یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷ مارچ ۲۰۱۰
جامعه زرتشتیان ایران چه آیندهای دارد؟
جشن سده زرتشتیان در کرمان. ژانویه ۲۰۱۱.
ریچارد فولتز ایرانشناس آمریکاییتبار کانادایی که کتابها و مقالات گوناگونی در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران دارد، نوشتاری جدید با عنوان «زرتشتیان ایران، چه آیندهای در زادبوم خود خواهند داشت؟» منتشر کرده که در شماره تازه (۶۵:۱) فصلنامه «نشریه خاورمیانه» (The Middle East Journal) به چاپ رسیدهاست.این ایرانشناس باسابقه که خود سفرهای مختلفی به میان جامعه زرتشتیان ایران کردهاست در مورد گذشته و آینده اقلیت ۲۰ هزار نفری زرتشتیان در ایران امروز مینویسد.بخشها و چکیدههایی از این مقاله را با هم میخوانیم:دین زرتشت که پیرامون ۳۰۰۰ سال پیش در میان مردمان ایرانیتبار ظهور یافت دین اصلی و ملی ایرانیان تا پیش از حمله اعراب در سده هفتم میلادی بود. تغییر دین ایرانیان برخلاف باور بسیاری، پدیدهای یکباره و یکپارچه نبود بلکه سدههای متمادی به درازا کشید و در پی فشارهای اجتماعی و مالی و محدودیتهایی که حکومتها بر زرتشتیان ایجاد میکردند به مرور بر شمار زرتشتیانی که دین خود را رها میکردند افزوده شد.این روند همچنان ادامه یافت به طوریکه در سده دهم میلادی تخمیناً ۸۰ درصد از مردم شهرهای ایران مسلمان شدهبودند.روند گرویدن به اسلام در روستاها هم پس از آن همچنان ادامه یافت تا جایی که امروزه تنها شمار اندکی از روستاهای زرتشتی در اطراف یزد و کرمان باقی ماندهاند.در پی سدهها جزیه گرفتن از سوی مسلمانان، در قرن نوزدهم وضعیت معیشتی زرتشتیان تا اندازهای وخیم شد که پارسیان هند، یعنی ایرانیان زرتشتی که در زمان حمله اعراب به هندوستان مهاجرت کردهبودند، آغاز به کمک مالی به همکیشان خود در ایران کردند و برای آنها مدرسه و بیمارستان ساختند.با افزایش فشارها بر ناصرالدینشاه قاجار، وی سرانجام در سال ۱۸۸۲ جزیه که نوعی از مالیاتهای ویژه غیرمسلمانان است را برای زرتشتیان ملغی اعلام کرد.«احترامی گم شده»ریچارد فولتز در مقاله خود ادامه میدهد:زرتشتیان ایران همواره مورد اذیت و آزار هموطنان مسلمان خود قرار داشتهاند. به غیر از برخوردار بودن از حق و حقوق کمتر در قانون اسلامی، در زندگی روزمره هم آنها را ناچار کردهبودند تا لباس جدایی بپوشند تا بتوان آنها را از دیگران تشخیص داد. مانند اقلیتهای دیگر به زرتشتیان نیز در ایران اجازه سوار شدن بر اسب داده نمیشد، زیرا اسبسواری نشانه ثروت و اشرافیت بود و به زرتشتیان تنها اجازه داده میشد سوار خر بشوند.صفویان در زمان خود گروههای مختلفی از زرتشتیان را به اجبار مسلمان کردند و با حمله افغان این روند شدت گرفت. گزارش جهانگردان اروپایی که در دورههای مختلف از ایران دیدار کردهاند بیانگر این است که زرتشتیان در ایران در بدبختی و فقر زیادی زندگی میکردند.در اوایل سده بیستم روشنفکران زرتشتی در پیشبرد جنبش مشروطه شرکت داشتند و در نخستین مجلس ایران که در سال ۱۹۰۶ تشکیل شد دارای نماینده شدند. با برآمدن رضا شاه پهلوی، احترام به میراث زرتشتی ایران نیز بخشی از ایدئولوژی ملیگرایی دولتی شد و در همان سالها نیز افزایش قیمت زمینهای روستایی باعث بدرآمدن اقلیت زرتشتی از چنبره قفر و تهیدستی گشت.اما در زندگی روزانهٔ زرتشتیان، تبعیض توسط مسلمانان همچنان ادامه یافت به طوری که یکی از آشنایان زرتشتی من در یزد از بیگاری کشیدنها از پدرش از سوی مسلمانان در این دوره خبر میدهد و دیگران نیز از بسته بودن راه پیشرفت شغلی و کاری برای زرتشتیان گزارش میدهند.اما در کلیت خود، میتوان گفت که وضعیت زرتشتیان در این دوره و در سراسر قرن بیستم از نظر آموزش، شهرنشینی و درآمد، رو به بهبود داشتهاست.
انقلاب ۱۹۷۹ اما آزار و اذیت در جامعه را برای زرتشتیان، به خصوص در سالهای اولیه پس از انقلاب، بازگرداند.آیتالله روحالله خمینی، رهبر روحانی این انقلاب، دین زرتشت را «فرقهای کهنه» نامید و برای اشاره به پیروان این دین از عبارتهایی چون «آتشپرستان مرتجع» و «گبر» استفاده کرد.مسلمانان ایرانی که با این نطقها گستاخ شدهبودند به مصادره داراییهای زرتشتیان پرداخته و احترام ظاهری که جامعه در دوران پهلوی برای زرتشتیان قائل شدهبود نیز به سرعت از میان رفت.از سوی دیگر، اما، جامعه زرتشتیان از نظر قانون اساسی بهرسمیت شناخته شدند و حق برخورداری از نماینده در مجلس هم برای آنها حفظ شد هرچند قوانین اسلامی حق و حقوق کمتری برای آنها نسبت به مسلمانان قائل است.جوانان زرتشتی و دیگر اقلیتها در ایران قانوناً آزادند تا در محیط خصوصی مشروبات الکلی مصرف کرده و میهمانیهای مختلط داشتهباشند، حقی که جوانان مسلمان در ایران از آن برخوردار نیستند. البته این حقوق هم برای زرتشتیان به درستی رعایت نمیشود و کار روزمره نمایندههای زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی عمدتاً تشکیل شدهاست از نامهنگاری برای رسیدگی به موارد مزاحمت مأموران برای زرتشتیانی که جشن میگیرند یا مشروباتی همراه داشتهاند و مسائلی چون پس ندادن اموال مصادره شده زرتشتیان بعد از سالیان سال.دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس که خود را بیشتر «وکیل جامعه زرتشتی» مینامد تا نماینده، ناچار شد در اوایل سال ۲۰۰۹ در میان نامههای فراوانی که به مسئولان مینوشت نامهای نیز در اعتراض به توهین به نشانههای دین زرتشتی بنویسد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن سال، پخش فیلمی را تأیید کرد که در آن نشان فروهر که از نشانهای مقدس زردشتی است بر روی لباس یک تبهکار دوخته شدهبود.مهاجرت؛ انقراض یا گسترش؟ریچارد فولتز در ادامه مقاله خود مینویسد که فشارهای اجتماعی بر زرتشتیان از یکسو و قوانین آسانتری که غرب برای مهاجرت آنان نسبت به ایرانیان مسلمان قائل شده، نصف شدن جمعیت زرتشتیان ایران از دهه هفتاد بهاینسو را در پی داشتهاست.وی میافزاید: ازدواج میان زرتشتیان و مسلمانان افزایش یافته و برابر با قانون، فرزندان این ازدواجها مسلمان شناخته میشوند. از سوی دیگر بیشتر خانوادههای زرتشتی تنها یک فرزند دارند که با این روند، جمعیت بیستهزار نفری آنها در ایران در نسل بعدی نیز نصف خواهد شد.اما روند دیگری هم در ایران در جریان است که به خاطر خطرهای موجود، همگی ترجیح میدهند در مورد آن سکوت کنند. این روند مربوط است به شمار زیادی از ایرانیان مسلمان که به دین زرتشت میگروند. روند گرویدن به آیین زرتشت در جنوب کالیفرنیا نمود بارزی دارد اما در ایران با اینکه در خفا انجام میشود تعداد قابل توجهی را در بر میگیرد. مرکز «نوزرتشتیهای» ایرانی در جهان غرب در لسآنجلس قرار گرفته و گرویدگانی چون علیاکبر جعفری، در این شهر فعالانه به اشاعه این دین و جذب نوکیشان اهتمام دارند.
|
جشن سده زرتشتیان کرمان. ژانویه ۲۰۱۱ |
گرایش دوباره ایرانیان به دین زرتشت که در نیمه نخست قرن بیستم تعداد کمی چون صادق هدایت، نویسنده ایرانی، را به خود جلب میکرد امروزه در واکنش به استقرار حکومت اسلامی، روندی قابل توجه شده به طوریکه ایرانیان در تبعید، حتی از جمعیتی «سه میلیونی» از «نوزرتشتیان» و مردمی که به این دین علاقه قلبی پیدا کردهاند در میان جمعیت ایران صحبت میکنند.اگر این گفتهها صحت داشتهباشد این جریان ممکن است برآوردهای بدبینانه در مورد آینده و سرنوشت جامعه زرتشتیان ایران را خنثی کند.در هر صورت از آمارها چنین برمیآید که مرکز ثقل جامعه زرتشتیزادگان ایرانی هماینک از ایران به ایالات متحده، کانادا و استرالیا در حال انتقال است و این جامعه در نسل بعدی خود از اقلیتی در ایران به اقلیتی در غرب تبدیل خواهد شد. این تغییر مرکز ثقل در جوامع دینی در تاریخ بارها روی داده، ازجمله مسیحیت که از زادگاه خود فلسطین رخت بربست و به غرب کوچید یا دین بودا که در خاستگاه خود یعنی هند افول یافت ولی در خاور دور جانی دوباره گرفت.
bahram_303 - ایران - تهران
|
من یکی از آرزوهام اینه که دینموتغییر بدم .اولین فرصت میخام زرتشتی شم .به نظرم این کار باید یه وظیفه ملی واسه همه بشه .ننگ اسلام باید از رو ماها برداشته شه .همه ما ایرانیها باید به آیین سابق و آیین صلح و نیکویی یعنی زرتشت بر گردیم .جان ! کی میشه که من دینم روتغییر بدم .آرزومه .همه باید این کار رو بکنن .هر ایرانی آزاده ای که شرف داره باید دینشو تغییر بده |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
zartusht67 - المان - فرانکفورت
|
ما ایرانی ها باید به دین ابا و اژدادمان برگردیم و خوشبخت خواهیم شد اخوندها چندین قرن کوشیدند با تحریف تاریخ و دروغ و اراجیف برای سوار شدن بر گرده ایرانیان اموزگار زرتشت را خراب کنند ولی خوشبختانه حقایق یکی پس از دیگری رو میشود راستی این حرب الهی های گاومیش چرا نمیشینند 2 دقیقه فکر کنند بابا چرا من ایرانی باید دین تازیان وحشی را که به نوامیسمان تجاوز کردن کشتند و غارت کردن را بپذیرم امیدوارم به ایرانیت برگردند |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
vahid.sharifi - کانادا - ونکوور
|
حکومت سرنگون بشه دین رسمی کشور پارسی ایران زرتشتی خواهد بود و امید که مسلمانان از جمله خودم امکان تعویض دین را آزادانه داشته باشیم.. |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
pelle - سوئد - استکهلم
|
ظلمی که اسلام به دین مقدس زرتشت کرد و با وحشیگری وقتل عام مردم ایران را مجبورکرد دینشان را بپذیرند ،الآن خوشبختانه انتقامش را جمهوری اسلامی به بهترین شکل از اسلام گرفت، بهتر از این امکان نداشت .خودشان باعث نفرت و انزجار ملت ایران از این دین شدند. |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
فریدون شیرازی - ایران - شیراز
|
حال که قسمتی از جامعه زرتشتی پذیرش نوزرتشتیان را پذیرفته باید توجه بسیار کرد که مسلمانانی که در گفتار و کردار و اندیشه مسلمانند و بخاطر عصبانیت از جمهوری اسلامی ودلیلی برای توهین و فحاشی به دیگرانند به دین زرتشتی وارد نشوند و بسیار مهم است که دوستان زرتشتی و ازادگان دوستداران زرتشت به این افراد اجازه سوءاستفاده از ارزشهای میهنی و دینی را ندهند.دوستان مسلمان باید بدانند که برای دادن فحش به سران دین اسلام اصلا نیازی به تغییر دین نیست.برای تغییر دین باید اصولی را شناخت و به اصولی هم پایبند بود. |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
mardin delfani - انگلیس - برادفورد
|
اگر مغان و موبدان زرتشتی زمان ساسانی همچون ملایان امروزی حاکم بر ایران دین را بر سیاست و قدرت مسیطر نمی کردند شاید امپراطوری بزرگ ساسانی دچار ضعف و زوال نمیشد که آنگونه در مقابل هجوم اعراب بادیه نشین شکست بخورد ولی نکتۀ غم انگیز اینجاست که زرتشتیانی که با تحمل صدها سال ظلم اسلامیهای متحجر هنوز هویت اصیل ایرانی خود را حفظ کرده اند هنوز در سرزمین خود مانند بیگانگان با آنها برخورد میشود.به امید فردایی و دنیایی بدون تحجر دینی.نژادی و سیاسی |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
oghab - فنلاند - هلسینکی
|
کلا دین وخدا پرستی شخصی است .ولی افتخارات کهن ایران همرا با دین زرتشت ااست .برای من زرتشت شخصیتی بسیار والا وباارش تری است تا محمدبن یدالله.سوسمار شناس |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
emiliyano - اکراین - کیف
|
ای آنکه گزیده ای تو دین زرتشت. اسلام فکنده ای تمام از پس و پشت. تاکی نوشی باده و بینی رخ خوب؟. جائی بنشین عمر! که خواهندت کشت |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
emiliyano - اکراین - کیف
|
یکچند به کودکی به استاد شدیم. یکچند ز استادی خود شاد شدیم. پایان سخن شنو که ما را چه رسید. از آب بر آمدیم و چون باد شدیم |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
emiliyano - اکراین - کیف
|
به خشنودی اهورامزدا. من، به هستی خداوند یکتا و پیامداریِ اشو زرتشت اسپنتمان بیگمانم. من، آئین بهیِ زرتشتی را برمیگزینم که بهترین راه زندگی را به من نشان میدهد. اندیشه و گفتار و کردار نیک را میستایم. آئین زرتشت را میستایم، که خواستار آزادگی و آشتی و ازخودگذشتگی و پارسایی و یگانگی است. و آئینی است که از همهی دینهای کنونی و آینده بهتر و زیباتر است. اهورامزدا، خداوند جان و خرد را، سپاسگزا |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
rezashah1919 - ایران - تهران
|
آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم/ یار در خانه و ما دور جهان میگردیم. من این افتخار را داشتم که در هندوستان با جامعه زرتشتی آشنائی پیدا کنم. زرتشتیان ایران که پس از حمله اسلام به ایران به هندوستان پناهنده شدند. اکنون طبقه پر کار و موفق وسرمایه داران هندوستان را تشکیل میدهند. هندو ها به جامعه زرتشتیان بسیار احترام میگذارند و آنها را بخصوص بخاطر لهجه شیرین فارسی و هندی که دارند بسیار دوست میدارند. زرتشتیان جامعه ای صلح طلب/ با شخصیت / دور اندیش / با رفتار های ملایم و دوست داشتنی/ با ظاهرو زندگی پاک میباشند. |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
pariha - کویت - کویت
|
bahram_303 - ایران - تهران دوست عزیز وقتی تغییر دادی ما رو هم باخبر کن موفق باشی |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
mimik - ایتالیا - رم
|
باعث شرم است که زرتشتیان اصیل مجبور شده اند از مملکت خود فراری شوند!!!شرم به این حکومت و شرم به مسلمانهای که با تعصبات بیجا هزاران سال است که زرتشتیان بیگناه را ازار واذیت کرده اند ومیکنند.به دوستان مسلمان توصیه میکنم کتاب داستان جاوید بقلم اسماعیل فصیح را بخوانید!!! شاد و سرافراز باشید! |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
آذربهدخت - امریکا - بوستون
|
به نظر من دین برای بشر امروزه یک نیاز نیست، تنها یک باور است که باید از بزرگنمایی آن به هر شکل جلوگیری شده و به یک امر فردی تبدیل شود. دینها به مردم خرافه پرستی یاد می دهند و از این بابت تفاوتی باهم ندارند. جدایی دین از سیاست به جلوگیری از رواج تعصب و کوته فکری کمک می کند. نمی خواهم هیچ عقیده ای را زیر سوال ببرم ولی از دوستانی که می خواهند از مذهبی به مذهب دیگر بروند می پرسم آیا حاضرید با خاله، دایی، عمو یا عمه خود ازدواج کنید؟ در دین زرتشت که به پیروان آن بسیار احترام می گذارم این کار رایج است. |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
rezashah1919 - ایران - تهران
|
من در یک خانواده بسیار متعصب اسلامی بزرگ شده ام. خودم هم بر اثر این تربیت مسلمانی متعصب بودم و هرگز حاضر نبودم چیزی بر علیه اسلام بشنوم. تا اینکه مدتی با خودم درافتادم و به قضاوت خودم در مورد اسلام که در آن زمان دین موروثی من بود در مقایصه با دینهای دیگر شک کردم و فهمیدم که اگر تعصب و نیروهای موثر تربیت را از خودم بردارم در دین اسلام تقریبا هیچگونه مورد مثبتی نمیبینم. با این بینش سعی کردم با مردمانی از سایر ادیان آشنا شوم. رفتار و گفتار و کردار و روش زندگی و بالاخره همه جنبه های آنهارا مشاهده میکردم. اثر دینشان را در جامعه شان مینگریستم. اگر به عنوان معلم به این مشاهدات خودم نمره میدادم. به ادیان زرتشتی و بهائی و بودائی و هندو و یهودی و مسیحی و بالاخره اسلام به ترتیب نمره های 19 و 19 و 19 و 17 و14 و10 و 8 میدادم. تازه نمره 8 اسلام معدل نمره سنی که 10 و شیعه که 4 میباشد هست. |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
rezashah1919 - ایران - تهران
|
من شیعه را مذهب نمیدانم. فرقه ای است که روحانیون از آستینشان بیرون آورده اند. چرا که پیامبرشان که محمد باشد هرگز به طریق شیعه ازان نگفت و به طریق شیعه هم نماز نخواند. و شاید اگر در دوره زندگی محمد کسی به طریق شیعه ازان میگفت و یا نماز میخواند خنجر مرحمت اسلام به حرکت میافتاد و گردن اورا مورد عنایت قرار میداد. نتیجه بینش چندین ساله من رشد و علاقه عجیبی به دین زرتشت و بهائی و بودائی میباشد. زرتشتی بخاطر ایرانی بودنش و بینش لطیف و طبیعی که برای زیستن دارد و بهائی بخاطر جهان بینی مدرنی که دارد و بودائی بخاطر در صلح زیستنش با طبیعت. سعی میکنم گفتار نیک پندار نیک و کردار نیک را اصول زندگیم قرار دهم و فکر و روان بسیار راضی و آرام تر از دوره مسلمانیم دارم و بسیار خوشحالم که انتخاب روش زندگیم را خودم داشتم. |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
ParsaUK - انگلستان - منچستر
|
تاسف. محمد عرب و نوادهگان و شرکا و خلفا چه بلایی برای این دنیا اوردند. اسلام از حزب نازی هم بدتر است چه سبزش چه رنگ دیگه. ما ایندفعه رنگ نمیشیم. |
یکشنبه 15 اسفند 1389 |
|
mimik - ایتالیا - رم
|
خانم /ذربهدخت لطفا اطلاعات غلط به مردم ندهید ازواج با خاله عمه عمود و دایی نه تنها رایج نیست بلکه غیر ممکن است!!شما به چه دلیل این حرفهای اشتباه را میزنید صد در صد از روی غرض!!!! |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
mimik - ایتالیا - رم
|
rezashah1919 کاشک انسانهای بیشتری مثل شما پیدا میشدند!!!! موفق باشید. |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
gogoli - ایران - تهران
|
rezashah1919 - ایران - تهران .. باهوش جان! معدل 4 و 10 میشه 7، نه 8! . . |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
zartusht67 - المان - فرانکفورت
|
rezashah 1919 ایران -تهران با شما موافقم ضمنا درست گفتید در هند زرتشتیان یا پارسیان را همه دوست دارند بر عکس مسلمانها چون نه دروغ میگویند نه به ناموس کسی نگاه میکنند و نه اهل خونریزی هستند و بسیار با شخصیت ارام و متین هستند و هیچوقت میهن اصلی اشان ایران را فراموش نکردند و در رده های بسیار بالا فعالیت میکنن بقول نیچه فیلسوف المانی چنین گفت زرتشت پاک سرشت و بودا نیز گفت سرمشق من اشوزرتشت است ایرانیان اتش را مقدس میدانستند چون به زندگی گرمی داده و وسایل مورد نیاز بشر از اتش درست میشود و اولین خداپرستان گیتی ایرانیان بودند بعضی از بی سوادان به ایرانیان اتش پرست میگویند |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
danube abi - اتریش - وین
|
آذربهدخت - امریکا - بوستون میشه لطف کنید و قبل از گفتن چنین اراجیفی چند دقیقه ای از وقت خودتان را صرف مطالعه یا حداقل فکر کردن بکنید? این سخن بی محتوای شما از چه منبعی امده و در کدام کتاب نوشته شده? اخه تا کی نادانی و جهالت .. به یزدان که گر ما خرد داشتیم ------------ کجا این سر انجام بد داشتیم |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
gogoli - ایران - تهران
|
من بعنوان یک مسلمان به تمام هموطنان عزیز غیر مسلمان خودم احترام میذارم. به ویژه هموطنان عزیز زرتشتی که نمادی از تاریخ و گذشته پر افتخار این سرزمین هستند. هیچ کس با نقد منصفانه ادیان مشکلی نداره اما به نظر من تغییر مذهب و گرویدن به ادیان دیگه کار چیپ و بیمزه ایه که ممکنه مدتی تو جامعه مد بشه اما اولا پایدار نخواهد بود و ثانیا خود این کار نشونه ای از تندروی و ناتوانی از تطبیق با شرایط جدید محیطیه. این رو همه ما میدونیم که بعد از انقلاب به نام دین اسلام حرکتهای نابجایی انجام شده و عده ای سعی کردند که هر صدای مخالفی رو با انگ ضدیت با دین ساکت کنند. در این شرایط عده ای از هموطنان فکر میکنن که کافیه اسلام رو کلا کنار بذارن و شب بگیرن بخوابن تا صبح فردا دوباره به دوران باشکوه هخامنشیان و ساسانیان برگردن! |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
gogoli - ایران - تهران
|
این عده از این واقعیت غافلند که تمام اجداد ما از چهارده قرن تابحال هم دارای شعور و درک دینی بوده اند ولی دین اسلام رو نفی نکردند. بسیاری از مشاهیر ادبیات فارسی (حتی ایرج میرزا) در وصف بزرگان اسلام و تشیع بویژه حضرت محمد و علی شعر سروده اند. بخش مهمی از ادبیات ما رو اشعار عرفانی (بر پایه عرفان اسلامی) تشکیل میده. آیا کسی میتونه ادبیات غنی فارسی رو بدون اشعار عرفانی مولانا و حافظ تصور کنه؟ بعلاوه، توهین به دین به دلایل سیاسی اساسا با جدایی دین از سیاست هم در تناقضه. ما اگر در تحلیل سیاسی ضعف داریم نباید بجاش به مذهب حمله کنیم. ضمنا این کار باعث ایجاد مقاومت شدید و دشمنی بین طبقات مذهبی جامعه (که حتی ممکنه حامی حکومت هم نباشن) با افراد ضد مذهبی میشه و این کار در شرایط فعلی به نفع کشور ما نیست |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
zartusht67 - المان - فرانکفورت
|
اذربهدخت -امریکا - بوستون این اراجیف 2 زاری که بدون مطالعه روی سایت میگی هیچ فرقی با اخوندهای بی سواد نداری که قرنها با تحریف تاریخ دین زرتشت را برای سواری از گرده ...هایی مثل تو به دروغ خراب کردند این چیزها را به ملتی که 7000 سال تاریخ دارد نچسبان و توهین به ایرانیان نکن از امسال توی بی هویت حالم بهم میخوره |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
Ezhaq - عراق - بغداد
|
متاسفانه با قلیتها خیلی در ایران بد رفتار می کنند، البته از فرهنگ اسلامی نمی توان انتظار بهتری داشت. بیاد دارم در مدرسه که بودم بعضی از همکلاسیهایم مرا نجس خطاب می کردند. هنوز که هنوزه وقتی بیاد می آورم احساس ناراحتی به من دست می ده البته مسلمانها خصوصا مکتب شیعه وقتی شیر می شن که یک جا با هم دستشان بجایی برسه وقتی تنها هستند موش می شن خلاصه کلام خیلی نامرد هستند. |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
tiger.man - بریطانیا - گیلفورد
|
صرفه نظر از اینکه زرتشت پیغمبر بود یا نبود، ایشان را می توان از بزرگترین مصلحان تاریخ بشریت برشمرد که احترام او بر هر انسانی ازاده ای واجب است، رسالت جاودانه ایشان در 3 اصل خلاصه می شود که 1 اصل درونی است و2 اصل بیرونی واجتماعی. کسی از درون کسی خبر ندارد اما متاسفانه انانی که به قول خودشان به اصول ایشان اعتقاد دارند کوچکترین وجه تقارنی با اصل اول این بزرگمرد ( گفتار نیک ) در گفتارش دیده نمی شود وکسی که گفتارش اینگونه باشد می توان نوع کردارش را حدس زد. وجود این بزرگمرد نه افتخار ایرانیان بلکه افتخار کل بشریت است همچون بودا وکنفسیوس ولائوتسه تونگ و ... |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
فریدون شیرازی - ایران - شیراز
|
آذربهردرخت - امریکا - بوستون /مطرح کردن یک موضوع جدید حیله ای از طرف وزارت اطلاعات است که جو را از *یک لحظه اندیشه* به بحث و تهمت زنی برگردانند و برای ایرانیان این ترفندی شناخته شده است ولی گویا شما شجره نامه خود را در این جا گذاشته اید و کسان تازی خود معرفی مینمایید.همانطور که بارها نیز گفته ام طبق دستور العمل ضرغامی اطلاعاتی ها که اغلب نامهای غضنفر /عبدل الغبن/عنترالحمار/سید علی دارند برای بی ارزش کردن نامهای فارسی این حیله را برمیگزینند |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
arashbehdin - امریکا - اتلانتا
|
آذربهدخت - اینجا کسانی از جمله بانوی زرتشتی پاسخ کامنت بی اندیشه و از روی نادانی ات را دادند. اما اینرا بدان، در میان مسلمانان عروسی میان پسر عمو و دختر عمو و دختر دایی و پسر عمه و دختر خاله پسر خاله بسیار رایج و نیز پسندیده است و پیامد اش هم کودکان عقب افتاده و خراب شدن ژنتیک و پدیدامدن بیماریهای گوناگون است. |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
arashbehdin - امریکا - اتلانتا
|
Ezhaq - هم میهن گرامی، آدم تا چه اندازه باید از درک و دانش بی بهره باشد که چنین بیندیشد و دیگران را به دلیل باورشان نجس بشمارد. شوربختانه همین نادانی و خرافاتی بودن گروه بسیاری از ایرانیان، این بدبختی را برای ما آورد. اکنون همین دینداران افراطی بر سر دیگر ایرانیان و نیز مسلمانان میکوبند و انها را سرکوب میکنند. بنابراین میتوان گفت رفتار زشتشان با پیروان دینهای دیگر به خودشان برگشته است. |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
persepolis52616 - ایران - تهران
|
rezashah1919 - ایران - تهران . آها عزیزم شما زمان پیامبر بودی که میدونی پیامبر به شیوه شیعه ها نماز نمیخونده و دستاش رو جلوش میزاتشه؟...بگو اگه بودی ماهم بدونیم |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
آذربهدخت - امریکا - بوستون
|
به تمام کسانی که اینقدر با بی ادبی پاسخ مرا دادند باید عرض کنم حدود 18 سال پیش قصد داشتم تغییر مذهب دهم و برای همین به مدت 10 سال ادیان بزرگ را مورد مطالعه قرار دادم و کلیه احکام شرعی آنان را بررسی کردم و از موبدی به نام س.شهریاری کمک گرفتم ، دوستان نزدیکی هم از دین زرتشت دارم و استاد راهنمای پایان نامه ام هم زرتشتی بود، چیزی که نوشتم کاملا صحت دارد ولی هر کسی برای ازدواج مختار است با هرکسی که می خواهد ازدواج کند. واکنشهای متعصبانه شما نشان می دهد که ما در جدا کردن دین از سیاست در کشور خود موفق نخواهیم بود. به دوستانی که خارج از کشورند و تمایل دارند کلیه ادیان را مورد بررسی قرار دهند پیشنهاد می کنم سری به کتابخانه ادیان هیوستون بزنند. در ضمن arashbehdin - امریکا - اتلانتا ، دوست گرامی من به هیچ وجه از اسلام و کلا هیچ دینی حمایت نکرده ام که شما چنین جواب بی منطقی می دهید. با این همه توهین و بی دلیل محکوم کردنها آیا ما واقعا سزاوار برقراری دموکراسی در کشورمان هستیم؟؟ |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
دستان - ایران - تهران
|
به عنوان یک ایرانی افتخار ما در این است که اجداد ما از همان ابتدا خداپرست و متدین بوده و زرتشتی هم مانند سایر اقلیتهای مذهبی در کشور دارای نماینده در مجلس بوده و با احترام مشغول زندگی هستند و به عنوان یک مسلمان اعتقاد دارم که هیچ فرقی بین ادیان رسمی در کشور نیست و این تفکرات مسموم زاییده ذهن بد خواهان ایران است . حالا بعضی ها تصمیم گرفتند که دین عوض کنند به خودشان مربوطه شاید دوست دارند به این مثل برسند که:. همه از پایین به بالا می ترقند تواز بالا به پایین می ترقی. |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
Royan - آلمان - آلمان
|
persepolis52616 - ایران - تهران دوست عزیز شما راجع به سنی وشیعه مطاله بکنی باید سوالت خیلی پوچ است و سنی ها روش پیامبر را دنبال میکنند و به شیوه او اذان گفته ونماز میخوانند. |
دوشنبه 16 اسفند 1389 |
|
zartusht67 - المان - فرانکفورت
|
اذزبهدخت - امریکا - بوستون ان مطالعات و کتابهایی که میگویی بزار در کوزه ابش بخوره مراجع به روان شناس یادت نره این حرفهایت بدون غرض نیست... |
سهشنبه 17 اسفند 1389 |
|