اعتراض به معرفی سرپرست وزارت نفت ایران

اعتراض به معرفی سرپرست وزارت نفت ایران

حضور آقای علی آبادی در مراسم افتتاح طرح توسعه پالایشگاه آبادان به همراه آقای احمدی نژاد، این گمان را تقویت می کرد که وی برای سرپرستی وزارت نفت انتخاب شده است

یک روز بعد از معرفی محمد علی آبادی به سرپرستی وزارت نفت ایران، حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت که "این بدترین انتخاب برای صنعت نفت و گاز است و این تصمیمات کشور را به مخاطره می اندازد."

آقای کاتوزیان به خبرگزاری مهر گفت که "نفت و گاز یک حوزه کاملا تخصصی است که آقای علی آبادی هیچ تخصص و تجربه ای در این زمینه ندارد."

روز پنج شنبه دوازدهم خرداد، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، بعد از انتقادهای تند مجلس، سرانجام آقای علی آبادی را به عنوان سرپرست وزارت نفت به مجلس معرفی کرد.

بعد از برکناری مسعود میرکاظمی از وزارت نفت، آقای احمدی نژاد سرپرستی وزارت نفت را بر عهده گرفت ولی این تصمیم انتقادهای زیادی را علیه وی برانگیخت.

نمایندگان مجلس سرپرستی آقای احمدی نژاد بر وزارت نفت را زیر سئوال برده و طی گزارشی تخلف قانونی رئیس جمهور را به قوه قضائیه فرستادند.

گزارش کمیسیون انرژی مجلس می گوید که سرپرستی رئیس جمهور بر وزارت نفت "غیرقانونی و عجولانه" است و منافع ایران را در سطح جهانی تضییع خواهد کرد و "آقای دکتر احمدی نژاد در قالب وزیر نفت دستوراتی صادر کرده و خواهند کرد که از مصادیق بارز دخل و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی تلقی می شود."

بعد از این اعتراض تند مجلس، رئیس جمهوری، آقای علی آبادی را به عنوان سرپرست وزارت نفت معرفی کرد اما اکنون رئیس کمیسیون انرژی مجلس می گوید که "این انتخاب غیر قابل توجیه است و نفت و گاز با این تصمیمات ضربه خواهد خورد."

سرپرست جدید وزارت نفت

آقای علی آبادی که از حلقه یاران نزدیک آقای احمدی نژاد به حساب می آید، در دور اول ریاست جمهوری نیز به عنوان نامزد وزارت نفت مطرح بود و در دور دوم ریاست جمهوری نیز به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی شد اما مجلس به وی رای اعتماد نداد.

آقای علی آبادی که مهندس ساختمان است در دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، رئیس سازمان تربیت بدنی بود و بعد از آن نیز به ریاست سازمان شیلات ایران رسید.

رئیس مجلس پیشتر هم سرپرستی احمدی نژاد بر وزارت نفت را "تخلف" دانسته بود

در دوره ریاست آقای علی آبادی بر سازمان تربیت بدنی همواره این بحث وجود داشت که وی بیشتر بر ساخت و ساز ورزشگاهها متمرکز بود که به تخصص وی یعنی مهندسی راه و ساختمان ارتباط داشت.

سرپرستی آقای علی آبادی بر وزارت نفت این سئوال را چنانکه رئیس کمیسیون انرژی مجلس می گوید، پیش آورده که "آقای علی آبادی چه ویژگی و چه برتری نسبت به آقای میرکاظمی داشت که وزیر قبلی با آن عجله کنار گذاشته می شود، وزارت نفت بلاتکلیف می ماند و در نهایت فردی معرفی می شود که هیچ ارتباطی با نفت ندارد."

آقای میرکاظمی وزیر سابق نفت نیز که در دولت اول آقای احمدی نژاد وزیر بازرگانی بود، تجربه ای در صنعت نفت نداشت و برای همین آقای کاتوزیان می پرسد که "آقای میرکاظمی اگر با ورود به حوزه نفت و گاز از صفر شروع کرد و دو سال مطالعاتی انجام داد و با فراز و فرودهایی که داشت، تجربیاتی کسب کرد و حالا آقای علی آبادی هم باید از زیر صفر شروع کند."

مجلس از این که رئیس جمهوری با فشار نمایندگان ناچار شده سرپرست معرفی کند، ابراز رضایت می کند اما رئیس کمیسیون انرژی مجلس می گوید که "با این تصمیمات وزارت نفت را در تنگناهایی قرار می دهیم و برای کشور که هزینه هایش با نفت پوشش داده می شود، بخش عظیمی از درآمدش از نفت است، ایجاد مخاطره می کنیم."

دعوای ادغام وزارتخانه ها و حذف وزرا

سه هفته پیش دولت تصمیم به ادغام وزارتخانه ها گرفت و یک هفته بعد از آن نیز آقای احمدی نژاد وزرای رفاه، صنایع و نفت، را برکنار و مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی را به سرپرستی وزارت صنایع و معادن و عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار را به سرپرستی وزارت رفاه منصوب کرد و سرپرستی وزارت نفت را خود آقای احمدی نژاد بر عهده گرفت.

اقدام آقای احمدی نژاد در تصدی سمت سرپرستی وزارت نفت همزمان با حفظ مقام ریاست جمهوری با انتقاد مجلس مواجه شد که معتقد بوده است طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، هیچ فردی حق تصدی همزمان دو سمت دولتی را ندارد.

در حالی که دولت این نظر مجلس را وارد نمی دانست، اختلاف دو قوه بر سر تصدی سرپرستی وزارت نفت توسط رئیس جمهوری به شورای نگهبان ارجاع شد و این شورا نیز نظر مجلس را در مورد مجاز نبودن سرپرستی محمود احمدی نژاد بر این وزارتخانه تایید کرد.

بعد از آن علی لاریجانی رئیس مجلس گفت که آقای احمدی نژاد باید به سرعت سرپرست جداگانه ای را برای وزارت نفت تعیین کند و در غیر اینصورت، رئیس جمهوری "مرتکب تخلف" شده است.

بعد از آن نیز مجلس تخلف رئیس جمهوری را به قوه قضائیه ارجاع داد و رئیس جمهوری ناچار شد آقای علی آبادی را به مجلس معرفی کند.

saitama - ژاپن - توکیو
بیسوادی و بیشعوری از سر و کله همتون بالا میره .مختص وزیر نفت نیست
جمعه 13 خرداد 1390

haghighatgo - آلمان - برلین
دیگه ماهی نمونده که وزارت شیلات و آقای علی آبادی وزیرش رو خواسته باشه دریای خزر به یک چاه توالت باز بزرگ "تمدن" مردمان ساکن کشورهای دور دریای خزر تبدیل شده و خلیج فارس که عرب ها با ماهیگیری مدرن هرچی باشه جمع می کنن ..پس این علی آبادی که اونوقتش بلد بود که خاوریار رو قوطی کنه برای نمازنخوانان و کافران غربی پستش کنه و کلی از پولش هم یواشکی بزاره جیبش و حالا کاری نداره و بلده وزارت نفت رو هم بگردونه ..گور پدر بقیه هم کرده..شاید یه خورده وز..وز می کنند که بکنند !!
شنبه 14 خرداد 1390

alexxx - اتریش - وین
این جریانات بیشتر به یک "سیرک" شبیهه تا به سیاست و مملکتداری !
شنبه 14 خرداد 1390

monairan - ایران - تهران
خیلی فکر کردم بفهمم چه ربطی بین این شکم گنده نظامی ویا علی ابادی رییس تربیت بدنی با وزارت نفت وجود داره اخر کشف کردم! احمدی نژاد بوتوکسی جنی اول وزارت نفت رادر نیرو ادغام کرد و بعد هم در مشورت با اجنه تصمیم گرفت یک ادم هیکلی یا هیکل پرور را بکنه رییس وزارت نیرو تا. به اسمش بیاد ! لابد اگه ایندوتا نشد میرفت سراغ رضازاده یا احیانا سنگین. وزن ترین مردان جهان !اینهم یک جور گزینشه دیگه !!!! ایران تهران
یکشنبه 15 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.