اوباما: روابط گرم شرکت های نفتی و ناظران دولتی پایان می یابد

اوباما: روابط گرم شرکت های نفتی و ناظران دولتی پایان می یابد

رییس جمهوری آمریکا کمپانی های بزرگ نفتی را هدف حمله لفظی قرار داد و آنها را متهم کرد که از پذیرش خطایشان در مورد نشت نفت طفره می روند

مدیر اجرایی شرکت نفتی بی پی گفته است نشت شدید نفت در خلیج مکزیک نباید موجب ممنوعیت حفاری های تازه در اعماق اقیانوس شود.

این مدیر شرکت بی پی در گفتگویی اختصاصی با بی بی سی گفت همانطور که اشتباهات یا حوادث ناگواری که در برنامه فضایی آپولو به وجود آمد مانع از انجام اکتشافات جدیدتر فضایی نشد، نشت نفت در خلیج مکزیک هم نباید به ممنوعیت حفاری در اقیانوس ها منجر شود.

این اظهارات پس از آن مطرح می شود که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا کمپانی های بزرگ نفتی را هدف حمله لفظی قرار داد و آنها را متهم کرد که از پذیرش خطایشان در مورد نشت نفت طفره می روند.

آقای اوباما همچنین قول داده است که به "روابط دوستانه و گرم" بین شرکت های نفتی و نهادهای دولتی که وظیفه نظارت بر اجرای قانون دارند پایان دهد.

باراک اوباما پس از دیداری با اعضای کابینه و دیگر مقامات رسمی آمریکایی گفت: "بیش از یک دهه است که روابط دوستانه و گرمی بین شرکت های نفتی و آژانس های دولتی ناظر که اجازه حفاری را صادر می کنند وجود داشته است. به نظر می آید مجوزهای حفاری معمولا بر اساس چیزی بیشتر از تضمین های ایمنی از سوی شرکت های نفتی صورت می گرفته است. از این پس چنین اتفاقی نخواهد افتاد. به عبارت دیگر ما مبنا را بر اعتماد می گذاریم اما در این مورد تحقیق هم خواهیم کرد".

در حادثه انفجار در یک سکوی حفاری در خلیج مکزیک در ماه گذشته، یازده تن کشته شدند و مقدار زیادی نفت به دریا نشت کرده است.

پیش بینی وضع هوا در روزهای آینده حاکی از آن است که احتمالا وزش باد موجب رانده شدن نفت به سمت سواحل تا دو روز آینده می شود.

روزانه پنج هزار بشکه نفت خام از چاه آسیب دیده به دریا نشت پیدا می کند و نگرانی هایی درباره آسیب دیدن محیط زیست منطقه بیان شده است.

بر اساس قوانین آمریکا، کل هزینه های مربوط به این حادثه که پیشبینی می شود حدود ۱۵ میلیارد دلار باشد، باید به وسیله بی پی تامین شود.

ایان مک دونالد، اقیانوس شناس از دانشگاه ایالتی فلوریدا میزان نفت نشت شده را ۴ تا ۵ برابر آمارهای دولتی برآورد کرده است. سایر محققانی که فیلم ویدیویی شرکت بی پی از نشت نفت در اعماق اقیانوس را بررسی کرده اند به رسانه های آمریکایی گفته اند که میزان نشت نفت در حدود ۷۰ هزار بشکه در روز است.

شرکت بی پی با بکار گرفتن روباتهای زیر دریایی در تلاش است تا نشت نفت را متوقف کند. یکی از این اقدامات شامل وارد کردن یک لوله به داخل لوله اصلی انتقال نفت است تا از این طریق نفت موجود در لوله را به تانکری در سطح آب منتقل کنند.

رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت که عصبانیت ساکنان خلیج مکزیک در مورد نشت نفت و "تخریب بالقوه" که متوجه محیط زیست منطقه است را درک می کند.

نشت نفت در خلیج مکزیک می تواند به بدترین فاجعه زیست محیطی در تاریخ آمریکا بدل شود.

برخی از دانشمندان در مورد محاسبات رسمی از میزان نفت نشت شده ابراز تردید کرده اند و می گویند احتمالا آمار موجود در مورد اینکه روزانه ۵ هزار بشکه نفت در خلیج مکزیک نشت می شود بسیار کمتر از واقعیت است.

بر اساس گزرشی که در روزنامه نیویورک تایمز منتش شده است ایان مک دونالد، اقیانوس شناس از دانشگاه ایالتی فلوریدا میزان نفت نشت شده را ۴ تا ۵ برابر آمارهای دولتی برآورد کرده است.

سایر محققانی که فیلم ویدیویی شرکت بی پی از نشت نفت در اعماق اقیانوس را بررسی کرده اند به رسانه های آمریکایی گفته اند که میزان نشت نفت در حدود ۷۰ هزار بشکه در روز است. آنها حاشیه خطای این محاسبه را ۲۰ درصد دانسته اند.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.