ایران پهلو گرفتن کشتیهای تجاری اسرائیل را تکذیب کرد

ایران پهلو گرفتن کشتیهای تجاری اسرائیل را تکذیب کرد

در پی انتشار گزارش هایی حاکی از ورود مکرر نفتکش های یک شرکت اسرائیلی به ایران طی سال های اخیر، محسن صادقی فر، معاون امور بندری و دریانوردی سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی گفته است: "هیچ کشتی اسرائیلی طی چند سال اخیر در بنادر ایران پهلو نگرفته است."

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران -ایرنا - آقای صادقی فر تاکید کرده که "کشتی های متعلق به خطوط کشتیرانی آمریکایی و به خصوص رژیم صهیونیستی در سال های اخیر هیچ گاه به بنادر ایران وارد نشده اند" و افزوده است که ورود کشتی از این کشورها به بنادر ایران مستلزم دریافت مجوز از وزارت بازرگانی و یا گمرک جمهوری اسلامی است اما "قطعا مجوزی هم صادر نشده است."

تکذیب ورود کشتی های اسرائیلی به بنادر ایران در پی انتشار گزارش هایی در رسانه های اسرائیلی صورت می گیرد که از مبادلات یک شرکت کشتیرانی آن کشور با جمهوری اسلامی خبر داده اند.

هفته گذشته، مقامات آمریکایی فهرستی از چند شرکت خارجی را که به نادیده گرفتن تحریم های ایالات متحده علیه ایران متهم بودند انتشار دادند.

در این فهرست شرکت هایی از سنگاپور، امارات عربی متحده، موناکو، ونزوئلا، ایران و جرسی - یکی از جزایر خودمختار بریتاینا - دیده می شدند و بعدا گزارش شد که شرکت سنگاپوری به موسسه اقتصادی برادران عوفر، که یک شرکت شناخته شده اسرائیلی است، تعلق دارد.

این شرکت سنگاپوری "تانکر پاسیفیک - سهامی عام" به خاطر تحویل یک فروند نفتکش به یک شرکت کشتیرانی ایرانی هدف تحریم های ایالات متحده قرار گرفته است.

معاون سازمان بنادر و کشتیرانی گفته از آنجا که شرکت های کشتیرانی بزرگ دنیا به صورت شرکت سهامی اداره می شوند، ممکن است سهام این شرکت ها متعلق به کشورهای متعددی باشد و افزود: "ما مبدا سهام شرکت ها را بررسی نمی کنیم."

برخی از منابع خبری گفته بودند که شرکت تانکر پاسیفیک در مالکیت سام عوفر، یکی از برادران عوفر است و به مجموعه شرکت های موسسه عوفر تعلق دارد.

آقای صادقی فر تاکید کرده است: "خط کشتیرانی رژیم صهیونیستی زیم نام دارد و کشتی های این شرکت هیچ گاه جرات نمی کنند در بنادر ایران پهلو بگیرند."

شرکت برادران عوفر هم با صدور بیانیه ای گفته است که "ما هرگز به ایران کشتی نفروخته ایم و مقامات مورد اعتماد اسرائیلی این واقعیت را تایید می کنند."

به گفته منابع کشتیرانی بین المللی، خبر ارتباط موسسه برادران عوفر با ایران به فروش یک نفتکش متعلق به شرکت تانکر پاسیفیک به نام "رافلز پارک" مربوط است که سال گذشته، به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحویل شد.

'تحریم شکنی' شرکت اسرائیلی

خبر تحریم شرکت اسرائیلی توسط آمریکا، در رسانه های خبری اسرائیل انعکاس گسترده ای داشته است.

برخی رسانه های اسرائیلی خبر داده اند که نه تنها شرکت تانکر پاسیفیک، از شرکت های متعلق به برادران عوفر، به ایران نفتکش فروخته، بلکه طی هفت سال گذشته، کشتی های متعلق به آن بارها به ایران سفر کرده و در بنادر جمهوری اسلامی پهلو گرفته اند.

براساس این گزارش ها، هدف از سفر این کشتی ها به ایران، حمل نفت و فرآورده های نفتی از بنادر ایران به مقصد کشورهای خریدار این محصولات بوده است.

رسانه های اسرائیلی نسبت خبر تحریم شرکت متعلق به برادران عوفر واکنش تندی نشان داده و از آنان به شدت انتقاد کرده اند.

از جمله روزنامه هاآرتص در سرمقاله ای تحریم شرکت اسرائیلی به خاطر ارتباط تجاری با ایران را مایه آبروریزی خوانده و گفته است که وقتی "اسرائیل می خواهد پول به دست بیاورد، مثل فروختن اسلحه به ایران در جریان جنگ با عراق، خوب می داند چطور چشمش را بندد."

در این مقاله، سوابقی از موسسه اقتصادی برادران عوفر نیز ذکر شده و آمده است که این خانواده فعالیت خود در زمینه کشتیرانی را قبل از استقلال اسرائیل آغاز کرد و به تدریج به یکی از موسسات تاثیرگذار در اسرائیل مبدل شد.

به نوشته این روزنامه، در حالیکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از جمهوری اسلامی به عنوان تهدید علیه موجودیت کشور خود نام می برد و خواستار محاصره اقتصادی ایران شده است، قصور دولت او باعث شده تا یک شرکت معظم اسرائیلی تحریم های آمریکا علیه ایران را نقض کند.

در ادامه این مقاله پیش بینی شده است که خانواده عوفر، با توسل به نفوذ گسترده ای که در آمریکا دارد، خواهد کوشید تا تصمیم دولت ایالات متحده در مورد تحریم موسسه تجاری خود را تغییر دهد و توصیه شده که دولت اسرائیل به بررسی دقیق نواقص کار خود در این مورد بپردازد.

پس از انتشار خبر ارتباط تجاری شرکت تانکر پاسیفیک با جمهوری اسلامی، این شرکت هر نوع ارتباط مستقیم با شرکت عوفر را تکذیب کرده و در مورد فروش تانکر به ایران نیز گفته است که در زمان فروش این شناور، هیچ نشانه ای در دست نبود که خریدار نهایی آن، ایران خواهد بود.

ظاهرا این کشتی از طریق یک واسطه مستقر در امارات در اختیار ایران قرار گرفته است و شرکت تانکر پاسیفیک گفته است که تحقیقات دقیقی را در این زمینه ا نجام خواهد داد و افزوده است: "نظر ما این است که با توسل به هر اقدام لازم، مانع از آن شویم که چنین وقایعی تکرار شود."

پیشتر، محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در واکنش نسبت به خبر ارتباط تجاری اسرائیل و ایران، گفته بود که براساس قوانین جمهوری اسلامی، نه تنها چنین معاملاتی ممنوع است بلکه بازرگانان ایرانی نیز "از هرگونه معامله" با اسرائیل اجتناب می ورزند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای نهاوندیان در مورد دلیل انتشار خبر ارتباط شرکت متعلق به اسرائیل با ایران هم اظهار داشته که این اقدام "بازی جدیدی است که در واکنش به استقبال کشورها برای برقراری روابط اقتصادی با ایران به راه افتاده است به طور که نام برخی از شرکت های صهیونیستی را در همکاری با ایران اعلام می کنند."

وی در عین حال یادآور شده است که در نتیجه جهانی شدن اقتصاد، امکان دارد افراد از ملیت های مختلف به ثبت انواع شرکت ها در کشورهای مختلف مبادرت کنند و از این طریق، به معاملات مورد نظر خود دست بزنند.

zartusht67 - المان - فرانکفورت
خر خودتان هستین تو جبهه که بودم مهمات اسرائیلی داشیم که تاریخ همان سال بود
دوشنبه 9 خرداد 1390

پدرام-اهواز - ایران - اهواز
تاریخ اخوندی نشون داده هر وقت دولت چیزی رو انگار یا رد میکنه پس حتما انجام شده-مثل انتخابات،اختلاس های بزرگ دولت،ارسال مهملات به کشور های دیگه و..... چند روز دیگه میگن کار ما نبوده کار شرکتی اسرائیلی یا انحرافی بود که ما برسی میکنی و سرش رو هم میارن شرط میبندم
دوشنبه 9 خرداد 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
هر چیزی که واقعیت باشد ولی به نفع رژیم نباشد دروغه.ولی هر چیزیکه دروغ باشد و ارتقاء پلید رژیم آخوندی را بالا ببرد پف تو سرنا میزنید و در رسانه ها اعلام و یا چاپ میکنید.آره جون عمه ت .
دوشنبه 9 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.