نه به تن‌فروشی شیک؛ اگرحالا نه، پس کی؟

نه به تن‌فروشی شیک؛ اگرحالا نه، پس کی؟

رضا گنجی

خبرنگار در رم

روبی از زنان جوانی است که در جریان تحقیقات درباره رسوایی‌های اخلاقی نخست‌وزیر ایتالیا، نامش بارها مطرح شد.

بی بی سی : "اگر حالا نه، پس کی؟" نام گروهی از زنان فمینیست ایتالیایی است که اخیرا در صحنه اجتماعی این کشور فعال شده‌اند. گروهی که در سیزدهم فوریه امسال (۲۴ بهمن) توانستند صدها هزار نفر از زنان ایتالیایی را برای اولین بار بعد از چهار دهه در شهرهای مختلف ایتالیا گرد هم آورند تا یک‌صدا آنچه را که شأن انسانی از دست‌رفته‌شان می‌خواندند طلب کنند.

اعتراض آنها به تصویری بود که در رسانه‌های ایتالیایی، از زن ارائه می‌شود و متهم اصلی، سیاستمداران و مشخصا نخست‌وزیر سیلویو برلوسکونی بود که هم به عنوان مالک پرمخاطب‌ترین گروه رسانه‌ای ایتالیا و هم به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور که رفتار نامناسبی از وی در خصوص ارتباط با زنان جوان گزارش شده است، در پایداری و تقویت این تصویر نادلخواه نقش مؤثری بر عهده دارد.

ماجرا از زمانی آغاز شد که رسوایی‌های جنسی آقای برلوسکونی، طوفانی از مباحثات جدی را در میان سیاستمداران ایتالیا به وجود آورد که در نهایت، با حرف و حدیث‌های فراوان، به بقای برلوسکونی در منصب نخست‌وزیری ایتالیا منجر شد.

اواخر بهار سال گذشته، دختر جوانی به نام کریمه المحروق، معروف به روبی، ناگهان به شخصیت مطرح رسانه‌ها بدل شد؛ او که به اتهام سرقت توسط پلیس بازداشت شده بود، با وساطت شخص برلوسکونی و توسط "نیکول مینه‌تی" از مخمصه رها شد، اما تحقیقات قاضی‌ها، اتهاماتی را متوجه شخص نخست‌وزیر کرد مبنی بر این که او از دخترانی که به سن قانونی نرسیده‌اند، در میهمانی‌های خصوصی‌اش بهره‌گیری جنسی کرده و آنها را به تن‌فروشی واداشته است.

از سوی دیگر، نیکول مینه‌تی که خود نیز دختری ۲۵ ساله و زیبارو است و توسط مقامات قضایی ایتالیا، در اتهام کشاندن دختران کم‌سن و سال به تن‌فروشی نزد نخست‌وزیر متهم شده است، به خاطر ارتباطات شخصی‌اش به یکباره به مقام بالایی در شهر میلان (مشاور شورای شهر) منصوب شده و این نیز بر دامنه اعتراضات افزوده است.

زنان معترض می‌گویند که زندگی ایتالیایی این نیست و زنان ایتالیایی اینها نیستند، بلکه زنان زحمت‌کشی هستند که با حقوق کم و با تلاش و کوشش خود و با توجه به استعداد و توانایی‌هایشان، مدارج ترقی را پله به پله طی می‌کنند. آنها می‌گویند تصویری که از زن در رسانه‌ها و توسط سیاستمداران ارائه می‌شود، توجه صرف به زیبایی ظاهر و جنسیت زنانه را راه ترقی زنان معرفی می‌کند؛ چیزی که باعث شده است اکنون بسیاری از دختران ایتالیایی، آرزوی منطبق کردن خود با چنین الگویی را داشته باشند که از آن با واژه "اسکورت" در مفهوم "تن‌فروشی شیک" یاد می‌شود.

این گروه از زنان فمینیست که در میان آنان، افراد شناخته‌شده‌ای از احزاب حامی آقای برلوسکونی هم دیده می‌شوند، اکنون موضوع را مهم‌تر از تمایلات سیاسی یافته‌اند و این پرسش را مطرح می‌کنند که اگر حالا وقت آن نیست که جلوی چنین پدیده‌ای گرفته شود، پس چه زمانی برای آن مناسب است؟

به نظر می‌رسد، اکنون تمام دلخوری‌های این سال‌های زنان ایتالیایی، همچون ضایعه‌ای چرکین، سر باز کرده و رفتار سیلویو برلوسکونی سبب پدید آمدن موج نویی از فمینیسم در ایتالیا شده است. موج نویی که در دل خود، این پرسش را دارد که آیا داشتن قوانین مدرن و جامعه دموکرات و سکولار، به تنهایی می‌تواند متضمن خواست تاریخی زنان در دستیابی به حقوق انسانی‌شان به حساب آید؟

بلرزید! بلریزد! جادوگرها دارند می آیند!

زنان ایتالیا چندین بار در اعتراض به رفتارهایی که به نخست‌وزیر این کشور نسبت داده می‌شود، دست به تظاهرات زده‌اند.

فمینیسم در ایتالیا، نسبت به سایر کشورهای اروپایی، از برخی جنبه‌ها متفاوت است، چون معمولا فشار اجتماعی سبب همراهی نخبگان در مطالبه خواست‌های آنها است و از سوی دیگر، وجود واتیکان در دل این کشور، دشواری‌های بیشتری در پیگیری این مطالبات فراهم کرده است. به همین دلیل، این روند بسیار کند بوده است و آغاز آن در ایتالیا دیرتر از کشورهای دیگر اتفاق افتاد. به گونه‌ای که تلاش برابری‌خواهان ایتالیا در قرن گذشته میلادی با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بود و با به قدرت رسیدن موسولینی، زنان از شرکت در انتخابات منع شدند.

اما با پایان جنگ جهانی دوم، این تلاش‌ها تا حدودی به بار نشست و زنان حق رأی برابر با مردان را به دست آوردند. حدود سی سال بعد نیز درمیانه دهه هفتاد میلادی و در سایه مخالفت‌های واتیکان، حق طلاق و سقط جنین به رسمیت شناخته شد؛ در این مدت، بسیاری از قوانین برای تضمین حقوق برابر زنان و مردان تغییر داده شد و اکنون وزارتخانه‌ای نیز تحت عنوان "برابری فرصت‌ها" وظایفی را در ارتباط با برابری میان گروه‌های اجتماعی، قومی و جنسیتی بر عهده دارد.

با این حال، با توجه به تحرکاتی که این روزها از سوی فمینیست‌ها شاهد هستیم، به نظر می‌رسد این مجموعه تغییرات، برای زدودن فرهنگ مردسالار و نگاه تحقیرآمیز نسبت به زنان کافی نبوده‌اند. فمینیست‌ها علاوه بر آنچه گفته شد، تعالیم مذهبی را که از سوی واتیکان ترویج می‌شود، در به وجود آمدن چنین نگاهی مؤثر می‌دانند، گو اینکه نتیجه آن در بهره‌کشی جنسی از زنان که حاصل حقیر دانستن آنان نسبت به مردان است، هدف آنها نبوده باشد.

به همین دلیل، فمینیست‌های ایتالیایی در دهه‌های پیش، برای رهایی از چنین فرهنگی در اعتراضات خیابانی خود فریاد می‌زدند:" بلرزید! بلرزید! جادوگرها دارند می‌آیند!" که اشاره داشت به سرکوبی که حکومت کلیسایی در سال‌های قرون وسطی نسبت به زنان آگاهی که سعی می‌کردند در جامعه خودی نشان دهند، اعمال می‌کرد و آنها را به اتهام جادوگر بودن، محکوم به سوزاندن می‌کرد.

اکنون این نگرانی در میان برخی از معترضان وجود دارد که فرهنگ ضدزن، از چنین منظری در حال احیا شدن است. بخصوص که چند هفته قبل، پاپ بندیکت شانزدهم سخنان شدیداللحنی در رد سقط جنین بیان کرد و این موضوع دشواری‌هایی را در اجرایی کردن قوانینی از این دست در ایتالیا پدید آورده است.

زود باشید! دارد دیر می شود!

اما فرهنگ تحقیر و تبعیض نسبت به زنان، کم و بیش در بسیاری از کشورهای جهان رایج است و با آسان‌تر شدن ارتباطات و پیشرفت وسایل ارتباطی و افزایش آگاهی‌ها، تلاش برای رسیدن به حقوق انسانی بدون توجه به جنسیت نیز در همه جا گسترش یافته و با شدت و ضعف ادامه پیدا کرده است.

در کشور ما نیز فعالان حقوق زن در سال‌های اخیر کوشش‌های فراوانی در این رابطه کرده‌اند که همواره با سرکوب شدید حاکمیت مواجه شده است.

وقتی در سیزدهم فوریه، نوع ایتالیایی تجمعات فعالان زن را در میان هزاران زن و مرد ایتالیایی که در حمایت پلیس بودند، تجربه می‌کردم، با خود می‌اندیشیدم که اگرچه در ایتالیا هنوز هم زنان شأن انسانی‌شان را جستجو می‌کنند، اما مرحله اصلاح قوانین تبعیض‌آمیز را از سر گذرانده‌اند و دست‌کم از این نظر از ما جلوترند.

موضوعاتی که کنشگران این عرصه در ایران دنبال می‌کنند نسبت به کشورهای غربی بسیار ابتدایی‌تر و اساسی‌‌تر هستند و مسیر پیگیری آنها نیز با سختی‌های بیشتری روبرو است. تجمعات مسالمت‌آمیز ۲۲ خرداد ۸۴ در مقابل دانشگاه تهران و ۱۷ اسفند همان سال در پارک دانشجو که من هم در آنها حضور داشتم و نیز تجمع ۲۲ خرداد ۸۵ در میدان هفت تیر، همگی با خشن‌ترین وجه از سوی نیروهای انتظامی و لباس شخصی سرکوب شدند و کمپین یک ملیون امضا نیز که در محدوده قوانین موضوعه کشور تعریف شده است، ارمغانی چون بازداشت و تبعید برای کوشندگان آن فراهم آورده است.

با این حال، وقتی در سیزدهم فوریه، نوع ایتالیایی اینگونه تجمعات را در میان هزاران زن و مرد ایتالیایی که در حمایت پلیس بودند، تجربه می‌کردم، با خود می‌اندیشیدم که اگرچه در ایتالیا هنوز هم زنان شأن انسانی‌شان را جستجو می‌کنند، اما مرحله اصلاح قوانین تبعیض‌آمیز را از سر گذرانده‌اند و دست‌کم از این نظر از ما جلوترند. صد سال از تعیین روز جهانی زن می‌گذرد و هنوز درکشورمان قوانینی رایج است که نسل‌های آینده، از وجود آنها در این زمان تعجب خواهند کرد.

زمان به سرعت می‌گذرد و در این راه، مردان برابری‌خواه نیز باید همچون زنان، بدون توجه به نداهای تحقیرآمیز، در مسیر تحکیم عدالت و تلاش برای دستیابی به حقوق عادلانه و فرصت‌های برابر برای زنان گام بردارند. اگر حالا نه، پس کی؟

*پسر شجاع* - ایران - تهران
خیلی از این زنها که اومدن تظاهرات بخاطر حسودیشون هست ...دختره راضی برلوسکونی هم راضی به شما چه ؟!!....
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

massoudoslo - نروژ - اسلو
من با پسر شجاع .ایران .تهران ، موافقم . :)
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

khosh bavar - ایران - یزد
*پسر شجاع* - ایران - تهران : این دید شما فقط روی یک طرف سکه است ! طرف دیگر سکه اینرا بما نشان میدهد که برلسگونی از قدرتش سواستفاده سیاسی کرده و این دخترخانم که مرتکب خلاف شده بود با پارتی بازی از زندان و بازجویی ازاد کرد و از طرفی برلسگونی با یک دختر زیر 18 ساله همخوابی کرده ! شاد و قانون باشیم.
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

سمانه خانم - ایران - تهران
خوبه که اینا تازه دارن میفهمن که زن در حجاب چون گوهریست در صدف
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

aghakian - ایران - تهران
دم خروس غرب دارد نمایان میشود ولی بازم یک عده میگن آزادی زن در غرب. آزادی در غرب و اقعا یعنی حیوان بودن . یعنی بی بند و باری....وقتی سران مملکتشون برلوس کونی و سارگوزی و امثالهم باشن دیگه بقیشو خودتون میدونید.نیازی نیست من بگم.
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

afshin7174 - ایران - تهران
دوستان اروپا پرست لطفا ناراحت نشین. پیش میاد.
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

soroush m - ایران - اصفهان
برو بابا. حالا میبینی که دنیا با تفکر فمینیستی به چه خرابه ای تبدیل میشه.
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

St_Lond - انگلستان - لندن
در اروپا آزادی زن کاملا وجود داره. من اینجا بزرگ شدم و ازاد بودم که به هرجا مئ خوام برسم چه از نظر اجتمائئ چه از نظره تحصیلی چه شغلی. آزادی به این معنا هسث که هر کس هر طور که میخواهد زندگی کنند و هیچ کس حق ندارد در باره کسی قضاوت کند. متاسفانه در جامعه ما این فرهنگ وجود ندارد. همه فکر میکنن روش زندگی خودشان تنها راه درست زندگی است.
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

poriyaye_vali - قطر - دوحه
ghakian - ایران - تهران...ببخشید این جریان سردار زارعی اخرش چی شد؟؟
پنج‌شنبه 19 اسفند 1389

bawafa1385 - المان - هامبورگ
پول و قدرت سیاسی در تمام زمانها دوستان دور شیرینی و رقبا سر سخت خود را همراه داشته. در اینجا اقای برلوسکونی از جمله سیاستمدارانی است که هر دو انها را با هم دارد (پول.و قدرت سیاسی) طبیعتا دوستان گرد شیرینی سعی میکنند برای نزدیکی بقدرت بهترین و شیرین ترین کالا را برای ایشان ردیف کنند و دشمنان اسلام هم که چشم دیدن ادمهای موفق را ندارند مدام در فکر درست نمودن پاپوش برای رقیب خوش تیپ پولدار صاحب قدرت هستند و مهمتر اینکه این جناب تیپ زن پسند را هم دارد . حالا این فمینیست ها بما بفرمایند از زمان پیدایش قدرت و پول در کجای دنیا خوشگذرانی نبوده و کدام اهل ثروتی اول غروب میرود منزل و بعد از عبادت خدای بزرگ نان وپنیر را کوفت میکند و گپه مرگ را بببالین زن غر غر و خودش میگذارد .اگر مردی به خوش تیپی برلسکونی اول غروب برود منزل اولین کسی که ان را استیضاح میکند همین با وقاست . مگر دیوانه شده . این مرد بجای اینکه ان دنیا برود بهشت . همینجا بهشت را برایش اماده میکنند . بزن قدش نازنین برلسکونی . حرف این احمق ها گوش نده
جمعه 20 اسفند 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +515شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +374پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +318یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +246سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +220نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +176«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +176حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله