«بستنی»، این خوراکی دوست داشتنی

«بستنی»، این خوراکی دوست داشتنی

«بستنی»، اسمش هم مثل خودش لذیذ، خوشمزه و هوس انگیز است. کمتر کسی پیدا می شود که از خوردن بستنی به راحتی بگذرد و تمایلی به خوردن آن نشان ندهد. میل و علاقه به بستنی در بعضی افراد به حدی است که حاضر هستند تمام طول روز بجای انواع غذا، فقط و فقط بستنی (وانیلی، شکلاتی، توت فرنگی، نسکافه و...) بخورند. ماده اولیه «بستنی»، شیر و شکر است که دست آخر با شکلات، قهوه یا میوه، طعم دار می شود. آگاهی از خواص مواد سازنده بستنی نشان می دهد، که خوردن بستنی آنقدرها هم که گفته می شود مضر نیست و چه بسا مصرف متعادل آن، اثرات سودمندی نیز برای بدن دارد.

«شیر» بعنوان ماده اصلی تشکیل دهنده بستنی، فواید بسیاری دارد. ترکیبات عمده شیر را آب، چربی، پروتئین، لاکتوز، ویتامین و مواد معدنی تشکیل می دهد. شیر مهم ترین منبع کلسیم است. هر لیوان شیر حدود ۳۱۵میلی گرم کلسیم دارد که ۳۰درصد کلسیم روزانه مورد نیاز بدن را فراهم می کند. شیر همچنین حاوی چربی است که ۶۰درصد آن اشباع و بقیه از نوع غیراشباع است. چربی شیر علاوه بر انرژی زا بودن، به دلیل وجود ویتامین A و D ارزش غذایی فراوانی دارد. شیر حاوی پروتئین نیز هست که در دو دسته قرار دارد; «کازئین» و «پروتئین های آب پنیر»، که با تولید اسیدآمینه به سوخت وساز بدن کمک می کند. قند موجود در شیر لاکتوز نام دارد که بوسیله آنزیم های مخصوص در دستگاه گوارش تجزیه شده و به قند ساده تری تبدیل می شود. فسفر، منیزیم، روی، آهن، ویتامینA، B۱۲ ، B۲ از دیگر مواد مغذی موجود در شیر است که در پرخاصیت بودن آن نقش دارد. قند موجود در بستنی از نوع لاکتوز(قندشیر) و ساکاروز دی ساکارید (حاوی گلوکز و فروکتوز) است که باعث افزایش انرژی در بدن می شود و به ذخیره چربی در بدن کمک می کند. قندهای اضافه در کبد و ماهیچه ها، بصورت چربی ذخیره می شود تا بدن از آن در مواقع ضروری بعنوان منبع انرژی استفاده کند. قندها علاوه بر اینکه منبع تامین انرژی هستند، به دلیل افزایش تولید سروتونین در مغز، بعنوان ضدافسردگی عمل می کنند و تاثیر مفیدی در شاد کردن فرد دارند. «شکلات»، ماده دیگری که در تهیه انواع زیادی از بستنی استفاده می شود نیز از کربوهیدرات، چربی و درصد کمی پروتئین تشکیل شده است. شکلات از دانه های درخت «تئوبروما» تهیه شده که نقش نشاط آوری در مغز دارد. مهم ترین ماده تشکیل دهنده شکلات «فلاونوئید» است. آنتی اکسیدانی که مانع از تشکیل رادیکال های آزاد و تخریب ساختار و غشای سلولی می شود، به سلامت قلب کمک می کند و در ردیف مواد ضدسرطان قرار دارد. شکلات همچنین حاوی میزان اندکی کافئین است که باعث آزاد شدن سروتونین در مغز شده و تاثیر خوبی بر احساسات فرد می گذارد. شکلات به ترشح اندروفین در بدن نیز کمک می کند که سلامتی و شادابی فرد را دو چندان افزایش می دهد.
شکلات حاوی چربی نیزهست که برخلاف تصور، نقش منفی بر سلامت قلب ندارد. چربی های شکلات از کره کاکائو مشتق شدند که باعث افزایش سطح HDL کلسترول خوب خون می شود. قهوه نیز از دیگر اجزای تشکیل دهنده بستنی است که خواصی مشابه شکلات دارد، چون مقادیر فراوانی فلاونوئید دارد و از کافئین بالایی برخوردار است.در تهیه بستنی از انواع میوه ها نیز استفاده می شود. بیشترین میوه هایی که در بستنی بسیار دیده می شود «توت فرنگی» است. «توت فرنگی» از جمله میوه هایی است که آنتی اکسیدان بالایی دارد و به همین خاطر در زمره میوه های ضدسرطان قرار دارد. توت فرنگی، منبع غنی از ویتامین C است. هر۱۰۰ گرم توت فرنگی تازه، ۷۷ میلی گرم ویتامین C دارد که می تواند نیاز روزانه افراد بزرگسال به این ویتامین را تامین کند. توت فرنگی همچنین دارای ترکیباتی به نام «اسید پی کوماریک» و «کلروژنیک اسید» است که مانع از فعالیت نیتروزآمین که به بافت معده آسیب می رساند، می شود. 
                                                                                                                                     روزنامه ابتکار 
مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
بستنی میخواهید بستنیِ ِ شیراز. البته به همراه فالوده.. جای همگی خالی
شنبه 31 اردیبهشت 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
سنتیش خوشمزه تره
شنبه 31 اردیبهشت 1390

covar - ایران - تهران
ای بابا با ای این مطالب مردم را اوسکل کردید یکبار میگید این چربی واسه بدن زرار داره باز در یک مطلب دیگه همان چربی برای سلامتی بدن مفید شناخته میشه با این حساب مردم برای رفتن به دیار باقی باید اماده شوند
شنبه 31 اردیبهشت 1390

Sappho - ایران - اصفهان
چقدر که من تازگیها دوست ندارم !!
شنبه 31 اردیبهشت 1390

khosh bavar - ایران - یزد
یک جوک : ملوانی که خانمش حامله بود, مجبور بود به ماموریت بره و نمیتونست موقع وضع حمل دست خانمش را بگیره, بدینتریب خانمش به او میگه, من بهت تلگراف میزنم که ما صاحب بچه شدیم که او میگه, نه اینکار را نکن, وگرنه مجبورم به همه ساکنان کشتی به چیزی دعوت کنم که گران برایم تمام میشه ! ولی ما میتونیم با رمز بهم تلگراف بزنیم که ما صاحب " بستنی " شدیم ! بعد از مدتی ملوان تلگراف دریافت میکنه که در ان نوشته شده " ما صاحب بستنی دوقلو شدیم که یکی بستنی چوبیه و دیگری بستنی قیفی !
شنبه 31 اردیبهشت 1390

dannni - سوئد - استهلم
انقدر بستنی رو دوستدارم حاضرم وقتی زن گرفتم بخاطر علاقه ام به بستنی زنم رو طلاق بدم/خدا کنه سر کله این شیوا ضد حال پیدا نشه با اون کامنت هاش خسته کننده اش
شنبه 31 اردیبهشت 1390

dannni - سوئد - استهلم
مسلمان ایرانی - ایران - شیراز / بستنی اکبر مشتی زیر پل خیابون ری
شنبه 31 اردیبهشت 1390

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
dannni - سوئد - استهلم دنی جون بستنی و فالوده شیراز رو خوردی تا حالا؟ من بستنی فالوده شیراز دعوتت میکنم تو هم اکبر مشتی. اوکی؟ شرطی چند؟ راستی دنی شیطون تابستون میای ایران ببینمت؟ ** khosh bavar - ایران - یزد دمت گرم داداش کلی خندیدم. شده عین اون جریان آنتن ماهواره دیگه...
شنبه 31 اردیبهشت 1390

atena10 - ایران - تهران
مسلمان ایرانی - ایران - شیراز، آره والاه تازه سبزی آش شیرازم خیلی خوشمزه هست هر وقت ما می اومدیم شیراز حتما برامون سبزی آش می خریدند برای صبحانه
شنبه 31 اردیبهشت 1390

dannni - سوئد - استکهلم
مسلمان ایرانی - ایران - شیراز/ امسال کمی دیر به تهران یام قراره اگوست یا همون مرداد بیام / میدنی مجتبی باور کن برای مسافرت ایران از همه گرونتره ولی من فقد تو ایران حال بهم میده الی با 5000 کرون میتونی هرجای اروپا حال کنی
شنبه 31 اردیبهشت 1390

khosh bavar - ایران - یزد
مسلمان ایرانی عزیز, قربون صفای مردم شیراز برم من که منو نمک گیر کرده ! به امید دیدار و خاطرات شیرین مجدد ! شاد و خوش بین باشیم .
شنبه 31 اردیبهشت 1390

Royan - آلمان - آلمان
خوش باور خیلی بامزه بود کلی خندیم مرسی/ وای بستنی با فالوه شیراز نگو!
شنبه 31 اردیبهشت 1390

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
atena10 - ایران - تهران منظورتون همون آش سبزی بود دیگه؟ ;-) آش سبزی و ترحلوا و حلوای زعفرانی و هلیم بادمجون و.. رو خیلی دوست دارم. اتفاقا چند روز پیش با دوستم که خارج از ایران بود حرف میزدم خواستم یه مقدار اذیتش بکنم بهش از عرقیجات شهر میمند گفتم کلی حرصش رو درآوردم اخرش که به آش سبزی رسیدم هر چی نفرین بود در حقم کرد. ایشالله این بار اومدین خودم براتون آش سبزی می خرم. البته حیف که بلد نیستم وگرنه خودم براتون می ساختم.. شاد باشید دوست عزیز
شنبه 31 اردیبهشت 1390

SSEPEHR - ایران - ایران
فرهادگل، (به عبارتی خوش باور جان) خیلی شیطونی وبامزه کلی خندیدم.
شنبه 31 اردیبهشت 1390

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
dannni - سوئد - استکهلم ببین اومدی حتما بهم پیام یا میل بده تا بیام ببینمت. منم اون موقع تهرونم. اره دنی جون هیچ جا ایران نمیشه.. به قول یکی از بچه ها اروپا فقط واسه یک بار دیدن کافیه بعدش دیگه باید بیای ایران زندگی کنی.. البته اینم نمیدونم چطوری حساب میکنی ولی هر کسی که میاد ایران از نظر اقتصادی بیشتر بهش حال میده. ولی بهرحال ایشالله اومدی خبرم کن تا ببینمت بریم صفا سیتی.
شنبه 31 اردیبهشت 1390

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
فرهاد جان عزیز منم خیلی از یزد و مردم خوبش خوشم میاد. البته همه جای ایران سرای من است.. اگه وقت داشتم دوستم داشتم همه جای ایران رو بگردم و اولین استان، یزد بود.. امیدوارم به زودی شما رو زیارت بکنم. اومدین شیراز در خدمتیم گــُــلو. معنی گلو رو که میدونید یعنی چی؟ :-) . راستی با نظر الهام خانم هم کاملا موافقم. جدیدا توی شیراز از این بستنی هایی که توی تهران هست مد شده. که اصلا هم به کیفیت بستنی سنتی شیراز نمیرسه.. بهرحال هر کدوم از دوستان تشریف اوردن شیراز خودم در خدمتشون هستم.. شاد و باصفا باشیم!
شنبه 31 اردیبهشت 1390

khosh bavar - ایران - یزد
مسلمان ایرانی : عزیز جان , حتما همدیگر را زیارت خواهیم کرد ! گــُــلو ?! نه نمیدونم منظورتون چی بود ?! سپهر جان, دارمت عزیز, پس به امید دیدارمان در اغوش ایران زیبا ! شاد و باهم باشیم .
شنبه 31 اردیبهشت 1390

khosh bavar - ایران - یزد
Royan : همیشه شاد و خندان باشید عزیز !
شنبه 31 اردیبهشت 1390

pariha - کویت - کویت
من خیلی خیلی بستنی دوست دارم اونهم همجورش حتی اگه زمستان هم بیام ایران باید بستنی سنتی بخورم وای هوس کردمک
شنبه 31 اردیبهشت 1390

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
khosh bavar - ایران - یزد گُلو به لهجه ی شیرازی یعنی : ای گل. ای کسی که مثل گل هستی. همان حرف ندا هست.. البته از انجایی که در لهجه ی شیرازی به اخر کلمات حرف واو اضافه می کنند در اینجا حرف ندا بصورتی است که حرف واو در اخر ان امده است.. به امید دیدار.
یکشنبه 1 خرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
مسلمان ایرانی عزیز, مرسی از توضیح شیرینتان و گلی از خودتان میباشد, و به امید دیدار عزیز جان .
یکشنبه 1 خرداد 1390

saeed.star - ایران - مشهد
بستنی فقط بستنی طرقبه ی مشهد .
یکشنبه 1 خرداد 1390

gol andam - سویس - زوریخ
فقط فالوده,,,,,,,,,, نه چوبی نه قیفی ,,,,جالب بود khosh bavar جان
یکشنبه 1 خرداد 1390

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
khosh bavar - ایران - یزد . فدات عزیزم.
دوشنبه 2 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +461واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +429شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +307عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +274رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +236یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +231سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +219‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +180پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +172نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید