اختلاف دولت و قوه قضائیه بر سر افزایش نرخ دیه

اختلاف دولت و قوه قضائیه بر سر افزایش نرخ دیه

در حالی که قوه قضائیه ایران افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ دیه را اعلام کرد محمود احمدی‌نژاد به وزیر دادگستری دستور عدم ابلاغ افزایش نرخ دیه را ابلاغ نمود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، در پی افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ دیه از سوی قوه قضائیه و دستور اجرای آن از تاریخ ۱۶ خردادماه جاری توسط دادگستری‌های کشور، بامداد امروز محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران به وزیر دادگستری دستور داد تا افزایش نرخ دیه ابلاغ نشود.

با افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ دیه مسئولان و کارشناسان صنعت بیمه در ایران مخالفت‌های خود را با این تصمیم قوه قضائیه اعلام کرده‌اند. دولت نیز با در نظر گرفتن این مخالفت‌ها و مشکلاتی که در این راستا ایجاد خواهد شد دستور عدم ابلاغ آن را صادر کرده است.بر اساس حکم جدید قوه قضائیه نرخ دیه از ۴۵ میلیون تومان ماه‌های عادی به ۹۰ میلیون تومان، و ۶۰ میلیون تومان ماه‌های حرام به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.به نوشته خبرگزاری مهر، مسئولان صنعت بیمه در ایران در ابتدای شنیدن این موضوع «دچار شوک» شده بودند و اظهار امیدواری می‌کردند که این موضوع صحت نداشته باشد، اما هم اکنون عنوان می‌شود که قوه قضائیه از این حکم برنمی‌گردد.

قوه قضائیه میزان دیه را بر اساس قیمت یکی از سه مورد شتر، گوسفند و یا گاو محاسبه می‌کند و رئیس قوه قضائیه در ابتدای هر سال با توجه به جهات شرعی، یک قیمت متوسط که به واقعیت هم نزدیک باشد، تعیین می‌کند.از نگاه مسئولان قضایی ایران افزایش نرخ دیه اثر بازدارنده‌ای در کاهش جرایم عمد و غیرعمد به‌دنبال خواهد داشت.روزنامه مردم‌سالاری روز شنبه هفتم خردادماه جاری به نقل از محمدحسین رحیمی، نماینده ملایر و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایران نوشت که دیه بالا برای این است که مردم جرأت تخلف نداشته باشند.برخی کار‌شناسان صنعت بیمه با انتقاد به افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ دیه، این مسأله را با نرخ تورم ۲. ۱۳ درصدی ایران هم‌خوان نمی‌دانند.جواد فرشباف ماهریان، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران سوم خرداد در نامه‌ای به اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که افزایش قیمت دیه از سال ۱۳۷۴ تاکنون که مبالغ دیه از سوی قوه قضائیه تعیین و ابلاغ شده، بی‌سابقه بوده است و با میانگین نرخ افزایش دیه در دوره ۱۵ ‌ساله اخیر (۸. ۱۸درصد) تفاوت فاحش دارد.همچنین علی رفعتی، رئیس انجمن کارگزاران رسمی صنعت بیمه کشور در این‌باره به خبرگزاری مهر گفت: «با افزایش ۱۰۰ درصدی حق بیمه دیه شخص ثالث به طور حتم مردم با مشکلاتی مواجه خواهند شد، زیرا شرکت‌های بیمه بر اساس حق بیمه پرداختی توسط بیمه‌گذار، دیه را پرداخت می‌کنند.» رفعتی افزایش نرخ دیه به صورت پلکانی را پیشنهاد کرد و افزود: «این افزایش می‌تواند طی یک دوره یک ساله به صورت سه یا چهار مرحله‌ای صورت گیرد.»دیه یا «خون‌بها» جزو قوانین جزایی اسلام است و به دارایی یا پولی گفته می‌شود که به سبب کشتن فردی یا نقص عضو، به کسی که آسیب دیده است، یا بازماندگان او پرداخت می‌شود.

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
وقتی در دینی خدایش بگوید///در ان جهان شتر فراوان خواهید داشت// طبیعی است که مجازات هم شتری باشد.
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

کلاغ سیاه - ایران - تهران
شرایط ایجاد خطر را از بین ببرید بعد از ان دیه را بکنید یک میلیون . این اقایون که یه لحظه خودشان پشت فرمان ننشسته اند و راننده شخصی دارند لا اقل از راننده هاشون نظر کارشناسی بخوان . تا کی ما باید با شتر و گاو مقایسه بشیم .
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

shown - امریکا - دیترویت
عجب مملکتی که جون آدماش با شتر سنجیده میشه
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

م ر - ایران - تهران
شماهایی که اینهمه جوانان مردم را کشتین و یک عده ای را هم در زندانها ناقص و علیل کردید حق دیه اینها چی میشه . بله اینها دیه را افزایش صددرصدی دادند که اگر هم کسی قتلی کرد و قاتل به اعدام محکوم شد اول باید خانواده مقتول دیه قاتل را به دولت بپردازند بعد اعدام شود حالا اینها هم به نفع خودشان دارند دست و پا میزنند.
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

fred1540 - بلژیک - هرنه
دیه انسان گفتن نه حیوان .به نظر شما دیه حیواناتی از قبیل احمدی نژاد .. چگونه مصاحبه میشه 1 مگس 2تا 3تا 1موش تائید شد 1 مگس و 2 شپش1 اگر زمستان بود و مگس کمیاب 12تانصفی شپش این نصفی خیلی مهم دقت کنید حق کسی از این سران حکومت از رهبری تا سربازان گمنام خورده نشه با تبصره 125 قانون جزائی دیه یک اخوند جوان 13تا شپش ولی اگر پیر باش مثل جنتی 1 صلوات هم کافیه در حضور بستگان این حیوانات موذی که خدا خودش هم در خلقت برای بار دوم تعجب کرده اولی انسان هستن مثل من و شما دومی این حیوانات هستند مثل ....
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.