علی‌آبادی رئیس اوپک شد؛ نمایندگان اعتراض کردند

علی‌آبادی رئیس اوپک شد؛ نمایندگان اعتراض کردند

مراسم تودیع وزیر نفت و معارفه سرپرست وزارت نفت

محمد علی‌‌آبادی روز ۱۸ خردادماه به عنوان رئیس اوپک در اجلاس این سازمان شرکت خواهد کرد اما این موضوع با انتقاد شدید نمایندگان اصولگرای مجلس روبه‌رو شد.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری، امروز ۱۶ خردادماه در مراسم معارفه آقای علی‌آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت گفت که سرپرست جدید وزارت نفت به عنوان نماینده ایران در نشست سالانه و عادی کشورهای صادرکننده نفت، اوپک که دو روز دیگر در وین برگزار خواهد شد، حاضر می‌شود.

در عین حال انتصاب محمد علی‌آبادی به عنوان سرپرست وزیر نفت نیز با انتقاد شدید اصولگرایان مجلس همراه شد. حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، انتخاب آقای علی‌آبادی را بدترین انتخاب برای صنعت نفت و گاز دانست و گفت که این تصمیمات کشور را به مخاطره می‌اندازد.

او همچنین گفت که محمد علی‌آبادی شاید یک مهندس عمران خوب باشد، اما نمی‌تواند سرپرست خوبی برای وزارت نفت باشد. موضوع نفت و گاز مرتبط با عمران نیست و شاید از کل فعالیت‌های نفت و گاز کمتر از پنج درصد فعالیت‌ها عمرانی باشد. او هیچ تجربه قبلی و مرتبط با نفت و گاز ندارد.

پرویز سروری، نماینده اصولگرای تهران نیز گفت که مجلس به آقای علی‌آبادی برای وزارت وزارتخانه انرژی که قرار است با ادغام وزارتخانه‌های نفت و انرژی تشکیل شود، رای نخواهد داد.

آقای سروری گفت که معرفی آقای علی‌آبادی به عنوان گزینه وزارت انرژی، موج جدیدی از اختلافات را میان دولت و مجلس ایجاد خواهد کرد.

همچنین احمد توکلی، نماینده منتقد دولت آقای علی‌آبادی را فردی ندانست که «قابلیت» حضور در اجلاس اوپک را داشته باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت که معارفه او را خلاف مصلحت می‌دانم چرا که علی‌آبادی هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارد.

مراسم معارفه سرپرست وزارت نفت در غیاب مسعود میرکاظمی، وزیر نفت پیشین برگزار شد.

از یک ماه پیش که محمود احمدی‌نژاد، مسعود میرکاظمی را از وزارت نفت برکنار کرد، نگرانی‌ها درباره حضور نماینده ایران در اجلاس سالانه سازمان اوپک افزایش یافت، چرا که ایران پس از سه دهه توانسته ریاست این سازمان مهم را به دست بیاورد.

پس از آن‌که محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که خود سرپرستی وزارت نفت را برعهده می‌گیرد و در اجلاس اوپک شرکت می‌کند، برخی نمایندگان و سیاستمداران به این تصمیم اعتراض کردند. از جمله محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که گفت در شان رئیس‌جمهوری نیست که در جلسه‌ای با حضور وزرا و یا حتی معاونین وزیر شرکت کند.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و عده‌ای از نمایندگان به سرپرستی آقای احمدی‌نژاد ایراد گرفتند.

اول خردادماه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که اعضای این شورا در تفسیر اصل ۱۳۵ قانون اساسی معتقدند که رئیس‌جمهوری نمی‌تواند شسخصاً سرپرستی وزارتخانه‌هایی را که وزیر ندارند، برعهده بگیرد.

به گفته آقای کدخدایی، پیش از بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸، رئیس‌جمهوری ایران چنین اختیاری داشت، اما در بازنگری قانون اساسی این اختیار از رئیس‌جمهوری سلب شده است.

با این همه مسئله عدم معرفی سرپرست برای وزارت نفت آن‌قدر طول کشید تا هفته پیش مجلس این قصور دولت را به عنوان تخلف به قوه قضاییه ارجاع داد.

محمد علی‌آبادی زمانی که محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران بود برای مدتی معاونت شهرداری را برعهده داشت. او پس از آنکه آقای احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری رسید، در سمت‌های معاون رئیس جمهوری، رئیس سازمان تربیت بدنی و رئیس کمیته ملی المپیک فعالیت داشت.

آقای علی‌آبادی پیش از این به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی شده بود که در آن زمان نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

robinhoodd - استرالیا - ملبورن
خوبیش اینه این علی ابادی هرچی نداره یه قیافه خوشکل و باحالم نداره...:)))
دوشنبه 16 خرداد 1390

آینه - انگلیس - لندن
این که حدودا بیست روز پیش اومده بود انگلیس. رفته بودم دنبال بستگان فرودگاه لندن که این رو اونجا دیدم با پنج نفر دیگه. چه گلی به ورزش زد که حالا به نفت بزنه
دوشنبه 16 خرداد 1390

علی بی غم - ایران - تهران
مرتیکه فرق نفت رو از پیشاب تشخیص نمیده حالا واسه ما میخواد بشه رئیس اوپک کاظم پور اردبیلی با اون تحصیلات آمریکایش چند دوره سفارت و تجربه را کنار گذاشته اند این عتیقه بره تو اوپک خاک تو سر احمدی نژاد با این ارازلی که دور خودش ریخته .
دوشنبه 16 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.