فیفا انجام حرکات مذهبی در فوتبال را رسماً ممنوع کرد

فیفا انجام حرکات مذهبی در فوتبال را رسماً ممنوع کرد

فدراسیون جهانی فوتبال به تمام فدراسیون‌ها اعلام کرد از این پس بازیکنان با هر تیم یا ملیتی، حق انجام حرکات نمادین مذهبی را ندارند.

به گزارش فارس و به نقل از آس اسپانیا، انتشار خبر ممنوعیت عبادت قبل و بعد از بازی فوتبال به طوری که در معرض عموم باشد، باعث شد فدراسیون اسپانیا که یکی از بیشترین جمعیت لژیونر مسلمان را دارا است، واکنش نشان دهد.
در بیانیه فیفا که قرار است به تمام فدراسیون‌ها مخابره شود، آمده است: متاسفانه در جام کنفدراسیون‌ها، بازیکنان تیم فوتبال ملی برزیل روی پیراهن خود جمله «تنها به مسیح تعلق دارم» را حک کرده بودند و به بهانه پخش مستقیم این دیدار که در تمام جهان رویت می‌شد، استفاده ابزاری کردند.در ادامه این بخشنامه آمده است: رئیس فدراسیون دانمارک تاکید دارد که دین ارتباطی به فوتبال نداشته و نباید آن را در ورزش دخالت داد. شاید او در این مسئله زیاده‌روی کرده باشد یا بهتر بود با تحقیق بیشتری در این زمینه اظهار نظر کند؛ اما فیفا به خاطر جلوگیری از موضع‌گیری‌های بعدی، باید قانون قاطعانه‌ای در این مورد وضع کند.مقامات فیفا به شدت نگران جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی هستند جایی که در آن کشورهای مختلف می‌توانند به اهداف غیر ورزشی خود به بهانه ورزش دست پیدا کنند.در این میان، مشکل اصلی آن است که فیفا تعامل مناسبی با کشورهای مسیحی یا مسلمان ندارد و نمی‌خواهد دغدغه‌های آنها و مسائل ریشه‌ای ورزشی آنها را درک کند.در ادامه خبر منتشر شده توسط روزنامه آس اسپانیا آمده است: سجده بازیکنان مسلمان بعد از گلزنی، دعای آنها با دو دست به سمت آسمان یا دعای مخصوص بازیکنان مسیحی در هنگام ورود و خروج زمین باید ممنوع شود تا کوچکترین بهره‌برداری مذهبی و یا سیاسی در فوتبال صورت نگیرد.طبق این بخشنامه هیچ شعار سیاسی یا دینی روی پیراهن حک نخواهد شد و جریمه چنین اعمالی بسیار سنگین خواهد بود.انتشار این خبر بازتاب‌های گسترده‌ای داشته و اولین موضع‌گیری رسمی توسط رئیس فدراسیون فوتبال برزیل بوده است. ریکاردو ترا تچیرا گفته است: هرگاه سیاست و اقتصاد از فوتبال خارج شدند، ما نیز دین را از ورزش خود کنار می‌گذاریم.تماس‌های متعددی در چند روز گذشته بین بلاتر به عنوان رئیس فیفا با مقامات واتیکان در رم برقرار شده تا راهکار مناسبی برای این مسئله در نظر گرفته شود؛ اما آنچه مسلم است، فیفا نمی‌تواند برای 5 قاره کاملا متفاوت و در برخی موارد متضاد خود قانونی یکسان وضع کند و باید به دغدغه‌های دینی و باورهای مذهبی بازیکنان فوتبال در نقاط مختلف دنیا احترام بگذارد.

parviz1 - انگلستان - کترینگ
آخه دین چه ارتباطی را با ورزش میتونه داشته باشه!!!!بجز اینکه آلت دست بشه و تنفر و دین گریزی و .......بوجود بیاد و مثل رژیم(جمهوری اسهالی) با نام اسلام همه جور جنایت کردن و ملت از هر چی دینو خدا و پیغمبر و ....بیزار شدن نتیجه دیگری نخواهد داشت.بنظرم ورزش هم همین بلا سزش میآمد و بموفع جلوش را گرفقن.
شنبه 31 مرداد 1388

bluestar - ایران - تهران
با فیفا موافقم.
شنبه 31 مرداد 1388

msforugh - ایران - تهران
دم داریوش ذهاب مفسر ورزشی گرم با سایتش و کراوات سبزش . https://www.sportsdigest.blogfa.com/
شنبه 31 مرداد 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
این جمهوری اسهالی تا دین و مذهب رو از عالم ریشه کن نکنه ول کن معامله نیست.
شنبه 31 مرداد 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
دقیقا همین طور هست. قطر عضله با نوع مذهب و دین ارتباطی ندارد. ورزش باید هم از سیاست و هم از مذهب جدا باشد. استفاده ایدئولوژیکی از ورزش در کشورهای کمونیستی باعث انحراف آن و رواج دوپینگ شد که اولین قربانیانش خود ورزشکاران بودند.
شنبه 31 مرداد 1388

kaweh2009 - کانادا - تورنتو
از حقوق اولیه و بدیهی‌ بشر این است که انسان آزاد از تمام مواهب آزادی (آزادی عقیده، بیان،...) برخوردار است. آنچه همه جا بدیهی‌ است، در حکومت اسلامی نیست. اینجا برای بشر حقی‌ قائل نیستند. اصلا بشر را داخل آدم نمی دانند، که برایش حقوقی قائل شوند.. در حکومت اسلامی "بشر" یعنی‌ مخالف. کسی‌ که ذوب شده در ولایت نباشد، بسیجی‌ نباشد، ولایی نباشد، "بشر" است. و بشر در حکومتی که رهبرش خ.ر و رئیس جمهورش ا.ن است، خودی نیست و عامل بیگانه محسوب می شود.
شنبه 31 مرداد 1388

chelsea fan - انگلستان - منچستر
کار خوبئ کرد .مذهب تو هر چئ وارد بشه بجز تفرقه وبدبختئ چئزی به بار نمیاره.
شنبه 31 مرداد 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
دست فیفا درد نکند
شنبه 31 مرداد 1388

amin7777 - انگلستان - منچستر
آنتی اسلام - ایران - اهواز . توی این مورد قبولت دارم.
شنبه 31 مرداد 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
اگر خدائی بود و می خواست کمک کند ابتدا به کودکان در حال مرگ از گرسنگی افریقا کمک می کرد نه یک ورزشکار...در ضمن کسی که می خواهد دعائی بکند ایا مجبور است در حضور دیگران باشد یا در قلبش!!
شنبه 31 مرداد 1388

poriyaye_vali - ق - د
ای کاش فیفا یه دستوری هم به فدراسیون فوتبال ایران میداد تا عکسهای خمینی وخامنه ای رواز تمامی استادیومها پایین بکشند
شنبه 31 مرداد 1388

$persian$ - ایران - تهران
100٪ قانون خوب و به جاییه
یکشنبه 1 شهریور 1388

علیرضا دادا - امارات - دبی
قانون چرندیه.مگه میشه آخه؟این قانون آزادی رو نقض کرده. بدترین قانونی که فیفا میتونست بذاره همینه.آخه کجای یک حرکت دینی میتونه جنجال آفرین باشه؟اون هم جای که میلیونها انسان دارند تماشا میکنند. هیچ دین یکتا پرست واقعی .نمیتونه خطر آفرین باشه. آفرین به بازکنان برزیل که به آیین مذهبی کشورشان در همه جا احترام میذارن.واقعا که قابل ستایشه....باشد که ما هم خداوند را دوست داشته باشیم.
یکشنبه 1 شهریور 1388

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.