راتکو ملادیچ در دادگاهی در بلگراد حاضر شد

راتکو ملادیچ در دادگاهی در بلگراد حاضر شد

راتکو ملادیچ که روز پنجشنبه پس از ۱۶ سال فراری بودن دستگیر شد، در دادگاهی در صربستان حاضر شده است.

مقام ها می خواهند که آقای ملادیچ، فرمانده سابق ارتش صرب های بوسنی را به دادگاه جنایات جنگی در لاهه مسترد کنند.


او در ارتباط با کشتار حدود ۷۵۰۰ مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در سال ۱۹۹۵ در سربرنیتسا متهم به نسل کسی است.

وکلای آقای ملادیچ گفته اند که جلسه دادگاه تا زمان انجام معاینات پزشکی متوقف شده است. مقام های دادگاه بر این باورند که او درخواست تجدید نظر خواهد کرد.

کل این فرآیند احتمالا یک هفته طول خواهد کشید.

در پی دستگیری رادووان کاراجیچ در سال ۲۰۰۸، ژنرال ملادیچ به بزرگترین فراری در ارتباط با جنایات جنگ بوسنی بدل شد.

صربستان برای بازداشت او تحت فشار زیادی بوده است.

تلویزیون صربستان تصاویری از ژنرال ملادیچ را درحالی که کلاه بیسبال به سر داشت و به آرامی می رفت تا در دادگاهی در بلگراد حضور یابد نشان داد.

میلوس سالجیچ وکیل آقای ملادیچ به خبرنگاران گفت که قاضی تلاش کرد از موکل او سوال کند اما مظنون در یک "وضعیت دشوار روانی و جسمی" قرار داشت و نتوانست ارتباط برقرار کند.

گزارش ها حاکیست که جلسه دادگاه جمعه از سر گرفته خواهد شد.

به گفته آقای سالجیچ، ژنرال ملادیچ مشروعیت دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل در لاهه را به رسمیت نمی شناسد.

مارک لوئن خبرنگار بی بی سی در بلگراد می گوید که دولت صربستان مشتاق است ژنرال ملادیچ فورا مسترد شود، به این امید که این کار مانع تظاهرات بیشتر ملی گرایان صرب که هنوز او را مدافع مردم صرب می دانند شود.

بوریس تادیچ رئیس جمهور صربستان روز پنجشنبه گفت که بازداشت روز پنجشنبه، صربستان و منطقه را به آشتی نزدیکتر کرده است، و در را به روی عضویت در اتحادیه اروپا گشوده است.

آقای تادیچ این انتقادها که صربستان رغبتی برای دستگیری ژنرال ملادیچ نداشته را رد کرد.

فراری بزرگ

نام ژنرال راتکو ملادیچ، در صدر فهرست کسانی قرار داشت که از طرف دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی در لاهه، تحت تعقیب هستند.

رسانه های صربستان می گویند که راتکو ملادیچ با مدارک جعلی در استان ووی ودینا، در شمال کشور، دستگیر شده است. دادگاه بین المللی رسیدگی به جرائم جنگی برای رسیدگی به اتهامات آقای ملادیچ، در سال ۱۹۹۵ علیه او کیفر خواست صادر کرد.

به نظر می آید که راتکو ملادیچ برای آنکه موفق شود خود را به مدت ۱۶ سال از چشم قانون پنهان نگاه دارد، می بایست هم از داخل صربستان و هم از خارج کمک هائی دریافت کرده باشد.

ماه گذشته، بوسیلیکا، همسر او، به اتهام مالکیت غیرقانونی اسلحه، در دادگاهی در بلگراد، پایتخت، محاکمه شد. او در جریان محاکمه گفت که تصور می کند شوهرش فوت کرده باشد.

او به دادگاه گفت که تفنگ خودکار و چند تپانچه ای که در جریان تفتیش پلیس در سال ۲۰۰۸ در منزل آنها در بلگراد کشف شد، متعلق به شوهر او بوده است.

به نوشته سایت خبری ب ۹۲، سرانجام ماموران پلیس صرب، رد ژنرال ملادیچ را در دهکده لازاروو، در شمال صربستان پیدا کردند. گفته می شود که نام او در مدارکی که همراه داشته، میلورا کومادیچ ذکر شده است.

حکم کیفرخواست آقای ملادیچ در سال ۱۹۹۵ صادر شده بود، اما تا زمانی که سلوبودان میلاسویچ، از ریاست جمهوری یوگسلاوی برکنار نشده بود، یعنی تا سال ۲۰۰۰ میلادی، آقای ملادیچ آشکارا در صربستان زندگی می کرد.

او تا سال ۲۰۰۲ رسما یکی از افسران ارتش صربستان بود و تا سال ۲۰۰۵ از ارتش مستمری بازنشستگی دریافت می کرد.

گفته می شود که او مرتبا برای شرکت در جشن تولد همقطارانش در دوران جنگ، به گوشه و کنار کشور سفر می کرد و برای شکار به جنگل های دور افتاده می رفت.

ژنرال ملادیچ در سال های گذشته در جاهای دیگری در صربستان هم دیده شده است. به عنوان مثال پل مارتین، خبرنگار بی بی سی در سال ۲۰۰۲ سعی کرد که به خانه ای ویلائی که گفته می شد راتکو ملادیچ در آن زندگی می کند، نزدیک شود.

زنی ادعا کرده بود که آقای ملادیچ هر روز همراه با سگش برای پیاده روی به پارک محلی می رود. اما خبرنگار بی بی سی موفق نشد به این ساختمان نزدیک شود. گاردهای محافظ راه را بر او بستند و به او هشدار دادند که به آنجا باز نگردد.

کم توجهی بین المللی

عده ای معتقدند که فقط کمک شبکه ای از مقامات نظامی و امنیتی داخل صربستان نبود که به مخفی ماندن راتکو ملادیچ کمک می کرد. به اعتقاد آنان، دست کم در سال های اول، کم توجهی جامعه بین المللی هم در این کار سهیم بوده است.

اما هر چه زمان گذشت، غرب بیشتر در مورد دستگیری و محاکمه ژنرال ملادیچ مصمم شد و مقامات صربستان را تحت فشار بیشتری قرار داد.

دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات جنگی (در یوگسلاوی سابق) در لاهه، گفت که تصور می کند سال هاست که مقامات صربستان می دانند که ژنرال ملادیچ در این کشور مخفی شده، است و اگر بخواهند می توانند او را دستگیر کنند.

در سال ۲۰۰۶ میلادی، اتحادیه اروپا، گفتگو با مقامات صربستان در مورد توافقنامه ای را که پیش در آمد پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا بود، متوقف کرد.

سیاستمداران صربستان همواره تکذیب کرده‌اند که راتکو ملادیچ در شرایطی زندگی می کند که در دسترس آنهاست.

خبرنگاران می گویند ممکن است واقعیت این باشد که در اغلب موارد، خود این سیاستمداران هم نمی دانستند که آیا اینطور هست یا نه.

khosh bavar - ایران - یزد
ضمن عرض تبریک به مردم مسلمان بوسنی ! و به امید چنین روزیکه همه " قصاب " های جهان روانه دادگاه شوند !
جمعه 6 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
نوبت اخوندهای ح...زاده هم میرسد
جمعه 6 خرداد 1390

iraneaziz - آلمان - فرانکفورت
هم چنین برایه خا منی، عنترینژاد، رادان و خیلی‌ کس‌های دیگر!
جمعه 6 خرداد 1390

h.k - دانمارک - اودا
اگرچنین حکمی برای سران رژیم ایران صادرمیشد.چه جشنی میگرفتیم.اه منتظرچنین روزی هستم.ببینم ودوروز بعدبمیرم مشکلی نیست.
جمعه 6 خرداد 1390

neda2oo7 - ایران - شیراز
چه فایده. آبی که ریخته میشه رو دیگه نمیشه جمع کرد. غرور درهم شکسته زنی که 1000 بار جلوی چشم فرزندان و پدرش بهش تجاوز شد با اعدام این حیوان دیگه خوب نمیشه. روح یخ زده کودکی که سر برادرانش رو جلوی چشماش بریدند و انگشتان کوچولوی دستش رو به علامت صربستان با کارد بریدند التیام نمی یابد. به امید روزی که غریزه حرص و طمع در انسان کشته بشه.
جمعه 6 خرداد 1390

hassan5 - ایران - تهران
ممکن است که امریکائی ها مجاهدین خلق را برای پیدا کردن اخوند ها بعد از فروپاشی نظام اسلامی در اب نمک خوابانده باشند.من مطمئنم مجاهدین بدون جیره و مواجب این کار را با میل و رغبت کامل انجام بدهند
شنبه 7 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.