دیوان عالی حکم اعدام سعید ملک پور را لغو کرد

دیوان عالی حکم اعدام سعید ملک پور را لغو کرد

سعید ملک‌پور از سال ۲۰۰۸ تاکنون در زندان به سر می‌برد

دیوان عالی روز شنبه ۱۴ خرداد، حکم اعدام سعید ملک‌پور از متهمان پرونده مضلین ۲ و کسی که به مدیریت سایت‌های مستهجن متهم شده بود، نقض کرد.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل پرونده آقای ملک‌پور در گفت‌وگو با جرس گفت که حکم اعدام این زندانی به‌طور قطع شکسته شده و ابراز امیدواری کرده که روند منطقی و ادامه تحقیقات فنی در پرونده، موجب حل بسیاری از مشکلات آقای سعیدپور بشود.

سعید ملک‌پور، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی متالوژی دانشگاه صنعتی شریف و ساکن کشور کانادا، در مهرماه ۱۳۸۷ برای دیدار از پدر بیمارش به تهران سفر کرد اما دستگیر و به اتهام مدیریت سایت‌های پورنوگرافی، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی توسط قاضی مقیسه‌ محاکمه و به اعدام محکوم شد.

نزدیک به هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف خواستار لغو حکم اعدام سعید ملک‌پور شدند و همچنین بسیاری از مقام‌های کشورهای غربی و نهادهای حقوق بشری نیز به این حکم اعتراض کردند.

محمود علیزاده طباطبایی وکیل پرونده و آقای قاجار استاد حقوق در حوزه سایبر نیز لایحه تخصصی و علمی درباره روند فعالیت اینترنتی آقای ملک‌پور تهیه کردند که همراه با فشارهای فعالان حقوق بشر برای نقض حکم اعدام وی، به روند پرونده کمک کرد.

وکیل پرونده درباره تلاش‌ها برای نقض حکم اعدام آقای ملک‌پور می‌گوید: پیش از ارائه لایحه دفاعی، کارشناسان دستگاه قضایی تصورشان این بود که پایه‌گذار، برنامه‌ریز و همه کاره سایت‌های مستهجن سعید ملک‌پور است، اما ما سعی کردیم با ارائه استدلال‌های فنی این را بقبولانیم که چنین چیزی نبوده است.

به گفته آقای طباطبایی، سعید ملک‌پور به‌عنوان یک متخصص، فقط یک موتور محرکه برای انتشار و آپلود کردن عکس در اینترنت تولید کرده بود که این نرم‌افزار می‌تواند در هر سایتی مورد استفاده قرار گیرد.

آقای ملک‌پور که از سال ۲۰۰۸ تاکنون در زندان به سر می‌برد، همچنین پیش از این در نامه‌ای سرگشاده از زندان اوین، نوشته بود که بازجویان او را شکنجه‌ کرده و خانواده‌اش را نیز تحت فشار قرار داده بودند تا در مقابل دوربین، علیه خودش اعتراف کند.

«تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «توهین به رئیس جمهوری»، «ارتباط با گروه‌های معاند نظام» و «فساد فی الارض» از دیگر اتهام‌هایی هستند که به سعید ملک‌پور وارد شده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی بهمن سال گذشته گفته بود که برای دو مدیر سایت‌های «مستهجن» حکم اعدام صادر شده است. به جز سعید ملک‌پور، وحید اصغری نیز بنابرگزارش‌ها، تحت شکنجه به سازماندهی یک شبکه پورنوگرافیک اعتراف کرده و به اعدام محاکمه شده است.

او اردیبهشت سال ۱۳۸۷هنگام بازگشت از هند در فرودگاه تهران دستگیر شد و از آن زمان تاکنون زندانی است. 

در واکنش به صدور حکم اعدام برای وحید اصغری، گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این وبلاگ‌نویس تحت شکنجه مجبور شده به سازماندهی یک شبکه پورنوگرافیک اعتراف کند که در آن به اسلام کفر گفته و از دولت انتقاد کرده است تا از این طریق جوانان ایرانی را تحریک کند.

اما براساس بیانیه گزارشگران بدون مرز، تنها جرم وحید اصغری، میزبانی سایت‌هایی ازجمله چند سایت متعلق به مخالفان حکومت ایران بوده است.

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
زحمت کشیدند.
یکشنبه 15 خرداد 1390

لیلی ایرانی - ایران - تهران
خیلی خوشحال شدم
یکشنبه 15 خرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
خدارو شکر خیلی خیلی خوشحال شدم
دوشنبه 16 خرداد 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
بهترین خبری که این چند روز خواندم.ایشان را به واهی ترین اتهام زندانی کرده اند.جای خجالت دارد که قضات قوه غذاییه! ج.ا انقدر کج اندیشند که وقتی اسم نرم افزار اپلود عکس میاد فکرشون کجا میره!! این قاضی میسه از اون ادمهای کثیفی است که برای خودشیرینی هر جنایتی میکند.به امید ازادی اقای ملک پور و دیگر زندانیان سیاسی.
دوشنبه 16 خرداد 1390

آینه - انگلیس - لندن
این خبر رو وقتی باور میکنم که ایشان صحیح و سالم برگردند به کانادا. قاضی های ایران یک چیز میگند بعد که میرند خانه و با عیال مشکل پیدا میکنند فرداش سر زندانیها خراب میکنند و کاری ندارند که روز قبل چی زر زدند. امیدوارم سالم برگردند
دوشنبه 16 خرداد 1390

chindoo - کانادا - ونکوور
ای چرا لغو کردین...خوب اینم میکشتین دیگه.. کی به کیه بابا بکشین توری نیست... مردم عادت دارند....وای دلم لک زده برم بهشت یه حالی به حولی برسونم...اخ جون
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

89562389 - ایران - نجف آباد
این بابا را به جرم داشتن بزرگترین سایت مستهجن ایران گرفتند.
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

گوش آزاد - ایران - تهران
خیلی وقت بود دنبال خبری از این آقا بودم .. ضمن تشکر از این سایت محترم ، بسیار خوشحال شدم که حکم اعدام لغو شد .. آرزوی آزادی فوری ایشون رو دارم .
سه‌شنبه 17 خرداد 1390

Pezhman - اتریش - وین
اسلام یعنی بزور شکنجه, اعتراف علیه خود شخص گرفتن.
چهار‌شنبه 18 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • فرمانده پیشین سنتکام: ایران در میانه درگیری با اسرائیل،‌ دست پائین را دارد
  • ۷ اکتبر سالگرد حمله حماس به اسرائیل؛ تشدید بمباران‌های هوایی اسرائیل در جنوب لبنان و غزه
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم،بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • جزئیاتی جدید از انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ موساد از ۹ سال قبل برنامه‌ریزی برای این عملیات را آغاز کرده بود
  • ایهود المرت: اسرائیل نمی‌تواند بدون کمک آمریکا به برنامه هسته‌ای ایران حمله کند
  • «اسراییل بزن» و «نه به جنگ»؛ نبرد کاربران درباره حمله احتمالی اسراییل
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • یک مقام آمریکایی: اسرائیل تضمین نکرده که به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد
  • (تصاویر) خودروهای وارداتی در گمرک غرب تهران
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند