باورهای غلط در مورد تناسب اندام - قسمت اول

باورهای غلط در مورد تناسب اندام - قسمت اول

خیلی ساده می توان گمراه شد و به اشتباه افتاد، برای مثال دوستی یک نکته غلط در مورد ورزش و تمرین بدنی را به شما می گوید و شما ممکن است آن را به افراد دیگری که می شناسید بگویید و به همین راحتی یک تصور غلط گسترش می یابد.

ممکن است مربی کودک تان به شما توصیه ای نادرست بکند و شما از آن جا که آن را از بسیاری از والدین دیگر شنیده اید، چنین تصور کنید که حتما درست است. ولی متخصصین تغذیه و طب ورزشی بیان می دارند که باورهای غلط و نیمه درست بسیاری وجود دارند که برخی از آن ها ممکن است شما و خانواده تان را از برخورداری از بهترین و ایمن ترین ورزش ها و تمرینات بدنی بازدارند. 

برخی از باورهای غلط بی ضرر هستند ولی بسیاری دیگر می توانند مضر باشند و سلامت افراد را به مخاطره بیندازند.

این باورهای مضر می توانند موجب بی ثمر گشتن ورزش و برخی مواقع حتی منجر به  آسیب رساندن به بدن گردند. 

یکی از دلایل رواج باورهای غلط آن است که واکنش ما در مقابل تمرینات بدنی قدری متفاوت است، بدین معنا که آن چه که ممکن است برای فردی مصداق داشته باشد ممکن است برای دیگری صحیح نباشد. ممکن است شما متوجه حقایق و نکته هایی در مورد تمرینات ورزشی شوید که تنها برای شما مصداق دارند و مخصوص خود شما هستند؛ که ممکن است برای دیگران این چنین نباشند.

یک سری باورهای غلط هم وجود دارند که اساسا غلط هستند و برای هیچ کس مفید نیستند و باید به کل ریشه کن شوند(هرچه زودتر بهتر).

برای آن که شما و خانواده تان در مسیر سالم تر و ایمن تر و لذت بخش تری از فعالیت بدنی قرار بگیرید، باید دانش خود را  افزایش دهید، بدین منظور ما در این مقاله و مقاله ی بعدی برخی باورهای نادرست رایج در مورد ورزش و فعالیت بدنی را برای شما روشن می نماییم.

باور اول - دویدن بر روی تردمیل(نسبت به دویدن در خیابان ها و سنگفرش های خیابان)، استرس و فشار کمتری را به زانوهای شما وارد می سازند.


دویدن یک ورزش بسیار خوب است ولی از آن جا که وزن بدن تان را به مفاصل تان تحمیل می نماید و سبب استرس می گردد، ممکن است زانوها را تحت تاثیر قرار دهد. ولی این مشکل چه بر روی تردمیل بدوید و چه بر سطح خیابان، وجود دارد و چندان فرقی به حال شما نمی کند. اگر دویدن به زانوهای شما فشار می آورد بهترین راه این است که الگوی تمرینات بدنی خود را تغییر دهید. همچنین می توانید تنوعی در برنامه ی ورزشی خود ایجاد کنید و دویدن را صرفا به عنوان یگانه ورزش خود اتخاذ نکنید. اتفاقا در افرادی که دچار افزایش وزن شدید هستند به دلیل آن که فاصله ی دو پا در هنگام راه رفتن زیاد است، دویدن بر روی تردمیل می تواند دردهای اسکلتی را به همراه داشته باشد.
دویدن را با دیگر ورزش های کاردیو ادغام کنید و فقط دویدن را به عنوان ورزش انجام ندهید، برای مثال اگر از تردمیل استفاده می کنید در کنار آن از دستگاه دوچرخه ثابت و یا تمرین دهنده ورزشی بیضی شکل(elliptical machine) نیز استفاده کنید. با این شیوه زانوهای شما کمتر تحت فشار قرار می گیرد و می توانید دویدن را نیز برای سال های سال در برنامه ی ورزشی خود حفظ نمایید.

باور دوم: انجام یک تمرین ورزشی آئروبیک موجب می شود که متابولیسم بدن تان تا مدت ها پس از پایان ورزش بالا باقی بماند.


عبارت مذکور در حقیقت صحیح است با این تفاوت که سوزاندن کالری احتمالا تا آن حد که شما فکر می کنید بالا نیست! هر چند که اندکی افزایش در متابولیسم و سوخت و ساز بدن تان پس از ورزش ادامه خواهد یافت، ولی  مقدار آن به لحاظ آماری قابل توجه نیست. در حقیقت این افزایش متابولیسم به شما اجازه می دهد که در طی روز تنها 20 کیلوکالری را بیشتر مصرف نمایید. پس افزایش مصرف کالری در حدی نیست که آن را جزء سوخت کالری بدن تان به حساب بیاورید.

باور سوم: اگر در هنگام پیاده روی عرق نکنید بدین معناست که پیاده روی شما از شدت کافی برخوردار نیست و باید بر شدت آن افزود.


عرق کردن لزوما نشانگر تلاش و تقلای بدن  نیست. عرق کردن می تواند راهی باشد برای این که بدن خودش را سرد کرده  و دمای خود را کاهش دهد. لذا ممکن است بدون این که عرق کنید مقدار مشخصی کالری که مد نظرتان است را مصرف نمایید. می توانید برای افزایش کالری مصرفی تان از پیاده روی و تمرین با وزنه های کوچک بهره جویید. 

باور چهارم:  استفاده از وسایل بدن سازی راه کار ایمن تری برای ورزش کردن است، چرا که توسط آن ها همیشه ورزش را به صورت صحیح انجام می دهید.


هر چند که اگر یک وسیله ورزشی به طور اتوماتیک بدن شما را در موقعیت صحیح قرار دهد و به شما کمک کند که تمام حرکات را به درستی انجام دهید ممکن است این چنین به نظر برسد که راهکاری ایمن تر است، ولی این مزیت زمانی برای شما مصداق خواهد داشت که وسیله ی ورزشی برحسب وزن و قدتان تطابق یافته باشد.تا زمانی که یک مربی حاذق برای شما نحوه ی تنظیم صحیح دستگاه و روش صحیح استفاده از آن را تشریح ننماید، ممکن است اشتباهات زیادی را در استفاده از دستگاه مرتکب شوید. در واقع وقتی اطلاعات کافی را نداشته باشید احتمال آسیب دیدن شما از طریق کار با وسایل ورزشی، به مراتب بیشتر از تمرین با وزنه ها و دیگر اشکال تمرینات بدنی غیر ماشینی است.

khosh bavar - ایران - یزد
بعبارت دیگر خوش باور نباشید !
شنبه 14 خرداد 1390

Ghooloo - ایران - آبادان
تو این سایت مثل اینکه زیاد علاقه مند به ورزش وجود ندارد...حیف
شنبه 14 خرداد 1390

neda2oo7 - ایران - شیراز
متاسفانه مردم ایران مخصوصا خانومها بیشتر ترجیح میدند رژیم بگیرند (اکثرا هم طاقت نمی آرن) یا از داروهای لاغری استفاده کنند. من چاق نیستم ولی شخصا آرزو داشتم/دارم دوچرخه سواری کنم یا هر وقت دلم می خواد در پارک بدوم. میدونم دوچرخه سواری الان آزاد شده برای خانوما ولی نگاه و برخورد مردم کمی آزار دهنده ست و مجبورم برا دویدن با داداشم همراه بشم.
شنبه 14 خرداد 1390

zhaleh_r - آمریکا - ساکرامنتو
اگر ورزشکار هستیم و روزانه برنامه مشخصی برای ورزش داریم مخصوصا درمدت زمانی طولانی بنابرین بدن را عادت دادیم , به سادگی نمیشه تغییر کلی ایجاد کرد یک دونده با پیاده روی عرق نمیکنه, چون سیستم بدن را به تحرک بیشتر عادت داده,پیاده روی برای افرادی خوبه که تنها علاقمند به خیال ورزش هستند نه انجامش...!! در مورد دستگاه تردمیل دویدن روی تردمیل باید با شیب 5 باشه البته بستگی به تردمیل داره بعضی از تردمیل ها در حالت عادی دارای شیب 3 هستند و باید به 5 تغییر بدیم اما اگر 1 بود به 3 تغییر بدیم تا شبیه دویدن روی زمین کالری از دست بدیم, ورزش با دستگاه ها باید مداوم باشه زیرا پس از ترک ورزش نقاطی که مدتها تحت فشار ساخت عضله بودن جای خود را به بافت چربی میدن و بدن کاملا دچار ریزش و شکل نا متناسب میشه! سعی کنیم تنها با یک نوع ورزش بدن را بسازیم بهترین ورزش شنا هستش زیرا نه تنها دچار ارتروز نمیشیم بلکه باعث ترمیم مفاصل هم میشه بدترین مشکلات زانو را میشه با پیاده روی در اب بهبود بخشید,مشکلات اعصاب و افسردگی را تا حدی میتونه کم کنه..و و و! متن بالا پر از اشکال بود و نمیشه به سادگی تصحیحش کرد
شنبه 14 خرداد 1390

Ghooloo - ایران - آبادان
zhaleh_r - آمریکا - ساکرامنتو. فرمودید: سعی کنیم تنها با یک نوع ورزش بدن را بسازیم بهترین ورزش شنا هستش... اتفاقا تنوع در ورزش مهمترین اصل است که باید به آن عمل کنیم مثلا شنا که نام بردید از لحاظ تناسب اندام برای بالا تنه خوب است و شانه ها و زیر بغل را پهن و درشت می کند ولی متاسفانه پاها را زیاد تقویت نمیکند و یا تنیس یک دست را قوی تر از دست دیگر میکند به همین خاطر ورزشکاران حرفه ای و در سطح بالا همیشه ورزش و یا تمرینات مکمل دیگری دارند و این هم برای تناسب اندام خوب است و هم برای اینکه از یک ورزش بخصوص بعد از مدتی دلسرد نشوند...شاد باشید
شنبه 14 خرداد 1390

zhaleh_r - آمریکا - ساکرامنتو
Ghooloo_ایران...!!! دوست عزیز من بیشتر از 27 سال شنا کردم اما 10سال به صورت حرفه ای و الان هم توی دانشگاه عضو تیم شیرجه هستم گاهی واترپولو هم بازی میکنم که تمرینات بسیار سختی داره 30 دقیقه پای دوچرخه,4000 یارد شنا در روز +فیلیپ,بدن سازی ...!! بر عکس دیدگاه شما عضلات پا در شنا بسیار قوی هسنند و پا ها مهمترین نقش را دارند مخصوصا در واترپولو, منظور من این نیست که شما برای بهتر شدن از تنوع استفاده نکنی خود من هم میدوم,هم دو چرخه سواری میکنم,هم تنیس بازی میکنم و خیلی کارهای دیگه اما یک شناگرم,نمیتونم یک دونده باشم. نمیتونم یک تنیسور باشم چون بدن با یک اصول پرورش پیدا کرده..!! و درمورد تناسب اندام ..! ورزشکار اصولا بالا تنه قوی داره به خاطر قفسه سینه قوی قلب و شش ها ,تمام وززشکارها بالا تنه مثلثی دارند,اما در ژیمناست کار بیشتر در دونده کمتر ,اما شنا گر تناسب بهتری نسبت به بقیه داره
یکشنبه 15 خرداد 1390

zhaleh_r - آمریکا - ساکرامنتو
ادامه..!!! منظور من از ورزشکار و تناسب اندام شاید با دیدگاه و سلیقه شما متفاوت باشه اما من در گفته هام به ورزشکار اشاره میکنم نه ورزش دوست, ورزشکار روزی 4ساعت تمرین میکنه و در یک رشته اما ورزش دوست تفریحی, و به صورت مداوم هم ورزش نمیکنه و در هر زمینه ای هم فعالیت داره ,ما باید بدونیم که چکاره هستیم..!! وزنه برداریم,کشتی گیریم,فوتبالیستیم ..!!! و هر کدوم بدنسازی مخصوص خودش را داره. اما از دیدگاه پزشکی بی خطر ترین در رابطه با ارتروز و مداوای دردهای مفصلی شنا بهترین گزینست, نگران تناسب اندامتون نباشین جنابGHOOLOO_ چون من کاملا متناسبم و یک جورایی معتاد به ورزش , اطلاعات خوبی دارم در این زمینه و فکر میکنم یک بار دیگه متن بالا را بخونید و بگید ربطش با تناسب اندام چی بود ..! دوست عزیز شنا با اب تنی و اب بازی متفاوت و تمرینات مداوم و بسیار سختی داره که کل بدن در تماس با اب شکل زیبایی میگیره بهتر اینه که بگیم مثل ماهی تراشیده میشیم
یکشنبه 15 خرداد 1390

pariha - کویت - کویت
Ghooloo - ایران - آبادان (ســـــــلام کــــــا ) من خودم یک پا ورزشکارم فقط بروز نمیدم :-)) راستی با گرما در چه حالی :-(( ما که چیزی به برشته شدنمون باقی نمونده نمی دونم بازم میریم جهنم یا نه ؟
یکشنبه 15 خرداد 1390

Ghooloo - ایران - آبادان
zhaleh_r - آمریکا - گفتید ورزشکار یا ورزش دوست یاد جمله معروف "من ورزشکار نیستم ولی ورزشکاران را دوست دارم" افتادم :-) دوست گرامی فکر میکنم ما با هم همنظریم ولی منظور هم را خوب متوجه نشدیم. اتفاقا من خودم عاشق ورزش شنا هستم و شنا را به خاطر شرایط محیطی خیلی زود و در کودکی یاد گرفتم و در مسابقات استانی نوجوانان هم مقام دوم را کسب کردم ولی زمانی که جنگ شروع شد و مجبور به ترک خانه و کاشانه شدیم دیگر شرایط شنا موجود نبود و دردوران راهنمائی و هنرستان به فوتبال و تنیس روی میز روی آوردم و در فوتبال چند سال کاپیتان تیم مدرسه بودم در تنیس روی میز هم در چند قهرمانی کشور شرکت کردم و افتخار داشتم چند اردو را با قهرمانان آن زمان سپری کنم. ولی در کل علاقه ام به ورزش های رزمی بیشتر بود. در ابتدا در کلاس های کاراته و تکواندو و کشتی و جودو شرکت کردم ولی زیاد خوشم نیامد بعد که بکس آزاد شد به بکس روی آوردم و در این چند سال اخیر مشغول به کیک بکس هستم. از سن 15 سالگی بدنسای با وزنه (البته نه bodybuilding) را شروع کردم و فکر میکنم منظور شما را از تمرینات سخت و نفس گیر بدانم.
یکشنبه 15 خرداد 1390

Ghooloo - ایران - آبادان
ادامه...اگر تعریف از خود نباشد همیشه از لحاظ تناسب اندام رو فرم بودم (بزنم به تخته ;-)) در حال حاضر هم 3 روز در هفته کیک بکس 2 روز بدنسازی و 1 روز شنا میکنم من هم یه جورایی مثل خودت اعتیاد به ورزش و سالم زیستن دارم. الان منظور شما را از یک ورزش متوجه شدم دقیقا من هم همین عقیده را دارم و فکر میکنم استعداد هر کس در ورزش یک استعداد خدادادی ست و باید رشته ای را انتخاب کند که در آن استعداد دارد...متاسفانه به علت انتخاب غلط در رشته ورزشی خیلی ها از ورزش سرد میشوند. خیلی خوشحالم که بلاخره با یک ورزشکار واقعی و حرفه ای در این سایت آشنا شدم. در مورد این که شنا ورزشی خوب و بی خطر ترین ورزش در رابطه با ارتروز و مداوای دردهای مفصلی ست شکی نیست و حتی بهترین فیزیوتراپی برای بدن است...در مورد متن بالا و رابطه اش با تناسب اندام دقیقا من هم به همین فکر کردم که این متن چه ربطی به تناسب اندام دارد...بهتر بود موضوع متن را میگذاشتن "باورهای غلط در مورد بعضی از تمرینات ورزشی"
یکشنبه 15 خرداد 1390

Ghooloo - ایران - آبادان
ادامه...هموطن عزیز امیدوارم باز هم از اطلاعات و تجربیات شما بتوانم استفاده کنم و در انتها استراحت و ریلکس بودن (Relaxed) را بعد از تمرینات را فراموش نکنید که بسیار برای ترمیم و پیشرفت عضلات لازم ست. شاد و موفق باشید...سیا
یکشنبه 15 خرداد 1390

zhaleh_r - آمریکا - ساکرامنتو
GHOOLOO _دم شما گرم من هم خوشحالم که اینجا ورزشکار واقعی میبینم !!! و با حرفهاتون کاملا موافقم ورزشکار و سلامت باشید
یکشنبه 15 خرداد 1390

Ghooloo - ایران - آبادان
pariha - کویت - کویت. چاکر رفیق عزیزم...میگم کا ما مثل خفاش و خون آشام ها سعی میکنیم فقط شبها بیرون بیاییم ;-) برنزه بودن تو اروپا که مده همه زیدا هم که به همون میگن هم خوش تیپی هم خوش پوست...خدایا مردیم از خوشی شکرت...خوش بگذره عزیزی
یکشنبه 15 خرداد 1390

Ghooloo - ایران - آبادان
pariha - کویت - کویت. در ضمن پریا جان شما یک پا ورزشکاری...دمت گرم وقتشه یک پا دیگه رو هم رو کنی دیگه ;-)
دوشنبه 16 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.