چرا معترضان سیاسی خودسوزی می کنند؟

چرا معترضان سیاسی خودسوزی می کنند؟

کاترین وستکات

بی بی سی نیوز

مادر محمد بوعزیزی با بن علی رئیس جمهور تونس دیدار کرد

خودسوزی شکل نادری از اعتراض سیاسی است. طی روزهای گذشته چند نفر در تونس، الجزایر، موریتانی و مصر خود را آتش زده اند.

این اتفاقات بدنبال خودسوزی محمد بوعزیزی، جوان ۲۶ ساله تونسی در دسامبر گذشته براه افتاد.

خودکشی بوعزیزی که قیام عمومی تونس را جرقه زد، این پرسش را برای ناظران پیش آورده که آیا خودسوزی ها در کشورهای همسایه هم متاثر از این حادثه بوده و آیا این معترضان که خود را قربانی کردند نیز بدنبال جرقه قیامی مشابه در کشورهای خود بودند.

روز دوشنبه مردی در قاهره خود را در مقابل ساختمان پارلمان مصر سوزاند. مرد دیگری نیز خود را در مقابل قصر ریاست جمهوری موریتانی آتش زد.

روز سه شنبه هم یک مصری دیگر خودسوزی کرد. در شهرهای مختلف الجزایر نیز طی چند روز گذشته هفت نفر خود را آتش زده و یا تلاش کرده اند خود را بسوزانند. گزارش شده است که یکی از آنها کشته شده است.

به نوشته بلیک هوشنل، تحلیلگر خاورمیانه در نشریه فارین پالیسی (سیاست خارجی)، "روند جدیدی" آغاز شده است.

وی می افزاید این خودکشی ها تاکتیک های شوکه کننده ای است که به سرعت توجه و همدردی جهانی را جلب می کند.

تردیدی نیست که فاجعه خودسوزی محمد بوعزیزی در سراسر منطقه حس شد.

حسام الهمالوی، وبلاگنویس مصری به بی بی سی می گوید که مردم وضعیت سیاسی تونس را با شرایط خود مقایسه می کنند.

وی می افزاید: "مردم مصر وقایع تونس را با اشتیاق فراوانی دنبال می کنند، زیرا تشابهات زیادی بین خود و مردم تونس می بینند."

آقای الهمالوی که روز دوشنبه و پس از نخستین خودکشی در مصر صحبت می کرد، گفت که حکومت این کشور تلاش کرده است این ماجرا را اقدام یک بیمار روانی جلوه دهد.

دکتر مایکل بیگز، استاد جامعه شناسی دانشگاه آکسفورد که درباره اعتراضات سیاسی پژوهش کرده می گوید در جهان اسلام به ندرت مبارزه سیاسی بصورت خودکشی ظاهر می شود.

به گفته او خودکشی کردها در اواخر دهه ۱۹۹۰ تنها چند استثنای معدود است که آن نیز در اروپا رخ داد.

به گفته دکتر بیگز طی چند دهه گذشته صدها نفر در دنیا خود را به نشانه اعتراض قربانی کرده اند. این موارد شامل بودایی های ویتنامی، ناسیونالیست های لیتوانی، چپ های کره جنوبی، دانشجویان طبقات بالای نظام "کاست" هندی و ناسیونالیست های کرد در اروپا می شود.

اما او می گوید که در جهان اسلام این روند جدیدی است.

دکتر بیگز می افزاید در سالهای اخیر بمبگذاری انتحاری شیوه ای بوده که بسیاری از مسلمانان از آن برای قربانی کردن خود استفاده کرده اند.

ناآرامی های تونس بدنبال خودسوزی محمد بوعزیزی، جوان ۲۶ ساله در دسامبر گذشته براه افتاد

جان اسپوزیتو، استاد اسلام شناسی و روابط بین الملل در دانشگاه جورج تاون و نویسنده کتاب "آینده اسلام" می گوید کشورهای عرب شاهد پدیده نوینی هستند:

"مسلمان همچون مسیحیان بطور تاریخی خودکشی را عملی اشتباه می انگارند. اما آنچه اکنون رخ داده، نماد متفاوتی است."

محمد بوعزیزی سمبل مقاومت دیده می شود.

به گفته آقای اسپوزیتو "وضعیت جوانان در این کشورها افسرده کننده است. احساس پوچی عمیق و بهت آوری حاکم شده است."

"آنچه ما در این کشورها می بینیم حرکت بسوی فرم دیگری از مقاومت است که ورای هنجارهای سنتی، فرهنگی و دینی بشمار می آید."

پروفسور اسپوزیتو می افزاید حتی برخی علمای اسلامی نیز چنین عملی را، نه خودکشی بلکه اعتراض به بی عدالتی اجتماعی می دانند زیرا "عدالت اجتماعی ریشه عمیقی در قرآن دارد."

آنچه پدیده خودسوزی را شگفت انگیزتر می کند، این است که در اسلام سوزاندن حتی جسد حرام است.

صحنه خشن مرگ در مکانی عمومی تاثیر فوق العاده ای دارد.

دکتر بیگز می گوید: "این یک عمل سیاسی ناشی از عجز است که در عین حال بسیار هم موثر است. زیرا فرد باید بسیار متعهد باشد و از بی عدالتی آنچنان در رنج باشد که دست به چنین کاری بزند."

داستان محمد بوعزیزی خود جایگاه ویژه ای در اسطوره شناسی کشورش دارد.

لیلا بوعزیزی در مصاحبه با بخش عربی بی بی سی گفت: "برادرم زنده و در کنار ماست. او درهای بسیاری را گشود، زیرا اکنون دمکراسی و آزادی را می توانیم استشمام کنیم."

مدرک روشنی که نشاندهنده ارتباط مستقیم تحولات الجزایر، مصر و موریتانی با وقایع تونس باشد وجود ندارد، اما دکتر بیگز می گوید بطور تاریخی این وقایع با هم رخ می دهد.

اعتراض راهب

خودسوزی یان پالاخ دانشجوی چک او را به قهرمانی اسطوره ای تبدیل کرد

دکتر بیگز می گوید خودسوزی بعنوان نماد مقاومت از جنگ ویتنام شروع شد.

عکس ملکوم براون از یک راهب بودایی مسن در سال ۱۹۶۳ در سایگون، که شعله سراسر وجودش را فراگرفته و سوزانده است، به تمثال این جنگ بدل شد.

این خودسوزی جرقه خودسوزی چند راهب و موارد دیگری در نقاط بسیاری از جمله در آمریکا شد.

آلیس هرتز، صلحجوی ۸۲ ساله در سال ۱۹۶۵ به نشانه اعتراض به جنگ ویتنام خود را در گوشه خیابانی در دیترویت آتش زد. پس از آن نورمن موریسون خود را بر روی پله های پنتاگون سوزاند.

دکتر بیگز می گوید: "هرتز و موریسون صرفا مقلد نوعی اعتراض که در ویتنام شکل گرفت نبودند، بلکه آگاهانه صحنه مرگ آتشین راهب های بودایی را دوباره بازسازی کردند تا این تراژدی را این بار در عرصه عمومی آمریکا به منصه ظهور برسانند."

در سال ۱۹۶۹ نیز یک دانشجوی جوان بنام یان پالاخ در اعتراض به شوروی سابق خود را در میدان واتسلاوسکه پراگ سوزاند.

پالاخ یک شبه افسانه ای بی بدیل در اساطیر چک شد.

بدنبال آن موج کوچکی از اعتراضات مشابه در سایر کشورهای کمونیستی اروپای شرقی به راه افتاد.

مرگ با آتش بعنوان شکلی از اعتراض در کشورهای دیگری نظیر هند شایع تر است. در سال ۱۹۹۰ موج وسیعی از چنین خودکشی هایی به نشانه مخالفت با ارائه سهمیه اداری ویژه به طبقات (کاست) پایین تر براه افتاد.

دکتر بیگز می گوید واکنش به چنین مرگی وحشت توام با همدردی است.

او می افزاید در بسیاری از این موارد "افراد نادری که خود را برای مردن در جهت آرمانی جمعی آماده می کردند، می دانستند که این فداکاری اثری عمیق بر جای خواهد گذارد."

اما برای برخی دیگر که به این شکل بسیار شخصی اعتراض روی می آورند، اهمیتی ندارد که چه پیامدهایی خواهد داشت.

davidmoor - سوئد - یوتبوری
حالا چرا تو ایران کسی خودشو نمی سوزونه?مثلا موسوی یا کروبی یا خاتمی!بعدم یه عده جوون خام هی میگن موسوی.خاتمی.اگه دلشون درد داره باید جونشونم بدن .بابا همه اینها از یه اخور یونجه میخورند اینها همونهایی هستند که قبل انقلاب لات و لوت ودزد بودند ادم حسابی نموند یا کشتند یا فرار کردند.تو دوران موسوی که وزیر بود کسی کروات میبست یا استین کوتاه داشت پدرشو در میاوردند بابا فراموش کردید
پنج‌شنبه 30 دی 1389

babak1960 - لوگزامبورگ - لوگزامبورگ
. خودسوزی زنان قهرمان ندا حسنی و صدیقه مجاوری که در اعتراض به معامله کثیف دولت فرانسه وجمهوری اسلامی در دستگیری رییس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران خانم مریم رجوی هیچگاه از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد.
پنج‌شنبه 30 دی 1389

mardin delfani - انگلیس - برادفورد
هرچند به هیچ وجه امکان درک وضعیت روحی این افراد در آن لحظه وجود ندارد اما کسی که از این روش اعتراضی دردناک استفاده میکند بدون شک یک شوک بیدارباش به جامعه میدهد مثلا برای اولین بار در خاورمیانه اواخر دهۀ 70میلادی چند دانشجوی زندانی کرد ترکیه در روز نوروز و در اعتراض به سرکوب و شکنجۀ کردها خود را در زندان به آتش کشیدند که این کار باعث بیداری قومی و سیاسی کردها در ترکیه شد و بعد از آن چندین حزب و گروه مدافع حقوق کردها تشکیل شد
پنج‌شنبه 30 دی 1389

observateur - لوکزامبورگ - لوکزامبورگ
جناب ۱۹۶۰ از لوکزامبورگ، خودسوزی برای یک ideologie به مانند کمونیستهای اسلامی جاه طلب رجوی نه تنها شجاعت نیست بلکه حماقت است آیا با این کار جز چهره های در هم ریخته چیزی نصیبشان شد ؟ شاید پست و مقامی در بارگاه رجوی خائن پیدا کردند ولی جز نشان دادن حماقت این گروه و این که برای رسیدن به اهداف خود راهکارهای منطقی و دموکراتیک را فراموش میکنند پیام دیگری در بر نداشت . مگر در ایران بودند که نمیتوانستند برای آزادی این زن تظاهرات بر پا کنند با کمال تاسف برای چهرهای زیبائی که به خاطر تعصب، خود و زنانگیشان را نا بود کردن باید گفت هیچ عقل سالمی این عمل را شجاعت نمی خاند مگر بیماران روانی و فاشیستها جاه طلب رجوی خود شما مکتبیها آنقدر شستشو مغزی داده شده ید که اصلان قادر به بررسی انسانی و منطقی رویدادها نیستید و فاجعه را شجاعت میخوانید خدا مردم ایران را از شر مالیخولیائی هائی چون این گروه غیر انسانی و ضد ایرانی در امان نگاه دارد خداوندگار به شما عقل دها د .
پنج‌شنبه 30 دی 1389

پرهام زند - ایران - تهران
davidmoor - سوئد - یوتبوری خودت داری میگی دیگه! : دم حسابی نموند یا کشتند یا فرار کردند ... آدم حسابیامون امثال شما بودن که در رفتن!!!! حالا شما ادم حسابی!! شما خودتو بسوزون دایی!! اینجا که قحط الرجاله!!!!!!
پنج‌شنبه 30 دی 1389

MIRZADEH e ESHGHI - دوسلدورف - دوسلدورف
بابک از لوکزامبورگ.منظورت کدوم تاریخه.همون تاریخی که شماها عملیات مرصاد وکشت وکشتار مردم بیگناه کرند واسلام اباد رو فتح الفتوح وپیروزی وسلحشوری می دونید.همون زمونهائی که صدام وعلی شیمیائی لقمه مینداختن براتون وبه جای دم جنبودن براشون مردم بیگناه کرد سلیمانیه وهولر رو قتل عام میکردید?"حافظه تاریخ"کسی تا حالا اسم ندا حسینی وصدیقه مجاوری به گوشش خورده?مطرب بودن یا رقاص?
جمعه 1 بهمن 1389

klopatra7 - آلمان - دوسلدورف
babak1960 - لوگزامبورگ - لوگزامبورگ میشه بگی چرا باید چند نفر خودشون رو بسوزونند و بکشندکه مریم رجوی دو هفته تو زندان فرانسه نمونده که مثل ایران نه خبری از شکنجه توش هست و نه کشتار . قربانی کردن انسانها به خاطر منافع شخصی هم حد و مرز نداره باعث تاسفه
جمعه 1 بهمن 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.