ایران و زیمبابوه از بدهکاران عمده به بریتانیا هستند

ایندیپندنت: ایران و زیمبابوه از بدهکاران عمده به بریتانیا هستند

روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» در شماره روز یکشنبه خود خبر داد که برخی از کشورهای دیکتاتوری از جمله ایران، زیمبابوه و برمه از بدهکاران عمده به بریتانیا هستند که رقم بدهی های آنها بیش از دو میلیارد دلار است.



به نوشته این روزنامه، در فهرست ۱۶ کشور بدهکار عمده به بریتانیا که هنوز تاریخ مشخصی برای تصفیه بدهی های خود اعلام نکرده اند، نام کشورهایی چون مصر، عراق، کره شمالی و سودان نیز به چشم می خورد.
بر اساس این گزارش، سودان ۶۶۳ میلیون پوند بدهی به بریتانیا دارد که بخش عمده آن سود اعتبارات تخصیص یافته به این کشور است و بدهی های اندونزی به بریتانیا نیز بالغ بر ۴۴۵ میلیون پوند است. همچنین عراق ۲۹۰ میلیون و زیمبابوه ۱۹۰ میلیون پوند بدهی به این کشور دارند.روزنامه ایندیپندنت در گزارش خود اشاره ای به رقم بدهی های ایران نکرده است، ولی بر اساس گزارشی که روزنامه ساندی تایمز در ۱۸ نوامبر سال ۲۰۰۷ منتشر کرد، بریتانیا در حالی که خواهان تحریم ایران است حمایت های مالی بالغ بر ۲۹۰ میلیون پوند برای تهران فراهم می کند.آمار رقم بدهی کشورهای دیگر به بریتانیا پس از آن منتشر شد که اندرو گوین، نماینده حزب کارگر، ماه گذشته سوالی را از آژانس ضمانت اعتبارات صادراتی مطرح کرد و خواستار شفاف سازی و مشخص کردن زمان بازپرداخت بدهی این کشورها به بریتانیا شد.این آژانس برای کمک به تجارت خارجی بریتانیا و ارائه ضمانت نامه های صادراتی به شرکت های طرف معامله تاسیس شده است.به نوشته ایندیپندنت، نمایندگان پارلمان بریتانیا نگران هستند  که منابع عمومی این کشور در زمینه های «گسترش فقر، نقض حقوق بشر و تغییرات آب و هوایی» هزینه شده است.بدهی طرف های خارجی به بریتانیا با محکومیت نمایندگان هر دو حزب عمده بریتانیا روبرو شده و آنها خواستار تجدیدنظر در فعالیت های این آژانس و رسیدگی فوری به عملکرد آن شده اند.آژانس ضمانت اعتبارات صادراتی در واکنش به انتقادها از ادعاهای مربوط به بدهی دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون پوندی بریتانیا که در نتیجه «تجارت پرمخاطره» با رژیم های دیکتاتوری بوجود آمده، دفاع کرده است.این گزارش می افزاید که زمان بازپرداخت برخی از این بدهی ها به دهه ها قبل باز می گردد و نرخ سود بازپرداخت آنها هنوز مشخص نیست. این در حالی است که کشورهایی چون ایران، برمه، کره شمالی و زیمبابوه هنوز تاریخ مشخصی برای پرداخت بدهی خود اعلام نکرده اند.به نوشته ایندیپندنت، آژانس ضمانت اعتبارات صادراتی بریتانیا پیشینه ای تاریخی در زیمنه حمایت از معاملات «ویرانگر» دارد که از جمله آنها می توان به فروش اسلحه به ژنرال سوهارتو، دیکتاتور سابق اندونزی، اشاره کرد.مالکوم بروس، نماینده لیبرال دمکرات ها در پارلمان، ماهیت این آژانس را «غیر شفاف» توصیف کرده و خواستار شفاف سازی و ارزیابی صحیح از ریسک فعالیت های این نهاد شده است.وی گفته است: «چه کسی از از مزایای این پرداخت ها بهره مند شده اند؟ شرکت های بزرگی که باید خود هزینه بیمه فعالیت های خود را متقبل شوند. ما به یک سیستم باز و شفاف تر نیاز داریم.»
ezatdf - ایران - تهران
توی این کلیپ یوتیوب خبرنگار انگلیسی به شاه التماس زاری می کنه که به اقتصاد انگلیس رحم کنه و شرایط بازپرداخت بدهی های انگلیس به ایران رو تسهیل کنه https://www.youtube.com/watch?v=KbJbdbByDuQfeature=fvst
یکشنبه 15 خرداد 1390

بیگلی بیگلی - ایران - مشهد
بیخیال بابا . دزد که از دزد بدزده شاهدزده ولی من فکر نمیکنم این دزد توان دزدیدن از شاهدزدی مثل بریتانیا رو داشته باشه . اگه قرار به بدهی باشه خیلیا تو دنیا باید یقه بریتانیا رو بچسبن . با این مطلبتون کلی خندیدم اونم از نوع تلخش
یکشنبه 15 خرداد 1390

neda2oo7 - ایران - شیراز
ایران بزرگترین بدهکاری رو به مرم خودش داره. در ثانی بریتانیا با جنایتهایی که کرده در طول تاریخ نه تنها از هیچ کشوری طلبکار نیست بلکه کلی هم بدهکاره .
یکشنبه 15 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
زمان شاه وام به کشورها میدادیم این ح...زاده های تخمه تازی اشغالگر ما را بدهکار و بدبخت کردند
یکشنبه 15 خرداد 1390

bache tehron - ایتا - رم
اینکه یعنی 2 زار برای ایران که میلیاردی تو لبنان خرج میکنها رم
یکشنبه 15 خرداد 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
یعنی چی؟ این آخوندها هست و نیست سرمایه های ایران رو به باد دادن و پول نفت هم خرج آقا مجتبی و بشار اسد و رفقای سوری و حماس و بقیه عربها شد. اونوقت انگلیس هم رو آخوند سرمایه کرده ولی کشور تو فقر مطلقه؟ بی خود نیس میگن زیر عبای آخوند زده Made in England
یکشنبه 15 خرداد 1390

ali1111 - ایران - تهران
من نمی‌خوام از انگلیس طرفداری کنم. ولی‌ هر کسی‌ که چوب میخوره مقصر خودشه. میخواستیم کلاهمون را صفت بچسبیم تا کلاه سرمون نره...ما که کشور بدبخت نبودیم. ۲۵۰۰ سال پادشاهی و افتخار خیلی‌ زشته بگیم کلاه سرمون رفته...میخواستیم به جای بی‌عرضگی و حرم سارا باز کردن و سیاستهای غلط اتخاذ کردن یک کار مثبت بکنیم. اون موقع که الیزابت اول یا هر کس دیگه مشغول خدمت به کشورشون بودن ناصر دین شاه داشت سور سوره بازی با ملیجک میکرد.
یکشنبه 15 خرداد 1390

ali1111 - ایران - تهران
ezatdf - ایران - تهران. عزیزم گذشته‌ها گذشته...چرا ما در زمان گذشته زندگی‌ می‌کنیم؟ یک شاهی بود پیش از سی‌ سال پیش به ایران حکومت میکرد(حالا خوب یا بد)... اون زمان هم هیچ کس بهش التماس نمیکرد، و دائم به عنوان یک دیکتاتور در خارج از کشور بهش اعتراض میکردند. عاقبت هم که...(خدا نسل اینها را هم بکنه).
یکشنبه 15 خرداد 1390

ali1111 - ایران - تهران
پوزش از چند غلط نوشتاری در مطلب بالا.
دوشنبه 16 خرداد 1390

exam292 - ایران - تهران
یران فقیر است چون دزدهای بزرگی مثل امریکا و انگلستان با شعار دمکراسی به جان اون افتاده اند و دارن این کشور رو چپاول میکنند و عده ایی خود فروخته مزدور هم شدن بلندگو این کشورهای دزد. اما همه جا صحبت از دکتر احمدی نژاد یا بهتر است بگوییم جیگر دار نژاده. چرا چون پوزه کثیف این کشورها رو به خاک مالیده و به هیچ کس حق دخالت در ایران رو نمیده.این امیرکبیر زمان که تمام دغدغه اش ریشه کن کردن فقره . و در ریشه کن کردن فقر انقلابی به پا کرده انشالله با مدیریتهای او ایران هر روز آباد تر میشه.
دوشنبه 16 خرداد 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
ولی وقیح دست از سر مامان ملکه بر نمیداره!!! یکی نیست به این فرزند نامشروع ملکه بگه که نکبت دیگه 33 ساله شدی و پول جیبی بهت تعلق نمیگیره!!! حداقل برو از بابا روسیه, بابا امریکا, بابا .. بگیر
دوشنبه 16 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • فرمانده پیشین سنتکام: ایران در میانه درگیری با اسرائیل،‌ دست پائین را دارد
  • ۷ اکتبر سالگرد حمله حماس به اسرائیل؛ تشدید بمباران‌های هوایی اسرائیل در جنوب لبنان و غزه
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم،بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • جزئیاتی جدید از انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ موساد از ۹ سال قبل برنامه‌ریزی برای این عملیات را آغاز کرده بود
  • ایهود المرت: اسرائیل نمی‌تواند بدون کمک آمریکا به برنامه هسته‌ای ایران حمله کند
  • «اسراییل بزن» و «نه به جنگ»؛ نبرد کاربران درباره حمله احتمالی اسراییل
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • یک مقام آمریکایی: اسرائیل تضمین نکرده که به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد
  • (تصاویر) خودروهای وارداتی در گمرک غرب تهران
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند