رییس جمهوری تونس از کشور گریخت

رییس جمهوری تونس از کشور گریخت

با تشدید اعتراضات در تونس و ناتوانی نیروهای دولتی در سرکوب اعتراضات، زین العابدین بن علی از ریاست جمهوری این کشور کناره گیری کرد و از تونس خارج شده است.
شبکه خبری الجزیره گزارش داده است که زین العابدین بن علی تونس را ترک کرده است.در همین حال، محمد غنوشی، نخست وزیر تونس، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که مسئولیت ریاست جمهوری موقت را برعهده گرفته است و  گفت با اجرای قانون اساسی ثبات را در این کشور برقرار خواهد کرد.زین العابدین بن علی که از سال ۱۹۸۷ قدرت را در دست داشت، روز جمعه هیات دولت را منحل کرد و در کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد و به نیروهای نظامی و امنیتی دستور داد در مقابل نقض کنندگان مقرارات منع رفت و آمد به زور متوسل شوند. دولت تونس با اعلام وضعیت اضطراری ملی در این کشور  مقرارت منع رفت  و آمد شبانه وضع کرده و تجمع بیش از سه تن را ممنوع اعلام کرده  بود.خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که روز جمعه ارتش تونس کنترل فرودگاه اصلی این کشور را در اختیار گرفته است و کلیه پروازها لغو شده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، روز جمعه صدای تیراندازی در مرکز پایتخت تونس به گوش می رسد و پلیس به سوی تظاهر کنندگان گاز اشک آور پرتاپ کرده است. این در حالی است که پس از آن که هزاران نفر در خیابان های پایتخت تونس خواستار استعفای رییس جمهوری این کشور شدند، زین العابدین بن علی روز جمعه هیات دولت را منحل کرد و دستور برگزاری انتخابات زودرس در شش ماه آینده را داد.به گزارش رویترز، نزدیک به هشت هزار نفرتظاهر کننده  روز جمعه در اطراف وزارت کشور تونس در پایتخت شعار می‌دادند که «بن علی، برو» و «بن علی نه، قیام ادامه دارد.» این گزارش اضافه کرده است، منابع پزشکی و شاهدان عینی می گویند در درگیری های پنجشنبه شب  ۱۲ نفر دیگر در پایتخت تونس و شهر شمالی راس جبل کشته شده اند.در حالی که مقام‌های دولتی تونس می‌گویند تاکنون تنها ۲۳ نفر در درگیری‌های پایتخت این کشور کشته شده‌اند، مخالفان و گروه‌های مدافع حقوق بشر در تونس می‌گویند شمار کشته‌شدگان بیش از ۶۰ نفر است.آقای بن علی ۷۴ ساله از ۲۳ سال پیش تاکنون قدرت را در کشور تونس بر عهده دارد.شعارهای مردم معترض تونس پاسخی به سخنان پنج‌شنبه شب زین‌العابدین بن علی بود که ضمن تعهد به پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۴ وعده داد که اصلاحاتی در سیستم سیاسی تونس صورت خواهد گرفت.رئیس جمهور تونس در این سخنرانی که از تلویزیون تونس پخش شد با اعلام این که خواسته‌های مردم برای رفع بیکاری و اصلاحات سیاسی را شنیده است قول داد که رسانه‌های کشور به آزادی خواهند رسید. آقای بن علی ضمن دادن وعده این که نیروهای امنیتی دیگر از مهمات جنگی برای مقابله با مردم استفاده نخواهند کرد همچنین دستور داد که قیمت شکر، شیر و نان در این کشور کاهش یابد.اعتراض‌ها و تظاهرات در تونس نزدیک به یک ماه پیش پس از خودسوزی یک فارغ‌التحصیل ۲۶ ساله دانشگاه پس از ضبط گاری میوه و سبزی‌اش توسط ماموران در شهر کوچک سیدی بویزید آغاز شد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات ابتدا در اعتراض به بیکاری گسترده و فساد اداری در تونس آغاز شد، اما اکنون جهت سیاسی یافته و شخص زین‌العابدین بن علی را نشانه گرفته است.
avinam - سوئد - استکهلم
به امید خدا این اتفاق برای مقام معظم رهبری نخواهد افتاد, ایشان قبل از فرار دستگیر خواهند شد و در میدان ازادی به دار اویخته خواهند شد.
شنبه 25 دی 1389

Kili_patilaki - قطر - دوحه
ما هم انقلاب کردیم!!!انقلاب سبز!!
شنبه 25 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
سرمشق خوبی برای ما ! ولی دلیل فرار کردنش جالبه : بن علی کشورش را ترک کرد نه اینکه ایشان عاشق مردم و کشورش باشد, که بیشتر مردمش کشته نشوند و کشورش دچار هرج و مرج نشود, بلکه اربابان بن علی, به او دستور دادند که کشورش را ترک کند که مبادا این شورش مردمی, سرمشقی برای کشورهای همسایه مانند مصر که مبارک با تمام قوا خواهان جانشین کردن پسرش بر روی صندلی قدرت خود است بشود °
شنبه 25 دی 1389

togyan - انگلیس - لندن
در ظرف کمتر از یک ماه از شروع نارضایتها دولت تونس کله پا میشه . و انوقت تو کشور ما بیش از 30 ساله که مردم بیدفاع رو میکشند و یا در زندانها شکنجه میدن تا پذیرش عقلی ظهور امام زمان را داشته باشند... به امید همچون روزی برای ایران. روزی که مردم از هر دسته و هر گروه, همه با هم اخوند کشی را بندازند.
شنبه 25 دی 1389

Larkiden - لوکزامبورگ - لوکزامبورگ
این تیتر چقدر منو یاد بهمن 57 میندازه... ساخت و ساز سیاسی جهان ببین بدست چه کسانی پشت پرده طرح ریزی میشه و اجرا کنندگانش هم مردم از همه جا بی خبر. امیدوارم مردم تونس بتونند تصمیمی بگیرند متفاوت از تصمیم مردم ایران در سه دهه پیش.. خوشبختانه این مرد حزب مخالف آنچنانی براش وجود نداره و موندن و برگشتنش درپشت پرده مشخص خواهد شد
شنبه 25 دی 1389

ehsanusa - ایران - تهران
انشالله روزی انتری و دار و دسته اش شود و مثل سگ پا به فرار بگذارند ....
شنبه 25 دی 1389

asal.bano - انگلستان - نیوکسل
واقعا انچه این مردم انجام دادن تحسین برانگیز است. به امید چنین روزی برای ایران ما.
شنبه 25 دی 1389

iranesabz - هلند - امستردام
دست راستش زیر سر احمدی نزاد.
شنبه 25 دی 1389

mohsen_raja - ایران - تهران
مشت زین‌العابدین اگر چهار جلسه سر کلاس استاد ولایت نشسته بود، درسهای « وعده اصلاحات» و «تغییر» و «زمان استفاده ازسوپاپ» رو از اونها یاد گرفته بود این بلا سرش نمی‌اومد. 23سال حکو مت کرد، یه 23تا دیگه هم رو شاخش بود.
شنبه 25 دی 1389

chicho1985 - اکراین - خارکف
خدابا فرق ملت ما با ملت تونس چیه؟؟؟؟
شنبه 25 دی 1389

3setareh - امریکا - ارواین
خدایا , ما انقلاب کردیم یا انقلاب مارا ؟.
شنبه 25 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
chicho1985 - اکراین - خارکف: دوست گرامی, سوال بسیار مهمی را مطرح کردی که با اجازه شما سعی در روشن کردن این سوال و مشکل ایرانی بشوم. ایران زیر پوشش " انتخابات ریاست جمهوری " , چنین برداشتی بمردم داده که کشور شما مانند سایر کشورهای مترقی دارای انتخابات " ازاد " هست که اگر مشکلات شما مثلا در این 4 سال حل نشد, با انتخابات بعدی با دادن رای شماها مشکلات برطرف خواهد شد. این داستان ریاست جمهوری تا اینجا درست است ولی باعث " فریب " دادن مردم ایران در درجه اول و بعد دنیا میشود. زیرا فقط " چهرهای " ریاست جمهوری عوش شده ولی " تغییر بنیادی " در کل سیستم ما مشاهده نکردیم زیرا از مرحله " اول " انتخابات ریاست جمهوری که از طریق شورای نگهبان و و و تصفیه میکنند تا به مرحله " نهایی " از طریق یک نفر هدایت میشه که انهم اسمش ضحاک ریش نقره ای نام دارد.
شنبه 25 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 2): بدینجهت مردم و کشور ما مشکل " ایرانی " دارد که باید به روش " ایرانی " حل شود, که قدم اول و راسخ مردم ایران, جدایی دین از سیاست است که این پاشنه آشیل راه حل ماست و از مهمتر, نشان و بروز دادن اعتراضات منفی انها در سطح کشور با هماهنگی قبلی از طریق Mobile, Internet ! خمینی با نامه و کاست تونسته مردم را مجذوب خودش بکنه, پس چرا ما نه !? شاد و پیروز باشید °!
شنبه 25 دی 1389

بیداری - انگلیس - ل
وضعیت تونس با ایران خیلی فرق داره دوستان. این دیکتاتور دربدر کشور فقیری را صاحب بود اما آخوندهای حررررام زاده رو گنج نشستند.ضمنا این دربدر 1 صدم آخوندها نکشت. اما دیر نیست که سید علی هم از تخت بکشیم پایین و محاکمش کنیم. این را ایمان دارم
شنبه 25 دی 1389

سبز کم رنگ - امریکا - امریکا
chicho1985 - اکراین - خارکف - خیلی با ما فرق دارند عزیزم که هنوز تعداد کشته هاشون از 30 تا تجاوز نکرده دیکتاتور رو فراری دادند. ما در جنبش سبز نزدیک 70 نفر کشته دادیم بعد رفتیم نشستیم خونه و هی هندونه زیر بغل هم میدیم که ملت ایران الن و بلن. ما باید هنوز خیلی چیزا یاد بگیریم . .
شنبه 25 دی 1389

tiger.man - بریطانیا - گیلفورد
chicho1985 - اکراین - خارکف . خدابا فرق ملت ما با ملت تونس چیه؟؟؟؟. اراده واراده وفقط اراده
شنبه 25 دی 1389

cyrus0007 - استرالیا - بریزبن
avinam - سوئد - استکهلم, امید نداشته باش عزیزم. مردم ما از این عرضه ها ندارن
شنبه 25 دی 1389

last minute - آمریکا - ل .ای
به یک ماه نکشید ترتیب یارو رو دادن .جمعیت تونس 2میلیون هم نیست. نباید به غیرت این مردم افرین گفت
شنبه 25 دی 1389

mansourehtaghavi - ترکیه - ازمیر
عاقبیت فساد-دزدی-فامیل بازی ,وآشنا بازی -رشوه خواری -کشتار مردم بیگناه وخفقان همه جوره.تونس زیبا وتوریستی تبدیل بیک پارچه خون شد.ارتش با مردم است.آفرین تونسی ها.ملت شچاع تونس اجازه نداد چنین حکام فاسد زندگی شان را بیش از این نابود کنند .آفرین دانشجویان فارغ التحصیل بیکار-آفرین بر قیام بخاطر گرانی.
شنبه 25 دی 1389

siavash siavash - انگلیس - لندن
دو باره این khosh-bavar رفت رو منبر و اظهار فضل کرد. عشق بحث داره.
شنبه 25 دی 1389

freedomforiran - انکلستان - لندن
نه این اتفاق در ایران انجام نخواهد شد زیرا این ملت نمکنشناس باید توان نمکنشناسی به شاهنشاه عزیزم را بدهند همانطور که ملت نمکنشناس عراق دارند می دهند . روح شاهنشاه و افسران دلیرارتش شاهنشاهی شادویادشان کرامی باد .
شنبه 25 دی 1389

Nani2008 - انگلستان - لندن
جالب اینجاست که تلویزیون دولتی ایران، برای تحریک افکار عمومی تصاویر آرشیو دیدار رئیس جمهور تونس را با مقامات دولتی آمریکایی نشان می‌دهد و سعی دارد این انقلاب مردم تونس را بخاطر اسلام خواهی آنان جلوه دهد. امیدوارم مردم تونس را هم گول نزده باشند و از مسیر صحیح منحرف نکنند تا سرنوشت مشابه ما برای آنها رقم بخورد.
شنبه 25 دی 1389

chicho1985 - اکراین - خارکف
دوستان عزیز ممنون از توجه شاید متاسفانه این آخوند های کثیف مرتب در حال پخش کردن ویروس بیماری چاپلوسی بین مردم ما هستن و تقریبا نصف مردم به اصطلاح مخالف به این ویروس آلوده شدن!! در خانه و بین دوستان مخالف هستند ولی در محل کار عضو بسیج !!! به نظر من این بدترین مرضی که بین مردم ما افتاده و از نتایج این بیماری پول دلار شدن تن پرور شدن بی غیرت شدن بی معرفت شدن.... کسی هم که این طوری شد دیگه توقع هیچ چیز نمیشه ازش داشت.
شنبه 25 دی 1389

evergreen - گرین لند - گرین لند
آفرین به غیرت مردم تونس. ایرانیها یه ذره غیرت از این مردم یاد بگیرن. تبریک به مردم تونس و اوف به مردم ایران که سرشون کردن تو چاه جمکران و نمی دونن آزادی یعنی چی.
شنبه 25 دی 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
این بن علی رشد اقتصادی برای کشورش آورده، اسلامیست ها را محدود کرده و به انها اجازه خرابکاری نداده، با اروپا رابطه خوبی داشته، میزان اکسپورت بالایی به اروپا داشته، اکنون مردمش اینگونه با او برخورد میکنند. لیاقت اینها همان اسلامیست های ریشو و تروریست است، خواهید دید.
شنبه 25 دی 1389

iranian_x - ایران - وطنم
سلام.حرکتهای آزادیبخش ملل مختلف اثر مستقیم بر روی یکدیگر دارند.امید است انشالله برای ملت ایران هم چنین باشد.
شنبه 25 دی 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
اخوندها ببینند ولی فرقش اینه که مردم نمیگذارند شماها فرار بکنید تیکه بزرگتون در گوشتونه
شنبه 25 دی 1389

انقلاب دوم - آلمان - هامبورگ
من مطمئنم که روز سرنگونی این کلم به سرها و خائنان به وطن نزدیک است, تاریخ خود گواهی میدهد که کفر میماند ولی ظلم هرگز. بنابر این چیزی نمانده تا از شر این جانیان و دار و دسته عقب ماندشون راحت بشویم و ایران را از نو بسازیم ولو با خشت جان خویش. مرگ بر دیکتاتور (خاینه ای).
شنبه 25 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
siavash siavash - انگلیس - لندن : شما تنها نفری نیستی که چنین دیدی نسبت بمن دارد, منتها بقیه منو در زندگی شخصی تشویق به منبرخوانی میکنند که بقول بعضیها : خوش باور جون, ما رو راه بیانداز ! و دیگری میگه : تو رو خدا شما فقط حرف بزن , و دیگری ...., اصلا بی خیالش شو سیاوش² ! زیرا اسم این سایت تبادل نظره,باور کن منو مجبورم میکنه و غلغلکم میده, که بنویسم, و بارها شده, مثل امروز صبح, از سایت خداحافظی بکنم, ولی علاقه و صفای بچه های سایت منو وادار به فعالیتم میکنه زیرا این نوشتنها به انرژی و علاقه احتیاج داره وگرنه مدتها شده بود که قصد بای بای گفتن را داشتم, شاد و پیروز باشید °(-.-)°
شنبه 25 دی 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
khosh bavar - به نوشتن ادامه دهید و به این ها اهمیتی ندهید. هرکس از کامنت مودبانه دیگری خوشش نمیاید، نخواند. یکی از پایه های دموکراسی آزادی گفتار است که نباید به دلیل خواست مشتی اسلامیست دیکتاور منش از میان برود.
شنبه 25 دی 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.