سفارت لیبی در واشنگتن بسته شد

سفارت لیبی در واشنگتن بسته شد

حملات به شورشیان از زمین و هوا ادامه دارد و نیروهای سرهنگ قذافی به سوی شرق این کشور پیشروی می کنند.

دولت باراک اوباما سفارت لیبی در واشنگتن و سفارت آمریکا در طرابلس را تعطیل کرده اما می گوید که به طور کامل با لیبی قطع رابطه دیپلماتیک نکرده است.

این در حالیست که در پی حمله شدید نیروهای سرهنگ قذافی به بندر نفتی رأس لانوف، شورشیان در حال عقب نشینی از این شهر هستند و تلویزیون دولتی می گوید شهر السدرة در حوالی رأس لانوف هم به تصرف نیروهای قذافی درآمده است.

دولت آمریکا پنجشنبه دستور توقف فعالیت سفارت لیبی در واشنگتن را صادر و اعلام کرد که از این پس اعضای این سفارتخانه را به عنوان دیپلمات به رسمیت نمی شناسد.

علی عجیلی، سفیر لیبی در واشنگتن، یکی از اولین دیپلمات هایی بود که به مخالفان سرهنگ قذافی پیوست.

دولت لیبی آقای عجیلی را در اواخر ماه فوریه از سمتش برکنار کرد.

دولت آمریکا همچنین تایید کرده که سفارت این کشور در طرابلس را تعطیل و دیپلمات هایش را از لیبی خارج می کند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران در واشنگتن گفت که ایالات متحده با مخالفان حکومت قذافی در داخل و خارج از لیبی در تماس است.

او گفت که با شماری از این مخالفان در آمریکا و نیز طی سفر هفته آینده اش به منطقه خاورمیانه دیدار خواهد کرد.

هیلاری کلینتون بار دیگر معمر قذافی را دیکتاتور توصیف و بر کناره گیری وی از قدرت تاکید کرد.

وزیر امورخارجه آمریکا هشدار داد: "در سال های آینده لیبی یا به کشوری با ثبات، صلح طلب و در حال گذر به سوی دموکراسی تبدیل خواهد شد یا اینکه در ورطه هرج و مرج و خشونت فرو خواهد رفت."

اقدام فرانسه

فرانسه روز پنجشنبه شورای ملی لیبی، متشکل از نیروهای مسلح مخالف معمر قذافی، را به عنوان دولت مشروع لیبی به رسمیت شناخت.

این موضوع با صدور یک بیانیه و در پی مذاکرات نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه با نمایندگان شورای ملی لیبی در پاریس، تایید شد.

در همین حال رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت تعداد قربانیان غیر نظامی ناشی از آنچه این نهاد بین المللی "جنگ داخلی" می نامد به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

همزمان، نشست اعضای ناتو به منظور پیدا کردن راه حلی برای پایان دادن به وضعیت لیبی در جریان است.

در عین حال عبدالرحمان الزاوی، یکی از مشاوران نزدیک به سرهنگ معمر قذافی، رهبر لیبی درخواست کرده است تا با شورای نظامی حاکم بر مصر ملاقات داشته باشد.

در روزهای اخیر نگرانی فزاینده ای در مورد بمباران نواحی تحت کنترل نیروهای مخالف وجود دارد.

نیروهای هوادار معمر قذافی در روزهای اخیر در حالیکه تلاش می کردند کنترل شهر زاویه را در دست گیرند، این شهر را زیر حملات توپخانه ای قرار دادند.

تصمیم فرانسه مبنی بر به رسمیت شناختن شورای ملی لیبی یک روز پس از آن اعلام شد که وزرای اروپا از اتحادیه اروپا خواسته بودند تا نیروهای مخالف قذافی را به رسمیت بشناسد.

دیپلمات های اروپایی به بی بی سی گفته اند: "ما باید بدانیم که این افراد چه کسانی هستند و آیا واقعا نمایندگان مخالفان قذافی هستند یا نه."

آنها افزودند که باید از نزدیک با اتحادیه عرب کار کنند.

بحران لیبی از اوسط ماه فوریه، هنگامی که مخالفان سرهنگ قذافی بسیاری از شهرهای شرقی لیبی را تحت تصرف خود در آوردند، آغاز شد.

جاناتان مارکوس، تحلیل گر مسائل دیپلماتیک در بی بی سی می گوید از آنجایی که به نظر می رسد توازن قدرت نظامی ممکن است به سمت سرهنگ قذافی متمایل شود، جامعه بین المللی خواهان اقدامات فوری در این زمینه است.

نشست ناتو در بروکسل بر ایجاد منطقه ممنوع پروازی بر فراز لیبی تاکید دارد تا مانع از بمباران هوایی توسط نیروهای سرهنگ قذافی شود.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفته است ایجاد منطقه ممنوع پروازی مستلزم عملیات نظامی علیه نیروی هوایی سرهنگ قذافی است.

هیلاری کلینتون روز چهارشنبه در گفتگویی با شبکه تلویزیونی سی بی اس گفت: " ما معتقدیم که ایجاد منطقه ممنوع پروازی نباید یک اقدام آمریکایی یا صرفا از سوی ناتو یا تنها یک تلاش اروپایی باشد. بلکه باید یک اقدام بین المللی باشد."

GIDMORE - اسرائیل - تل آویو
خوب کاری میکنه معمر قذافی. ملتی که هار بشن و بر علیه حاکمیت بشورن حقشون همین بمباردمان با هوابیماست. جیشون کم بود؟. زندکیه راحت. رفاه در حد اروبا. سالها بیش لیبی بودم. انصافا زندکیشون خوب بود. شابات شالوم
جمعه 20 اسفند 1389

سمانه خانم - ایران - تهران
امریکا فکر کرده میتونه از اب گل الود ماهی بگیره ولی کور خونده.امیدوارم دیکتاتور جنایتکار لیبی سرنگون و مجازات بشه و مردم لیبی با الهام از انقلاب شکوهمند ایران بتونن به ازادی و استقلال دست پیدا کنن و ایادی استعمارگر رو از سرزمینشون قطع کنن.
جمعه 20 اسفند 1389

miniator - تهران - ایران
گیدمور .اسرائیل.از این عبری حرف زدنت حال تهوع به ادم دست میده.
جمعه 20 اسفند 1389

siah76 - امریکا - لوس انجلس
سمانه خانم - ایران - تهران ....تو برو همون قورمه سبزی رو درست کن شمبلیله رو هم نریز بو گندش رو چادرت میمونه.
جمعه 20 اسفند 1389

khosh bavar - ایران - یزد
GIDMORE - اسرائیل - تل آویو : خجالت خوب چیزیه ! از یک اسرائیلی توقع بیشتری داریم و از طرفی چه فرقی بین شما و امل ال بنینن و سمانه خانم هست که اینقدر در سطح پایین نظر میدی !? شاد و ازاد باشیم.
جمعه 20 اسفند 1389

GIDMORE - اسرائیل - تل آویو
مینیاتور جون. هیجوقت به فرهنک, زبان,قومیت,وملیت هیشکی توهین نکن!. اینا یه سری افتخاراتیه که هرکسی داره و بش میباله. شادو یه خورده با فرهنک باشیم!. شابات شالوم!!
جمعه 20 اسفند 1389

haghighatgo - آلمان - برلین
قذافی مادر ....چرا به گماشته ها و حقوق بگیرهامون "پاسدارچی و بسیجی و لباس شخصی " هامون حمله می کنی؟اونا گماشته ها و ماموران و جیره خوران و دولتی آینده ما در لیبی هستند که لوله نفت رو میزارن تو کشیمون !! به دستور و پول ما اینها رو فرستادیموشون لیبی خونه تکنونی کنی و بندازنت بیرون !! تو پیر شدی ..پرو شدی ..مغرور و طمع کار شدی و از همه بدتر خیال می کنی صاحب خونه هم شدی ..و همش هم مال تو هستش ...یالله کاسه و کوزت جمع و جور کن و گیوت رو پات کن و برو بیرون !!... یه قدری از شاه ایران و صدام حسین ...حسنی مبارک ..بن علی و...دیگر "اراذلان خوش باور" کارمندهای شعبه های نفت فروشی "اوپک" کارتل های امریکائی و انگلیسی یاد بگیر !!! خواهش و تنما کردنت فایده نداره ..."مستاجر" جدید حاضره ...اجاره چند برابر میده و هر کاری هم بهش بگیم انجام میده !!
جمعه 20 اسفند 1389

GIDMORE - اسرائیل - تل آویو
خوش باور جان. منظور منو شما نباید تسری بدین به ایران یا عربستان یا کشورهای دیکر خاورمیانه. منظورم فقط لیبی بود. همین!. در ضمن اصل 23قانون اساسی هم فراموش نشه. اینو هم بهت بکم کامنتات روی هم رفته حرف نداره. بووووس از دانشکاه عبری بن کوریون. شابات شالوم. لهیت رائوت...
جمعه 20 اسفند 1389

khosh bavar - ایران - یزد
GIDMORE - اسرائیل - تل آویو : GIDMORE عزیز, شما خیلی لطف دارید که از کامنتم تعریف کردید که باعث تعجبم شد زیرا من از سیاست دولت اسرائیلی در این سایت گله ها دارم که بیشتر اوقات چنین ترسی دارم که خواننده کامنتم فکر کند که من ضد یهود هستم که 85% کاربرها از من چنین انتقادی میکنند که ناراحت کننده است به برچسب ساندیسی بزنند ! ولی اینرا یقین بدان که من یکی از پرطرفدارترین فرهنگ غنی یهود هستم که شخصیتهای بزرگی به دنیا هدیه داده که باز دارم زیادروی میکنم که دنیای علم و هنر بدون یهود این نبود که هست و چون چنین شناختی از مردم روشنفکر یهود دارم, برایم هضم کردن نظرتان سخت بود. بهرحال دوست عزیز, نمیخواهم زیادروی کنم و شما را رنجیده, که مردم ایران و اعراب با هیتلرهای مذهبی سروکار دارند که امیدوارم خدا این قدرت را بماها بدهد, خودمان را از دست هیتلر زمان نجات بدهیم و به " حمایت " جهانی احتیاج داریم. شاد و پیروز باشیم !
شنبه 21 اسفند 1389

khosh bavar - ایران - یزد
GIDMORE - اسرائیل - تل آویو : دوست عزیز, کامنت اولم مثل اینکه به سایت نرسیده ! بهرحال, مرسی از لطف و محبتتان. و من در این سایت زیاد از سیاست اسرائیل شکایت میکنم که متاسفانه برچسب ساندیسی بمن میزنند ! ولی اینرا خوب میدانم که دنیای علم و هنر امروزی بدون نابغه های یهودی این نبود که هست و من انتظار بیشتری از کاربرهای اسرائیلی دارم که در محیط دمکراسی زندگی میکنند و باید حرکت دمکراسی مردم دنیا را حمایت کنند. شاد و سربلند باشیم .
شنبه 21 اسفند 1389

khosh bavar - ایران - یزد
GIDMORE - اسرائیل - تل آویو : منو میبخشید, میتونم معنی اسمتون و " شابات شالوم. لهیت رائوت.. " را سوال کنم ?! راستی, شما باید ایرانی باشید که به اسرائیل پناه اوردید, سوال من از شما: مردم اسرائیل که از 100 ها فرهنگ و ملیت تشکیل شده, به شمایی که ایرانی هستید ( خمینی = ترور = خطر ) چطور برخورد میکنند با توجه به چیزهایی که راجع به شائول موفاز شنیدم باعث این سوالم شد !? بهرحال خوشحال میشم اگر به جوابم پاسخ بدهید و یک کمی از خصوصیات فرهنگی اسرائیلی برایم تعریف کنید ! مثلا برایم خیلی بامزه و جالبه که یهودیها اگر بهم فحش و پرخاشی کنند اول ارزوی خوب و بزرگی برای طرف ارزو میکنند و بعدش درجا از خدا ارزوی گرفتن انرا دارند, یعنی : امیدوارم خدا ترا میلیونر کنه ولی بعد از چند روز انرا از دست بدی !!? و فلسفه یهودی بودن را چرا به مادر ربط دادند, یعنی پدر یهود و مادر یهود نباشه, فرزندان این اشخاص یهودی نیستند ولی برعکس ان ممکن است ?!
شنبه 21 اسفند 1389

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 2): یک دین و هزاران سوال جالب و کنجکاویی ! از کابالا هم اگر لطف کنید چند خطی بنویسید که در مطبوعات دیده و خوانده نمیشه ممنون میشم ? مرسی دوست عزیز, منو ببخش که بدجوری کنجکاوم. شاد و راهنما باشیم !
شنبه 21 اسفند 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +508شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +369پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +316یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +296رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +245سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +219نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +175«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +168حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله