ایران از تولید صفحه و میله سوخت هسته ای خبر داد

ایران از تولید صفحه و میله سوخت هسته ای خبر داد

علی اکبر صالحی از افزایش ۱۰ کیلوگرمی ذخیره اورانیوم ایران با غنای ۲۰ درصد خبر داده است

علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه، ۱۸ دی، (هشتم ژانویه) گفت که ایران از معدود کشورهای جهان است که قادر به تولید صفحه و میله سوخت هسته ای است.

آقای صالحی در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: "ما برای صفحه سوخت کارخانه پیشرفته‌ای را در سایت اصفهان ایجاد کردیم. تحول عظیمی در عرصه تولید میله‌ها و صفحات سوخت ایجاد شد و ما با تکمیل این کارخانه در اصفهان جزو معدود کشورهایی هستیم که هم میله سوخت و هم صفحه سوخت را تولید می‌کنیم؛ در واقع رفتار غرب باعث شد به اینجا برسیم."

وی همچنین از تولید و ذخیره حدود ۴۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با درجه خلوص ۲۰ درصد در ایران خبر داد.

آقای صالحی اواخر مهرماه گذشته به خبرنگاران گفته بود که ایران نزدیک به ۳۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده است.

ایران می گوید برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران به اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی احتیاج دارد. به گفته مقام های ایرانی، این رآکتور کاربرد پزشکی دارد.

علی اکبر صالحی در گفتگو با خبرگزاری فارس ضمن رد اتهامات کشورهای غربی در مورد برنامه هسته ای ایران، گفت که دعوت از نمایندگان کشورهای دیگر برای بازدید از تجهیزات هسته ای ایران نشان دهنده صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران است.

هفته گذشته گزارش شد که ایران در نامه‌ای از سفرای چند کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دعوت کرده است تا از تاسیسات اتمی این کشور دیدار کنند.

سفرای روسیه، چین، اتحادیه اروپا و چند کشور عرب و در حال توسعه از جمله کسانی هستند که ایران از آنها برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای اش دعوت کرده است.

اما اتحادیه اروپا در پاسخ به این دعوت، روز گذشته اعلام کرد که نماینده ای برای بازدید از تاسیسات هسته ای ایران نمی فرستد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مورد گفت: "بررسی برنامه هسته‌ای ایران وظیفه بازرسان بین‌المللی است نه سفرای اتحادیه اروپا و دیگر کشورها."

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ (متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) قرار است اواخر ماه جاری میلادی در استانبول ترکیه با هم مذاکره کنند.

ایران و شش قدرت جهانی حدود یک ماه قبل نیز در ژنو گفتگو کردند و در پایان این مذاکرات دو روزه توافق کردند که گفتگوها را در استانبول ادامه دهند.

گفتگوهای ژنو درحالی انجام شد که ایران اصرار داشت درباره مساله غنی سازی اورانیوم بحث نخواهد کرد، اما مقام های غربی بر این نکته تاکید کردند که بخش اعظم گفتگوها صرف بحث درباره برنامه اتمی ایران شد.

مسئولان حکومت ایران می گویند که مذاکرات با قدرت های جهانی به شرطی موفقیت آمیز خواهد بود که تحریم های بین المللی علیه ایران لغو شود.

در ماه ژوئن سال گذشته، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه جدیدی شامل تشدید تحریم های تجاری و مالی بین المللی را علیه ایران تصویب کرد که به گفته مقامات غربی، فشارهای شدیدی را بر شرایط اقتصادی این کشور وارد کرده است، اما مقامات جمهوری اسلامی این تحریم ها را بی اثر دانسته اند.

کشورهای تشکیل دهنده گروه ۱+۵ گفته اند که تا زمانی که ایران نتوانسته است از طریق همکاری شفاف و همه جانبه با آژانس بین المللی انرژی اتمی اطمینان جامعه جهانی را درباره صلح آمیز بودن برنامه های اتمی خود به دست آورد، باید بخشی از این برنامه ها، به خصوص غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد. اما ایران غنی سازی را حق قانونی خود می داند و می گوید که هرگز از آن دست نخواهد کشید.

کشورهای غربی می گویند ایران بدنبال دستیابی به سلاح اتمی است، اما تهران می گوید هدفی جز استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ندارد و سلاح اتمی اساسا در دکترین امنیتی این کشور تعریف نشده است.

گل دختر عاشق رهبر - ایران - اهواز
زرد و سرخ، به رنگ غیرت ایرانی.راه ملت ایران در مسئله هسته ای راهی بدون بازگشت است.خسته نباشید که مایه غرور ما ایرانی ها هستید.بر چشم بد لعنت
یکشنبه 19 دی 1389

mobtakeran - ایران - شیراز
درود بر محمود احمدی نژاد رییس جمهور محبوب و مردمی
یکشنبه 19 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
خجالت هم خوب چیزیه, بابا ! شما خبر بده و درست کن, انها با ویروس و کرم خرابش میکنند !
یکشنبه 19 دی 1389

love-iran - ایران - مشهد
درود بر برنامه هسته ایی ایران به امید ساخت بمب
یکشنبه 19 دی 1389

pesar shoja - استرالیا - استرالیا
علی اکبر صالحی گفت که ایران از معدود کشورهای جهان است که قادر به تولید صفحه و میله سوخت هسته ای است!. کشورهای بیشرفته که دهها ساله اتم رو کشف کردند و برداشت داشتن. ایران با تاکی تاکی کردنش چه ادعاها داره. هنوز هم که برق برداشت نداشته .وقتی که بیشرفت خودت رو با کنیا و سودان و گامبیا و ونزویلا و کشورهای بست تر از خودت مقایسه کنی از این حرفها هم باید بزنی
یکشنبه 19 دی 1389

potatis - سوئد - مالمو
به به جمع ساندیس خورها جمع،فقط ام البنین نیستش ،حالا کی برقش تولید میشه مردیم از انتظار
یکشنبه 19 دی 1389

farhad352 - ایران - تهران
بدبختانه این مملکت مملو از اجانبی شده است که در خدمت حکومت غاصب و غارتگر و ننگ آور و نفرت انگیز است. این ابله هم یک عراقی وارداتی است که در مجموعه حکومتی عنتری نژاد و همراه او به ریاکاری و عوام فریبی مشغول است و با ترفند های ملایان بی شعورو بی آبرو در تحمیق مردم ایران تلاش دارد. اما هموطن من اگر این مملکت تا این اندازه پیشرفت علمی داشت چه نیازی به واردات انواع و اقسام تولیدات صنعتی از خارج داشتیم.
یکشنبه 19 دی 1389

اینترنت ندیده - ایران - کرمان
pesar shoja - استرالیا - استرالیا ولی با افتخار کامل میگوییم که انشااله تا 50 سال دیگه برق اتمی خواهیم داشت ووووو چرا مردم به خود نمیان و اینهمه دچار حماقت شده اند؟؟؟
یکشنبه 19 دی 1389

farhad352 - ایران - تهران
چرا باید چینی ها قطار شهری و...و فرانسوی ها ماشین سازی و روس ها و کره شمالی تسلیحات ما را با مبالغ هنگفتی تهیه کنند و ملایان مفت خور با پرداخت باج و حق اسکوت به آنها تمامی این اقلام وارداتی را به عنوان پیشرفت در صنایع و در تکنولوژی در بوغ و کرنا شب و روز بدمند. آری امروز روز برگرفتن ماسک ریا و تقلب و ریا کاری از چهره تمامی این اجنویان غاصب و تازی زاده است. امروز روزیست که با یاری و مساعدت و یکدلی باید بساط این حکومت جهل و نادانی را برچید و این تازی زاده های یاوه گو را ...برای همیشه دفن نمود. ایران ما به فرزندان غیورش از همیشه بیشتر نیاز دارد و درانتظار غیرت و قیام و وطن پرستن میباشد. درود بر تو و تمامی وطن پرستانی که به طمع مال اندوزی و اخاذی تن به خواست شپش زاده های تازی نمی سپاری و چون میلیون ها ایرانی پاک نهاد در براندازی دین جهل و زور و غارت آنها مصمم تر از همیشه آماده جانفشانی میباشی. به امید روز ملی آخوند مرگی و رهایی از دین تازی.
یکشنبه 19 دی 1389

haghighatgo - آلمان - برلین
ایران از تولید صفحه و میله سوخت هسته ای خبر داد. ببخشید تو این خبر یه چیزی اشتباه نوشته شده و اونم کلمه ایرانه. درستش اینجوریه:. علی اکبر صالحی جیره خور دروغ گوی امام زمان از تولید صفحه و میله سوخت هسته ایش با خورشت سبزی خبر داد !!. از این خالی بندی های و هزیون گوئی ها و ترسوندنها بچه گانه که تو ذات ایرونی هاست بدرد چند نفرکه تو صف طولانی نانوائی حوصلشون سر رفته به هم بگن !!. یه چندتا مونتور رنگ وارنگ چینده جلوش که هالو های دروغ پرست رو باهاش گول بزنه که نگن نون شب نداریم بخوریم چون گرون شده !!. آقای اکبر صالحی تو که راست میگی ولی اگر دروغ بگی همون میله های سوختیت تو..... .
یکشنبه 19 دی 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.