کاترین اشتون خواستار آزادی فوری موسوی و کروبی شد

کاترین اشتون خواستار آزادی فوری موسوی و کروبی شد

کاترین اشتون

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت در ایران، شد.
خانم اشتون همچنین با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: «تماس‌هایی از سوی اتحادیه اروپا با مقامات ایرانی در تهران و سفیران جمهوری اسلامی در پایتخت‌های کشورهای اتحادیه اروپا گرفته شده و از آنها خواسته شده در این مورد توضیح دهند.»در بیانیه کاترین اشتون که روز پنج‌شنبه در وب‌سایت رسمی پارلمان اروپا منتشر شده آمده است که «آزادی فوری و بی قید و شرط رهبران مخالف در ایران این باور را خواهد زدود که بازداشت آنان عامل فشار بر مخالفان سیاسی در کشور است».خانم اشتون همچنین افزود: «تاکنون توضیح مقامات ایران این بوده که بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی به دلیل حفاظت از جان آنها صورت گرفته است.»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «این توضیحات قانع‌کننده نیست و به این پرسش پاسخ نمی‌دهد که چرا این دو نفر اجازه ندارند به طور عادی با دیگران تماس برقرار کنند.»پیشتر در اوایل ماه مارس نیز خانم اشتون در بیانیه‌‌ای با اشاره به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که به امضای ایران نیز رسیده تاکید کرده بود که این پیمان‌ها وظایف مشخصی نیز در پیوند با رعایت حقوق شهروندی بر عهده ایران گذاشته است.اشتون از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود که «به حقوق جنبش آزادی‌خواهی احترام بگذارند و از حصر خانگی رهبران این جنبش دست بردارند».در اوایل اسفندماه، فرزندان مهدی کروبی و میرحسین موسوی در نامه‌ای خطاب به مراجع تقلید شیعیان با انتقاد شدید از «زندانی‌ کردن» پدران و مادران‌شان،
اعلام کردند که بیش از دو هفته‌ است هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها ندارند.در روزهای پایانی سال ۱۳۸۹، فرزندان دو رهبر اصلاح‌طلب ایران تحت بازداشت موفق به دیدار با پدر و مادرشان شدند.وب‌سایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، در گزارشی از قول دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نوشته است که آنها روز سه‌شنبه دو هفته گذشته، ۱۷ اسفندماه، در فضایی به شدت امنیتی «در خانه‌ای در خیابان پاستور» با پدر و مادر خود ملاقات کرده‌اند.محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، نیز اعلام کرد پس از ۳۸ روز اعضای خانواده کروبی توانسته‌اند با هماهنگی مقامات امنیتی، با پدر و مادر خود دیدار کنند.در همین حال یاسر خمینی، فرزند دوم احمد خمینی و نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در دیدار از فرزند مهدی کروبی که تازه به قید وثیقه آزاد شده، بازداشت موسوی و کروبی را محکوم کرده و ابراز امیدواری کرد که در سال ۱۳۹۰ مردم «شاهد روند حاکمیت قانون و بهره‌گیری از تعقل و تفکر» باشند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی همراه همسران‌شان از روز ۲۵ بهمن و پس از دعوت از مردم برای گردهمایی و راهپیمایی، در بازداشت خانگی قرار گرفتند.
khosh bavar - ایران - یزد
کاترین اشتون : چرا اینقدر عجله داری تو ?! اینجا ایرانه نه فرنگ , ما وقت زیاد داریم ! درثانی, موسوی / کروبی بهشون بد نمیگذره, زیرا با خانمهایشون زیر یک سقفند ! و ثالثا, بخاطر ایام عید و تعطیلات نوروزی, جنبش سبز دنبال برقچی میگرده تا اتصالی برق خونه اقایان را درست کنند تا ایشان به خانه های درویشیان شرفیاب شوند ! شاد و صبور باشیم .
شنبه 6 فروردین 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
دخالت در امور داخلی نظام مقدس!!!! به این اروپایی ها چه ربطی داره که نظام مقدس چیکار میکنه؟!!! مگه اینها نمیدونن که ولی وقیح از طرف خدا ماموریت داره؟!!! آی دادو بیداد .. استکبار .. از دوستان آزادیخواه عذر میخوام که این مزخرفات رو نوشتم. شاید بخاطر ساندیسی بود که امروز خوردم!!! اخه شب عیدی از ایران برام ساندیس فرستادن. مرگ بر خامنه ای و مزدورانش
شنبه 6 فروردین 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
چراغ خاموش خانه و راه بسته ی ورود به خانه ی حضرات کار خودش را کرد کسی به فکر جوانهای به خاک و خون خفته نیست..سیاست بوی گند می دهد.
شنبه 6 فروردین 1390

گوش آزاد - ایران - تهران
من یه زمانی فکر می کردم این " آیت الله ها " خیلی کارا ازشون بر میاد ، .. اخیرا بطرز عجیبی می بینم که " انتهای " این حضرات ، بد جور باد میده .. خیلیه ها....به این سن برسی ، ( هر کدومشون همه ش 2 سال از خدا کوچکترن ) . اونوقت نتونی یه سرِ سوزن برای یه دردمند کاری بکنی ..
شنبه 6 فروردین 1390

kurd.iran - سوئد - ارویکا
گوش آزاد - ایران - تهران کامنتت خیلی باحال بود دمت گرم
دوشنبه 8 فروردین 1390

aghakian - ایران - تهران
به تو چه لولو خور خوره!
سه‌شنبه 9 فروردین 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +495شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +351پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +310یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +294رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +243سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +218نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +207کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +194پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +174«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد