زمین لرزه و سونامی در ژاپن خساراتی به بار آورد

زمین لرزه و سونامی در ژاپن خساراتی به بار آورد

زمین لرزه روز جمعه ژاپن به وقوع سونامی در سواحل این کشور منجر شد

وقوع زلزله ای شدید در نزدیکی سواحل ژاپن به بروز سونامی منجر شده و خساراتی را برجای گذاشته است.

روز جمعه، 20 اسفند (11 مارس)، زمین لرزه ای به بزرگی 8.8 در مقیاس ریشتر در نزدیکی سواحل شمال شرق ژاپن در اقیانوس آرام روی داد و ساعاتی بعد، رسانه های ژاپنی گزارش هایی را از وقوع سونامی در منطقه منتشر کردند.

زمان وقوع زمین لرزه ساعت دو و چهل و شش دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی (پنج و چهل و شش دقیقه بامداد به وقت گرینویچ) و کانون آن نقطه ای واقع در حدود چهارصد کیلومتری شمال شرق توکیو و در عمق حدود ده کیلومتری بستر اقیانوس گزارش شده است.

زمین لرزه روز جمعه یکی از بزرگترین زمین لرزه های سال های اخیر در منطقه است و در پی وقوع آن، هشدار وقوع سونامی با امواجی به ارتفاع ده متر در مناطق ساحلی ژاپن، فیلیپین، هاوایی، اندونزی، تایوان و سواحل روسیه در اقیانوس آرام انتشار یافت.

برخی از کشورهای منطقه به انتقال ساکنان مناطق ساحلی مبادرت کردند و از جمله روسیه با صدور هشدار وقوع سونامی، از اهالی سواحل شرقی این کشور خواست تا به مناطق مرتفع پناه ببرند.

ساعاتی بعد از وقوع زمین لرزه، شبکه های تلویزیونی ژاپن تصاویر هوایی حرکت امواج به سوی سواحل این کشور و فرار ساکنان این مناطق به سوی ارتفاعات را پخش کردند.

در گزارش های بعدی، تصاویری از هجوم سونامی به سواحل شمال شرق هونشو، جزیره اصلی ژاپن، از شبکه های تلویزیونی پخش شد.

این تصاویر حاکی از خسارت به اتومبیل ها و ویرانی برخی ساختمان های ساحلی از جمله در شهر اوناهاما در استان قوکوشیماست.

به گفته منابع خبری ژاپن، چند نفر نیز در اثر این زمین لرزه زخمی شده اند و گزارش های تایید نشده از کشته شدن دو یا سه نفر نیز انتشار یافته است.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که تکان های ناشی از آن در توکیو، پایتخت، و بسیاری دیگر از شهرهای ژاپن احساس شد.

در نتیجه این زمین لرزه، به برخی تاسیسات شهری خساراتی وارد آمده و از جمله یک پالایشگاه نفت در نزدیکی توکیو دستخوش حریق شده است.

در عین حال، از آسیب جدی به تاسیسات حساس مانند نیروگاه های هسته ای و خطوط ارتباط خط آهن گزارشی مخابره نشده است.

خبرگزاری ژاپنی کیودو گزارش کرده است که فرودگاه ناریتا در توکیو نیز در پی این زمین لرزه برای مدتی فعالیت خود را متوقف کرد و قطار فوق سریع این کشور نیز لحظاتی متوقف شد

در ساعات بعد، گزارش هایی از پس لرزه های متعدد و گاه نسبتا شدید نیز انتشار یافت.

ژاپن از کشورهای زلزله خیز جهان است و زمین لرزه شدید سال 1923 در توکیو دهها هزار کشته برجای گذاشت و بخش بزرگی از این شهر را ویران کرد.

با اینهمه، در سال های بعد، توجه به ایمنی ساختمان ها و تاسیسات شهری در برابر زمین لرزه باعث شده است تا زلزله های متعدد و گاه نیرومندی که در این کشور روی می دهد خسارات و تلفات عمده به دنبال نداشته باشد.

بدون مقاوم بودن ساختمان ها و تاسیسات شهری در برابر زمین زلرله، وقوع زمین لرزه ای به بزرگی 8 درجه در مقیاس ریشتر به خصوص در نزدیکی مراکز شهری می تواند به فاجعه ای با ابعادی عظیم منجر شود.

khosh bavar - ایران - یزد
به امید چنین زمین لرزه و سونامی مردمی ایران در شب چهارشنبه سوری ! شاد و کاوه اتشین باشیم .
جمعه 20 اسفند 1389

سمانه خانم - ایران - تهران
ژاپن که میگفتن در بربر زلزله 8ریشتری مقاوم سازی کرده؟حالا اگه ایران اینطور میشد همتون اینجا شروع میکردین به فحاشی به دولت
جمعه 20 اسفند 1389

bahram$hiroshima - ژاپن - هیروشیما
من در این مدت طولانی که در ژاپن زندگی میکنم,زلزله ای به این وحشتناکی ندیده بودم.در زمان وقوع زلزله من داخل ماشین پشت چراغ قرمز ایستاده بودم که یک لحضه احاس کردم چهار نفر چهار گوشه ماشین و گرفتن و دارن تکونش میدن,از ترسم از ماشین پیاده شدم و اطرافم رو نگاه کردم دیدم همه مردم از داخل خونه و مغازه و شرکتها در حال دویدن به بیرون هستن.الان هم که اینجا ساعت 7.15 هست تعداد تلفات جانی به 28 نفر میرسد.اشاا.. اینطور بلاها سر خامنه ای و طرفداران اراذل و اوباشش بیاد,همگی بگین امین.هیروشیما ژاپن
جمعه 20 اسفند 1389

benitala - ژاپن - یوکوهاما
واقعا ترسناک بود.از خونه ما دور بود ولی خیلی وحشت کردم.چون خونه من در طبقه 4هستش اپارتمانه ما خیلی شدید لرزید.خدا رو شکر بخیر گذشت.
جمعه 20 اسفند 1389

شیر بیشه مازندران - ایران - ایران
زلزه 8.8 در مقیاس ریشتر و 3نفر کشته میده اگه تو ایران اتفاق بیفته تبدیل به یه فاجعه میشه.کشور ایران با این همه ثروت زیرزمیی و روزمینی هنوز جهان سوم به حساب میاد واویلا وافسوس.
جمعه 20 اسفند 1389

aghakian - ایران - تهران
از نشانه های قدرت خداوند اینهاست که البته نشان بدهد که هیچ قدرتی بالاتر از خداوند وجود نداره ولی الان یک عده حتی خدا را هم به مسخره می گیرند ..راستی الان یک عده حرف مفت زن میان ربطش میدن به احمدی نژاد و جمهوری اسلامی و... حالا ببینید شمارش معکوس 3.2.1
جمعه 20 اسفند 1389

*پسر شجاع* - ایران - تهران
اگه این زلزله تو تهران میومد همه شهید میشدن میرفتیم بهشت کلی عشق و حال ...
جمعه 20 اسفند 1389

feminism - انگلستان - لندن
خیلی تأسف آوره . گفته میشود که تاکنون حداقل 60 نفر کشته بر جای گذاشته است.
جمعه 20 اسفند 1389

شیر بیشه مازندران - ایران - ایران
زلزه 8.8 در مقیاس ریشتر و 3نفر کشته میده اگه تو ایران اتفاق بیفته تبدیل به یه فاجعه میشه.کشور ایران با این همه ثروت زیرزمیی و روزمینی هنوز جهان سوم به حساب میاد واویلا وافسوس.
جمعه 20 اسفند 1389

*پسر شجاع* - ایران - تهران
تو اصلا میدونی زلزله 8 ریشتری یعنی چه؟!! اگه این زلزله تو ایران میومد دیگه ایرانی وجود نداشت ...زلزله بم 6 ریشتر بود تو یه شهر 100 هزار نفری 40 هزار کشته داد اگه این زلزله 8.9 ریشتری میومد یه نفر هم زنده نمی موند ..در ضمن این زلزله قویترین زلزله ثبت شده تا بحال هست...
جمعه 20 اسفند 1389

pelle - سوئد - استکهلم
سمانه تهران. اتفاقا الآن به خاطر زلزله ژاپن بیشتر به دولت فحش میدیم ،چون یک زلزله با چنین ریشتری اگر در ایران خدای نکرده بیاد خسارات و کشته ها صد برابر ژاپن میشود. پس لغنت به خامنه ای چلاق و دولت الاغتر از خودش و عاشقان رهبر.
جمعه 20 اسفند 1389

ramin.jp - ژاپن - سایتاما
سلام دوستان من در سی و پنج کیلوتری شمال توکیو زندگی میکنم در حال حاضراینجا بوقت محلی ساعت 21.46 شنبه 3.12بنقل از خبرگزاری ان اچ ک 1000 نفر کشته بیش از 10000 نفر مفقود و وهراران ساختمان نابود شده. البته مشکلات زیادی از قبیل فرود بهمن وریزش کوه وغیره وجود دارد. یعنی فقط شدت زلزله نیست که خسارت داره بلکه امادگی برای بعد از وقوع زلزله هم خیلی مهم است. خدا نکنه هیچ جای دنیا لرله بیاد. خیلی ردناکه...
شنبه 21 اسفند 1389

bita tehrani - کانادا - ویکتوریا
ramin.jp دیدن خسارات و خرابیها برای ژاپنیهای سخت کوش بسیار تاسف اور است.از اینکه صحیح و سالمید خوشحالم.امیدوارم خسارات جانی حداقل باشه.
یکشنبه 22 اسفند 1389

ramin.jp - ژاپن - سایتاما
bita tehrani خیلی متشکرم و ارزوی نجات هرچه بیشتر برای مفقودین این فاجعه وامنیت تمام مردم دنیا رو دارم..
یکشنبه 22 اسفند 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +515شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +374پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +318یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +246سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +220نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +176«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +176حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله