سر جنگجوی بومی استرالیا پس از ۱۸۰ سال دفن شد

سر جنگجوی بومی استرالیا پس از ۱۸۰ سال دفن شد

پارکی به یادبود یاگان در نزدیکی شهر پرت استرالیا افتتاح شده است

کاسه سر قهرمان جنگجویی از اهالی بومی استرالیا که نزدیک ۱۸۰ سال پیش کشته شده است، به خاک سپرده شد.

روز شنبه (۱۰ ژوئیه) در سوان‌تال در نزدیکی شهر پرت در غرب استرالیا پارکی به یادبود یاگان افتتاح شد.

کالین برنت، نخست وزیر استرالیای غربی در مراسم گشایش پارک گفت: «این پارک در بزرگداشت خاطره تمام ساکنان بومی گشایش می‌یابد که برای سرزمین و فرهنگ خود رنج بردند.»

ریچارد ویلکس، مدیر انجمن دفاع از حقوق بومیان استرالیا، در مراسم تدفین جمجمه گفت: «مفتخر هستیم که یاگان سرانجام امروز به نحو شایسته‌ای به خاک سپرده شد.»

گمان می‌رود که جسد یاگان در همین پارک مدفون باشد.

یاگان از جنگجویان قبیله نونگور، یکی از قبایل بزرگ ساکنان اولیۀ استرالیا بود که در برابر مهاجران بریتانیایی مقاومت کردند.

مقامات استعمار بریتانیا برای سر یوگان جایزه تعیین کرده بودند.

یوگان در سال ۱۸۳۳ به ضرب گلوله یک مهاجر انگلیسی کشته شد. مأموران انگلیسی سر او را از جسد جدا کردند و به انگلستان فرستادند.

کاسه سر یوگان نزدیک صد سال در یک موزه انگلیسی به نمایش گذاشته شده بود تا این که در سال ۱۹۶۴ در گورستانی در لیورپول به خاک سپرده شد.

بومیان استرالیا از سالها پیش خواهان استرداد جمجمه این قهرمان بومی به میهن خود بودند.

با تلاش‌ها و اقدامات اهالی بومی استرالیا کاسه سر یاگان در سال ۱۹۹۷ از گور بیرون آمد و به استرالیا فرستاده شد.

اداره امور بومیان استرالیا در اطلاعیه‌ای گفته است: «با تدفین سر یاگان سرانجام یکی از آرزوهای بومیان نونگور جامه عمل پوشید. یوگان قهرمان مردم خود بود و در راه دفاع از منافع آنها جان سپرد.»

گفته می‌شود که جسد یاگان در مکان ناشناخته‌ای در سوان‌تال مدفون است، همان جا که اکنون پارکی احداث شده است.

porharfi - هلند - آرنم
ملایان و انگلیس ها در کینه جویی و انتقامجویی "رودست ندارن!!""
دوشنبه 21 تیر 1389

پارسا دادمهر - نیوزیلند - ولینگتون
کار قابل ستایشی است از طرف مهاجران به استرالیا به زور وارد سرزمین مردم شدند اونا رو کشتند زمینهایشانرا تصاحب کردند سرشونو بریدن وتا اینجا پیش رفتند که سر این اقا رو برای کسب جایزه فرستادند به بریتانیا و بعد از اینک جای پای خودشونو محکم کردند جمجمه این اقا رو اوردند و در پارکی و با احترام زیاد دفن کردند همچنین مفتخر هستند که سر انجام اقای یاگان بطور شایسته دفن شده است (میگن همیشه به ائدئولوژی حریفت بزن وهمزمان به جسم او احترام بگذار)حالا یکی این وسط به ما بگه ائدئولوژِ های یاگان پس چی شدند
دوشنبه 21 تیر 1389

odin - بلژیک - انتورپن
اِِِ اِ پس تو استرالیا هم دایی جان ناپلئون داشتن؟
دوشنبه 21 تیر 1389

sargalesh - ایران - شیراز
مهاجر انگلیسی !?: با فرستادن 200 نفر از زندانیان شرور انگلیسی به استرالیا , باعث نابودی فرهنگ و تعداد بسیاری از حیوانات منحصربفرد این قاره و وارد کردن حیوانات دیگر از قارههای دیگر به سرزمین " پاک و مقدس " , این استرالیا امروزی را شاهد هستیم, که از هرچه فرانسوی و المانی " فاشیسترند " !!
دوشنبه 21 تیر 1389

bavar88 - هلند - امستردام
odin - بلژیک - انتورپن porharfi - هلند - آرنم باید وطن فروشان را پس از گور به گور شدن به دریا بریزیم
دوشنبه 21 تیر 1389

انوشه - ایران - مشهد
برای سر قهرمان چندین سال پیششان ارزش قایلند ولی ما چی؟
دوشنبه 21 تیر 1389

khorshid 3 - انگلستان - بیرمنگهام
به امید روزی که هرچی عربزاده و هندیزاده تو ایران خاک شدند اسکلتهاشونو از تو قبرهاشون دربیاریم بفرستیم کشورهای خودشون تا اونجا با افتخار خاکشون کنند.هر کی هم میخواد براشون گریه زاری کنه بره اونجا .ایرانو کردن حسینیه با این قبرهاشون هر جا نگاه میکنی یه امامزاده علم کردن که بساط گریه زاری براه باشه مردم یه وقت به فکر شادی نیفتند .هر روز هم یه امامزاده جدید پیدا میکند .ما خودمون چقدر اسطوره های ایرانی داشتیم ولی متاسفانه از هر کی بپرسی قبرشون کجاست کسی نمیدونه ولی اگه بپرسی امامزاده فلانی ادرس دقیق بهت میدن .از بس که این حرومزاده ها عرب پرستند.
دوشنبه 21 تیر 1389

Azadikhah - هلند - تکسل
درود به شرفش
دوشنبه 21 تیر 1389

Rohan_samandari - سوئد - مالمو
یاگان بود یا یوگان؟. به هر حال بنازم به مردی شون که سرشو برگردوندند . بنازم به غیرت جناب یاگان
سه‌شنبه 22 تیر 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
یه روز توی پرث خونه یکی از دوستان بودم دیدم در میزنند چون همه رفته بودندسر کار در و باز کردم دیدم یه اقای خوش روی بعد از معذرت خواستن به خاطردر زدن خودش معرفی کرد و گفت بخاطر انتخابات امده نذاشتم حرفش تموم شه گفتم مال اینجا نیستم و نمیتونم اینجا رای بدهم عذرخواهی کرد گفتمم میخواهی کارتت بده وقتی اومدنمیدم به صاحب خونه کارتش داد:کالین بارنت کاندیداهای حزب لیبرال تعارفش کردم توی خونه ولی تشکر کرد ورفت. نه محافظی نه بوق و سورنای نه بسیجی نه جند تا ادم کشته شده توی خیابون نه رقص بابا کرم قبل ازانتخابتی!!!!
سه‌شنبه 22 تیر 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.