دریاچه میکردند. تازه میخواهید جدا بشوید که کجا بروید؟ چه سخنهای خنده داری! اون علی اف روانی و دزد و شارلاتان که کشور و مردمش در بدبختی وبیکاری هستند و خبر دزدی و کلاشی و ....شان بارها و بارها بازگو شده است! میخواهید بروید ترکیه؟ جوک میگویید؟!
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
یک دیوانه سنگ به چاه میندازد هزار تا عاقل نمیتوانند ان را بیرون بکشند حکایت ایران ما است.
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

h.k - دانمارک - اودا
اگر چه رژیم ملایانوجیره خوارانش درفکرجیب خودشان هستند.وبه ایران وایرانی نمی اندیشند.وهرصدای ازادیخواهی رابه,امریکا وانگلیس ,ویا,انگ,تجزیه طلبی میزنند.ولی به کوری چشمشان.صاحبان وحاکمان چندهزارساله ایران هنوزهم هستند.وازکشورشان دفاع خواهندکرد.ایران ازماست.وماازایران,,ارتجاع وشوئنیزم ,راجایی درایران نیست.دلخوش نباشید.دریاچه ارومیه خودگواه هزاران ساله ماست.ارس رادراو جاری خواهیم کرد.صدای شیهه اسبان وچکاچک شمشرهایمان برای,چندمین ,باربه گوش جهانیان طنین خواهدانداخت.وتاریخی نو به یادگارخواهیم گذاشت.تاریخ گواه ماست.ای خرافه پرستان ,وای توهم زده ها,وای,دلخوشان,,الکی خوش,,
جمعه 17 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
h.k - نه خیر کار شما بسیجیان و رژیم یاوه گو و اشغالگر رو به پایان است و بزودی به جایی خواهید رفت که صدام و بن علی و مبارک رفتند. خیلی تلاش کردید ان غلاب خونین تان را به کشورهای دیگر صادر کنید، اما هر جا رفتید به بیرون پرتتان کردند. اینهمه تفنگ و موشک به کشورهای عربی فرستادید تا مردم را بکشند و انها را به زیر سلطه ننگین خلافت چلاقعلی در بیاورند، همه اش لاف و گزاف بیهوده و در عمل صفر! بسیجیان ساندیسی جیره خور طائب تنها کارشان یاوه گویی و تهدید به کشتن آدمها از تریبونهای گوناگون و نیز رخنه به سایتهای ایرانی و نوشتن کامنتهای بیهوده است.
شنبه 18 تیر 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.