عزت الله سحابی درگذشت


عزت الله سحابی درگذشت

عزت الله سحابی، رئیس شورای فعالان ملی – مذهبی و از چهره های معروف منتقد حکومت در دوران قبل و بعد از انقلاب ایران، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

آقای سحابی پس از حدود یک ماه کما، در ساعت ۲ و ۱۰ دقیقه سه شنبه ۱۰ خرداد (۳۱ مه) و در بیمارستان مدرس تهران از دنیا رفت.

رئیس شورای فعالان ملی – مذهبی، روز نهم اردیبهشت به علت سکته مغزی به آی سی یو منتقل شد و از آن زمان به بعد در حالت کما قرار داشت.

آقای سحابی در فروردین ماه ۱۳۸۹، در نامه سرگشاده ای ضمن انتقاد شدید از نحوه رفتار با زندانیان زن و مرد در دوره بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، از خدا خواست که یا اوضاع کشور را دگرگون کند و یا "مرگ او را برساند".

وی در این نامه تاکید کرد: "تحمل حوادث و دردهایی که در این نه ماهه بر این سرزمین و فرزندانش رفته، برای من در این سنین آخر عمر بسی سخت و ناگوار است".

شش دهه فعالیت سیاسی

عزت الله سحابی، بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ فعالیت سیاسی تشکیلاتی خود را آغاز کرد و در دوران قبل و بعد از انقلاب، مجموعا بیش از ۱۵ سال از عمر خود را در زندان‌ گذراند.آقای سحابی عضو شورای انقلاب، نماینده مردم تهران در اولین مجلس خبرگان قانون اساسی و دوره اول مجلس شورای اسلامی و نیز، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت مهدی بازرگان بود.

این فعال سیاسی در سال ۱۳۷۱ به انتشار نشریه ایران فردا پرداخت که از مهمترین نشریات منتقد حکومت در دوران پیش از ریاست جمهوری محمد خاتمی بود و در جریان توقیف سراسری مطبوعات اصلاح طلب در اردیبهشت ۱۳۷۹ تعطیل شد.

عزت الله سحابی در سال ۱۳۶۹ و در زمان مسئولیت سعید امامی، معاون بانفوذ علی فلاحیان وزیر وقت اطلاعات، بازداشت و به مدت چند ماه تحت بازجویی های سنگین برای "اعتراف کردن" علیه خود و همفکرانش قرار گرفت.

وی در سال ۱۳۷۹ نیز به همراه حدود ۴۰ نفر دیگر از فعالان ملی – مذهبی بازداشت شد و بعد از سپری کردن نزدیک به دو سال حبس، با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان خارج شد.قای سحابی بعدها، در دادگاه تشکیل شده برای فعالان فعالان ملی - مذهبی، به اتهام "تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به مسئولان" به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

رئیس شورای فعالان ملی – مذهبی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز، در زمستان ۸۹ مورد احضار و تهدید نهادهای امنیتی قرار گرفت.

دختر این فعال سیاسی، هاله سحابی، عضو "شورای مادران صلح" و از محکومان سیاسی حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ است که بهمن ماه گذشته برای اجرای حکم دو سال حبس‌ خود، به زندان اوین فراخوانده شد.

عزت الله سحابی، فرزند یدالله سحابی بود که به همراه آیت الله محمود طالقانی و مهدی بازرگان، نهضت آزادی ایران، از شناخته شده ترین گروه های منتقد حکومت در دوران قبل و بعد از انقلاب را، در سال ۱۳۴۰ تاسیس کردند.

saitama - ژاپن - توکیو
روانش شاد. همینا باعث انقلاب 57 و بدبختی ما شدند.دستمزدشان راهم گرفتند. در ضمن مگه ملی بودن با مذهب همخوانی داره?!!
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

مهران خان - ایران - تهران
خدا بیامرزتش . الان وقت مردن نبود آخه ! به تجربه و تفکرش نیاز داشتیم . نمی دونم چرا از این اصولگراهای دو آتیشه هیچ کس نمی میره!
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

bavar88 - هلند - امستردام
هم خودش و هم پدرش برای ایران زحمت کشیده اند خصوصا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی و البته اشتباهات استراتژیکی هم بعد از انقلاب داشتند. خدا بیامرزدش..
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

porharfi - هلند - آرنم
آزادی ِ ایــــران؟؟؟!!!...
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

Emam zaman - امام زمان - قم
تو جهنم میبینمت..!!!
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

Azadikhah - هلند - تکسل
روحش شاد
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

bavaffa - اذربیجان - باکو
اینها فقط مخالف بودن قبل و بعد انقلاب بهتر گفت حسود و عقده ای بودن . دوران شاه یادم میاد ما سرور جهان بودیم اینها ما رو به این روز کشاندن خدا لعنتشون کنه از خمینی تا بازرگان و این و همه خاینین.
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

freedomforiran - انگلستان - لندن
bavar88 - هلند - امستردام. واقعا شکوهمند: اثرات این شکوهمندی را داریم می بینیم. تو دیگه از کجا آمدی نمی دانم بهت چی بگم
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

saitama - ژاپن - توکیو
bavar 89 افرین انقلاب شکوهمند!!!!!! اشتباهات استراتژیکی!!!!! افرین افرین
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

بی خیال - ایران - کرمان
ژاپن - توکیو داداش قاطی کردی. ایرانی ها چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام همیشه دین داشتند. دین جزئی از ملیت ایرانی ها است
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

venoosi - بلژیک - ورویر
emam zaman خاک برسرتو و این امام زمان بی هویتت..
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

porharfi - هلند - آرنم
72 روز از آغاز سال نو 90 میگذره...همش خبر درگذشت ِ هنرمند.ورزشکار.خواننده. فعال سیاسی..و..و..به گوش میرسه ..."بجُـــــز خبری از مُـــــــلا!!..."@بگمونم قراردادی ؟ وعده وعیدی؟چیزی؟@. با عزراییل امضـــاء کردند؟؟؟!!....
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

saeed.star - ایران - مشهد
venoosi - بلژیک - ورویر. میگم خداییش احترام گذاشتن به دیگران از لحاظ مذهبی هم خوبه ها . شماها که مثلا منطقی هستین چرا ؟
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

arya47 - ایران - کرمان
از مخالفان اصل ولایت فقیه بود در مجلس خبرگان قانون اساسی و بعدها اعتقاد به اصلاحات داشت نه انقلاب .روحش شاد
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

freedomforiran - انگلستان - لندن
یک خـیـانتکار دیـگـر به ملت ایران کـم شــد. الـبـتـه مـن نـباید از مـرگ کــسی خـوشــحـال بــشــوم ولـی همین افراد روشنفکر بودند که با پادشاه عزیزم که روحشان شاد و یادشان گرامی باد دشمنی داشتند و دست در دست خمینی عرب صفت گذاشتند که مملکت عزیزم ایران را به این روز در آوردند. نابود باد جمهوری اسلامی ایران و طرفدارانش
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
همین ها سبب بدبختی مردم ایران شدند، یک مشت خرده گیری بیهوده به شاه و پس از عن قلاب خزیدن در زیر عبای آن هندی زاده دشمن ایران و ایرانی. در سراسر این سی سال صدایی از گلوی اینها در نیامد و اعتراضی نشد به کشتار و سرکوی مردم. یک مشت موجود خائن به ایرانی که پس از پایان گرفتن تاریخ مصرفشان به گوشه ای انداخته شده تا بمیرند.
سه‌شنبه 10 خرداد 1390

omid_eaol - ایران - تهران
روحت شاد. به آرامگاه ابدی رفتی. خسته شدی از بس ناملایمات این ظالمان را دیدی.
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

Royan - المان - المان
bavaffa - اذربیجان - باکو freedomforiran - انگلستان - لندن arashbehdin - امریکا - اتلانتا حرف دل منو زدید خیلی مرسی.
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

dara20 - ایران - تهران
بانیان نابودی ایران یکی یکی بدون اینکه بابت خیانت هایشان محاکمه شوند به درک واصل می شوند. ملیت با مذهب انهم دین کثیف اسلام هیچ تناسب و رابطه عقلانی ندارد.
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

مهران خان - ایران - تهران
هر حکومتی که قائم به شخص باشه فاسدِ . چه اون شخص آخوند باشه ، چه شاه . نه این آدم مقصر بوده ، نه هیچکس دیگه! مقصر اصلی مردم گوسفند صفتی هستند که هر کسی که چوب دستش باشه می تونه اداره شون . باید یاد بگیریم به حرف همه گوش کنیم . تحمل داشته باشیم . مولانا فرموده : ای برادر تو همه اندیشه ای ، مابقی خود استخوان ریشه ای . این لینک ویدیویی صحبت های سحابی برای آشنایی بیشتر : https://www.youtube.com/watch?v=jjKl3WmBK7Qfeature=player_embedded
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

م ر - ایران - تهران
freedomforiran - انگلستان - لندن - همین شاه عزیزت هم یک استبدادی مثل اینها بود و حکومت و مملکت را از آن خودش و خاندانش میدانست مثل همین ها که مملکت رو از آن خودشون میدونند اون هم کم خیانت به مردم نکرد کم در زندانها آدم نکشت و شبانه به خاک نکرد اون شاه هم مثل اینها اجازه مراسم ختم به خانواده هایی که از بین میبرد نمیداد همشون از یک کرباسن حکومتی که فقط صلاح مملکت را از نظر خودش بررسی میکند این حکومت دموکراسی نیست یک حکومت استبدادی و دیکتاتوریست حالا چه شاه باشه چه آخوند . مهم این مردم هستند که هر حکومتی که سر کار می یاد روح و ذهن و مغز این ملت را مسموم و نابود میکنند . پس یکی مثل سحابی ها و طالقانی ها برای خودشان نبودند برای مردم بودن و در جای خودشان هم مبارز بودن که شاید امثال من و تو که فقط انتقاد و فحش و ایراد میگیریم جرات یک روز در زندان ماندن را نداشته باشیم ولی اگه اینها هم انقلابی کردن قصدشان این انقلاب دیکتاتوری نبوده اگر اینطور بود بازم دستگیری و زندانی را نمیکشیدن حتی خانواده هایشان . پس بیشتر منطق را در نظر بگیریم تا احساسات را
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

بابک میهندوست - ایران - تهران
عملکرد مهندس سحابی را ازدو زاویه میشه دید عزیزان دل، از اونجائی که این انقلاب سال 57 ،،ایرون ما رو ویرونش کرده. پس یه نتیجه گیری منطقیش اینه که از نظر ریشه ای چون ایشون هم جز مخالفین شاه بودن ،، پس نقدشون میکنیم برای این که ایشون هم نقش داشتن در این انقلاب ویرونگر. اما از زاویه دیگه ؛؛ مهندس سحابی از همون آغاز چیرگی استبداد آخوندی تو ایرون با ولایت فقیه و حکومت آخوندی مشکل داشتن و آخوند جماعتو برای حکومتداری لایق نمیدونستن. در هر صورت به نظر من اگه مهندس سحابی تو رژیم شاه فقید زندون افتاده ،، هم برای خود سحابی و هم برای رژیم شاه فقید متاسفم که نه زندانی و نه زندانی کننده رفتارشون خرد گرایانه نبوده،،، با توجه به مقتضیات اون زمون . ولی چون مهندس سحابی تو رژیم پلید جمهوری اسلامی، بارها زندونی شده و زیر فشار همیشگی بوده، به خاطر مواضع ضد استبدادیش و نظریات آزادی خواهانه اش،، به احترام ایستادنش در برابراستبداد دینی،، به احترامش تمام قد از جام بلند میشم.
چهار‌شنبه 11 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.