پایه ستونهای هخامنشی رهاشده دراطراف آرامگاه پاسارگاد

پایه ستونهای هخامنشی رها شده در اطراف آرامگاه پاسارگاد

 تخت سنگها و پایه ستونهای هخامنشی کشف شده از تنگه بلاغی زیر نور آفتاب و جلوی در نگهبانی محوطه تاریخی پاسارگاد در حالی به حال خود رها شده اند که قرار بود از این آثار در موزه ای که از دوران پهلوی در این محوطه در حال ساخت است و هنوز هم به اتمام نرسیده نگهداری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اگر وارد محوطه تاریخی پاسارگاد در شیراز شوید همان جلوی درب نگهبانی، سمت چپ سنگها و پایه ستونهای تاریخی زیادی را خواهید دید که مشخص نیست متعلق به چه دوره تاریخی هستند. شاید آنها که بیشتر چشمشان با پایه ستونهای هخامنشی آشناست بگویند که این ستونها و تکه سنگها متعلق به دوره هخامنشیان است.

اگر به عنوان یک بازدید کننده از نگهبانان آنجا بپرسید این تکه سنگهای تاریخی از کجا آمده اند که این طور بی اعتنا در این محوطه رها شده اند می گوید: اینها کشفیات تنگه بلاغی است. اما چون جایی برای نگهداری آنها نداشتیم در این مکان رها شده اند تا بلکه ساخت موزه ای که از دوران پهلوی شروع شده، روزی تمام شود و این سنگها به آن موزه منتقل شوند.

اعضای گروه نجات بخشی پاسارگاد بخشی از این سنگها را از مزرعه ها و اماکنی به دست آورده اند که قبلا از سنگ قبرها و کتیبه های آن به جای نیمکت و ... استفاده می شده است اما اکنون با اینکه دیگر چنین کاربری ندارند و آسیب بدتری نمی بینند اما هنوز هم در وضعیت نابه سامانی به سر می برند و محافظت مناسبی نیز از آنها نمی شود!

به نظر می رسد در شیراز و تخت جمشید آثار تاریخی زیادی وجود دارد که دیگر نگهداری از این چند تخت سنگ و پایه ستون هخامنشی برای متولیان حفاظت از میراث فرهنگی ارزش چندانی ندارد که چنین بی سایبان و بی هدف در معرض نور آفتاب و بارش باران رها شده اند!

razmandeh - سوئد - استکهلم
سنګ بچه دردی می خوره!!!!! نفت عشق است !!!!. اګه کسی واسه این سنګها پول میداد الان انجا نبودند!!! . در عوض واسه خامنه ای در طوس مقبره ساختند با سنګهای نفیس این را جدی میګم من شخصا رفتم ودیدم .
یکشنبه 22 خرداد 1390
jengir - کره - سئول
یه دزد بهر غارت میاد تو خونه و اول اجناسی رو میبره که زود پول میشه ....بماند که اقا زادهها از همین سنگ ها هم نگذشتند و اصل کاری هایش را بی سرو صدا پول کردند و .....هو تو تو......و این ملت شهید پرور همیشه در صحنه همچنان در خواب غفلتند.......................افسوس.
یکشنبه 22 خرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
فقط حکومتهای پست و بیشعور با میراثهای فرهنگی خود اینطور رفتار میکند و همانطوریکه بارها گفتم ایا نباید اجازه این سوال را به خودم که خوش باورم بدهم که برای خمینی منفور و ضحاک چلاق چنین مقبره هایی میسازنند و هستند خوش باورانی که به " پابوس " انها رفته, پس در 1400 سال اینده از خمینی و ضحاک همانند مقبره امام رضا نام خواهند برد و شاید باعث بازار کسادی و بیکاری امام هشتم خواهند شد ?! قصد اهانت ندارم و در دنیای حقیقی هم اجازه چنین سوالی را ندارم, بشرطیکه خودم را اماده کتک خوردن و روانه کهریزک کردن بکنم که اگر چنین سوالی را مطرح کردم ! شاد و جوابگو باشیم نه دندانشکن و برچسب زن !
یکشنبه 22 خرداد 1390

محموداحمدی نژاد - ایران - گنبدکاووس
خودم باستان شناسم.حتی وقتی جاهای متفاوت اماکن تاریخی بری مراقبتی نیست و راحت میتونی سنگها رو.......اینا خیلی با ارزش اند.ولی بقولی آخوند رو نفت عشقست!تاریخ چیه؟این نظر همون شکم پاره های ساندیس به دسته
یکشنبه 22 خرداد 1390

Azadikhah - هلند - تکسل
مملکت صاحب نداره !
یکشنبه 22 خرداد 1390

love-iran - ایران - چابهار
razmandeh - سوئد - استکهلم. دوست خوب من ایشون رو طوس تو گور رو نمیکنن میبرن اش پیشه رئیس اش خمینی
یکشنبه 22 خرداد 1390

sora.sefid - ایران - تهران
من کلی عتیقه رها شده سراغ دارم اما هیچکس نیست بیاد جمعشون کنیم.
یکشنبه 22 خرداد 1390

پسرسیدان - ایران - بیجار
ای بابا اول انقلاب می خواستن تخت جمشیدو با بلدوزر صاف کنن میگفتن اینها مربوطه به پادشاهان اون وقت بیان ازش مواظبت کنن
یکشنبه 22 خرداد 1390

babak_khoramdin90 - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد-اشتباه نکن این حکومت هیچ میراثی توای سرزمین نداره.میراث این عرب ها وعرب پرستها تو عراق و عربستانه.
یکشنبه 22 خرداد 1390

http - انگلستان - بیرمنگهام
این سنگهای بی ارزش به چه دردی می خورند کار خوبی میکنند که موزه نمی سازند
دوشنبه 23 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
مرگ بر تازی ضمنا http - توی پانترک بی هویت ....دهان ...را ببند مزدور بی غیرت
سه‌شنبه 24 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.