خانه دایی جان ناپلئون تخریب می شود


خانه دایی جان ناپلئون تخریب می شود




باغ امین‌السلطان یا اتحادیه بزرگترین باغ باقی‌مانده از لاله‌زار تاریخی گرچه خودبخود یکی از آثار فرهنگی معاصر ایران بشمار می آید و حفظ و نگهداری آن توسط سازمان میراث فرهنگی کشور ضروری ست؛ اما این باغ و خانه تنها باغی ست که برای بیشتر مردم ایران، بویژه دوستداران سریال تلویزیونی دایی جان ناپلئون چنان آشناست که جایجای آن را به یاد می آورند و در آن خاطره پندارین دایی جان و خانواده اش را به یاد می آورند.در سال‌های آغازین دهه پنجاه خورشیدی ، ناصر تقوایی کارگردان نام آشنای سینمای ایران سرگرم ساختن سریالی بر اساس رمان دایی جان ناپلئون ، نوشته ایرج پزشک زاد بود . او به دنبال لوکیشنی می گشت که مناسب فیلمبرداری سریال باشد . مدیر تولید سریال ،  باغ و خانه اتحادیه را به او معرفی کرد . تقوایی پسندید و حدود سه ماه صرف مرمت عمارت‌های باغ شد . بیرونی ، اندرونی ، خانه اربابی ، حوضخانه و دیگر بخش های خانه هر کدام جایگاه بخشی از نقش آفرینی‌ها شدند و مرده ریگ امین السلطان و ملک ورثه اتحادیه را برای همیشه پشت قباله دایی جان ناپلئون انداختند .از آن پس تا سال ۱۳۸۳ این خانه در سکوت و تنهایی فرورفت تا این که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، آن را در فهرست آثار ملی قرار داد و مذاکره با خانواده اتحادیه برای خرید خانه را آغاز کرد . اما در میانه راه بودجه سازمان ته کشید و این خانه به حال خود رها شد.یکی از کارشناسان شهری گفت :« این خانه یکی از باارزش ترین مجموعه های تاریخی تهران است که به صورت اعجاب آوری باقی مانده است.»به گفته وی خانه های قدیمی تهران بیشتر به شکل مجموعه بوده است و خانه - باغ اتحادیه یکی از این خانه ها به شمار می رود که شامل پنج تا خانه تاریخی است که در یک محدوده هشت تا ده هزارمتری بین لاله زار و فردوسی قرار دارد.این خانه باغ که به منظور جاودانگی در میراث ملی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در فهرست آثار ملی جای گرفت ،در طول زمان صدر اعظمی میرزا احمد خان اتابک قبله‌گاه مراجعان بسیار بوده و خاطره های فراوانی از شخصیت های انقلابی و سیاسی دارد. بسیاری از بزرگان سیاسی ایران این خانه را پناهگاه خود دانسته و ملاقات های سرنوشت ساز تاریخ معاصر ایران در آن برگزار شده است.ناصرالدین شاه قاجار نیز بسیار به این خانه رفت و آمد کرده و ملاقات‌های حساسی از نظر سیاسی- اقتصادی در این عمارت داشته است.این خانه-باغ پس از کشته شدن "میرزا علی اصغر خان اتابک" به "رحیم اتحادیه" فروخته شد.
khosh bavar - ایران - یزد
چطور با تاریخ و فرهنگ ما برخورد میکنند, وقاحت دارد. واقعا که " جمله " معروف این سریال چقدر زیبا و بیاد ماندنی است در فرهنگ فیلم ایران: Moment اقا, Moment ! و یا " من رفته بودم San Fransico " ! حتما بعد از تخریب ان, از ان یک امامزاده ساندیس درست میکنند °(-!-)°
پنج‌شنبه 16 دی 1389

iranynab - ایران - تهران
بدتر از این خرابی ها که شما توی بوق می کنید شرف ایرانیه. اگه شما راست میگید شرف ایرانی توی خونتون هست چرا اعتراض نمی کنید به دانشگاه انگلیستون که چرا نام خلیج عربی گذاشته روی اسم خلیج فارس. دانشگاه هم هست یعنی جایی هست که باید با مدرک حرف زد هان؟؟؟؟؟؟؟
پنج‌شنبه 16 دی 1389

behnam2009 - انگلستان - لندن
متاسفم
پنج‌شنبه 16 دی 1389

haghighatgo - آلمان - برلین
آره جونم ...بسیجی ها و پاسدارچی های عرب پوست نتونستند وارد اسرائیل بشن و اونجا چیزی رو خراب کنن در عوضش این ساختمون تاریخی رو خراب کنند که لاقل زهرشون رو یه جوری و یه جائی خالی کرده باشند !!..این موجودات انسان نمای و ایرانی نمای قلابی که همان عرب زاده ها باشند خراب کردن سوزاندن و قتل و غارت درایران درخونشان است و اون قاتلان و منفوران تاریخ که همون شمشیر زنان عربی متجاوز به ایران باشند "و میلیون ها از دهاتیان بیسواد هم ازشون به عنوان معصوم با شمشیران خون آلودشان یاد می کنند" هم همین خون وحشینان گور به گور شده در بدنشون جاری بوده است !! این ساختمان تاریخی را هم هم خراب کنید و جایش چند پاساژ درست کنید که اراذلان دولتی آنجا اجنساس وارداتی چینی را بفروشند !! واقعا ایرانی تا کی می گذارد که عرب ها تو سرش بزنند !!
پنج‌شنبه 16 دی 1389

ابوالفضل جعفری امریکایی - سوئیس - زوریخ
واقعا دشمن اثار باستانی ایران هستند این سران ایران
پنج‌شنبه 16 دی 1389

avinam - سوئد - استکهلم
بجاش لانه های اون سگان تازی در لبنان را چند روزه درست کردند, لعنت خدا بر تازی و ال تازی.
پنج‌شنبه 16 دی 1389

aida.m - هند - پونا
حیف...چی باقی مونده که این یکی مونده باشه؟خیلی حیفه....
پنج‌شنبه 16 دی 1389

انقلاب دوم - آلمان - هامبورگ
حتم دارم که کار کاره اینگیلیسیاست, قاسسسسسم, اون تفنگه منو بده تا مادرشو به عزاش بشونم.
پنج‌شنبه 16 دی 1389

Larkiden - لوکزامبورگ - لوکزامبورگ
یادش بخیر.. این محل تخریب نخواهد شد
پنج‌شنبه 16 دی 1389

ukguy4u - بریتانیا - لندن
وای نه
جمعه 17 دی 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.