اهدای بالاترین نشان سلطنتی بریتانیا به بنیانگذار صنعت اتومبیل سازی ایران


اهدای بالاترین نشان سلطنتی بریتانیا به بنیانگذارصنعت اتومبیل سازی ایران

نشان افتخاری ملکه انگلستان برای فعالیت های انساندوستانه در حوزه های فرهنگی و آموزشی طی مراسمی با حضور مایکل گاوو، وزیر آموزش و پرورش بریتانیا، به محمود خیامی، نیکوکار ایرانی ساکن انگلستان و بنیان گذار صنعت اتومبیل سازی ایران اهدا شد.

محمود خیامی که به همراه برادرش احمد، سال ها پیش شرکت ایران ناسیونال که امروزه به نام «ایران خودرو» شناخته می شود را پایه گذاری کرد،  اساس و شالوده صنعت خودروسازی درایران را بنیان گذاشت.
دراین مراسم ویژه، وزیرآموزش و پرورش بریتانیا ضمن اهدای این عالی ترین نشان لیاقت بریتانیا به آقای خیامی، پیامی را نیز از سوی ملکه الیزابت دوم قرائت کرد که در آن از «تلاش های محمود خیامی در بریتانیا و خارج از این کشور» قدردانی شده بود.محمود خیامی که در یک سخنرانی کوتاه از دریافت این نشان ابراز خوشحالی کرد، در دو دهه گذشته بیش از ٢٠ مدرسه و مراکز آموزشی دیگر به جوامع داخل ایران اهدا کرده است. از جمله  دبستان و دبیرستان های محمودیه مشهد وچند مرکز آموزشی دیگر در نقاط مختلف خراسان. این نیکوکار اجتماعی هم چنین با اهدای کمک های مالی به چند دانشگاه وموسسه عالی آموزشی در انگلیس از جمله دانشگاه شیفیلد، زمینه  را برای فعال تر ساختن این نهاد های فرهنگی و آموزشی جهت معرفی فرهنگ ایران وتمدن ایرانی فراهم ساخته است.یکی از مهم ترین اقدامات فرهنگی محمود خیامی در بریتانیا، راه اندازی «بنیاد خیامی» به منظور تلاش برای ایجاد گفتمان میان ادیان مختلف بوده است. بنیادی که  ۶ سال پیش  همایشی تحت عنوان «آیا اسلام خطری برای غرب محسوب می شود» را در «چتم هاوس» - موسسه بین المللی مطالعات سلطنتی بریتانیا- برگزار کرد.از خدمات درخشان دیگر محمود خیامی جدا از فعالیت های فرهنگی و آموزشی ، احداث بانک صنایع و معادن در ایران و چندین کارخانه در نقاط مختلف ایران است. اما در کارنامه درخشان او تاسیس شرکت اتومبیل سازی ایران ناسیونال سازنده اتومبیل های پیکان  جایگاه خاصی دارد. اقدامی که  تبدیل به نمادی از صنعت تولید در ایران شد.  البته بعدها و بعد از انقلاب، این شرکت خصوصی دولتی شد و نام آن هم به «ایران خودرو» تغییرکرد.پیکان اتومبیلی بود که در آن زمان برای استفاده طبقه متوسط شهری ایران ساخته شد و نخست وزیر وقت «امیرعباس هویدا» نه تنها از مشتریان پروپا قرص این اتومبیل بود بلکه آرزو داشت که روزی «هر ایرانی یک پیکان داشته باشد.»با وقوع انقلاب پیکان و شرکت سازنده آن هم چون فضای سیاسی جامعه دستخوش تغییر وتحولاتی عظیم شدند. شرکت ایران ناسیونال دولتی شد و نام اتومبیل به خودرو تغییر کرد و محمود خیامی هم مجبور به ترک ایران شد.پیکان به جای نفتمحمود خیامی که در دو دهه گذشته در انگلستان خدمات گسترده ای در زمینه فرهنگ و آموزش انجام داده است. معتقد است که اگر روند فعالیت های شرکت ایران ناسیونال پیش از انقلاب، یک دهه دیگر ادامه پیدا می کرد، ایران دیگر نیازی به صنعت نفت نداشت.سال گذشته نیز پاپ رهبر کاتولیک های جهان طی مراسمی در لندن نشان عالی واتیکان را به خاطر خدمات بی وقفه محمود خیامی برای ایجاد تفاهم میان پیروان ادیان مختلف به او اهدا کرد.گروه کثیری از ایرانیان مقیم لندن و چهره های سرشناس سیاسی و روحانی انگلستان در مراسم اهدای نشان عالی بریتانیا به محمود خیامی حضور داشتند.

khosh bavar - ایران - یزد
مبارکتان باشد !
پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1390

khosh bavar - ایران - یزد
تقدیم به کاربران کنجکاو سایت : https://khayamy.persianblog.ir/ !
پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1390

همه فن حریف - ایران - ایران
ما به هموطنانی چون شما افتخار میکنیم. به قول خوش باور شاد و فعال باشید.
جمعه 30 اردیبهشت 1390

SarayeAzadi - انگلیس - لندن
به وجود این هموطن گرانقدر افتخار می کنم. مبارکش باشه.امیدوارم همیشه شاد,تندرست و سربلند باشه.
جمعه 30 اردیبهشت 1390

Azadikhah - هلند - تکسل
درود بر محمود خیامی و تبریک برای این نشان
جمعه 30 اردیبهشت 1390

بابک - ایران - سبزوار
درود بر خیامی ها افتخار ایران و جهان
جمعه 30 اردیبهشت 1390

sobat - ایران - تهران
درود بر شما هموطن عزیز امیدوارم هر جا هستید شاد وسرزنده وموفق باشید....خدا قوت.......ازتلاشتان در عرصه فرهنگ خیلی سپاسگزاریم امید است روزی همه با فرهنگ شوند.....ومانند شما برای مردم کار کنند وسودمند باشند.......بلد باشند که وقتی یک جمله مینویسند اینقدر توش به زمین وزمان فحش وناسزا نگویند وعقده هاشونو اینجا خالی نکنند مثل artemis
جمعه 30 اردیبهشت 1390

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
بدبختی ما با این دیکتاتوری مذهبی در حکومت اخوندی ،این گونه افراد توانا و کارامد به جای اینکه داخل کشور خدمت کنند و از دست مملکت دارن داخلی جایزه بگیرند باید خارج از مملکتشون زندگی کنند و تقدیر شوند. در عوض الان تو جمهوری اسلامی سرداران و بسیجیان برای سرکوب مردم جایزه می گیرند.!!؟؟؟
جمعه 30 اردیبهشت 1390

kaveh512 - ایران - زابل
آره دیگه 40 سال پیکان رو با 10 برابر قیمت به خورد ایرانیا دادن حالا فقط یه مدال خرج کردن
جمعه 30 اردیبهشت 1390

delmorde - سوئد - یوتوبوری
واقعا خیامی یک ایرانی موفق است. او عاشق پیشرفت ایران بوده و است. یکی از مردان ثروتمندیست که حاضر بود قبل از انقلاب هرکاری برای پیشبرد صنایع ایران انجام دهد. یک نیکوکار واقعیست.
جمعه 30 اردیبهشت 1390

haghighatgo - آلمان - برلین
بر پدر و مادرت لعنت که فاجعه ای که تو در ایران باعثش شدی بدتر فاجعه اتمی چنوبیل است....نه من بهت تبریک نمیگم و نخواهم گفت ..خدا لعنتت کند که بدون اتومبیل و اتوبوس ایران ناسیونال فاجعه خمینی امکان پذیر نبود !!. مردمانی که هنوز که هنوزه از لحاظ فهم و شعور اجتماعی و سیاسی و فرهنگی حتی لیاقت داشتن نصف یه الاغ ونصف یه اسب نیستند سوار بر اتومبیل ها و اتوبوس ها به شهرها حمله ور شدند درختان و باغات را خشکاندند و طبیعت را پاره پاره کردند و سوراخ و سوراخش کردند و از آن چاه های توالت ساختند و دورش را دیوارکشیدند و آپارتمانش کردند و هر نه ماه به نه ماه il یه بچه ای پس انداختند که خیلی از آنها کوره ارتجاع پزی خمینی را داغ نگه میدارند و چشم و گوش ارتجاعند !! آقای خیامی انگلیس ها جایزه شما را دادند لطفا از همان انگلیس ها بپرسید که جایزه امیرعباس هویدا و ساواکی های اون زمون که کلی برای آمدن خمینی زحمت کشیدند کجاست؟
جمعه 30 اردیبهشت 1390

karaji - سوئد - گتنبرگ
یکی تعریف میکرد که انگلیسیها این تمجید را به خاطر این بعمل اورده اند چون خیامی به انها بیشتر از ایران خدمت کرده و نفع رسانده . حالا دروغ و راست خبر با شنونده و مطالعاتش !!!!
جمعه 30 اردیبهشت 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
در زمان شاه هر کس سر جای خودش بود برای همین میهن سربلند و پیشرفته بود و ایرانی در همه جا عزت و احترام داشت افسوس.........
جمعه 30 اردیبهشت 1390

mojtaba_uk - اوکراین - پولتاوا
ای کاش در کنار این استاد بزرگ سخنی هم از اساتیدی چون اقایان حسین علی و ابول علی سودآور موسسه کارخانه خاور یا ایرانخودرو دیزل فعلی هم در میان بود امیدوارم که شاد و موفق باشند
جمعه 30 اردیبهشت 1390

bawafa1385 - المان - هامبورگ
لیاقت و شخصیت باید در ذات و وجود انسان باشد. انسان با وجود در هر کجای این کره خاکی باشد ذات و منش خود را عرضه مینماید .من نظر شما را بکارنامه این همه ایت الله . حجت الاسلام . ثقته الاسلام روجانی و هزاران جانور اراذل و اوباش دیگر که سالیان متمادی با نام خدا و با نام دین و رسول یک مشت مردم ساده و تقریبا ابله را فریفته و با دریافت خمس ذکوت مال امام مال رسول مال شیطان انها را سر کیسه نموده و امروزه سقط شدند ایا کسی را سراغ دارید اقدام بایجاد یک مدرسه یا دانشگاه یا بیمارستان نموده باشند. این قوم رذل جانور که از کله سحر تا بوق شب خایه خدا را در حال مالیدن هستند . این قوم رجاله دروغگو و کذاب که بشما بهشت میفروشند. این رجاله های لامذهب که تنها چیزی را نمیقهمند همان خدا یا دین یا مذهب است ایا دیده یا شنید ه اید که یک اقدام انسان دوستانه ای کرده باشند. اما بر عکس قتل کشتار خیانت جنایت دروغ ریا تنها کار و برنامه اینها بوده و هست
جمعه 30 اردیبهشت 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
درود بر این هم میهن که مایه افتخار و سربلندی ایرانیان خارج از کشور هستند. درود بر دیگر ایرانیان فرهیخته که در سایه تلاش خود به رده های بالایی از دانش و سرمایه داری و هنر و بازرگانی و ورزش رسیده و نام ایران را در برابر غربیان پرافتخارتر ساخته اند.
جمعه 30 اردیبهشت 1390

danial nabi - سوئد - استکهلم
ولی حالا خودمونیما این ماشین زشت رو انگلیسا خوب انداختند به ایران. هیلمن زشت تبدیل شد به مدرنترین ماشین بعد از نسل گاری در ایران. تعجبم اقای هویدا با اون همه سانت مانتال و ارکیده چرا کادیلاک را وارد نکرد. خیابونهای ایران زیبا شده از وقتی این بعد گاری رو دیگه تک و توک میبینی.حیف اسم زیبای فارسی پیکان بروی ماشین انگلیسی. صنعت خودرو سازی و صنعت مکانیک ایران امروز در سطح جهان است. هزاران مدال بر شما.
جمعه 30 اردیبهشت 1390

amir hesam - ایران - اراک
مبارکش باشه
شنبه 31 اردیبهشت 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +462واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +434شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +308عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +277رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +248یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +232سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +219‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +181پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +175نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید