آخر بهمن، مهلت کنار گذاشتن هواپیمای توپولف در ایران

آخر بهمن، مهلت کنار گذاشتن هواپیمای توپولف در ایران

در بهمن ماه گذشته، هواپیمای توپولف شرکت هواپیمایی تابان در فرودگاه مشهد دچار آتش سوزی شد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران طی نامه ای به چند شرکت هواپیمایی، از آنها خواسته است که هواپیمای توپولف ۱۵۴ را تا آخر بهمن ماه سال ۱۳۸۹ از ناوگان خود خارج کنند.

در این نامه که به تازگی خطاب به شرکت های هوایی ایران ایرتور، کیش ایر، تابان و کاسپین نوشته شده، به اعلام قبلی سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر انقضای تاریخ فعالیت هواپیماهای توپولف ۱۵۴ تا آخر بهمن ماه و همین طور "سوانح اخیر" اشاره شده و از این شرکت ها خواسته شده است که به منظور "پیشگیری از عوارض اجتماعی"، ادامه پرواز با هواپیماهای توپولف در تاریخ مذکور متوقف شود.

به نظر می رسد منظور از "سوانح اخیر" در این نامه، حادثه سقوط هواپیمای شرکت ایران ایر در نزدیکی ارومیه باشد که ۷۷ کشته بر جای گذاشت؛ هر چند که این هواپیما، یک بوئینگ مدل ۷۲۷ بود.

اواخر آبان ماه گذشته نیز رضا نخجوانی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این که هواپیماهای توپولف "فاقد ویژگی ها و شرایط اقتصادی لازم" هستند، گفته بود که شرکت های هوایی تا آخر بهمن ماه سال ۱۳۸۹ فرصت دارند تا این هواپیماها را جایگزین کنند.

هواپیمایی برای 'صادرات سبزی'

در نامه جدید آقای نخجوانی، آمده است که مسئولیت و عواقب ناشی از استفاده از هواپیمای توپولف ۱۵۴ بعد از اول اسفند سال ۸۹ به عهده شرکت های هوایی است.

بنا بر گزارش خبرگزاری های ایران، هم اکنون ۱۷ فروند از این هواپیما در ناوگان حمل و نقل هوایی ایران مورد استفاده قرار می گیرد که ۱۱ فروند آنها متعلق به ایران ایرتور، دو فروند در اختیار شرکت کیش ایر، سه هواپیما متعلق به کاسپین و یک فروند در اختیار شرکت تابان است.

اوایل ماه جاری میلادی، روسیه نیز در پی آتش سوزی مرگبار یک هواپیمای مسافربری توپولوف در سیبری، پرواز این هواپیماها را تا زمان روشن شدن علت حادثه ممنوع اعلام کرد.

هواپیمای تی‌یو ۱۵۴ مدلی از توپولوف است که از دوره اتحاد جماهیر شوروی به جا مانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری ایران چندی پیش از شرکت های هوایی خواست از توپولف برای صادرات محصولات کشاورزی همچون سبزی استفاده کنند.

حذف توپولف، جایگزینی و تحریم

هم اکنون ۱۷ فروند توپولف ۱۵۴ در ناوگان حمل و نقل هوایی ایران مورد استفاده قرار می گیردخرداد ماه سال جاری خورشیدی رئیس سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد که هواپیماهای توپولف از فهرست خرید شرکت های هواپیمایی ایران حذف شده اند.

رضا نخجوانی با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ بیش از یک میلیارد دلار برای گسترش و نوسازی ناوگان هوایی ایران در نظر گرفته شده است، گفت که شرکت های هواپیمایی دولتی و خصوصی که توان جذب منابع را به این منظور دارند، می توانند از این اعتبار استفاده کنند.

مسئولان ایرانی در شرایطی از حذف توپولف های مدل ۱۵۴ از ناوگان هوایی این کشور خبر داده اند که دولت آمریکا فروش نوع پیشرفته تر این هواپیما، یعنی توپولف ۲۰۴ به ایران را ممنوع اعلام کرده است.

کارشناسان می گویند که انگیزه اصلی در طراحی توپولف ۲۰۴، رفع برخی از ایرادهای موجود در توپولف ۱۵۴ از جمله مصرف بالای سوخت بوده است.

تحریم های موجود در چند دهه گذشته علیه ایران که از سوی آمریکا و بعضی کشورهای غربی اعمال شده، موجب بروز مشکلاتی برای خرید هواپیما و قطعات آن برای ایران شده است.

کارشناسان دلیل بسیاری از سوانح هوایی در ایران طی سال های اخیر را فرسودگی هواپیماها می دانند، با وجود این مسئولان در بعضی موارد این سوانح را نتیجه خطاهای انسانی دانسته اند.

porharfi - هلند - آرنم
مسافران ِ شهید ! تا بهمن ماه . پیش پیش روانتان شاد!...
یکشنبه 26 دی 1389

zhaleh_r - امریکا - ساکرامنتو
لعنت به دولت خمینی که جون مردم را مجانی کرد اما اب و برق را 1000 برابر گران کرد,خمینی اعتقاد داشت که اقتصاد مال خره برای همین تورم رو به سعوده و جون مردم رو به سقوط. مملکت اقتصاد را می خواهد چه کند ........ اولین سخنرانی در بهشت زهرا. راست می گفت مملکت فقر می خواهد, دزد می خواهد,جنگ میخواهد,توپولف می خواهد,هدف مندی یارانه می خواهد......!!!. فقط خرها اقتصاد می خواهند
یکشنبه 26 دی 1389

axlll - امریکا - سانتا مونیکا
مردم اون موقع که مرگ بر شاه میگفتن باید فکر این روز را هم میکردن . باقی دیگه ناله است
یکشنبه 26 دی 1389

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
عمو وزیر راه. بله. سبزی آش داری.. بله. چیکار به سقوط هاش داری.. بله. عمو وزیر راه. بله. سبزیت آشیه.. بله. عمت .. .. بله.
یکشنبه 26 دی 1389

Nani2008 - انگلستان - لندن
آخرین مهلت کنارگذاشتن جمهوری اسلامی کی هست؟ حوصله مان سر رفت.
یکشنبه 26 دی 1389

DADA_ST - هلند - آمستردام
خوب حالا این‌ها رو از رده خارج کنند ، چی‌ میخوان جای گزین کنن ؟ لاقروف ؟ ایران که تحریم شده هیچ شرکتی هم به ایران نه هواپیما میفروشه نه هوا پیما اجاره میده . ملت شریف ایران باز گشت به صدر اسلام سفر با شتر . مموتی هم می‌شه ساربان . بزن بریم تهران - مشهد ۱ ماه
یکشنبه 26 دی 1389

alireza_pa - ایران - تهران
کاری که 30 سال دیرتر انجام شد.
یکشنبه 26 دی 1389

haghighatgo - ایران - برلین
قسمت اول:. چه قدر مسخره و بی مزه س این پیشنهاد برای گول زدن گول خوردگان آب ..برق ..گاز. مجانی خواهان !!. من تا یکماه ..تا شش ماه ..تا یکسال دیگر زیر شلواری و رو شلواری که برای رفتن تو خیابون که بیشتر سی سال پوشیدمشون و پر از سوراخه ن پرتشون می کنم تو سطل خاکروبه ...!!. ای ناقلا مثلیکه پول گیرت اومده که باهاش شلوار نو خریدی ..یالله بیار نشونمون بده؟. نه چه شلواری نو ...پس می خوای با پائین تنه لخت و برهنه ت جلومون ظاهر بشی؟. والا از شما چه پنهون بچه هام هی قر قر می کنن هی میگن بمن اونجات معلومه و باید یه جوری سر گرمشون کنم !!
یکشنبه 26 دی 1389

haghighatgo - ایران - برلین
قسمت دوم :. رضا نخجوانی ای ناقلا خوب کلگی ها...باریکلا کاسبی به این میگن ها ..میزارن یه هواپیما قراضه سقوط کنه که دلیلی بر چپاول ملت " آب گاز برق مجانی خواهان" باشه !! دولتی ها یک میلیارد دلار رو از پول ملت "آب ..برق ..گاز مجانی خواهان " رو میریزن وسط که خودشون با شرکت های ساختگیشون با اسم های دهن پر کن و گول زن " گسترش و نوسازی ناوگان هوایی " بشینن از این پول های هنگفت جیب هاشون پر کنن و صورت حساب های کلون بنویسند !! نوش جونت باشه بخور کیفشو رو برس تا وقتیکه چند میلیون هالو و سینه زن و عرب پوست تو این مملکت هست غم نداشته باش !! . آقا رضا یه شرکتی هم برای من باز کن من شیشه های هواپیما رو پاک می کنم و لاستیک کهنه هواپیما رو برات رنگ سیاه می زنم و ترک هاشو هم با بتونه می گیرم و رو بدنه هواپیما هم با خط های رنگ و وارنگ می نویسم "پرواز کن دست علی بهم راهت ....یا علی مدد ...خداوند حافظ تو ..و .."که باهاش مسافرها رو گول بزنی !! .
یکشنبه 26 دی 1389

haghighatgo - ایران - برلین
قسمت سوم. هندوستان سفارش 180 هواپیمای ایرباس داده !! .این همه هواپیما فقط برای برای حمل ونقل هندی ها و توریست ها به هندوستانه ؟ مگه هندی ها تا حالا با دوچرخه به هندوستان می رفتن و یا کمبود هواپیما داشتن !!؟؟ . این پول ها رو یه دفعه هندوستان از کجا آورد ؟ تو دولت هندوستان هم پاسدارها رخنه کردن و این پول ها همون پول های ولایت فقیه که به اسم هندی ها هواپیما سفارش میده و بعدا باید تو ایران بصورت چارتر کار کنند !!! امریکا و غرب هم از این ماجرا میدونن ولی ناچارا چیزی نمیگن ..وگرنه دولت هند هم بوش در میاد !!
یکشنبه 26 دی 1389

h.jj - سوئد - یلی واره
دولت اول باید یک راه جدید مردم کشی راه بندازه بعد این هواپیماهها را کنار بذاره
یکشنبه 26 دی 1389

Nani2008 - انگلستان - لندن
خب اشکال نداره نا امیدتون نمیکنم فقط یک پیشنهاد کوچولو براتون دارم: بجای ترفند توپولوف می‌تونید خرید و فروش اسلحه را داخل کشور آزاد کنید، با این کار، دیگر نیازی به کشتن مردم با هواپیما و آفتابه خرج لهیم کردن نیست. خودشان همدیگر را خواهند کشت.
یکشنبه 26 دی 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
تو ایران سوار شدن به هواپیما با خودت پیاده شدن با خدا وصیت یادت نره
یکشنبه 26 دی 1389

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
همون بهتر که این تابوتها کنار گذاشته بشن. مردم هم از روی ناچاری برای رفتن به مشهد و کربلا و .. از تولیدات داخلی مثل آخوند، بسیجی، سپاهی، .. استفاده میکنن. البته اگه از نوع آدمخوار نباشن.
یکشنبه 26 دی 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.