احتمال فروش نفت خام ایران با استفاده از لیره سوریه

احتمال فروش نفت خام ایران با استفاده از لیره سوریه
به گزارش عصر ایران، روزنامه سوری الوطن گزارش داد منابع آگاه گفته اند ایران تصمیم گرفته است نفت خام خود را با استفاده از لیره سوریه (پوند سوریه) بفروشد. این اقدام باعث حمایت از پول ملی سوریه می شود.به گفته منابع آگاه، این اقدام قرار بود قبل از این اجرایی شود اما به دلیل اتفاقات و ناآرامی های اخیر سوریه، متوقف شده است.سوریه از حدود یک ماه پیش تاکنون با موجی از اعتراضات مردمی گسترده و فراگیر و سرکوب خشن و خونین آن روبه رو است. در این ناآرامی ها حدود 300 نفر تاکنون کشته شده اند."زیاد عربش" یک اقتصاددان سوری به روزنامه الوطن سوریه گفته است که ثبات ارزش لیره سوریه در حوادث اخیر این کشور نشان داد که این واحد پولی از قدرت خوبی برخوردار است.وی درباره آثار مستقیم این اقدام بر لیره سوریه نیز گفت این اتفاق باعث می شود کاربرد لیره سوریه در کشورهای همسایه و منطقه و مبادلات تجاری با سوریه هم افزایش یابد . همچنین ارزش لیره سوریه در برابر دلار آمریکا به میزان کمی بیشتر می شود.براساس این خبر، ایران قرار است بخشی از محموله های نفتی خود را با لیره سوریه، به مشتریان خارجی بفروشد.
براساس گزارش بانک مرکزی سوریه، هر یک دلار آمریکا در روز دوشنبه (دیروز)  برابر با 47 لیره سوریه بود.ایران به دلیل تحریم های مالی - بانکی آمریکا،  هم اکنون نفت خام خود را با استفاده از واحد پولی یورو (اروپا) می فروشد.ایران تنها کشور صادر کننده نفت خام جهان است که به جای دلار آمریکا ، از یورو برای فروش نفت استفاده می کند.پس از آن به دلیل اعمال تحریم های مالی از سوی اتحادیه اروپا، زمزمه هایی درباره تلاش ایران برای تغییر در واحد ارزی فروش نفت خام به ارزهایی چون درهم امارات، روبل روسیه و لیره ترکیه به میان آمد.ایران هم اکنون روزانه حدود سه و نیم میلیون بشکه نفت خام تولید می کند که حدود دو و نیم میلیون بشکه آن را به بازارهای جهانی صادر می کند.در همین حال رئیس بانک مرکزی سوریه با انتقاد از شایعه پراکنی درباره کاهش ارزش واحد پولی این کشور در برابر دلار آمریکا گفت که چنین چیزی دروغ است و با نگاهی به تغییرات ارزش این دو واحد پولی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به نتیجه می رسید که حجم این تغییرات کمتر از یک درصد است.پس از آن به دلیل اعمال تحریم های مالی از سوی اتحادیه اروپا، زمزمه هایی درباره تلاش ایران برای تغییر در واحد ارزی فروش نفت خام به ارزهایی چون درهم امارات، روبل روسیه و لیره ترکیه به میان آمد.برخی از منابع آگاه از توافق برای فروش نفت خام ایران در بازارهای جهانی با استفاده از واحد پولی سوریه (لیره) خبر می دهند.
zartusht67 - المان - فرانکفورت
به چه روزی افتادیم زمان شاه تومان ایران را همه دنیا با عزت و احترام تو بانک ها عوض میکردند البته خلایق هر چه لایق
سه‌شنبه 13 اردیبهشت 1390

svenskpojke - سوئد - استکهلم
اه الان یادم افتاد زمانی که یورو جایگزین شد میگفتند که دلار نجس هست. و الان فکر کنم میکن یورو هم نجس بوده
سه‌شنبه 13 اردیبهشت 1390

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
اولین بار که به کانادا مسافرت کردم هر دلار را به قیمت شش تومان وهفت ریال خریدم و هرگز فراموش نخواهم کرد که مامور گمرک کانادا با دیدن پاسپورت ایرانیم و 10000 دلار پول که معادل 67000 تومان بود با چه گرمی بمن خوش امد گفت انهم فقط با ویزای دانشجوئی. در انزمان اسم سوریه را کمتر کسی میشناخت. امروز نمیدانم به این خبر باید بخندم یا بگریم.
چهار‌شنبه 14 اردیبهشت 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.