وزیر اقتصاد در پاسخ به علی مطهری: حساب ذخیره ارزی خالی است

وزیر اقتصاد در پاسخ به علی مطهری: حساب ذخیره ارزی خالی است

جرس: در واکنش به انتقاد اخیر علی مطهری به دولت پیرامون "دلیل عدم اجرای قانون و پرداخت تسهیلات مترو"، وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد اعلام کرد که "حساب ذخیره ارزی کشور خالی شده و وجهی در آن وجود ندارد تا به مترو پرداخت شود."


این درحالیست که چندی پیش رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، از "ذخیره ارزی ۸۰ میلیارد دلاری دولت" سخن گفته بود و ٢٩ مهرماه نیز، رییس کل بانک مرکزی ایران - بدون اعلام مستقل میزان ذخیره ارزی کشور- مدعی شده بود که "طبق آمار بانک جهانی، ایران صد میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد، پس یک کشور با صد میلیارد دلار ذخایر ارزی نمی‌تواند به بن‌بست بخورد."


در ادامه اشکال تراشی و ممانعت از پرداخت بودجۀ مصوب مترو توسط دولت، امروز چهارشنبه ٢٩ دی ماه، علی مطهری از تریبون علنی مجلس اعلام کرد که از احمدی نژاد در این زمینه سوال خواهد کرد. به گزارش خبرآنلاین، این نماینده منتقد دولت که از وزیر اقتصاد درباره عدم اجرای قانون پرداخت تسهیلات مترو سوال کرده بود، در پایان توضیحات شمس الدین حسینی گفت: از سوال از وزیر اقتصاد میگذرم تا این موضوع را از خود احمدی نژاد بپرسم.


مطهری با اشاره به بودجۀ مصوب مترو و عدم پرداخت آن توسط دولت، اراده دولت برای اجرای تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها را "ضعیف" خواند و خاطرنشان کرد "اگر این قانون تاکنون اجرا شده بود ما تا این حد با آلودگی هوا مواجه نبودیم و قشر ضعیف جامعه نیز دچار مشقت نمی شدند؛ اما موانعی در کار است که از اجرای این قانون جلوگیری می کند."


این نماینده منتقد دولت همچنین به موجودی حساب ذخیره ارزی اشاره کرده و تصریح نمود "اگر مساله موجودی حساب ذخیره ارزی مطرح باشد طبق آمار رسمی در پایان سال ۸۷ موجودی نقدی این صندوق حداقل ۵/۲ میلیارد دلار بود و در صورتی که اراده ای برای اجرای قانون تسهیلات مترو وجود داشت، دولت می توانست آن مبلغ را به صورت تدریجی واریز کند. درآمدهای مازاد نفتی نیز باید به صندوق حساب ذخیره ارزی واریز می شد اما این کار صورت نگرفت و در گزارش دیوان محاسبات نیز ذکر شده است.


اما در پاسخ به اظهارات علی مطهری، در حالیکه اظهارات مقامات دولت تا کنون در مورد میزان موجودی حساب ذخیره ارزی شفاف نبوده، شمس الدین حسینی، وزیر اقتصادو سخنگوی اقتصادی دولت، اعلام کرد که نبود وجه در حساب ذخیره ارزی پرداخت تسهیلات ارزی به متروی تهران و کلانشهرها را به تاخیر انداخته است.


به گزارش سامانه اطلاع رسانی «خانه ملت»، وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال علی مطهری پیرامون دلایل عدم واگذاری تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها، و عدم اجرای مصوبۀ مجلس، اعلام کرد "مراحل قانونی پرداخت تسهیلات ۲ میلیارد تومانی از ابتدای سال جاری آغاز شد، اما در نهایت در حساب ذخیره ارزی لحاظ نشد."


سخنگوی اقتصادی دولت همچنین "نبود وجه در حساب ذخیره ارزی کشور" را سبب تاخیر در این مسئله و همچنین اعتبارات دیگر پروژه ها اعلام کرد و در صحن مجلس گفت "در بودجه سال جاری همچنین تکلیف شده بود که ۲ درصد به مناطق نفت خیز و محروم کشور پرداخت شود، اما حساب ذخیره ارزی توان این پرداخت ها را ندارد."


گفتنی است با گذشت ده ماه از عدم پرداخت دو میلیارد دلار بودجۀ مصوب متروی تهران از سوی دولت، مدیرعامل شرکت متروی تهران چند روز پیش با بیان اینکه تاکنون دولت در مقابل پرداخت دو میلیارد دلار به مترو سکوت کرده، از احتمال "توقف توسعه مترو" خبر داد و گفت: متاسفانه چند ماه تا ابطال این قانون فرصت باقی است و دولت پرداخت آن را به تعویق انداخته است.


لازم به ذکر است پنجشنبه ٢٩ مهرماه ٨٩ نیز رییس کل بانک مرکزی ایران - بدون اعلام مستقل میزان ذخیره ارزی کشور- و بعد از اعلام نظر بانک جهانی مبنی بر "ذخیره ارزی صد میلیارد دلاری ایران"، به ذخایر طلای کشور اشاره کرده و گفته بود "ذخایر طلای ایران نیز نسبت به دو سال گذشته چندین برابر شده است. در حال حاضر میزان مصرف طلای کشور سی تن در سال است و اگر تا ده سال دیگر هم طلا وارد نکنیم، نیازی نخواهیم داشت. ببینید این ذخایر طلا چند میلیارد دلار ذخایر ارزی را می‌تواند بالا ببرد؛ ما چندین میلیارد دلار افزایش ذخایر داشته ایم و موازنه پرداخت‌های ما نیز برعکس کشورهای دیگر مثبت است."


پیش از آن، یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در همایش سالانه تشویق صادرات غیرنفتی مدعی شده بود "دیگر از اجرای هدفمندی یارانه‌ها نباید نگران بود، زیرا جمهوری اسلامی به شکل اطمینان‌بخشی ارز و کالای مورد نیاز را ذخیره‌سازی کرده است... من اطلاع دقیق دارم که دولت ۸۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد."


ادعای متناقض مقامات جمهوری اسلامی در حالیست که چندی پیش خبرگزاری مهر طبق یک تحقیق میدانی، بعد از ارائه لیست کشورها و میزان ذخیره ارزی آنها - با توجه به اینکه میزان موجودی ذخیره ارزی ایران تا کنون اعلام نشده- آورده بود "ایران به عنوان کشوری نفت خیز، با داشتن حساب ذخیره ارزی که از ابتدای سال ٨٩ به صندوق توسعه ملی تغییر یافته، از جمله کشورهایی است که همواره درآمدهای نفتی خود را در این صندوق جای داده و رقم دقیق آن را بانک مرکزی اعلام نکرده است؛ اگرچه گفته می شود موجودی این حساب بعید است بالای ده میلیارد دلار باشد. البته برخی مقامات اجرایی و پولی کشور وضعیت موجودی این حساب را خیلی خوب عنوان کرده اند..."


نکته قابل توجه آن است که هیچ کدام از مقامات اقتصادی کشور ظرف چند سال گذشته از میزان ذخایر ارزی کشور سخن نگفته و آنرا مورد تایید قرار نداده اند. از سویی سخنگوی اقتصادی دولت از اعلام رقم ذخیره ارزی طفره رفته و طرف دیگر رئیس کل بانک مرکزی، با خودداری از اعلام - حتی تقریبی - آن حساب، در واکنش به سکوت دولت پیرامون موجودی حساب ذخیره ارزی گفته بود "رقم آن را اعلام نمی کنیم چون اگر خارجی ها بدانند ذخیره ارزی مان چقدر است مطابق آن برای ما نقشه می ریزند."


دولت محمود احمدی نژاد- بنا به شواهد و اظهارات نمایندگان مجلس هفتم و هشتم و همچنین رئیس دیوان محاسبات- در سایه همین ابهام در اعلام میزان موجودی ذخیره ارزی کشور، برداشت های بی حساب و هنگفتی از این صندوق داشته و محل مصارف آن نیز تا کنون مشخص نشده است. 

potatis - سوئد - مالمو
شرط میبندم یک پاپاسی هم تهش نمونده ،صدای سقوط رژیم به گوش میرسه
چهار‌شنبه 29 دی 1389

shaki59 - ایران - ملاط اباد
ایران مثل جنازه ای شده که این لاشخورها هر کدوم دارن یک تیکشو میکنن و به غارت میبرن.وای وای وای.خاک عالم بر سر مبارکتان.خالیه؟یعنی چه؟مگه قلک بچه شش ساله که خالی باشه؟چه خرتو الاغه تو این مملکت!هرکس با استفاده از مقام کاری و منصبش داره میچاپه این مملکترو.بیخود نیست بچه آخوند تو سن 25 سللگی مولتی میلیاردر میشه.حداقل فقط روزی 2 م بشکه نفت دارین میفروشین چی میشه پولش؟اهان ببخشید این سوال را باید بریم از چاوز.شیخ حسن پشم ا. و مفتخورای فلسطین.بشار اسد نردبان و رفیق فابریکای دکتر مموتی نژاد بپرسیم.البته بزودی وقت تسویه حسابش میرسه.این مردک مردنی دیگه از صدام که دم کلفتترنیست.بلاخره کله پا میشه.
پنج‌شنبه 30 دی 1389

MNS - امریکا - مورگن هیل
. برید تو جیب خامنه ای واحمدی و دارو دستهاشون دنباش بگردید / بابا دیگه حساب و خالی کردید برید گمشید خاکمونو بزارید برای ما ایرانیا
پنج‌شنبه 30 دی 1389

avareh swed - سوئد - بوروس
مملکت بی در و دروازه به ایران میگویند مجلسش و بانک مرکزیش از دخل وخرجش خبر ندارد .پولها کجا میرودوکجا خر ج میشود .کسی نمیداند حکومت حسین قلی خانی که میگویند .ایران است وبس .دمشان گرم .نوش جان گواری وجود گور پدر ملت .ولی تا کی.
پنج‌شنبه 30 دی 1389

1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
کشوری که ذخایر نفتی دارد ولی ذخایر مالی نداشته باشد باید در دولتش را گل گرفت.
پنج‌شنبه 30 دی 1389

Sharafyabi - انگولا - بیمبه
شرط میبندم تمام پول تو صندوقه, به فکره هاپولیش افتادند دارند زمینه را جور میکنند. بعد از هاپولیه اقتصاد حلا نوبته پس اندازه . اگر هم کسی از خودشون خر بشه و شلوغ پلوغ بکنه یکی دو میلیارد میندازند ته صندوق و با زورنا جار خواهند زد. ببینید با همه تحریمها اینقدر هم پول جمع کردیم. شاه با همه بدی که اینها میگن داشت به قوله خودشون 18 میلیارد دزدید بعداز 25 سال. 100 میلیارد هاپولی بیپولی بترکین ای شکمها. نوبتتون رزروه.
پنج‌شنبه 30 دی 1389

mohsen_raja - ایران - تهران
حتما خالی کردن کفشو تی بکشن!
پنج‌شنبه 30 دی 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.