شرمساری تهران و اعتراض ها در سوریه


شرمساری تهران و اعتراض ها در سوریه


نشنال، روزنامه انگلیسی زبان امارات متحده عربی زیر عنوان "ناآرامی سوریه زیر ذرّه بین ایران" می نویسد ایران تظاهرات در سوریه را بی رنگ جلوه می دهد حال آنکه شورش و اعتراض در دیگر نقاط جهان عرب را به عنوان یک "بیداری اسلامی" تحسین می کند.توانائی تهران برای قدرت نمائی در جهان عرب در صورتی که سوریه دگرگون شود، و یا رئیس جمهوری آن جای خود را به رهبری بسپارد که تمایلات دوستی کمتری داشته باشد، به میزانی قابل توجه کاهش خواهد یافت.فعلا چنین بنظر می رسد که مقامات دولت ایران به توانائی مقامات دولت سوریه برای درهم شکستن تظاهراتی مسالمت آمیز که آن کشور را به خروش آورده است اطمیمان دارند.مقامات آمریکائی هفته گذشته گفتند ایران برای تضمین چنین نتیجه ای تجهیزات ویژه سرکوبی تظاهرات به سوریه فرستاده است، و در همین حال هیلاری کلینتون ایران را به ریاکاری و دو روئی متهم کرد.وزیر امور خارجه آمریکا گفت تهران سعی می کند خود را با بعضی از قیام های مردمی در جهان عرب همراه و هم ترازجلوه دهد، حال آنکه همزمان می کوشد جنبش های دمکراسی طلب را در ایران و سوریه عقیم و خنثی کند.درهمین حال تهران مدعی است قدرت های غربی ناآرامی در سوریه را با هدف لطمه زدن به ایران تحریک می کنند، زیرا ایران از مقاومت بشار الاسد رئیس جمهوری سوریه در مقابل اسرائیل جانبداری می کند.تهران تا کنون ضمن استقبال از دگرگونی ها در خاورمیانه ای جدید و رو به ظهور آنها ها را ضربه ای به آمریکا و دستاوردی در جاه طلبی های منطقه ای خود توصیف کرده است.ایران همچنین به درآمدهای نفتی بادآورده ای دست یافته است که حاصل آشفتگی های منطقه ای است و از آنها به عنوان ابزاری با ارزش درکاستن از فشار تحریم های تحت رهبری آمریکا استفاده می کند.سوریه برای ایران راه گشای مناسبات در خاورمیانه بوده است، و در تماس و ارتباطات با جنبش حزب الله مورد حمایت ایران در لبنان نیز که حضور نیابتی تهران در مرز با اسرائیل را ممکن می کند، نقشی حیاتی دارد.سوریه و ایران همچنین از گروه ستیزه گر فلسطینی حماس در نوار غزه حمایت می کنند و ارزش سرمایه گذاری های ایران در سوریه سر به میلیاردها دلار می زند.اشتراک و اتفاق نظر میان تهران و دمشق، در نگاه اول، غیر محتمل بنظر می رسد. ایران غیرعرب، یک جمهوری اسلامی شیعه تندرو است. سوریه، دولت عرب کاملا  سکولاری است که اکثریت جمعیت آن را سُنیّ ها تشکیل می دهند، هرچند که خاندان آقای اسد و گردانندگان اصلی رژیم او از اقلیت علوی هستند - که یک شاخه انشعابی از شیعه محسوب می شود.ناآرامی در سوریه موجبی برای شرمساری عمیق مقامات دولتی ایران در صحنه داخلی است. هنگامی که شورش در جهان عرب شروع شد، توجیه این بود که فقط دولت های متحد و نزدیک به آمریکا با چالش ملت هایشان روبرو می شوند . بنابراین سوریه امن بود، و حتی خود ایران، چرا که استدلال می شد حکمرانان هر دو کشور در اعتراض های ضد آمریکائی با معترضین همراه وهم رای اند.مقامات دولتی ایران سکوت خود را در باره اعتراض های مردمی در سوریه هنگامی شکستند که پشتکار معترضین و گسترش دامنه اعتراض ها به حدی غیر قابل انکار رسیده بود. اما در آن موقع نیز، به گونه ای قابل پیش بینی، اعتراض ها و معترضین را آنطور که سوریه معرفی می کرد، جلوه دادند: کوچک و پراکنده وتحریک شده توسط غرب برای کمک به اسرائیل.
khosh bavar - ایران - یزد
غصه و نگرانی ضحاکان ایرانی " فقط " بدینخاطر است که بعد از دگرگونی و سقوط رژیم مفلوکشان به کدام " صحرای " بی اب و علفی پناهنده بشوند ! بهار ازادی منتظر ماست و ازادی حق مردم ازادیخواه و سکولار میباشد ! شاد و کاوه زمان باشیم .
دوشنبه 29 فروردین 1390

gomgi - ایران - تهران
مرگ بر بشاراسد و خامنه ای ....هر دوتاشون آشغالی بیش نیستن
دوشنبه 29 فروردین 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
مگر ملایان 100 پدر شرم را درک میکنند تعدادی بزمجه ی اسلامی که فکر و ذکرشان پول زیر شکم دزدی و اعدام است تا فهم ملت بالا نرود همین است در مصر راهی را پیش گرفتند که در 1357 کوفتی ایرانیان رفتند یکی از بزرگترین رهبران مذهبی مصر این هفته اعلام کردند---- اسلام باید قویتر شود و هرکس نمی خواهد به امریکا و کانادا برود!!!! و قطع رابطه با اسرائیل/هر ملتی که راه ایران را در 1357 برود با وجود فاجعه ای که اتفاق افتاد و ادامه دارد باید///مغز خر قبرسی خورده باشد//جان کلام.
دوشنبه 29 فروردین 1390

iranynab - ایران - تهران
فعلا چیزی که مهمه اینه که ارباباتون دارن از ترس خودشون رو خراب می کنند.شماها از حزب باد هم بدترید.هرجا باد بیاد بادش میدید. این چه مباهاتیه که شما میکنید که ایران خوار و خفیف بشه پیش کشورهای عربی سوسمارخور.واقعاکه !!!!!!!!!!!. بالاخره با عربها باشیم یا نباشیم؟
دوشنبه 29 فروردین 1390

saitama - ژاپن - توکیو
دولت سوریه ایا واقعا سکولار هست? از کی?
دوشنبه 29 فروردین 1390

payman_270 - ایران - سربندر
من صحنه های برخورد پلیس و ارتش سوریه رو با مردمش دیدم !!!! وحشتناک بود .. اگه من سوری بودم از هر کشوری که از علیه مردمم فعالیت می کرد نفرت پیدا می کردم .. مث حزب الله لبنان که در سرکوب مردم ایران نقش داشت...
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

علی محمودی نژاد - ایران - تهران
iranynab - ایران - تهران-فعلا چیزی که مهمه اینه که اربابتون علی چلاقه از ترس خودش رو خراب کرده.
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

danial nabi - سوئد - استکهلم
هر چه بدبختی زیر سر امریکاست.
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +468شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +323پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +289یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +288رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +238سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +227‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +202کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +200نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +188پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +168«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد