واکنش ایران به تحولات تونس؛ برای ما خواست ملت تونس اهمیت دارد

واکنش ایران به تحولات تونس؛ برای ما خواست ملت تونس اهمیت دارد

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در واکنش به تحولات اخیر در کشور تونس که به فرار رئیس جمهور آن به عربستان انجامید اعلام کرد که برای جمهوری اسلامی «اجرای خواست ملت تونس در بهترین شرایط اهمیت دارد».
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه در پاسخ خبرنگاران به رهبران جریان‌های سیاسی در تونس توصیه کرد که «وضعیتی را که به نفع مردم تونس است دنبال کنند».زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهور فراری تونس، روز جمعه، کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن که به مردم کشور گفت صدای‌شان را شنیده است، از تونس گریخت و اداره کشور را به نخست وزیر ۱۱ ساله‌اش واگذاشت.

محمد الغنوشی، نخست وزیر تونس

محمد الغنوشی که از سال ۱۹۹۹ تاکنون نخست وزیری تونس را در ارتباط نزدیک با آقای بن علی بر عهده داشته قرار است روز شنبه در دیدار با نمایندگان احزاب سیاسی کشورش در جهت تلاش برای تشکیل دولتی ائتلافی به گفت‌وگو بنشیند. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز هنوز مشخص نیست که مردم تونس پذیرای آقای غنوشی باشند که در این سال‌ها رابطه‌ای نزدیک با رئیس جمهور فراری تونس داشته است. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه همچنین به «گروه‌های سیاسی و فکری» تونس توصیه کرد که «با درایت» امنیت را در کشور برقرار کنند. رامین مهمانپرست ابراز امیدواری کرد: «هر چه سریع‌تر امنیت در این کشور برقرار شود و آن چیزی که خواست ملت تونس است به بهترین شکل دنبال شود.» در حال حاضر،خبرگزاری‌های خارجی گزارش می‌دهند در حالی که نخست وزیر تونس در حال گفت‌وگو و مذاکره با گروه‌های اپوزیسیون کشور است صدها نیروی نظامی کنترل خیابان‌های پایتخت، از جمله خیابان اصلی شهر به نام حبیب بورقیبه، را در دست دارند. در یک ماه گذشته خیابان حبیب بورقیبه که تعدادی از ساختمان‌های دولتی از جمله وزارت کشور را در خود جای داده است محل اصلی اجتماعات و اعتراضات مردمی در تونس بوده است.
1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
پست فطرت پس خواست ملت ایران کجا رفت.روزشماری برای فرار شما قاتلان جنایت کار
شنبه 25 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
مهمانپرست: ازادی مقام والاتری از امنیت داره و میبینی که حتی در جهان اول مردم خواهان امنیت انچنانی نیستند که باعث بریده شدن ازادی اجتماعیشان شود و مثل افتاب پرست رنگ عوض مکن مهمانپرست ! چنین روزی را برایتان اماده کردیم که سوراخ موش در کشور شام برایت میلیونها دلار ارزش خواهد داشت °!
شنبه 25 دی 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
پس خواست مردم ایران چی چقدر شماها پرو و کثیف هستید به زور سر نیزه به 95 در صد مردم ایران زور میگویید ولی بترسید مردم جان به لب شدند و مثل مردم تونس این همه کشته دادند ولی نترسیدند و حقشان را گرفتند ماهم میتوانیم چیزی نمانده
شنبه 25 دی 1389

banoyemehr - کانادا - تورنتو
شما واسه خودتون تصمیم بگیرین
شنبه 25 دی 1389

aria-aria-nl - هلند - روتردام
پس خواست ملت ستمدیده ایران چی میشه دلسوز.
شنبه 25 دی 1389

Pezhman - اتریش - وین
این سایت .iranianuk. آخرسر ما را ازخنده وبسیاری آن روده بر خواهد نمود.این مطلب اگر دروغ ماه آوریل(سرکاری ودروغ آپریل)نباشد.باید انگشت به دهان حیران شد.نگاه به تقویم بهم حالی میکنه ماه ژانویه است!. هواداری ازجنبش مردمی تونس, آن هم از سوی خالق وبوجودآورندگان کهریزک ها فقط میزان بی شرمی ووقاحت تروریست های کودتاچی را میرساند.خبر مربوطه, واقعیت داشته. سنگ پای قزوین دربرابرش خجل میشود.
شنبه 25 دی 1389

chicho1985 - اکراین - خارکف
آخییییییی چه قدر شما ها دموکرات هستید!!!!! حیوونی !! . چندشم در اومد!!!
شنبه 25 دی 1389

nasimsaba - ایران - تهران
ملت تونس بالاخره تونس.
شنبه 25 دی 1389

mansourehtaghavi - ترکیه - ازمیر
نوبت کشورمان میرسه.صبر کنید.
یکشنبه 26 دی 1389

emroz roze jadidist - ونزیلا - ماراکای بو
سلام من عضو جدید هستم
یکشنبه 26 دی 1389

Ahoora Mazda - نیوزیلند - آوکلند
ضحاک باید با شنیدن اخبار تونس پوشکشو دوباره خیس کرده باشه
یکشنبه 26 دی 1389

avareh swed - سوئد - بوروس
خواست مردم تونس مهم است چه حرفهای قشنگی .خواست مردم ایران کهریزک واوین بود که انجامشد چقدرپروئی ودوروئی.خجالت هم خوب چیز هست .که متاسفانه در ابن حکومت دروغ تزویر تنها جای خجالت خالی است.
یکشنبه 26 دی 1389

persian boy00 - ایران - تهران
ما ایرانیها یاد بگیریم. فقط ادعا داریم و ادعا ولی هیچ عرضه ای نداریم. به کامنتها نگاه کنید همش اینه روزی اخوندها باشه یا خدا ما رانجات بده فقط همین . کجای دنیا این رژیم ایران میتوانست این همه سال دوام بیاورد. فقط بلدیم این ملت و ان ملت را مسخره کنیم . خلایق هر چه لایق.
یکشنبه 26 دی 1389

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
ایکاش خواست ملت ایران هم برای این رژیم ضد بشری اهمیت داشت. مرگ بر خامنه ای و اراذل و اوباشش
یکشنبه 26 دی 1389

ashoor - ایران - تهران
ایران-مصر-عربستان-اردن-روسیه-کره شمالی-بلاروس-ترکمنستان-ونزوئلا-کوبا-میانمار یا برمه-چین-لیبی-الجزایر- اما من خیلی از نخست وزیر روسیه یعنی پوتین متنفرم.چون اون بود که موج دمکراسی خواهی رو در آسیای مرکزی متوقف کرد و باعث اعتمادبه نفس دیکتاتورهای اون منطقه و شاید جهان شد. به هر حال تونس .تونس . تونس .تونس. تونس . تونس . تونس . تونس .تونس .تونس تونس و باز هم تونس .و آفرین بر مردم تونس.
یکشنبه 26 دی 1389

chinamroosh - ایران - ایران
واکنش رسانه ملی در ایران بسیار جالب بود که از متلاشی شدن "جکومت ضد اسلامی !!! " در تونس ملت ایران را با خبر ساخت . براستی سقوط پرشتاب زین العابدین بن علی ، کابوس نفس گیر و بسی وحشتناکی است که حکومت اسلامی ایران در " فراری به جلو " سعی دارد ذهن خود را از چنین بختکی رها سازد هر چند که نهادهای سرکوب و مقابله با مردم آن ، بسیار سازمان یافته تر و کارآمدتر از چنین ارگانها در کشورهایی مانند تونس باشد .
یکشنبه 26 دی 1389

Pezhman - اتریش - وین
emroz roze jadidist - ونزیلا - ماراکای بو . درود برشما خوش آمدی.
یکشنبه 26 دی 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.