چهارصد هزار سرفصل درسی دانشگاههای ایران بازنگری می‌شود

چهارصد هزار سرفصل درسی دانشگاههای ایران بازنگری می‌شود

طرح بازنگری سرفصل‌های دروس دانشگاهی در پی انتقاد سال گذشته آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران از تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاههای ایران شدت گرفت

سعید قدیمی، مدیرکل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش عالی وزارت علوم ایران، از بازنگری سرفصل دروس دانشگاهی در سطح گسترده خبر داد.

آقای قدیمی، روز جمعه ۲۴ دی (۱۴ ژانویه) با اشاره به برنامه های وزرات علوم برای بازنگری سرفصل های دروس علوم انسانی و هنر گفت: "چهارصد هزار سرفصل دروس دانشگاهی کشور بازنگری می شود."

او گفت هفتاد درصد از این بازنگری مربوط به علوم انسانی است و هم اکنون "وضعیت ۲۶۰ هزار سرفصل علوم انسانی از نظر تاریخ بازنگری" مشخص شده است.

به گفته آقای قدیمی، ۱۰۰ سرفصل دانشگاهی مربوط به رشته های هنری نیز مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

طرح بازنگری سرفصل های دروس دانشگاهی و به ویژه علوم انسانی، از تابستان سال ۱۳۸۸ و در پی انتقاد آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران از تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاههای ایران شدت گرفت.

آیت الله علی خامنه ای شهریور ماه سال گذشته، در جمع شماری از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران گفته بود که آموزش بسیاری از رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها باعث بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود.

آقای خامنه ای تحصیل حدود دو میلیون نفر از سه و نیم میلیون دانشجو در ایران در رشته های علوم انسانی را مایه نگرانی دانسته بود زیرا به گفته وی"توانایی مراکز علمی و دانشگاه ها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرز و معتقد به جهان بینی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست."

رهبر جمهوری اسلامی با ابراز نارضایتی از آموزش علوم انسانی گفته بود: "بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادی گری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود و آموزش این علوم انسانی در دانشگاه ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد."

آیت الله خامنه ای از مراکز تصمیم گیری از جمله دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته بود به این موضوع رسیدگی کنند.

در پی سخنان آیت الله خامنه ای، شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پژوهشگاه علوم انسانی ماموریت داد تا خواسته های رهبر ایران پیگیری کند.

انتقاد از تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه های ایران، همچنین در متنی که پس از برگزاری چهارمین جلسه دادگاه بازداشت شدگان حوادث انتخاباتی ایران، به عنوان اظهارات سعید حجاریان، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی منتشر شد نیز آمده بود.

در این متن که اعلام شد توسط آقای حجاریان نوشته و در دادگاه توسط سعید شریعتی، عضو دیگر شورای مرکزی جبهه مشارکت خوانده شد، آمده بود: "متأسفانه در ایران با ضعف علوم انسانی، به خصوص در رشته های جامعه شناسی و علوم سیاسی مواجهیم و علی رغم گسترش مراکز آموزشی عالی و کثرت دانشجو در رشته های علوم انسانی، متون آن از عمق چندانی برخوردار نیست و مطالب با ترجمه های اغلب ناقص و بدون نقد در اختیار دانشجویان گذاشته می شود".

در این متن همچنین از تدریس علوم انسانی توسط فارغ التحصیلان این رشته ها، به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاه های خارج از ایران انتقاد شده بود.

دانشجویان 'پولی' در دانشگاههای دولتی

بسیاری از دانشجویان 'پولی شدن' پذیرش دانشجو در دانشگاه های دولتی ایران را مغایر "عدالت اجتماعی" ارزیابی می کنند

کامران دانشجو، وزیر علوم ایران از تهیه و تدوین آیین نامه اجرایی دانشجوی پولی خبر داد و گفت: "سعی می کنیم که این آیین نامه به نحوی باشد که دانشجویان پولی از طریق آزمون سراسری پذیرش شوند."

به گفته آقای دانشجو، مدارک دانشجویانی که از این طریق وارد دانشگاه می شوند با مدارک سایر دانشجویان "تفاوت‌هایی" خواهد داشت.

موضوع پذیرش 'دانشجوی پولی' در دانشگاههای ایران، طی سالهای گذشته محل مناقشه میان دانشگاهیان و مسئولان وزارت علوم بوده است.

منتقدان این طرح می گویند که پذیرش دانشجو در دانشگاه های دولتی بر اساس دریافت شهریه، می تواند کیفیت مدارک ارایه شده توسط این دانشگاه ها را تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از دانشجویان این دانشگاه ها نیز 'پولی شدن' پذیرش دانشجو در دانشگاه های دولتی را مغایر "عدالت اجتماعی" ارزیابی می کنند.

اما وزیر علوم ایران با اشاره به تایید مصوبه پذیرش دانشجوی پولی از سوی شورای نگهبان ایران گفت: "وضعیت قبلی دانشجوی پولی که بر اساس آن پذیرش دانشجو بدون هیچگونه چارچوبی صورت گیرد، به عدالت نزدیک نبود، اما در حال حاضر با افزودن دو تبصره جدید و برگزاری آزمون، مصوبه مذکور مقدار زیادی به عدالت نزدیک شده است."

آقای کامران همچنین از آغاز بررسی پیشنهاد کاهش دوره لیسانس در ایران خبر داد.

دوره لیسانس (کارشناسی) هم اکنون با احتساب واحد پایان نامه، دست کم حدود چهار سال طول می کشد و دانشجویان می بایست حداکثر در مدت شش سال از تاریخ ورود به دانشگاه، تمامی واحدهای درسی خود را با نمره قبولی پشت سر بگذارند.

iman78 - انگلستان - برایتون
به اخونده میگن....گشادترازشما هم وجود دارد؟ میگه اره انهایی که به ما میگن التماس دعا
شنبه 25 دی 1389

rezashah1919 - ایران - تهران
حتمن به دانشجویان یاد میدن که میمونها اول انسان بودند. چون گناه کردند خداوند انهارا نفرین کرد بعد میمون شدند .
شنبه 25 دی 1389

asho - ایران - شیراز
این سخن ایمانویل کانت خیلی برام جالبه : فلسفه تعلیم اندیشه ها نیست تعلیم اندیشیدن است و این یعنی همان چیزی که حکومت های سرکوبگر و توتالیتر ازش می ترسند و مخالف اندیشیدن هستند و تلاش می کنند اندیشه و آموزه های آبکی و پوپولیستی بدن بیرون . این سخن کانت پیشتر روی جلد کتاب منطق بود حال حالیشون شده علوم بیچاره و متروک اسلامی را دارن کلا تبدیل به فقه می کنند خدا به دادمون برسه.
شنبه 25 دی 1389

avinam - سوئد - استکهلم
بجاش درسهای اخوند شناسی,تازی گری(بسیجی بودن), پاچه لیسی(مداحی)....خواهند گذاشت
شنبه 25 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
1- مگر ما ملت ایران و جامعه بین الملل که با این گوساله ها و گوساله پرستها برخورد داریم نباید از خود و آنها این سوال را مطرح کنیم که شما کی هستید و چه حقی در دخالت کردن در امورات مردم ایران دارید. مگر غیر از این است که مردم مجبور به تحمل دژخیم جماران در ده سال بودند چرا که مثلا به او و حکومت ننگینش در ظاهر و سیاه کاری که برایشان درست کردند آری گفتند. بعد اینکه خمینی مرد عملا تمام حکومت قانونی و به حساب منتخب تمام شد خودش هم که از شدن معقیت و قتل و گناه افسرده شده بود هیچ جانشینی برای خود انتخاب نکرد و به قدری کبر شیطانی داشت که اعتراف نکرده جان داد و رفت....
شنبه 25 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
2-. از زمان مردن او این حکومت غیر قانونی و غصبیست مخصوصا که او به حساب مرجع بود و حکومت بر این پایه بنا شده بود نه بر پایه تخصص و مدیریت و سیاستمداری. مگر نه این است وقتی که یک مرجع فوت میکند مقلدانش می توانند مرجع جدید اختیار کنند و یا اینکه پیرو همان متوقی باشند. حال مردمی که از این حکومت و خمینی متنفر شده بودند و در اکثریت قرار داشتند و به آگاهی و بیداری رسیده بودند حق انتخاب داشته و باید خود نوع حکومت و حاکم را بر می گزیدند بر طبق گفته های خود خمینی که مسبب اصلی بود. آن عده ایکه می خواستند مقلد یک آدم فریبکار قاتل دروغگو با شند راهشان باز و جاده هم دراز اینقدر مقلدش باشند تا جانشان در راه او در آید اما تکلیف حداقل دوسوم مردم در آن زمان چه میشود و شد.....
شنبه 25 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
3- .... مگر نه اینکه خمینی بعدها گفت خدعه کردم بنابراین فریبکار است مگر نه اینکه دستور کشتار بیگناه و باگناه بدون دادگاه عادلانه را صادر کرد بنابراین قتل نفس اجتماعی چند هزار نفره به عهده اوست مگر نه اینکه دروغ گفت آب مجانی برق مجانی و غیره بنا براین دروغگو ست. حالا هر کس می خواهد مقلد چنین فردی باشد بدرک به خودش مربوط است و خدا و مرجع قلابیش اما چرا مردم ایران باید مجددا تحت سلطه شیطان صفتان قرار گیرند. حساب دو دو تا چهار تاست. ما به سفسطه چینی آخوندها کار نداریم که تخصصشان در این امر است و ابزار دستشان برای کاسبی. ما از جامعه بین الملل که در زمان شاه فقید به امورات داخلی کشور ما کار داشتند کار داریم که باعث از دست رفتن امنیت ملی و هویت ملی ما شد. چرا چشمهایتان را بسته و خفه خون گرفته اید.....
شنبه 25 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
4-. ما خواهان جوابگویی منطقی از سوی شما ها هستیم دیگر تا چه حد می خواهید از هر بخش از جان و فرهنگ این مملکت قربانی بگیرید. و هم چنین از جامعه ی دست اندر کار در ایران که باید جوابگو مردم ایران و جامعه ی بین المللی باشند. ما ملت ایران شاکی هستیم و باید در دادگاهی بین المللی تمام موارد شکایت بررسی و رسیدگی شود. این نمیشود که سرمایه فرهنگی اقتصادی اعتباری و جانی ملتی باذ آبرو و صاحب فرهنگ و تمدن و خدمت به جامعه بین المللی دستخوش غارت و نابودی فرار گیرد و کک هیچ کس هم گزیده نشود. مگر این یک حقیقت نیست که خامنه ای حجه السلام بود مگر در شرایط مرجعیت نباید یک مرجع مراحل خود را بگذراند و طبق شرایط واجدین شرایط به مرجعیت او را برسانند از سوی مراجع معتبر....
شنبه 25 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
5-... اگر با لقب حجه السلامی بر مسند رهبری نشسته بود حداقل زیر سوال از نظر تقلب نمی رفت اما حال که تقلبی به این فاحشی صورت گرفته و یک شبه به او لقب آیت اللهی داده شد چه جوابی دارند. یعنی اینکه تمام اعمال دینی مقلدان این مرجع دروغین زیر سوال است علاوه بر آن بیست و دوسال حکومت غیر شرعی و غیر قانونی. و چون همانگونه که عرض کردم این حکومت . پایه اش بر شرع و وفقه گذاشته شده و عملا ولی فقیه همه کاره است این حکومت از هر نظر مردود است. مگر نه اینکه رفسنجانی خامنه ای را به رهبری نشاند. مگر نه اینکه او خود واجد شرایط برای این انتخاب نبود. مگر نه اینکه او خود مردود رهبر فعلی شد که در اصل به این معنا ست که وقتی او از درجه اعتبار ساقط است و به قول خود خامنه ای به افکار احمدی نژاد بیشتر نزدیک است تا رفسنجانی عملا به این معنا نیست که خود را که منتخب رفسنجانی ست زیر سوال برده...
شنبه 25 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
6-.. از سوی مردم که همیشه زیر سوال بوده و هست اما وقتی خود نیز به این امر اعتراف کند چه معنی می تواند غیر از ساختگی بودن همه چیز داشته باشد. دیگر اینکه مراجعی که به مرجعیت خود می بالند و مردم را سر کیسه می کنند غیر از آیت الله صانعی و موسوی اردبیلی و چند نفر دیگه که معترض بوده اند چه جوابی دارند در برابر این دین عظیم که بر گردنشان است بدهند. مردم ایران تا زمانیکه تکلیف خود را با این حکومت متقلب جانی دزد مشخص نکرده اند باید از پرداخت هر گونه وجهی به نام خمس و زکات و غیره پرهیز کنند چرا که باید بدانند کارشان از پایه خطاست و . به جای اینکه دین از گردن خود بردارند دینی عظیم از جهالت و سفاهت با این همه نشانه های آشکار از فریبکاری و دغل بودن این عده بر گردنشان خواهد افتاد.....
شنبه 25 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
7-.... تا زمانیکه تکلیف ما مردم درست مشخص نشده و وضع مملکتمان این است تمام کسانی که می خواهند وجوهاتی پرداخت کنند خود اقدام کرده و به اطرافیانی که به نان شب محتاج هستند کمک کنند و خود و پول زبان بسته خود را اسیر دست آخوند کاسب نکنند. اگر به این مسائل پرداخته شود و تکلیف مردم روشن و وضع مملکت تغییر کند و هویتمان و آزادیمان باز گردد که رحمی به جامعه روحانی خواهیم کرد وگرنه به خداوند یکتا سوگند کاری خواهیم کرد که حتی روستایی سایه هر آخوندی از خوب و بد را گرفته با تیر بزند. مردم ایران پتانسیل آگاهی و بیداری را دارند عرب جاهلی نیستند که دخترانشان را زنده به گور می کردند و به ضرب تازیانه باید ادب شوند. بترسند از روزی که آوردن اسم آخوند در مملکت جرم داشته باشد. ----------------- کاربر گرامی لطفا از نوشتن نظرات طولانی و سریالی در کلیه لینک ها جدا خودداری فرمائید در غیر این صورت از درج نظرات شما واقعا معذوریم . با تشکر
شنبه 25 دی 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.