راهپیمایی افغانها علیه توقیف تانکرهای سوخت در ایران

راهپیمایی افغانها علیه توقیف تانکرهای سوخت در ایران

تظاهرکنندگان اقدام دولت ایران در جلوگیری از ورود سوخت به افغانستان را محکوم کردند

شماری از افغانها برای دومین بار در سه روز اخیر علیه توقیف تانکرهای نفت بازرگانان افغان در مرز شرقی ایران، علیه این کشور تظاهرات کردند.

روز جمعه، 17 جدی/دی (7 ژانویه)، چند صد نفر با اجتماع در برابر سفارت ایران در کابل، نسبت به اقدام دولت این کشور در جلوگیری از ورود صدها تانکر حامل مواد سوختی به مقصد افغانستان اعتراض کردند.

در این تظاهرات، نیروهای امنیتی افغانستان در برابر ورودی سفارت ایران مستقر شده بودند.

به گفته معترضان، اقدام ایران در جلوگیری از عبور کامیون های حامل سوخت از مرز این کشور با افغانستان باعث افزایش شدید بهای مواد سوختی در افغانستان شده است.

تظاهرکنندگان در مسیر خیابانی منتهی به سفارت ایران در شهر کابل و دفتر نمایندگی سازمان ملل - یوناما - دست به راهپیمایی زدند و خواستار حرکت این تانکرها به داخل افغانستان شدند.

در پایان این گردهمایی، تظاهرکنندگان قطعنامه ای حاوی خواست های خود تصویب کردند

در بخشی از این قطعنامه آمده است: "از دولت افغانستان، از وزارت خارجه، وزارت مالیه (دارایی) و وزارت تجارت (بازرگانی) افغانستان جدا تقاضا می کنیم که به عمل بالمثل دست بزنند. کالاهای ایرانی را تحریم نمایند."

روز چهارشنبه نیز شماری از شهروندان کابل در مقابل سفارت ایران راهپیمایی کردند و از دولت ایران خواستند که به تانکرهای متوقف شده اجازه حرکت و ورود به افغانستان را بدهد.

معترضان، ضمن انتقاد از اقدام ایران در توقیف تانکرهای حامل مواد سوخت، از شهروندان افغان خواستند تا برای کاهش مصرف مواد سوختی، از وسایط نقلیه ای چون دو چرخه استفاده کنند.

ماموران امنیتی در برابر ساختمان سفارت ایران در کابل مستقر بودند

گروهی از آنان هم به شکل نمادین سوار بر دوچرخه در این تظاهرات شرکت کرده بودند.

مقامهای دولت ایران توقف تانکرهای سوخت عازم افغانستان در مرز دو کشور را تایید کرده اما گفته اند که هدف از این اقدام، جلوگیری از دسترسی نیروهای آمریکایی و ناتو مستقر در افغانستان به مواد نفتی بوده که از طریق خاک ایران، به به افغانستان ترانزیت می شود.

فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل گفته است که نگرانی دولت خود در مورد استفاده نیروهای خارجی از مواد نفتی ترانزیتی از ایران را با مقامهای دولت افغانستان در میان گذاشته است.

در مقابل، مقامهای دولت افغانستان گفته اند که مقصد این تانکرها بازارهای داخلی این کشور است و نیروهای خارجی از این سوخت استفاده نمی کنند.

به گفته منابع رسمی، نیروهای ناتو سوخت مورد نیاز خود را از مسیرهای دیگری از جمله خاک پاکستان دریافت می کنند و سوخت ارسالی از طریق خاک ایران مورد استفاده آنان نیست.

غلام محمد ییلاقی، سرپرست وزارت تجارت/بازرگانی افغانستان به رسانه های این کشور گفته که اقدام ایران به جلوگیری از ترانزیت مواد سوخت از این کشور به افغانستان، مغایر قوانین بین المللی است.

پیشتر، مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در سفری به تهران، از مقامات ایران خواسته بود که به تانکرهای حامل سوخت برای افغانستان اجازه عبور بدهند.

هرچند دولت ایران در پی این درخواست آقای فهیم، به چند تانکر اجازه حرکت دادند، اما صدها تانکر دیگر همچنان در مرزها شرقی ایران متوقف ماندند.

به گفته منابع افغان، این تانکرها حامل بنزین، گازوئیل و نفت سفید هستند که از کشورهای عراق، ایران، قزاقستان و ترکمنستان برای مصرف داخلی در افغانستان خریداری شده است.

در پی متوقف شدن تانکرهای حامل مواد سوخت در مرزهای شرقی ایران، بهای این مواد در بازارهای افغانستان به شدت بالا رفته و باعث نگرانی های زیادی در فصل سرما در این کشور شده است.

تقریبا تمام مواد نفتی مورد نیاز افغانستان از خارج تامین می شود و حدود ۳۰ درصد آن از طریق ایران به بازارهای افغانستان می رسد.

mo.miyai - نروژ - اسلو
خاک بر سر دولت مردان ایران که دستمال به دست دنبال دیگران هستن بعد زورشون رو به مردم افغانستان نشون میدن واقعا خاک بر سرتون حرومزاده هایه بی مصرف خوب کاری میکنن افغان ها یه عزیز از طرف من اون سفارت کثافت شون رو هم اتیش بزنین
جمعه 17 دی 1389

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
جمهوری اسلامی بی عرضه در طول سی سال چون خودش بی لیاقتی خودش رو میدونه یا به مردم ایران ظلم کرده یا بیچاره هایی مثل افغانها
جمعه 17 دی 1389

afshin7174 - ایران - تهران
چه عجب بالاخره ایران یه کاری کرد علیه این آمریکایی ها. سوخت ما رو به قیمت کم از ما میخریدند و مردم بیگناه افغانستان و پاکستان رو میکشتند همه هم طالبان هستند از دید آمریکایی ها. البته هدفمند کردن یارانه ها هم باعث شده که نسبت به اتلاف سوخت حساس باشیم.
جمعه 17 دی 1389

mortaza_hrt - افغانستان - هرات
باز هم یک ظلم دیگر از دولت ننگین احمدی نژاد قلدر خاورمیانه که همیشه آمریکا را قلدر می نامید در واقع قلدر واقعی خود احمدی نژاد است که نتها به مردم افغانستان حتی به مردم خود ایران هم رحم ندارد
جمعه 17 دی 1389

بی خیال - ایران - کرمان
مرگ شاهزاده رو هم به افغان ها تسلیت بگید
جمعه 17 دی 1389

اتیلا - ژاپن - توکیو
اگر محصولات نفتی از طریق ایران را ناتو استفاده میکند ،! بمب های ارسالی از ایران را تروریست ها استفاده میکنند ! پس این به اون در !! خاک عالم بر سر بی مخ خامنه که از افغانستان هم عقب افتادیم
جمعه 17 دی 1389

Nani2008 - انگلستان - لندن
به درک که سوختشون گرون بشه. اینقدر ایران میلیارد میلیارد به افغانستان کمک کرده، به آوارگانش پناه داده، در جنگ با طالبانهای حیوان صفت، کمکشان بوده در عوض چندین بار مردم ناسپاس افغانی، ایران را متهم به دخالت در آن کشور نموده اند، سالهای سال رودهای مرزی ایران بدون کوچکترین چشمداشت به افغانستان می‌ریخته. تقریباً در تمام پروژه های ساختمانی؛ شغل با درآمد بالا، جا و مکان و سرپناه رایگان به افغانی های بدون هویت و پاسپورت داده شده و حتی اجازه ازدواج با ایرانیها داده شده. از نظر سیاسی هم ایران همواره حامی مردم افغانستان بوده. حالا 2 قورت و نیمشان باقیست؟
جمعه 17 دی 1389

bg_m - بلغارستان - صوفیا
بیچاره ملت افغانستان همه و از همه جاه به جونشون افتادن . امریکا یه جور روسیه یه جور . اگه الان اینها فارسی زبان نبودن و اعراب بودن. دولت ایران نفت رو از مردم خودش میگرفت و میفرستاد واسه انها . مثل سوریه و لبنان و فلسطین و و و .. امیدوارم که مردم افغانستان حساب مردم و دولت ایران رو مثل همیشه جدا بدانند
جمعه 17 دی 1389

haj hasan - ایران - قم
خاک بر سر دولتمردان ما که ظعیف کشی رسمشون شده.باز عاشورا که می شه میزنند به سر و صورتشون که چرا یزد 1400 سال قبل اب بست به امام حسین.شما چرا نفت بستید واسیه این مردم مظلوم و بی گناه.مرگ بر خامنه ای و مموتی عرب پرست.
جمعه 17 دی 1389

sasan4 - ایران - تهران
معلوم نیست رژیم کثیف آخوندی چه هدفی داره ،اما افغانها هم از سالها پیش آب هیرمند را روی ایرانیان بسته اند.
جمعه 17 دی 1389

aziz iran - دانمارک - کپنهاک
بعنوان یک ایرانی از ملت افغان در مقابل این بی شعوری و نافهمی سران عمامه بسر حاکمیت غاصب بر ایران معذرت میخواهم . از کودکان - پیران و سالخوردگان و مریضان و دیگر همزبانان و مردم مملکتی غیور که یک مشت آخند حرامزاده در این سرمای زمستان این سختی را بر شما روا داشته اند و هر از گاهی اینگونه ظالمانه بر رویتان تیغ میکشتند واقعا متاسف و شرمنده هستیم . شما حساب این اراذل و اوباش را از ملت ایران باید جدا بدانید . امیدوارم در زمان سرنگونی وجارو کردن این حرامزادگان بی دین و ایمان - دست و آغوش گرم ملتهای همزبان و همسایه ی کشورمان را از افغانستان و پاکستان گرفته تا همسایگان ایران در حوزه ی خلیج همیشه آبی فارس و دریای خرز را بفشاریم تا آنروز دندان روی جگر بگذارید .
جمعه 17 دی 1389

sangdel - انگلستان - لندن
Nani2008 - انگلستان - لندن . دوست عزیز چرا چرت می گی کدوم رود مرزی ایران به افغانستان ریخته ؟؟ اتفاقا رود ها از اونطرف به طرف ایران جاری هستند. کمی فکر کن مطالعه بعد بپرون موفق باشی
جمعه 17 دی 1389

kaj1383 - نروژ - آرندال
Nani2008 - کوهستان - لندن... میشه اسمه یه دو تا از این رودخونه ها بگی ما هم بدونیم . این شغل و پروژه ساختمانی که میگی بدون وجود همین افغانی خوابیده .در ضمن در مورد اون اطفال بی گناهی که از نعمت تحصیل محروم هستند نظری نداری بدی .در مورد اون عده ای که بیش از ۳۰ سال بدون هیچ حق و حقوق انسانی دارن تو ایران زندگی میکنن نظری ندادی.
شنبه 18 دی 1389

ali358 - فنلاند - هلسینکی
Nani2008 - انگلستان - لندن برادر عزیز مثل اینکه شما هم با احمقی نژاد. تو یه خطین .اول حرف می زنید بعد فکر می کنید
شنبه 18 دی 1389

bluestar - ایران - تهران
خوب کاری کردند که جلوی قاچاق سوخت به افغانستان رو گرفتند. افغانستان خودش منابع نفت و گاز داره ولی سوخت مورد نیازش رو بصورت قاچاق از ایران وارد میکنه. در بدترین شرایط اقتصادی وسیاسی جنگ باعراق میزبان میهمانان ناخوانده افغانی بودیم. حالااینها نمک خوردند و نمکدان میشکنند.
شنبه 18 دی 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
Nani2008 - انگلستان - لندن ,درود بر تو هموطن. عین واقعیت را بازگو کردی ولی متاسفانه می بینیم یکسری از کامنتها زور بهشون داره و حقیقت براشون تلخه بهر حال باید قبول کن ,,kaj1383 - نروژ - آرندال,۳۰ سال بدون هیچ حق و حقوق........در عوض مواد فروشی و جنایت کرده اند بخصوص در سیستان و بلوچستان.
شنبه 18 دی 1389

yeki mesle hame - فنلاند - کوولا
خوبه یکی رو داریم که عقده هامان را خالی کنیم. وای از ان روز اگر ورق برگردد و این اواره از غربت به وطن برگردد. (البته همه را نمیشود به یک چشم دید). یک لحظه فرض کنیم اگر وضعیت برعکس میبود افغانیها در کامنتهایشان چه مینوشتند؟؟؟؟
شنبه 18 دی 1389

mehraeen - ایران - تهران
بی چاره افغانها . ما باید شرمنده اینان باشیم . شما افغانها را با دیگر مهاجران مقایسه کنید . عراقی ها - پاکستانیها - لبنانی ها - .. از همه بیشتر کار می کنند و زحمت می کشند و از همه بیشتر تحقیر میشوند . و جالب اینجاست که همراه با تاجیکها از همه کشورهای دیگر بیشتر به ما نزدیک هستند
شنبه 18 دی 1389

kaj1383 - نروژ - آرندال
خانه به دوش - سوئد - استکهلم...بد نیست یه سر به یونان و سایر کشورهای اروپایی بزنی تا بفهمی که ایرانی ها به چه کار های مشغولن ،بعدش هم نمیتونی در مورد همه به یه شکل قضاوت کنی ،تازه اگه دولت ایران بخواهد میتونه جلوی واردات مواد مخدربگیره همین طور که از ورود سوخت به افغانستان جلوگیری کرد .بعد از ۳۰ حتی به خود دولت به خود دولت هم ثابت شده بدون این افغانی ها خیلی از تاسیسات و کارخانجات و پروژه های ساختمانی و غیره ... ساقط خواهند شد .. جناب محترم عقده ای...
شنبه 18 دی 1389

Nani2008 - انگلستان - لندن
خانه به دوش - استکهلم. خیلی از نظرتون متشکرم. kaj1383 برای احساس انساندوستانه و پاک شما هم احترام قائل هستم. بدون هویت بودن افغانها، دستشان را بر اعمال جرم و جنایت باز گذاشته چرا که اقدام پلیس در تعقیب، شناسایی و به دام انداختن آنها را با مشکل مواجه می‌سازد؛ تکدی گری در خیابانها، قاچاق مواد مخدر، زورگیری، بچه دزدی، سرقت اتومبیل از مصادیق بارز آن است. البته در میان آنها افراد دلسوز، نجیب و کاری هم هستند؛ بعضی در امور ساخت مسکن و آبادانی، شهرسازی فعالیت دارند. اتفاقاً خود من هم چندتایی دوست افغانی دارم. من معتقدم که باید در نظارت بر افغانهای مهاجر وقت و تمرکز بیشتری اعمال نموده و از میان آنها افراد مفید و بازده را تفکیک کنند و افراد بی سواد و متکدی و دوره گرد را اخراج نمایند.
شنبه 18 دی 1389

bluestar - ایران - تهران
kaj1383 - نروژ - آرندال - لطفا به کشور خودتان برگردید و افغانستان و کابل را آباد کنید. هر چقدر ایران رو آباد!!!! کردید بسه.
یکشنبه 19 دی 1389

ahmadinejad-kotole - - کردستان
Nani2008 - انگلستان - لندن خانه به دوش - سوئد - استکهلم اول باید انگلیس و سوئد ایرانیهای بی سواد و عقده ای مثل شما رو اخراج کنه بعد دولت نژاد پرست اخوندی ایران هم افغانها می گم بی سوادین چون ادم با سواد اینجور عقده ای و کور کورانه حرف نمی زنه اخه بابا بعضی شما ها چقدر رو دارین بخدا.. خودتون مهاجر کشورای اروپایی هستین انوقت به مهاجرای افغان تو ایران می خواین فخر بفروشین.. همه می دونن خود ایرانی ها چه جرمایی مرتکب می شن پس الکی گیر به مردم همفرهنگ افغان نده
یکشنبه 19 دی 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.