تیرآهن، محافظ مجسمه جدید ابن‌سینا

تیرآهن، محافظ مجسمه جدید ابن‌سینا

مجسمه ابوعلی سینا جایگزین دهمین مجسمه سرقت شده در تهران شد

سردیس تازه ای از ابوعلی سینا جایگزین مجسمه ای شد که در پارک بهجت آباد تهران به سرقت رفته بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) صبح امروز ۲۹ تیر، مراحل آماده سازی و نصب سردیس برنزی بوعلی سینا، ساخته حمید شانس، در ورودی پارک بهجت آباد آغاز شد.

پس از پایان تعطیلات نوروزی امسال، به تدریج اخباری مبنی بر ربوده شدن مجسمه هایی از سطح شهر تهران منتشر شد که در میان آنها مجسمه بعضی از شخصیت‌های ملی ایران هم به چشم می خورد.

مجسمه های برنزی "ابن سینا" از پارک بهجت آباد، "شهریار" از مقابل سالن تئاتر شهر، "صنیع خاتم" از پارک ملت، "ستارخان" از خیابان ستارخان، "باقرخان" از خیابان شهرآرا، "شریعتی" از پارک شریعتی و "مادر و فرزند" از شهرک غرب از جمله مجسمه هایی بودند که در چند ماه گذشته دزدیده شدند.

مجسمه ابن سینا در پارک بهجت آباد، پیش از انقلاب به دست عذرا عبدالنبی ساخته شده بود.

حمید شانس، سازنده مجسمه جدید، گفت که در ساخت سردیس بوعلی سینا، از طرح‌هایی از یک مجسمه‌ساز روسی و نیم رخی که ابوالحسن صدیقی ساخته، استفاده کرده است.

آقای شانس احتمال سرقت مجدد این اثر را کم دانست و گفت: "داخل مجسمه را کاملا محکم و در چارچوب آن از تیر آهن استفاده کرده‌ایم و به پایه اتصال داده‌ایم تا به راحتی قابل جابه‌جایی نباشد."

یکی از پیمانکاران این پروژه گفت که به دلیل سرقت های قبلی، این مجسمه نیازمند نگهبان است.

مسئول نصب مجسمه در پارک بهجت آباد نیز به ایسنا گفت: "این مجسمه در ابعادی ساخته شده است که آرماتورهای آن به سادگی و با دست قابل جابه‌جایی نیست بلکه تنها امکان حمل و نقل با جرثقیل را دارد."

دزدانی که هرگز پیدا نشدند

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، سرقت پیاپی مجسمه ها را سازمان یافته دانسته و وجود انگیزه هایی جز انگیزه مالی را رد نکرده است.

اوایل اردیبهشت امسال، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، از آغاز رسیدگی به موضوع سرقت مجسمه های پایتخت به عنوان مدعی العموم خبر داد.

پیشتر حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران بزرگ اعلام کرده بود که تیمی ویژه در آگاهی تهران بزرگ تشکیل شده تا پرونده سرقت مجسمه‌های تهران را پیگیری کند.

اما پلیس ایران همچنان در یافتن دزدان مجسمه ها ناکام مانده است و هنوز هیچ گزارشی درباره هویت و انگیزه دزدان منتشر نکرده است.

هنر متروک

مجسمه سازی در ایران پس از انقلاب بیش از ده سال هنری ممنوع و متروک بود و در زمستان ۱۳۶۸ برای نخستین بار به طور رسمی نمایشگاهی از آثار مجسمه سازان معاصر ایران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

پس از آن به رغم مخالفت هایی که وجود داشت با برگزاری دوسالانه های مجسمه سازی و قرار دادن مجسمه در پارک ها و میادین شهرها نفسی تازه در کالبد این هنر دمیده شد.

سازمان زیباسازی شهرداری تهران از مجسمه سازانی که آثار آنها طی ماه های اخیر از پارک ها و اماکن عمومی در سطح شهر تهران به سرقت رفته، خواسته است نمونه های مشابه این مجسمه ها را دوباره بسازند.

احمد مسجد جامعی چندی پیش در جلسه شورای شهر تهران گفت: "حتی در صورت جایگزینی و جبران این فقدان، ساخت مجدد برخی از آثار به سرقت رفته امکان پذیر نیست و این تاسف برانگیز است".

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.