بانک مرکزی ایران: به وفور در بازار ارز می‌ریزیم

بانک مرکزی ایران: به وفور در بازار ارز می‌ریزیم

در پی افزایش نرخ ارز در بازار ایران، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی این کشور می گوید: "آنقدر در بازار ارز می ریزیم تا بازار اشباع شود".

قیمت ارز در بازار تهران افزایش پیدا کرده است.

آقای بهمنی به خبرگزاری فارس گفته که از روز شنبه هفتم خرداد، "به شدت دلار وارد بازار می کنیم و قیمت ها را به شدت می شکنیم."

تلاش بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز پس از آن صورت می گیرد که تقاضا در بازار برای ارز افزایش پیدا کرده و نرخ ارز در بازار غیر رسمی افزایش ناگهانی پیدا کرده است.

گزارش ها نشان می دهد که هر دلار در بازار تهران به بیش از ۱۲۱۰ تومان، یورو پول واحد اروپایی به ۱۶۹۵ تومان و پوند انگلیس به ۱۹۶۵ تومان رسیده است.

این در حالی است که بانک مرکزی ایران روز پنج شنبه، آخرین روز کاری هفته، نرخ هر دلار آمریکا را ۱۰۶۲ تومان، هر یورو را ۱۵۰۳ تومان و هر پوند را ۱۷۳۲ تومان اعلام کرده است.

گزارش ها نشان می دهد که بانک ها نیز در روزهای اخیر از فروش ارز به مسافران خارج از کشور خودداری کرده اند. تا پیش از این، مسافران می توانستند با در دست داشتن پاسپورت و بلیت هواپیما ۲ هزار دلار از شعب بانک ها ارز بخرند، اما در روزهای اخیر فروش ارز در بانک ها بسیار محدود شده است.

بنابر همین گزارش ها، صرافی ها نیز ارز نمی فروشند و برخی از آنها می گویند که بانک مرکزی دلار کافی وارد بازار نکرده و آنها دلاری ندارند که بفروشند.

آقای بهمنی می گوید که "بانک مرکزی به بانک ها، صرافی های بانک ها و صرافی های مجاز و متفرقه به حد وفور دلار تزریق می کند."

پیش از افزایش نرخ ارز در بازار، تقاضا برای طلا بسیار بالا بود و همین تقاضای بالا سبب شد تا بانک مرکزی تلاش کند کنترل بازار طلا را در دست بگیرد.

حراج سکه از طریق بانک کارگشایی که زیر نظر بانک ملی فعالیت می کند و عرضه سکه از طریق برخی شعب بانک ها، از جمله اقدامات بانک مرکزی برای کنترل قیمت سکه طلا در هفته های اخیر بوده است.

برخی کارشناسان اقتصادی می گویند که بعد از افزایش شدید قیمت سکه در بازار و بحث اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده بر سکه، نقدینگی به سمت بازار ارز سرازیر شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تائید چنین روندی می گوید: "وقتی فردی طلا می خرد به دلیل گران شدن سکه ناشی از اعمال مالیات بر ارزش افزوده، مجبور می شود به بازار کاذب ارز روی بیارود و تا هفته گذشته نقدینگی به سمت بازار سکه در حرکت بود، اما با اعمال مالیات بر ارزش افزوده دیگر تقاضایی برای این بازارها نیست."

آقای بهمنی به شهروندان ایرانی پیشنهاد می کند که به جای ارز بهتر است سکه بخرند چون "قدرت ذخیره و حفظ ارزش پول در طلا خیلی بیشتر از ارز است چرا که (طلا) دارای ارزش ذاتی است."

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، ارزش دلار در آینده کاهش پیدا می کند و برخی از هموطنانی که تازه وارد بازار ارزهای خارجی به خصوص دلار شده اند، "دلار را با قیمت های بالا می خرند و بعد یکباره با شکستن حباب قیمت ها، ضرر می کنند."

رئیس کل بانک مرکزی ایران معتقد است که با عرضه گسترده ارز در هفته آینده اختلاف بین بازار رسمی و آزاد کم می شود و "حتما قیمت دلار پائین می آید."

neda2oo7 - ایران - شیراز
اوخ یادم نبود . تا چندی پیش نمایش می دادند که ارزش سکه در حال کاهش است و کلی تبلیغ کردن و مردم ساده لو هم که ... .الان میگن ارز نخرید. به نظر من هرچه عشقتون می کشه بخرید. بعد از این همه سال من نمیدونم چرا ملت هنوز هم بدنبال گوسفند سامری هستند.
جمعه 6 خرداد 1390

eshghe_london - ایران - تهران
خاک بر سرشون کنند . همینجوری کیلویی پول می ریزن بیرون که انقدر پول ایران بی ارزش شده دیگه !. حتما تقسیمشون اینجوری . 1000 کیلو میدن به علی پاکستانی. 500 تا میدن به میمون جون . 200 تا هم می دن به کوسه خانم . بقیش رو هم می دن به این موس موس کنا مثل همین جنتی . ولی خوب این جنتی یکم بلاست زیر میزی هم زیاد کار می کنه!!!!!!!!!.
جمعه 6 خرداد 1390

svenskpojke - سوئد - استکهم
زمانی دلار را نجس میگفتند هستش
جمعه 6 خرداد 1390

shahab46 - المان - هانوفر
شکر زیادی میل میفرمایید.حرف مفت میزنید.گور بابای ادمی که نریزه
جمعه 6 خرداد 1390

1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
فکر کردی پشگله که به وفور در دهن رهبر میریزیم ها ها ها ها ها
جمعه 6 خرداد 1390

Ezhaq - ایران - تهران
امیدوارم دلار آمریکا را در یک زمان کوتاه پایین بیاد اگر این اتفاق بیفته مابقی دارائی هایم رو به دلار تبدیل خواهم کرد. خواهیم دید که پول چه کسی یک کاغذ پاره می شه. برید بمیرید که سهم شما از دنیای زنده نیم(005/0) درصد نیست ایران چه بر روی نقشه باشه یا نباشه برای دنیا فرقی نمی کنه هر چقدر بخواهید زور بزنید. نفت ایران و کشورهای دیگر سهم کسانی است قدر آن را بدانند. نه شما کله خرهای اسلامی، روزی همه شما ها رو بجای نفت می سوزانند یکیش خودم هستم حاضرم حتی بقیمت ادم بدی شناخته بشم. از کاری که می کنم ترسی ندارم.
جمعه 6 خرداد 1390

Artosh - ایران - تهران
اینا یه مشت حرف مفته. وقتی اقتصاد مریض هست طبیعی هست که ارزش پول پایین میاد. چرا استرالیا و کانادا اینقدر دلارشون افزایش قیمت پیدا کرده؟ یه زمونی دلار کانادا به ریال ایران ۷۵۰ تومان بود. الان ۵۰ تومان از دلار امریکا هم گرونتر هست.
یکشنبه 8 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.