امیرارجمند: تا وقتی روش ها عوض نشده آشتی ملی بی معنی است

امیرارجمند: تا وقتی روش ها عوض نشده آشتی ملی بی معنی است

اردشیر امیرارجمند از حکومت خواسته که اگر معتقد است اعتراضات مخالفان پایان یافته، به آنان اجازه برگزاری یک راهپیمایی مسالمت آمیز را در ۲۲ خرداد بدهد

 اردشیر امیرارجمند مشاور ارشد میرحسین موسوی گفت: "سخن از آشتی ملی و انتخابات آزاد تا هنگامی که روندها و روش ها عوض نشده و رهبران جنبش در زندان هستند و اجازه فعالیت آزادانه ندارند بی معنی است".

وی سه شنبه ۱۷ خرداد (۸ ژوئن) در مصاحبه با سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی تاکید کرد که "رهبران جنبش سبز هرگز بر سر منافع مردم و منافع ملی معامله نکرده اند و نخواهند کرد".

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، که به عنوان رهبران حرکت اعتراضی ایجاد شده پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ شناخته می شوند، از حدود چهار ماه پیش به همراه همسرانشان در حصر خانگی قرار دارند و ارتباط آنها با خارج از منزل قطع شده است.

مصاحبه آقای امیرارجمند با سایت کلمه، در آستانه سالگرد انتخابات ۲۲ خرداد صورت گرفته و این در حالی است که "شورای هماهنگی راه سبز امید"، نزدیک به رهبران مخالفان دولت، دو روز پیش با صدور بیانیه ای خواستار برگزاری "راهپیمایی سکوت" در این روز شده است.

اردشیر امیر ارجمند ۲۲ خرداد امسال را "آزمونی" دانسته که نشان خواهد داد آیا حکومت معترضانی را که "خواسته های خود را به مسالمت آمیز ترین شکل ممکن نشان می دهند" تحمل می کند یا نه.

مسئولان حکومت ایران، اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم را هدایت شده از سوی دشمنان خارجی جمهوری اسلامی دانسته و در دو سال گذشته، اجازه برگزاری راهپیمایی های خیابانی را به معترضان نداده اند.

"حاکمان توبه کنند"

مشاور ارشد میرحسین موسوی در بخش دیگری از مصاحبه خود با ذکر اینکه "رهبران جنبش بارها اعلام کرده اند که خواستار همبستگی ملی هستند و با کسی دشمنی ندارند" گفته است: "اما آنان تاکید کرده اند که اعتماد مردم سرمایه آنهاست، نه مناصب و قدرت."

وی افزوده است که به عقیده این رهبران، "همبستگی ملی و آشتی ملی از طریق بده و بستان های قدرت طلبانه در پشت درهای بسته و در دالان های تاریک اتفاق نمی افتد."

آقای امیرارجمند در مورد شرایط رسیدن به همبستگی ملی، به مسئولان حکومت ایران توصیه کرده که با خاتمه دادن به برخورد با منتقدان، "توبه کنند و از مردم عذر خواهی و طلب بخشش کنند".

این فعال سیاسی با توصیف "انتخابات آزاد و سالم" به عنوان "مناسب ترین، مسالمت آمیز ترین و کم هزینه ترین روش برای گذار بدون خشونت به دمکراسی" از منتقدان حکومت دعوت کرده تا "معیارهای انتخابات آزاد، منصفانه و سالم را مشخص و بر آن پافشاری کنند".

او در عین حال حکومت ایران را متهم کرده که "بدیهی ترین حقوق انسانی را رعایت نمی کند" و افزوده: "با آن سابقه تقلب و سرکوب و قانون شکنی، چگونه می توان برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم به آنها اعتماد کرد؟"

آقای امیرارجمند راه "جلب اعتماد مردم" از سوی حکومت را "آزاد کردن زندانیان، آزاد کردن رهبران جنبش، آزاد گذاشتن احزاب و مطبوعات و حذف نظارت استصوابی" دانسته است.

واکنش به اظهارات آیت الله خامنه ای

اردشیر امیرارجمند با اشاره به درگذشت هفته پیش هاله سحابی از منتقدان حکومت ایران در پی حمله نیروهای امنیتی به مراسم تشییع عزت الله سحابی پدر وی، خطاب به مسئولان ارشد حکومت گفته است: "چگونه و با چه معیاری از امنیت برای منتقدان صحبت می کنید؟ این امنیتی که از آن صحبت می کنید، امنیت برای آحاد مردم و مخالفان نیست، برای دوستان نزدیک و دور است."

این گفته آقای امیرارجمند، ظاهرا واکنشی به اظهارات سه روز پیش آیت الله خامنه ای است که با انتقاد از "سلب امنیت بخشی از جامعه به اسم انقلابی گری"، گفته بود: "اگر برادران مومن و کسانی را که به اصل نظام و اسلام معتقدند اما از لحاظ فکری با ما مخالفند مورد اهانت و ایذا و آزار قرار دهیم از خط امام منحرف شده‌ایم. "

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از اظهارات خود، اعتراضات خیابانی تیرماه ۱۳۸۷ (بعد از حمله به کوی دانشگاه تهران در ۱۸ تیر) و همچنین اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را حاصل "برنامه ریزی های ۱۰ ساله دشمن" دانسته و از پایان زود هنگام "غائله" بعد از انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته بود.

مشاور میرحسین موسوی در واکنش به این قسمت از سخنان آیت الله خامنه ای، از مسئولان حکومت ایران خواسته تا برای اثبات این ادعا که "مطالبات بر حق مردم غائله است و ختم شده است" اجازه برگزاری یک راهپیمایی مسالمت آمیز را بدهند.

اظهارات اردشیر امیرارجمند در شرایطی منتشر شده که "شورای هماهنگی راه سبز امید"، در فراخوان خود برای انجام راهپیمایی در ۲۲ خرداد از شرکت کنندگان خواسته است "به هیچ شعاری پاسخ ندهند و از هر گونه اقدامی که به خشونت طلبان بهانه برای انجام اقدامات غیر قانونی و ضد انسانی می دهد خود داری کنند".

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
آشتی با دشمن 1400 ساله؟ با بسیجی های حرام نطفه؟ یا آخوندهای حرام لقمه؟ توهم تا به این اندازه؟
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
امیر ارجمند, گیلکی تی قربان ! صحبت از تغییر روش نیست بلکه صحبت از تغییر سیستم میباشد و خودت را به کوچه علی چپ نزن و یا " حرف توی دهان مردم " نداز که انان خواهان تغییر روش هستند ! مردم از شما و اهل بیتت 100 ها قدم جلوترند و " شهامت " تغییر این سیستم مخوف هم را دارند که از زمان خمینی با او به مبارزه برخاستند, بدینجهت شما بهانه بودید ! اره عزیز, مردم را دست کم نگیر و برای نشان دادن مردمی بودنت باید " فراتر " از زمان و مردم باشید تا بتوانید انان را " مجذوب " خود کنید, پس شاد و مردمی باشیم .!
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

iranazadiran - ایران - تهران
تو دعوا نرخ تعیین نکن. کی‌ خواست با این حکومت مجازی آشتی کنه. اینا هیچ وقت حکومت ایرانیان نبودند و نخواهند بود. تا زمانیکه مردم ایران به وحدت نظر و اتقاق نرسند اینا هم هستند. هیچ ملیتی مانند ایرانیان فرد گرا نیستنند. این مورد پسند خداوند نیست. تا ما ملت به‌شان و رشد معنی‌ یک دست صدا ندارد نرسیم و به نفع دیگر هم وطنمان ایثار نکنیم لیاقت مان همین‌ها هستند. تا زمانیکه ساده لوحی می‌کنیم همین خبر است تنها راه نجات ما در اتحاد واقعی‌ است نه شعارو نمایش. چه انتظار بیهوده‌ای داریم وقتی‌ خودمان به هم ضربه می‌زنیم و پراکنده ایم این حکومت ضدّ ایرانی‌ این چنین نباشد. دوری بد خواهی‌ ریاکاری فریب و بلاهایی که به سر خودمون میاریم اول دودش تو چش خودمون میره و دست اوردش تاریکی‌ هست و بس ذلت و بی‌ برکتی هست و بس حالا باز هم برا هم شاخ شونه بکشیم حسرت بخوریم زیر پای همو خالی‌ کنیم و فقط به خودمون فکر کنیم و فرد گرا باشیم.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

sora.sefid - ایران - تهران
آقا جان ما نخوایییم ایییییرانمون وطنمون پاره تنمون مردممون کودکانمون گوشت قربونی نه اینوریا نه اونوریا باشه چیییییییییییییی کار باید بکنیم....
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

bawafa1385 - المان - هامبورگ
بزرگوار نازنین شما اصلا فکر کنیدهمین فردا این اقایان حکام فعلی رفتندو با سلام و صلوات بشما گفتند بفرمائید بالاو 99.99 مردم هم در انتخابات شرکت کردند از شما یک سئوال دارم لطفا بفرمائید چه حرکت و برنامه ای برای این ملت مظلوم دارید؟ایا شما اجازه میدهید زن کاندید ریاست جمهوری در ایران شود ؟ایا شما اجازه میدهید یک ارمنی یا یهود یا بهائی یا زرتشتی که هزاران سال است در ایران زندگی میکنند و ایرانی الاصل هم هستند کاندید ریاست جمهور شوند. و هزاران مطالب دیگرشما ها هم ان روی سکه همین سیستم هستید که 33 سال است که این اقایان هستند. شما ها فرقی با این اقایان نداریدچرا فقط وقت مردم را تلف میکنیدشما ها خودتان یکی از ارکان همین سیستم هستید که صاحب نام ونشان شدیدباز خدا پدر اینها را بیامرزد که خانمهایشان برای غارت اموال رژیم گذشته ان فضاحت ها پیش نیاورد. اقای کروبی یادتان رفت که میزان غارت شما از اموال مردم بنحوی بود که اکبر شاه میگفت که باید نام فامیلی کروبی را به کاهروبی تبدیل کرد . بس کنید اقاکوتاه بیائید اقامردم که چند بار گول شما را نخواهند خورد
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

iranazadiran - ایران - تهران
این حکومت بی‌ آبرو رسوا با این جنایاتی که تا به حل مرتکب شده با این همه خطا‌های فاحش بی‌ برنامه یی بیسوادی بی‌ تخصصی بی‌ تمدنی ببینیم که چگونه نیروهاش رو جمع می‌کنه و نمیذاره همدیگرو پاره کنن. چتو اونا که درنده خو و خونخوار هستن اینگونه سعی‌ در اتحاد شوم خود دارند اما ما ملت با این همه دارد مشترک و مورد ستم واقع شدن انگار دشمن از خودمان است که اینگونه قهر آلود و با کینه یا رقابت با هم برخورد می‌کنیم. ما اگر حس ناسیو نالیز ممون قوی بود به اینجا نمیرسیدیم که هر کی‌ سنگ خودش رو به سینه بزنه. خداوند ستمکاران رو نبود خواهد کرد این وعده اوست اما چون روی ما حساب می‌کنه و باعث اقتخارش هستیم تا تربیت نشیم و عیبها مون رو نفهیم و اصلاح نکنیم گوشمون رو میکشه و تنبیه می‌کنه. این حکومت تنبیه ماست از سوئ خداوند. آیا بسه مون نیست؟ تا کی‌ می‌خواهیم در خواب و بی‌ توجهی باشیم. براستی ما خود باور بر ایرانی‌ بودن خود داریم. صاحب اولین اعلامیهٔ حقوق بشر. صاحب پندار نیک‌ گفتار و کردار نیک‌. بدن ما در برابر سمی به اسم نفاق بی‌ مهری خود خواهی‌ ضعیف بود و هجوم میکرب حکومت آخوند اکثریت ما را درگیر کرد.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
مردک بیش از صد جوان سلاخی شدند حال اشتی ملی???اگر توله هایت جزو انان بودند باز این زر زر را میکردی گور بابای خودت سبز شیعه ی علویت و رهبران الاغت که منتظر بازگشت به دوران طلائی در حقیقت خلائی سوسمار اعظم خمینی هستند.
جمعه 20 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.