بهترین خودروی اسپرت جهان


بهترین خودروی اسپرت جهان


حتی بی.ام.دبلیو که از آن به عنوان یکی از غول‌های خودروسازی جهان یاد می‌شود نیز برای باقی ماندن در کورس رقابت با سایر غول‌ها نیازمند نوآوری و ارائه خودروهای خاص است، هر چند که شاید این نوع خودروها هیچ‌گاه به مرحله تولید انبوه نرسند BMW328 Hommage.

از همین دسته خودروهاست که از روز رونمایی، نه تنها مورد توجه علاقه‌مندان به خودرو قرار گرفته، بلکه با این انتقاد از سوی کارشناسان امور خودرو نیز مواجه شده است که اساسا بی.ام. دبلیو از ارائه BMW328 Hommage چه هدفی را دنبال می‌کند. این پرسش از این روی مطرح می‌شود که بودجه سرسام‌آوری برای طراحی و ساخت این خودروی مفهومی‌ هزینه شده است.

پاسخی که مدیران ارشدبی.ام.دبلیودر پاسخ به این انتقادات مطرح می‌کنند تنها یک جمله است: BMW328 Hommage موفق‌ترین خودروی اسپرتی است که از دهه 30 میلادی تولید شده است! البته معلوم نیست که این ادعا درخصوص تمامی‌ خودروهای اسپرت تولیدشده در شرکت بی.ام.دبلیومطرح شده یا تمامی ‌خودروهای اسپرت ساخته‌شده در جهان! در پس این ادعا به این نکته نیز اشاره شده است که موفقیتBMW328 Hommage نتیجه یک‌سری فاکتورهایی است که در طراحی ساختاری آن به چشم می‌آید. در حقیقت آنچه‌ این خودرو را در نگاه نخست با بسیاری از خودروهای اسپرت سایر برندها متمایز کرده است بدنه و ساختار آیرودینامیکی آن است. بدنه وزن بسیار کمی‌ دارد و این در حالی است که آیرودینامیک بودن آن بخوبی رعایت شده است. فناوری چشمگیر تعلیق خودرو در حین حرکت نیز یکی از فاکتورهای متمایزکننده آن به شمار می‌آید و شاید به خاطر مجموع این امتیازات مثبت است که مدیران ارشدبی.ام.دبلیومدعی هستند بهترین خودروی اسپرت جهان در 80 سال گذشته را ارائه کرده‌اند!

نزدیک به 75 سال است که خودروهای اسپرت پا به عرصه حیات گذاشته‌اند. از این رو قرار است در حاشیه دریاچه «دی کومو» ایتالیا جشن تولد 75 سالگی خودروهای اسپرت با شکوه خاصی برگزار شود، اما جالب ترین نکته آن عرض‌اندامBMW328 Hommage به عنوان یک سبک تازه در دنیای چنین خودروهایی است. وزن کم این خودرو یعنی 780 کیلوگرم از جمله فاکتورهایی است که بی.ام.دبلیو مانور زیادی روی آن داده است. اگر نگاهی گذرا به این خودرو داشته باشیم می‌توانیم آن را با بوگاتی ویرون مقایسه کنیم که از حیث سرعت در دنیای خودرو تقریبا بی همتاست. در حال حاضر بوگاتی به عنوان سریع‌ترین خودروی جهان شناخته می‌شود که در آزمون‌های متعدد حداکثر سرعت 07/431 کیلومتر بر ساعت برای آن به ثبت رسیده است.

اما این خودرو خیلی سنگین است و وزنی درحدود 1888 کیلوگرم دارد. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که BMW328 Hommage کمتر از نصف بوگاتی وزن دارد. اما چرا این خودرو تا این حد سبک است؟ پاسخ این پرسش را باید در استفاده از فناوری‌های نوین جستجو کرد. فیبر کربنی ماده‌ای است که این روزها در بسیاری از صنایع جای خود را باز کرده است. وزن بسیار کم و در عین حال استحکام خیره‌کننده دو فاکتوری هستند که مهندسان را در استفاده از این ماده در سازه‌هایی نظیر بدنه فضاپیماها تا ریزربات‌های هوشمند ترغیب کرده است. البته بی.ام. دبلیو پیش از این تجربه موفقیت‌آمیزی درخصوص استفاده از پلاستیک فشرده فیبر کربنی داشته است. خودروهایی همچون M6 و M3 تجربه‌های موفقیت‌آمیزی هستند که راه را برای استفاده گسترده از این ماده در بخش‌های زیادی از BMW328 Hommage باز کرده‌اند. برخلاف بسیاری از خودروهای امروزی که تنها چند بخش آن از فیبر کربنی ساخته می‌شوند، بخش‌های قابل توجهی از بدنه خارجی و همچنین قطعات سازنده بخش داخلی این خودرو از پلاستیک فشرده فیبر کربنی ساخته شده‌اند.

به نظر می‌رسد این ماده دیگر جایی برای خودنمایی موادی نظیر آلومینیوم با آن وزن کم باقی نگذاشته است. فیبر کربنی از آلومینیوم سبک‌تر است، اما در عین حال پایدارتر از آن نیز محسوب می‌شود. شیشه جلویی این خودروی روباز دودی است و با استفاده از نوعی آلیاژ آلومینیوم پولیش‌خورده است تا هم استحکام بیشتری داشته باشد و در عین حال از حیث جذابیت چیزی کمتر از بخش‌های دیگر خودرو نداشته باشد.

ساختاری واقعا آیرودینامیکاز کربن به عنوان ماده فردا یاد می‌شود، اما از همین ماده ارزشمند در بخش‌های بسیار زیادی از بدنه BMW328 Hommage استفاده شده است. پس شاید بتوان مدعی شد که BMW328 Hommage نمادی از خودروسازی آینده است. برخلاف بسیاری از خودروهای اسپرتی که در چند سال اخیر طراحی و روانه بازار شده‌اند، در بدنه این خودرو کمتر نشانی از تراکم خطوط و برجستگی دیده می‌شود. اما بدون شک مهم‌ترین مشخصه بدنه این خودرو عدم وجود در است! کسی که سوار بر BMW328 Hommage می‌شود نیازی به باز و بسته کردن در ندارد. این فرآیندی است که پیش روی سرنشین کناری راننده نیز وجود دارد. نبود در در این خودرو صرفا به خاطر نوع طراحی ساختاری آن است. به همین خاطر راننده و سرنشین کناری به راحتی سوار بر آن شده یا از آن پیاده می‌شوند. این دو نفر پس از سوار شدن بر خودرو با یک امپراتوری بزرگ و فوق مدرن اطلاعاتی، ارتباطاتی و هدایتی مواجه می‌شوند که البته سهم راننده بیشتر از سرنشین کناری است. اما نکته مهم این است که خبری از انبوه شاسی‌ها نیست و راننده و سرنشنین کناری تنها با استفاده از یک سری شاسی‌ها و نمایشگر محدود تمام آن کارهایی را انجام می‌دهند که اگر قرار بود در سایر خودروهای فوق مدرن اسپرت بنشینند. در کنسول مرکزی خودرو دو عدد iPhone دیده می‌شود که هر یک نگهدارنده خاص خود را دارند.از آنجا که استفاده از این خودرو عمدتا در مواردی است که ثبت زمان در مسیرهای کوتاه و بلند اهمیت زیادی دارد، این iPhone‌ها همچون سیستم‌های پیشرفته ثبت زمان عمل کرده و در عین حال راننده و سرنشین می‌توانند حساب ویژه‌ای روی قابلیت‌های آنها در دنیای GPS باز کنند. حفظ سلامت راننده و سرنشین کناری آن به لطف دو کمربند ایمنی پهنی که سابقه چندانی درخصوص به کارگیری آنها در سایر خودروها دیده نمی‌شود تا حد زیادی افزایش یافته است. مواردی نظیر نبود در و 2 کمربند ایمنی برای هر صندلی از جمله مواردی است که نشان از تلاش بی.ام. دبلیو برای ارائه محصولی متفاوت دارد.نکته مشهودی که در طراحی BMW328 Hommage به‌چشم می‌آید مربوط به تلاش طراحان بی.ام. دبلیو برای دور نشدن از اصالت همیشگی این برند خودروساز است. حتی گفته می‌شود طراحی ساختاری BMW328 Hommage با الهام گرفتن از BMW328صورت گرفته است. بدون شک به همین دلیل است که در بسیاری از تصاویر تبلیغاتی این خودرو از BMW328دهه 40 میلادی نیز استفاده شده است، مقایسه‌ای هیجان‌انگیز برای به نمایش گذاشتن پیشرفت صنعت خودروسازی.
BMW328 Hommage در یک نگاه



نبود در در این خودرو صرفا به خاطر نوع طراحی ساختاری آن است.



به گفته مدیران ارشد بی. ام. دبلیو، این خودرو موفق‌ترین خودروی اسپرت ‌از دهه 30 میلادی‌ است.



در کنسول مرکزی خودرو دو عدد iPhone دیده می‌شود که هر یک نگهدارنده خاص خود را دارند.

ashkan - ایران - اصفهان
اتومبیل فقط ب ام و ...
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

ashkan - ایران - اصفهان
فقط مدل 520i سال 1983 آلبالویی رینگ اسپرت
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

persia_64 - ایران - تهران
ممنون از مطلب زیباتون . اما چرا بی ام و رو بی ام دبلیو می نویسین ؟ ، خود سازنده داره میگه بی ام و ، مخفف کلمات باواریا موتورز واگن .
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

saeed.star - ایران - مشهد
اتومبیل فقط کیا موتور { پراید }
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

atish pare - امریکا - سیاتل
من از bmw راضیم.ماشین خیلی خوبیه.به خصوص X6 شاسی بلند..
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
ب ام دابلیو واقعا ماشین خوبی است . بقول این فنلادیها که بهش میگن . ب ماری B MARI . قدرتمند خوشتیپ و جذاب و.............
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

reza19357 - مالزی - کوالا لامپور
به زبان ژرمن تلفظش میشه ب ام و و در انگلیسی میشه بی ام دبلیو. حالا ما ایرانی ها یه تلفظ جدید داریم به اسم بی ام و !!؟
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

persia_64 - ایران - تهران
reza19357 - مالزی - کوالا لامپور عزیز من تو آلمان ، اسپانیا ، سوئد ، ایتالیا شنیدم میگن بی ام و ( "و" مثل همونی که مرتضوی دادستان تهران همونی که مقصر کهریزک بود می گفت )
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
معنی بی ام و بایریشه - موتور - ورک به فارسی کارخانه ماشین سازی بایرن
چهار‌شنبه 4 خرداد 1390

parviz1 - انگلستان - کترینگ
هر چیزی یک مادر داره.مادر خودروهای دنیا هم بنز میباشد.بقیه برن بوق بزنند.
چهار‌شنبه 4 خرداد 1390

perspolisi - استرالیا - سیدنی
به پای سمند و پرند و چرند ایران که عمرن نمیرسه.
چهار‌شنبه 4 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
معنی BMW بایرشه - موتور - ورک کارخانه - ماشین سازی - بایرن
چهار‌شنبه 4 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +459واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +424شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +305عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +272رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +231سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +219‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +209یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +178پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +168نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید