نابودی ۱۷سامانه باستانی ایلام براثر آبگیری سد سیمره


نابودی ۱۷ سامانه باستانی ایلام بر اثر آبگیری سد سیمره

با وجود مخالفت شدید باستان شناسان و دوستداران میراث فرهنگی کشور، عملیات آبگیری سد سیمره استان ایلام آغاز شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش کرده عملیات آبگیری سد سمیره به دستور محمود احمدی نژاد آغاز شده است.

سد سیمره در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر ایلام و در ۴۰ کیلومتری شمال غربی دره شهر بر روی رودخانه ای به همین نام (سیمره) ساخته شده است.

کارشناسان باستانی که کار شناسایی و نجات آثار باستانی مناطق پشت سد سیمره را برعهده دارند می گویند مهلت دو ساله تعیین شده از سوی دولت برای نجات آثار باستانی این منطقه تنها امکان شناسایی ده درصد این میراث فرهنگی را فراهم آورده است و ۹۰ درصد آثار باستانی ساسانیان در این منطقه به زیر آب خواهد رفت که با توجه به گلی یا گچی بودن آثار باستانی منطقه این آثار برای همیشه نابود خواهند شد.

باستان شناسان ایرانی می گویند ۱۷ سامانه باستانی در منطقه پشت سد سیمره شناسایی شده که از دوران پیش از تاریخ تا سده های نخستین اسلامی در حاشیه رودخانه سیمره ایلام را در بر می گیرد.

یک کارشناس وابسته به سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به آثار باستانی حاشیه رودخانه سیمره پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که ثبت این آثار، گشایشی برای انجام پژوهش‌های باستان ‌شناسی به عنوان یک محور فرهنگی تاریخی باشد که می‌توانیم بر روی عصر مفرغ به عنوان دوره شاخص این مجموعه آثار بیشتر کار کنیم.

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام به معرفی آثار ثبت شده پرداخت و گفت «محوطه بزآب۱، بزآب۲، بزآب۳، تپه آب شوره، تپه کلاه بردی، تپه موسی خان، تپه ورکمره، غار کول کنی، شهر کول کنی، شهر ورکمره، تپه قلعه هوادول، کلک مرخ، گورستان کول کارخانه، گورستان کول کنی، محوطه رنگین بان ۱،محوطه رنگین بان ۲ و محوطه کلک آثار ثبت شده هستند.»

با این همه دولت طی مراسمی روز پنجشنبه عملیات آبگیری سد بتونی سیمره را آغاز کرد و تلاش باستان شناسان و دوستداران تاریخ تمدن و فرهنگ ایران زمین برای حفظ این میراث فرهنگی را ناکام گذاشت.

dannni - سوئد - استکهلم
سیمره یکی از زیباترین رودخانه هاست یادش بخیر چندسال پیش رفتیم منطقه شیروان چرداول عجب طبیعت بکر میگن شکار گاه انوشیروان انجا بود
دوشنبه 2 خرداد 1390

z.e.molla - ایران - ایران
تمام کوشش ملاهای پست فطرت همینه که به قول بختیار ایران و ایرانی رو نابود خواهند کرد.و در عوض برای قبر چندتا عوضی تر از خودشون درهای طلا میسازند این یعنی فطرت فرقه ی مزخرف شیعه.
دوشنبه 2 خرداد 1390

فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
dannni - سوئد - استکهلم. شیروان چرداول سرزمین اجدادی منه. در کودکی دو سه بار آنجا رفته ام. سرزمین اجدادم رفت زیر آب بدون اینکه از آن دیدن کنم.
دوشنبه 2 خرداد 1390

Royan - المان - المان
تف به گورت خمینی که قدم نحس کثیفت ایران را ویران کرد وتف به شرف نداشته احمدی پست نژاد و خامنه ای علیل مغز و همه ایادی دزد و غارت گرشون که مثل لاشخور افتادن به جون وطن. اشغال کله های عرب پرست بی بته واصل ونصب بهتر از این نمی تونن باشند
دوشنبه 2 خرداد 1390

ساعت 12 - ایران - تهران
کی این احمقها قدر فرهنگ و تمدن را می دانستند که حالا بدانند تازه هر روز بیشتر از دیروز در پی تخریب آثار و باقیمانده تمدن ایران و ایرانی هستند تا به حول و قوه شیطان روزی با تحریف کامل تارییخ ما را عرب جا بزنند و بگویند ما از اول هم عرب بوده ایم ، این واقعیتی است که در صورت استمرار حکومت این دجالان تا 50 سال دیگر با آن روبرو خواهیم بود میگید نه 50 سال دیگه خودتان ببینید.
دوشنبه 2 خرداد 1390

Pezhman - اتریش - وین
اگر یک قبر از دشمنان ومتجاوزین به ایرانیان در بین این آثار بود.چنین سدی درست نمیشد.چندسال پیش آثار باستانی هفت هزارسال تمدن ایران را در موزه وین دیدم.وچه کتاب جالب وچه عکسهای شگفت انگیزی از آثار به نمایش گذارده شده تهیه کرده بودند.فتوگراف واقعا" شاهکار نموده.وبرخلاف گرانی آن. این کتاب راخریداری وبسیار خوسحالم که این عکسها را در اختیار دارم.تمدن پارسها ولرها تا سه هزار سال پیش بسیار شفاف وواضح است ازسه هزارسال به بعد تمدن و آثار لرستان سگفت انگیز بود.آلات موسقی وسفالهاواشکال آنان و رنگآمیزیشان بعضی شبیه فهرمانان کارتونهای امروزی بودند.وووبسیار حیرت آور وجالب.. والبته تاریخ چهار هزار وپانصد سال به بعد فقط تمدن و آثار ایلام خود نمایی میکرد.
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

dannni - سوئد - استکهلم
فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ / نکنه بچه گوراب علیا هستی
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

فراز_نروژ - نروز - تونسبرگ
dannni - سوئد - استکهلم. والا از این اسمها سر در نمیارم. پدر پدربزرگم در جوانی زندگی در شهر را به کشاورزی یا چوپانی یا کوچ نشینی (نمیدونم) ترجیح داد ولی قبر پدربزرگ هام اطراف سیمره زیر آبه. البته با هم ولایتی هام روابط فوق حسنه داریم!
سه‌شنبه 3 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +461واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +429شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +307عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +274رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +235یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +231سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +219‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +180پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +172نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید