اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای تجهیز ارتش لبنان

اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای تجهیز ارتش لبنان

یک هفته پس از درگیری مسلحانه در مرز اسرائیل و لبنان، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تجهیز و گسترش ارتش لبنان اعلام کرد. آمریکا، به عنوان پشتیبان مهم ارتش لبنان، کمک‌های نظامی خود را به‌طور موقت قطع کرده است.

پس از درگیری‌های مرزی روز ۳ اوت ۲۰۱۰ آمریکا کمک‌های تسلیحاتی خود به ارتش لبنان را موقتا قطع کرده است

جمهوری اسلامی ایران که مهمترین پشتیبان حزب‌الله لبنان محسوب می‌شود، در پی قطع موقت کمک‌های مالی ایالات متحده آمریکا به ارتش لبنان، اعلام کرده، برای تجهیز و گسترش ارتش لبنان آمادگی دارد.

 

جنگ‌افزارهای آمریکائی علیه اسرائیل؟

 

دو سناتور دموکرات ایالات متحده آمریکا، در پی درخواست اسرائیل اعلام کرده‌اند که تا پایان بررسی‌های کنگره، ۱۰۰ میلیون دلار کمکی که برای پرداخت به ارتش لبنان در نظر گرفته شده بود، به‌طور موقت پرداخت نخواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت اسرائیل پس از درگیری مرزی روز سه‌شنبه (۳ اوت)، به آمریکا و فرانسه شکایت کرد. اسرائیل مدعی است، تجهیزاتی که آن‌ها در اختیار ارتش لبنان قرار داده‌اند، علیه این کشور به کار گرفته شده است. اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل ادعا کرد:«تحویل سلاح‌های پیشرفته به ارتش لبنان درست نیست. زیرا از این جنگ‌افزارها علیه دولت یهود استفاده می‌شود.»

 

یک افسر بلندپایه آمریکا در واکنش به ادعای باراک گفت: «ما مطمئن نیستیم که جنگ‌افزارهای تحویل شده به ارتش لبنان علیه اسرائیل به کار گرفته شده است.»

 

نفوذ ایران در لبنان

 

پیشنهاد جمهوری اسلامی برای تجهیز و گسترش ارتش لبنان، به نگرانی غرب در زمینه افزایش نفوذ ایران در لبنان دامن زده است. اما خبرگزاری رویترز در گزارش خود می‌نویسد که با توجه به ترکیب دولت لبنان، ارتش، بالقوه خواهد توانست از کمک‌همه کشورهای دوست لبنان برخوردار شود. در دولت وحدت ملی لبنان، هم متحدان آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی حضور دارند و هم اعضای حزب‌الله که از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند.

 

برپایه گزارش رویترز، ارتش لبنان تاکنون بیش از همه تحت پشتیبانی آمریکا، عربستان سعودی و فرانسه بوده است. ایالات متحده آمریکا از زمان جنگ یک ماهه اسرائیل و حزب‌الله در تابستان سال ۲۰۰۶ میلادی به این سو، ۷۲۰ میلیون دلار به ارتش لبنان کمک کرده است. قرار بوده است ۱۰۰ میلیون دلار دیگر به زودی حواله شود. اما درگیری‌های مرزی روز ۳ اوت این اقدام را فعلا متوقف کرده است.

 

گزارش رویترز نشان می‌دهد که قطع کمک‌های مالی آمریکا به ارتش لبنان امری موقتی است. یک افسر بلندمرتبه آمریکایی به این خبرگزاری گفته است که اطمینان دارد پس از بررسی‌های کنگره، پرداخت کمک‌ها ادامه خواهد یافت.

 

استقلال ارتش لبنان

 

در واکنش به پیشنهاد کمک جمهوری اسلامی، فیلیپ کراولی از وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: «موضع ایران ثابت می‌کند که چرا ما باید از دولت و ارتش لبنان در چارچوب منافع خودمان پشتیبانی کنیم.»

 

آنچه این روزها بیش از همه مورد بحث قرار گرفته، حفظ استقلال ارتش لبنان در برابر کشورهای دوست و مواضع گروه‌های سیاسی داخلی است.

 

رویترز به نقل از "رامی خوری"، تحلیلگر سیاسی مقیم بیروت نوشته است: «هنوز روشن نیست که ارتش خواهد توانست کمک‌های طرفین را دریافت کند یا نه. ارتش لبنان می‌کوشد بی‌طرفی خود را نسبت به گروه‌های سیاسی مختلف در لبنان حفظ کند. من فکر می‌کنم همه این را می‌خواهند.»

i.am.the.world - لوکزامبورک - اش
جمهوری اسلامی قبر خودش را کنده و با این کارها دارد کفن برای خودش میدوزد. دجالهای شر خر. دارالمجانین هم اینهمه زنجیری ندارد. شادباشید.
چهار‌شنبه 20 مرداد 1389

Neda02 - کانادا - اتاوا
با عرض پوزش از دوستان, خیلی تلاش کردم مودب باشم ولی اینا خودشون یک جائیشون برای جنگ و کشتار می خاره. دائم مشغول خرابکاری و اغتشاش در کشورهای دیگه و تحریک دنیا بر علیه مردم بیچاره ما هستن. شرم اوره که به خاطر این رژیم سفاک و عقب مانده, ملت صلح طلب ایران به عنوان تروریست معرفی می شوند.
چهار‌شنبه 20 مرداد 1389

a_bamdad - ایران - تهران
کل اگر طبیب بودی...
چهار‌شنبه 20 مرداد 1389

fatemeh shin - انگلیس - لندن
کمکهای آمریکا گدابازی است این کمکها پول قابلی نیست ایران 7.5 دلار پول نقدوبیست تن طلادرترکیه گیر افتادرژیم باگشاده دستی آنرا بخشید بترکیه که برند لذتش راببرنداگر لازم باشدصدبرابرکمک آمریکا احمدی نژاد قادراست پول وطلا ارسال کند
چهار‌شنبه 20 مرداد 1389

ساعت 12 - ایران - تهران
جمهوری اسهالی داره با دم شیر بازی میکنه ، ایران داره از دست میره تا کمتر از یکسال دیگه ایران ورشکسته مورد حمله آمریکا قرار میگیره.
پنج‌شنبه 21 مرداد 1389

abbas969 - انگلستان - لندن
بابا یک کمی به فکر مردم محروم و جوانهای بیکار خودمون باشید گور بابای ارتش لبنان هم کرد.
پنج‌شنبه 21 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
واقعا گاهی فکر میکنم از این رژیم بیشرفتر کثافتتر دزدتر و قاتلتر در تاریخ ایران نبوده چنگیز و اعراب وحشی کردند بعنوان یک بیگانه نه کسی که در این سرزمین بدنیا امده و این همه کثیف.
پنج‌شنبه 21 مرداد 1389

alexxx - اتریش - وین
این جانیان خونخوار چه جیلونی میدن با پول ملت بیچاره ایران. اینهو نخود کشمش میریزن و میپاشند زیر پای عربهای وحشی و جنگ دوست .. امریکایها هم مثل همیشه, خائنانه و دو بهمزن از یک سو پول و اصلحه به عربها میدن و از طرف دیگه اسرائیل رو کمک میکنن, و تماشا میکنن اینها چه جوری همدیگه رو نابود میکنن.  
پنج‌شنبه 21 مرداد 1389

Black Chador - امریکا - ولدن
Neda02 - کانادا - اتاوا . وقتی در مورد این رژیم کثیف حرف میزنی احتیاج به مودب بودن نیست. در ضمن جنگ الان تنها راه نجات این کثافتها هست. تنها جنگی که امریکا حاضره شروع کنه جنگ داخلی در ایران هست.
پنج‌شنبه 21 مرداد 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.