ترکیه و روسیه به صدور بنزین به ایران ادامه می‌دهند

ترکیه و روسیه به صدور بنزین به ایران ادامه می‌دهند

به رغم تشدید تحریم‌های علیه ایران، لوک اویل، کنسرن نفتی روسی صدور بنزین به این کشور را مجدداَ از سرگرفت. دولت ترکیه نیز اعلام کرده است که از شرکت‌های نفتی این کشور برای صدور سوخت به ایران حمایت خواهد کرد.

پیش از صدور مجدد بنزین به ایران، روسیه تحریم‌های سخت کشورهای غربی علیه ایران را به باد انتقاد گرفته بود. اواخر ماه میلادی گذشته (ژوئیه)، زمانی که اتحادیه اروپا تحریم‌های مضاعفی را علیه ایران تصویب کرد، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای این تحریم‌های یک‌جانبه علیه بخش انرژی ایران را "غیرقابل قبول" دانست و آن را فراتر از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرد. این در حالی است لحن مقام‌های ارشد روسیه، از جمله مدودیف، نسبت به برنامه‌ی هسته‌ای ایران بیش  از پیش با سوءظن و انتقاد همراه  شده  و این کشور در اعمال فشار بر جمهوری اسلامی همکاری و همراهی بیشتری با  آمریکا نشان می‌دهد.

همزمان با اقدام لوک‌اویل، تانر یلدیز، وزیر انرژی ترکیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت این کشور از آن دسته ازش شرکت‌های این کشور که مواد سوختی به ایران صادر کنند حمایت خواهد کرد. این رویکرد ترکیه می‌تواند به عنوان یک چرخش سیاسی تلقی شود و نشانه‌ی اولویت حفظ مناسبات باکشورهای همسایه در خاورمیانه بر خواست‌های متحدان اروپایی ترکیه باشد.

 در قطعنامه‌های سازمان ملل صدور بنزین به ایران ممنوع نشده است. با این همه، با مجموع تحریم‌های مضاعفی که آمریکا و اروپا علیه ایران وضع کرده‌اند شرکت‌های غربی و آسیایی در صدور بنزین به این کشور محتاط شده‌اند. این شرکت‌ها بیم دارند که ادامه همکاری‌شان با ایران  سبب شود که آمریکا یا اروپا آنها را مشمول جریمه کنند و از مشارکت‌دادنشان در پروژه‌های مختلف و یا بهره‌مندی‌شان از امکانات مالی و بانکی خود، محروم کنند. این امر باعث شده که در ماه‌های گذشته شرکت‌های مختلف اروپایی و آسیایی صدور بنزین به ایران را به حال تعلیق درآورند.

 ایران که روزانه تقریباَ یک سوم از نزدیک به ۷۰ میلیون لیتر بنزین مورد نیاز خود را وارد می‌کند، از بیم آن که با قطع کامل ورود بنزین روبرو شود، در تلاش بوده که پالایشگاه‌های مختلفی بسازد، اما هیچکدام از این طرح‌ها از جمله به دلیل مسائل مالی از پیشرفت چشمگیری برخوردار نیستند.

با این همه مقام‌های جمهوری اسلامی پیوسته  ادعا می‌کنند که در عرض یک هفته قادرند بنزین وارداتی را با تولید داخلی جایگزین کنند. تا کنون بیش از هر طرحی، کاهش سهمیه بنزین تنها گزینه‌ای بوده که دولت ایران برای مقابله با بحران کمبود می‌تواند به طور عملی به آن فکر کند. این کاهش سهمیه اما بدون تاثیرهای فاحش بر تولیدات و کار و فعالیت‌های اقتصادی نیست، امری که نارضایتی بیشتر شهروندان می‌تواند از تبعات احتمالی آن باشد.

اعلام آمادگی ترکیه و روسیه به تامین بنزین مورد نیاز ایران احتمالاَ همه‌ی نیازهای این کشور را پوشش نخواهد داد. بنا به تجربه، این تردید نیز وجود دارد که دو کشور یادشده در چارچوب بده و بستان‌ها و امتیازگیری‌های بیشتر از غرب دوباره همراهی فشرده‌تری برای اعمال فشار بر ایران انجام دهند و حتی صدور بنزین را نیز مجدداَ به حال تعلیق درآورند.

i.am.the.world - لوکزامبورک - اش
اقا ترکیه و روسیه پول میخواهند و امتیاز. برادر مشنگ بنده نیز که در دانمارک است میگفت: این اروپائیها اصلا به فکر حقوق بشر نیستند!!! عرض کردم چرا, به اضافه حقوق بشر هم فکر میکنند!! این مزخرفات یک مشت کلمه بیشتر نیست. حقوق بشر!! اینها باید جواب بیکاری, تورم, کمبود بودجه و اقتصاد اشفته شان را بدهند. حقوق بشر دیگر کدام تئاتری است؟! بشر اگر شعور داشته باشد؛ افسارش را بدست کسی نمیدهد تا برایش حقوق تعین کند. نه؟ شادباشید.
پنج‌شنبه 21 مرداد 1389

hassan5 - ایران - تهران
جمهوری اسلامی در طی 31 سال حکومت چرا با استفاده از نفت رایگان بنزین تولید نکرد??چون با هر خرید بنزین مسئولین مملکتی پورسانت میگرفتند
پنج‌شنبه 21 مرداد 1389

ashka - فرانسه - پاریس
واقعا باید فرمایشات گرانقدر دوستمان را آب طلا گرفت. این اروپاییها اصلا حقوق بشر سرشان نمی شود که به این همه ایرانی ستمدیده پناهندگی می دهند. دختر ایرانی ای که برادران ارزشی در دهانش ادرار کردند و هزار کثافت کاری دیگر، باید به یک دادگاه صالحه در ایران مراجعه می کرد و کاملا حقش را کف دستش می گذاشتند. اما حالا در اروپای ضد حقوق بشر شرافتمندانه زندگی می کند. این دیگر چه حقوق بشری است؟ اصلا اروپاییهای مقروض جهان سومی ضد بشر چه معنی دارند که دم از حقوق بشر بزنند؟.
پنج‌شنبه 21 مرداد 1389

i.am.the.world - لوکزامبورک - اش
ashka جان از پاریس. قربان بنده نمیدانستم پاسپورت بلو؛ که مطابق کنوانسیون ژنو 1952 به پناهندگان داده میشود, یعنی تعریف حقوق بشر. با این معیار شما کاملا محق هستید. هر چند انرا هم در اروپا, از 2سال پیش تا کنون تنها به چهاردرصد از متقاضیان پناهندگی میدهند. نه؟ شادباشید.
جمعه 22 مرداد 1389

ashka - فرانسه - پاریس
i.am.the.world - لوکزامبورک - اش . دوست من. بحث بر سر کجایی یا چگونگی اعطای پناهندگی نیست. اگر مدعی این باشید که ما در زمینه ی رعایت حقوق بشر یا سطح اقتصاد از اروپا جلوتر هستیم، که اصلا در این مورد بحثی نداریم. در غیر این صورت مطرح کرین نابجای سطح تمایل اروپایی ها به رعایت حقوق بشر در دیگر کشورها یا با به چالش کشیدن و لوس کردن اقتصاد اروپا ( آن هم از جایگاه یک جهان سومی) و ربط دادن اینها به سیاست های اروپا در سطح روابط بین الملل، چندان منطقی به نظر نمی رسد. چراکه هر فرد آگاهی می داند سیاستمداران هر کشوری از دستاویزهای مختلفی برای کسب منافع ملت خود استفاده می کنند.
جمعه 22 مرداد 1389

ashka - فرانسه - پاریس
i.am.the.world - لوکزامبورک - اش . به هر حال چیزی که بدیهی است، ما ایرانی ها ضمن اینکه نمی توانیم در زمینه ی اقتصاد و سطح رفاه اجتماعی ادعایی داشته باشیم، حتی در زمینه ی اعطای پناهندگی به افغان های هم زبانمان هم موفق عمل نکردیم. با چند نمونه جرایمی که افغان های مهاجر مرتکب شدند، همه ی افغان ها را بد دانستیم. از آنها به بهایی ارزان بیگاری کشیدیم و ستمکارانه تر از همه اینکه برای فرزندان بی گناه آنها هم فرق قایل شدیم و بسیاری از آنها را از حق تحصیل محروم کردیم، عملی که در دنیای امروز یک جنایت به حساب می آید. پس دوست من! ما اصلا در جایگاهی نیستیم که دیگران را نقد کنیم و با جسارت تمام یک خط قرمز بر روی یک قاره بکشیم و بگوییم همه شان بد هستند. مگر ما خوبیم؟ حداقل اینکه سیاست مداران اروپایی به فکر حقوق بشرهایی هستند که ملیت اروپایی دارند و برای زندگی کردن راه و رسمی شرافتمندانه را برگزیده اند. آیا در ایران هم همین طور است؟
جمعه 22 مرداد 1389

i.am.the.world - لوکزامبورک - اش
ashka جان. حقوق بشر کلمه ناراحت و مبهمی است. عزیزم این کلمات معنی ندارد. باور کن خود سرکوزی هم میداند که اینها کشک و مشک است. من اقتصاد اروپا را لوث نکردم. چرا که اقتصاد در تمام دنیا دجالی و شارلاتانگری است. نه؟ مطلب اظهر من الشمس است عزیزم؛ نیست؟ شادباشید.
جمعه 22 مرداد 1389

ashka - فرانسه - پاریس
i.am.the.world - لوکزامبورک - اش. در طول تاریخ و در سراسر این کره ی خاکی مصلحان زیادی بوده و هستند که قلبشان برای کمک به هم نوع طپیده و می طپد. پس سؤ استفاده ی عده ای از یک مفهوم عالی نمی تواند دلیل بر رد آن مفهوم باشد. این قضیه در مورد همه ی واژه ها صادق است. این که من یا شما بنشینیم و کلمه ای را لگدکوب کنیم که میلیاردها انسان آن را به عنوان یک مفهوم عالی یا شیوه ای علمی در معاش جوامع می شناسند، چیزی را عوض نمی کند. حتی برای اثبات حرف خود به جای دیگران (سرکوزی) فکر کردن و حرف زدن هم نمی تواند به حرف های ما قوت و قدرت بخشد. این تاکتیک بحث کردن، فرافکنی نام دارد که مختص مموتی است و از فرد با اطلاع و منطقی ای مانند شما بعید است. ارادتمند شما
شنبه 23 مرداد 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.