واکنش فون تریر به نامه جواد شمقدری

واکنش لارس فون تریر به نامه جواد شمقدری:حرف‌های من نابخردانه بود


فرهنگ > سینما  - کارگردان سرشناس دانمارکی در واکنش به نامه اعتراض‌آمیز معاون سینمایی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی ایران به رئیس جشنواره فیلم کن، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، جواد شمقدری روز دو‌شنبه در نامه‌ای به ژیل ژاکوب از نحوه برخورد این جشنواره با لارس فون تریر فیلمساز دانمارکی انتقاد کرد.

در بخشی از نامه معاون سینمایی وزیر ارشاد ایران درمورد اخراج کارگردان دانمارکی آمده است: « بپذیرید فارغ از آنکه نسبت به اظهارات آقای فون تریر چه نظر و دیدگاهی داریم، جشنواره کن نقطه سیاهی را در تاریخ رفتارهای خود ثبت کرد.»

سخنان چهارشنبه هفته پیش فون تریر در نشست مطبوعاتی فیلم جدیدش «ملانکولیا» در کن، جنجال بزرگی به پا کرد. او در حالی که کرستن دانست بازیگر این فیلم کنارش نشسته بود و با ناراحتی به حرف‌هایش گوش می‌داد، به خبرنگاران گفت با هیتلر «کمی» ابراز همدردی می‌کند.

او بعد از جلسه عذرخواهی کرد و گفت همه حرف‌هایش تنها شوخی بوده، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و فردای آن روز مسئولان جشنواره با صدور بیانیه‌ای فون تریر را «عنصر نامطلوب» نامیدند و او را رسما از کن اخراج کردند.

فون تریر روز سه‌شنبه در واکنش  به نامه شمقدری بیانیه‌ای به این شرح منتشر کرد:

«در ارتباط با نامه جواد شمقدری معاون وزیر فرهنگ ایران به جشنواره فیلم کن، لازم دیدم مواردی را یادآوری کنم. به اعتقاد من آزادی بیان، به هر شکل آن بخشی از حقوق اولیه انسان‌هاست. هرچند اظهارات من در نشست مطبوعاتی جشنواره نابخردانه، مبهم و بی‌جهت آزارنده بود.

نکته‌ای که می‌خواستم به آن اشاره کنم، پتانسیل تمام انسان‌ها از هر ملیت، قومیت، رده یا مذهب در وحشی‌گری است. اگر ما فجایع تاریخی را تنها با وحشی‌گری فردی توضیح بدهیم، احتمال درک مکانیسم انسانی را از بین می‌بریم، در حالی که برای اجتناب از هر نوع جنایت‌ علیه انسانیت در آینده، درک این مسئله ضروری است.»

با وجود اخراج فون تریر از کن، فیلم او که درمورد برخورد قریب‌الوقوع یک سیاره با زمین است، همچنان در بخش مسابقه کن باقی ماند و کرستن دانست به خاطر آن برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. فون تریر سال 2000 با «رقصنده در تاریکی» نخل طلای کن را دریافت کرد.

tanhaee - ایران - اصفهان
آخه مرتیکه اشغال تو کارگردانی تو را چه به هیتلر اونم یه اشغال بود مثل احمدی نژاد لعنت به گور پدر هر سه‌ تاتون
پنج‌شنبه 5 خرداد 1390

seven11 - مجارستان - بوداپست
آقای فون تریر حرف دل خیلی از اروپاییها علی الخصوص مردم اسکاندیناوی را زده اینها خیلی خوب شخصیت دوم خودشون را پنهان میکنند ولی بعضی وقتها سوتی میدهند و اون چهره اصلی و نازیستی شان بروز میکنه.
پنج‌شنبه 5 خرداد 1390

eshghe_london - ایران - تهران
چرا نمی گید دیروز تشییع جنازه ناصر حجازی چه به پا کردیم. ما بیشماریم.................................................... زنده باد ایران سبز . ایران و ایرانی آزاده زنده باد
پنج‌شنبه 5 خرداد 1390

javadremix - ایران - ایران شهر
eshghe_london - ایران - تهران - درود بر شما . من از همین جا مراتب تشکر خودم را نسبت به تجمع اعتراضی با شکوه شما ابراز می دارم و چند توصیه برای بهبود تجمعات شما دارم . 1- اول هماهنگ کنید چه کسانی فیلم بگیرند و چه کسانی شعار بدهند(چون موبایل به دست شعار دادن خیلی تابلو است) 2- اینقدر هیجانی با سرعت شعار ندهید (چون آدم فکر می کند 10 ثانیه دیگه خبری از شعار نیست و فلنگ را بستید (با عرض پوزش!) ) 3- میتوانید از مکان های شلوغ فیلم بگیرید البته به صورت نیم تنه سپس صدا روش بذارید . 4-اگر هم در انجام اینکارها خسته شدید با خود بگویید (ما بیشماریم ) تا خستگی تو تنتون نمونه ! . . با این حال امیدوارم همیشه شاد و سر بلند وخوشبخت باشید .
جمعه 6 خرداد 1390

alexxx - اتریش - وین
javadremix- دوست عزیز ضمن اینکه در موارد گذشته خودت به شخصا" مورد حمله شدید انتقادات دوستان قرار گرفتی چون بیجا ایراد گیری کردی . عزیز جان به دیگران درس نمیخواد بدی, بهتر بلدی? بفرما نشون بده اونوقت دیگرانم یاد بگیرن , اون پشت قایم شدن و شعار دادن لنگش کن خیلی پسندیده و مردونه نیست. اگر هم اصلا کامنت ندی قول میدم هیچکس نگه چیزی بارت نیست که سکوت کردی. همونجور که خودت هم پیشنهاد داده بودی, اول کمی فکر کن بعدش رمیکس کن.!!! شاد باشید
جمعه 6 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +459واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +424شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +305عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +272رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +231سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +219‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +210یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +178پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +168نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید