تجمع اعتراضی ارامنه مقابل شرکت هواپیمایی کاسپین

تجمع اعتراضی ارامنه مقابل شرکت هواپیمایی کاسپین

مراسم سوگواری در محل سقوط هواپیمای شرکت کاسپین

گروهی از ارامنه در اعتراض به نحوه اطلاع رسانی و بی توجهی دولت به خانواده های کشته شدگان حادثه سقوط هواپیمای توپولف، جلوی دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی کاسپین در تهران تجمع کردند.

در این تجمع که علاوه بر شهروندان ارمنی تهران، تعدادی ایرانیان غیر ارمنی نیز شرکت داشتند، از وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری خواسته شده است که نتایج حادثه سقوط هواپیما را مشخص و مقصر حادثه را اعلام کنند.

درست یک هفته پیش روز چهارشنبه (24 تیر) هواپیمای توپولف شرکت هواپیمایی کاسپین که از تهران عازم ایروان پایتخت ارمنستان بود دقایقی بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی تهران در نزدیکی قزوین سقوط کرد و تمامی ۱۶۸ سرنشین آن جان باختند. از میان ۱۶۸ سرنشین هواپیمای توپولف ۴۷ نفر از ارامنه بودند.

درنیک ملیکیان سردبیر نشریه ارمنی زبان آلیک در تهران به بی بی سی فارسی گفت: خانواده هایی که عزیزان خود را در سانحه هواپیما از دست داده اند خودشان تصمیم گرفته بودند تا جلوی دفتر مرکزی شرکت کاسپین تجمع کنند و اعتراض خود را به نشان دهند.
به گفته آقای ملیکیان، تجمع کنندگان خواستار روشن شدن علت سقوط بودند و می گفتند که شرکت هواپیمایی کاسپین و وزارت راه حتی یک تسلیت خشک و خالی نیز به خانواده های دغدار حادثه نگفته اند.

در این تجمع که دو ساعت طول کشید، عکاس روزنامه ارمنی آلیک نیز دستگیر شده بود که به گفته سردبیر آلیک چند ساعت بعد از دستگیری با گرفتن تعهد آزاد شد.آقای ملیکیان می گوید که عکاس روزنامه بالای یک ماشین رفته بود تا از تجمع کنندگان عکس بگیرد که از سوی ماموران دستگیر شد.

یک روز بعد از سقوط هواپیما گروهی از دوستان و بستگان قربانیان حادثه برای برگزاری یک مراسم مذهبی در محل سقوط هواپیما تجمع کرده و به داخل حفره بزرگی که در اثر سقوط هواپیما ایجاد شده است گل انداختند.

سبو سرکیسیان اسقف اعظم جامعه ارامنه ایران نیز در این مراسم شرکت داشت.

ناوگان فرسوده

مشکل اصلی شرکت های هواپیمایی ایران، فرسودگی ناوگان هوایی است و این کشور به دلیل تحریم های آمریکا نتوانسته در سه دهه اخیر ناوگان هوایی خود را بازسازی و نوسازی کند.

تحریم‌های آمریکا بعد از انقلاب‌ ۱۹۷۹ میلادی آغاز شده و بر اساس آن ایران نمی تواند هواپیماهایی را که بیش از ۱۰ درصد قطعات تشکیل دهنده آنها آمریکایی باشد خریداری کند حتی اگر این هواپیماها در کشورهای دیگر ساخته شود.

ناتوانی ایران در خرید هواپیماهای نو باعث شده تا این کشور برای تامین نیازهای خود دست به خرید هواپیماهای دست دوم و هواپیماهای روسی بزند.

این راه حل در کوتاه مدت جوابگوی نیازهای داخلی و بین المللی ناوگان هوایی بوده اما سقوط پی در پی هواپیماهای کهنه و روسی باعث شده تا ناوگان هوایی این کشور در ردیف خطرناک ترین ناوگان هوایی جهان جای بگیرد.

ایران در طول سال های اخیر تلاش های زیادی برای نوسازی ناوگان هوایی خود انجام داده اما عمده این تلاش ها بی ثمر بوده و این کشور نتوانسته در خرید هواپیما از بند تحریم های آمریکا بگریزد.

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
ناوگان فرسوده.باید گفت خود این رژیم هم فرسوده شده و باید برچینده شود.
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

ehsasoeshgh - گوتنبرگ - سوئد
در ایران تنها چیزی که اهمیت ندارد جان و وقت انسانهاست
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

punisher - ایران - شیراز
این ناوگان فرسوده ربطی به تحریم اقتصادی نداره / چون ایران میتونست از داداشش / روسیه هواپیماهای نو بخره. تنها چیزی که برای اینا مهم نیست / جان انسانهاست.....
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

n.shina - المان - المان
بی ابرو های کثافت حتی اظهار تاسف هم نکردند.تف به شرفتون
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

وارث با قلندران نشسته - ایتالیا - میلان
پاسخ جمهوری اسلامی به هم وطنان عزیز ارامنه: زیاد اعتراض کنید باید دو سه برابر جزیه بدهید. در سرزمین امن اسلامی ساکنید و زیاده خواهی هم میکنید!
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

fafali - ایران - تهران
عزیزان اینها همه بهانست و به تاریخچه سقوط هواپیما ها نگاه کنید: اولا: مثل همه اتفاقات دیگه که میخواهند فکر مردم منحرف شود یه سقوط درست میکنند تا فکر مردم یه مقدار از شلوغی بعد از انتخابات دور بشه دوما: حتما شما هم دیدید که کسان دیگری غیر از لیست پرواز سوار هواپیما بودند سوما: خود رییس جدید هواپیمایی در تلویزیون خبر بین الملل بی بی سی پارسی زبان هم اعلام کرد که دولت فشار میاورد و تعداد صندلی ها را بیشتر از تحمل استاندارد هواپیما می کند چهارما: قبل از پرواز کل هواپیما بصورت دستی و کامپیوتری چک شده و اسکن میشود و پس از آن دست ماموران امنیتی است که آنهم با دستکاری ساده در هیدرولیک یا ... براحتی تمام کنترلها مالیده میشه مثل همان سی 130 که رفت تو ساختمان مسکونی تو محله آذری تهران پنجم: ............ .... دقت کنید: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1_%D8%B3%D9%82%D9%88%D8%B7_%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7_%D8%AF%D8%B1_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

TAAT - ایران - اردبیل
زین همرهان سست عناصر دلم گرفت//از دیو و دَد مَلولم و انسانم آرزوست... این ضایعه جانگداز را به تمامی هموطنان عزیزم بویژه ارامنه عزیز تسلیت میگویم. امیدواریم این هواپیماهای دست چندم روسی از ناوگان هواپیمائی ایران کنار گذاشته شوند و کسانیکه آگاهانه آنها را به ایران قالب کردند لااقل پیش وجدان خود شرمگین باشند.
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

garfild - ایران - تهران
این بی پدر مادرا تنها چیزی که براشون ارزش نداره جون مردم لعنت خدا به این دولت کوفتی
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

بابک - ایران - سبزوار
مرگ براحمدی نژاد و خامنه ای و روسیه روسیاه
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

Bamdad_KH - آمریکا - شیکاگو
دوستان عزیز٬ همانطور که اطلاع دارید روز 25 جولای٬ مصادف با روز چهلم همرزم عزیزمان ندا آقا سلطان٬ به عنوان: Global Day of Action for Human Rights in Iran اعلام شده است. به همین مناسبت و برای ابراز همبستگی و پشتیبانی از مبارزات مردم ایران و ابراز تنفر از سرکوب وحشیانه رژیم جمهوری اسلامی ، تظاهراتی توسط ایرانیان مدافع صلح و حقوق بشر در شهر شیکاگو سازمان دهی شده است. برای برگزاری هر چه با شکوه تر این تظاهرات٬ دوستان مقیم شیکاگو و ایالت ایلینوی میتوانند به آدرس زیر به هموطنان ایرانی خود ملحق شوند: SAT. JULY 25, 12:00 noon Federal Plaza Dearborn and Adams به امید ایرانی آزاد و سربلند.
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

شانل - ایران - آرتاویل(نام قدیم اردبیل)
TAAT - ایران - اردبیل با خواندن این نظرت عرق شرم بر پیشانیم جاری شد. ..تو که به ارمنی ها (آن هم ویژه) تسلیت میگی آیا می دانی که همین ارامنه به ظاهر بسیار مظلوم چه جنایاتی علیه آذربایجان انجام داده اند؟؟؟چه تعداد زن و بچه بیگناهی که نکشته اند؟؟؟ و حالا هم آرزو دارند تا سر به تن آذربایجان نباشد(هر چند مثل آرزوهای دیگرشان به گور خواهند برد). واقعا متاسفم برای خودم که با .. چون تو در یک شهر زندگی می کنم...منافقی ... این جمله هم تقدیم تو (شاید پند گیری): هیچ کس به اندازه ابلهی که زبانش را نگه می دارد به یک مرد عاقل شباهت ندارد. سنت فرانسیس
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

zayanderood - نروژ - برگن
اگه آقایون کمتر دزدی کنند و کمی‌ از پول‌های بیت المال را خرج مملکت کنند هواپیما ی نو هم می‌تونن بخرن.
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

mohag40 - هلند - نیمیخن
من نمی دانم که چرا سازمان هواپیمایئ بین الملل هیچ اعتراضی ویا هیچ اخطاری به کشور ایران و روسیه روباه صفت نمی دهد.بازماندگانه این حوادث را خداوند صبر واستوار بدهد وانها باید از شرکت هواپیمایئ به سازمان هواپیمایی بین الملل شکایت کنند.
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

safareza - ایران - تبریز
باید همه ایرانیان هواپیمای توپولف روسی را تحریم کنیم و سوار نشویم
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

nzrak - امریکا - لس انجلس
شانل - ایران - آرتاویل(نام قدیم اردبیل) ببین هموطن برو تاریخ رو بخون ببین جنگ غره باغ کی بوده و کی شروع کرده البته اخرش رو بگم که . . . اذری ها به . . . ابدی رفت
جمعه 2 مرداد 1388

nzrak - امریکا - لس انجلس
شانل - ایران - آرتاویل(نام قدیم اردبیل) ببین هموطن برو تاریخ رو بخون ببین جنگ غره باغ کی بوده و کی شروع کرده البته اخرش رو بگم که . . . اذری ها به . . . ابدی رفت
جمعه 2 مرداد 1388

karena112000 - امریکا - گلندل
شانل - ایران - آرتاویل(نام قدیم اردبیل) به خدا نمی دون چی بنویسم برات ...اولا. کشتن هر قومی با هردین و عقیده ای کاری غیر انسانی ومحکومی هست دوما . صد ساله ارمنستان و جمهوری اذربایجان اختلاف دارن و اذربایجانی ها بیشتر از ارامنه جنایت کردن کمااینکه با وجود بازپسگیری قره باغ قسمتی از خاک ارمنستان در اشغال اونهاست سوما. کشته شدن ایرانی های ارمنی بی گناه چه ربطی به اذربایجان داره در ضمن برو ببین ارامنه در زمان حضور بیش از ششصد سال در ایران چه خدماتی کردن وچند شهید در راه حفظ خاک ایران البته اردبیل دادن که باعث افتخارشون هم هست چون ایران وطن اونها هم هست (وطن ما چون من ارمنی هستم). جناب گوسفند برو تو فیس بوک عکس و ویدئو خاکسپاری رو بین شاید با دیدن پدری که همسر ودو فرزند یا مادری که دو دختر معصوم از دست دادن ادم بشی در اخر به تمام خانواده ها و اشنایان 168 قربانی این حادثه دلخراش وشهدای حوادث اخیر تسلیت میگم . مرگ بر دیکتاتور درود بر ایرانی با غیرت وشرم بر وطن فروش.
جمعه 2 مرداد 1388

TAAT - ایران - اردبیل
شانل - ایران - آرتاویل(نام قدیم اردبیل) دوست عزیزم!در قاموس مردم ایران بویژه دیار دلیران آذربایجان، نژادپرستی واژه ای بیگانه است.جوانان عشایر شاهسون آذربایجان مظهر تمام عشقهای جهانند.نغمه های سه تار آنان در روزها و ناله های نی هایشان را با گوسفندانی که به چرا برده اند در شبها باید بشنوید تا برای همیشه مفتخر باشید که آذربایجانی هستید.تحریکاتی که آتاتورک برای بازگرداندن غرور امپراطوری از هم پاشیده عثمانی انجام داد و غرور ملّت آذربایجان را قربانی کرد تا افسردگی مردم کشورش(عثمانی) را کم کند به کشتار ارامنه ای منجر شد که سالها محترمانه در باکو زندگی می کردند.چراندن گوسفندهای ارامنه تندرو در مساجد مظلومان آذری در کوهستانهای قره باغ نتیجه محتوم آذربایجانی بود که قربانی نژادپرستان ارمنی و عثمانی شده بود.من آذربایجانی هستم.به زبانم،شهرم ،سرزمینم و کشور زیبایم -ایران عزیز-افتخار میکنم و تا دنیا دنیاست از اینکه در کشورم اقوام و ملیتهای مختلف با آراء و نژاد و زبانهای مختلف زیر پرچم منش پاک آریائی تنفس میکنند به آنها مفتخر خواهم بود.در قاموس من و عشایر پاک آذربایجان اثری از فاشیسم نخواهید یافت.هر جا که خون پاک آریائی بر زمین ریزد،برای تأسّفم زبان و دینش برایم مهم نخواهد بود و اعتقاد راسخ دارم فردا آفتاب ایران بر فراز بلندترین قله های آتروپاتگان در زیباترین روزهای آذر،در فرازی بر قله های سبلان و دریاچه چیچست (ارومیه) با نغمه های زرتشت دوباره طلوع خواهد کرد و فردا نزدیک است...
جمعه 2 مرداد 1388

arok - امریکا - لوس انجلس
هموطن عزیز اولا از اینکه بدون تحقیق سخنی را به زبان می اوری و ملتی را ظالم می دانی متاسفم .اولین قتل عام قرن 21 توسط ا ترکیه عثمانی در برابر ارامنه صورت گرفته و ارانه در جنگ قره باغ برای دفاع از خود و سرمین اجدادی خویش ( بعد از قتل عام سونگائیت توسط اذربایجان )وارد شده و طلب استقلال کردند
جمعه 2 مرداد 1388

شانل - ایران - اردبیل
nzrak - امریکا - لس انجلس 1)من هموطن تو نیستم و با کسانی چون تو ارمنی که به خون آذربایجانی ها سخت تشنه است هموطن نیستم. 2)تاریخ را بهتر از هزار تا مثل تو که از کتاب تاریخ ارامنه خواندید میدانم. 3)جنگ قره باغ را درست زمانی که در حال مذاکره بین طرفین ارمنی و آذربایجان در سازمان ملل بود با حمایت همه جانبه روسهای نجس با حمله ارتش ارمنستان و روسیه به مردم بدون دفاع شروع شد. karena112000 - امریکا - گلندل (با وجود بازپسگیری قره باغ قسمتی از خاک ارمنستان در اشغال اونهاست..) اولا تو تقصیر نداری چون ارمنی هستی و ارامنه در مهمل بافی ید طولانی دارند ثانیا من نمی دانستم که آذربایجانی ها بیشتر از تاریخ ارامنه هزاران سال خاک شما را اشغال کردند(عجب) در صورت امکان منبع ارمنی یا روسی یا فرانسوی یا آمریکایی ذکر شود(می دانی که منظورم چیست!!!!)(برو ببین ارامنه در زمان حضور بیش از ششصد سال در ایران چه خدماتی کردن و چند شهید در راه حفظ خاک ایران البته اردبیل دادن..)اگر شما چند شهید داده اید آذربایجانی ها هزاران شهید داده اند و در دفاع از اردبیل و شهرهای دیگر آذربایجان مردم این دیار هزاران سال به گواه تاریخجانانه ترین دفاع و سخت ترین تجاوزهای دشمن را قاطعانه پاسخ داده اند.و این را بهتر است بدانید با وجودی که جنابعالی بنده را مورد لطف قرارداده و با فرهنگ اصیل ارمنی (گوسفند) خطاب کردید اما بنده کوچکترین توهینی به شما نکردم و این هم از فرهنگ ناب آذربایجانی.در آخر باید عرض کنم که خوشبختانه ارمنستان هم کم کم برای حل قره باغ تمایل نشان می دهد(البته اگر روسیه نجس آتش بیار معرکه بگذارد). که در صورت حل این موضوع ارمنستان که گوش به فرمان ایران و روسیه است و بدون اجازه ی این دو حتی آب هم نمی خورد از فقر خلاصی یافته و با آذربایجان و ترکیه هم رابطه برقرار کرده و از محاصره خلاصی میابدو مستقل و روی پای خود می ایستد.
جمعه 2 مرداد 1388

arok - امریکا - لوس انجلس
شانل - ایران - آرتاویل(نام قدیم اردبیل) هموطن عزیز اولا از اینکه بدون تحقیق سخنی را به زبان می اوری و ملتی را ظالم می دانی متاسفم .اولین قتل عام قرن 21 توسط ا ترکیه عثمانی در برابر ارامنه صورت گرفته و ارانه در جنگ قره باغ برای دفاع از خود و سرمین اجدادی خویش ( بعد از قتل عام سونگائیت توسط اذربایجان )وارد شده و طلب استقلال کردند.
جمعه 2 مرداد 1388

monte - امریکا - کالی فرنیا
شانل- ایران- اردبیل من مونته هستم همون مونته ای که از امریکا رفت قره باغ و به شهادت رسید شاید بیش از نیمی از تصرفات به حق ارامنه به دست این فدایی صورت گرفت والان این سرباز-دوباره زنده است تا جواب ابله هایی مثل شما ره بده.با اندوهی فراوان تسلییت عرض میکنم به تمامی خانوادگان این حادثه روحشان شاد.
جمعه 2 مرداد 1388

karena112000 - امریکا - گلندل
شانل - ایران - آرتاویل(نام قدیم اردبیل) بی احترامی از این بالا تر که راضی به مرگ دوستان و اشنایان بی گناهم میشی . جوابی به سوالهای دیگه نمیدم چون برای دنیا روشن شده هست در ضمن از نوشتن ادمی مثل تو ... TAAT - ایران - اردبیل
جمعه 2 مرداد 1388

karena112000 - امریکا - گلندل
AAT - ایران - اردبیل دوست و هموطن عزیز از جوابی که به همشهریت دادی ممنون اذربایجان واردبیلیهای ایران ادمای خوبی هستن نمیدونم این فاشیست و دلسنگ و نژاد پرست از کجا پیداش شده
جمعه 2 مرداد 1388

ایرونی - ایران - تهران
ضمنا ناگفته نماند: این فاجعه بزرگ رو به همه عزیزان (ارمنی و غیر ارمنی) تسلیت عرض می کنم.
یکشنبه 4 مرداد 1388

ایرونی - ایران - تهران
خیانت دسته جمعی شما ارامنه در مواقع خطر و حمایت همجانبه تون از روسها و کشت و کشتار ایرانیان غیر ارمنی در جنگهای ایران عزیز بر هیچکس پوشیده نیست و اما اگر خدمتی هم کرده اید وظیفه تان بوده است حق منت ندارید از ایران خورده اید و در ایران زندگی کرده اید باید خدمت کنید.
یکشنبه 4 مرداد 1388

Bezin Gırağı - ایران - تبریز
TAAT - ایران - اردبیل (پرچم منش پاک آریائی) (هر جا که خون پاک آریائی بر زمین ریزد، برای تأسّفم زبان و دینش برایم مهم نخواهد بود و اعتقاد راسخ دارم فردا آفتاب ایران بر فراز بلندترین قله های آتروپاتگان در زیباترین روزهای آذر،در فرازی بر قله های سبلان و دریاچه چیچست (ارومیه) با نغمه های زرتشت دوباره طلوع خواهد کرد و فردا نزدیک است... ) بیدار شو استاد صبح شده داره بارون هم میباره مواظب باش سیل چادرت رو نبره یه هویی سر از تخت جمشید دربیاری.
یکشنبه 4 مرداد 1388

Bat Bati - ایران - تبریز
arok - امریکا - لوس انجلس. قره باغ خاک آذربایجان هست و خواهد بود و مطمئنا خواب برادران داشناکتان هرگز عملی نخواهد شد.
یکشنبه 4 مرداد 1388

Bat Bati - ایران - تبریز
nzrak - امریکا - لس انجلس . خب اینکه پرسیدن نداره برای عالم و آدم معلومه که ارامنه شروع کردن. و یه چیزی هم برا خودت گفتی (البته اخرش رو بگم که . اذری ها به . ابدی رفت) اونهم به موقع مشخص می شه .
یکشنبه 4 مرداد 1388

Bat Bati - ایران - تبریز
karena112000 - امریکا – گلندل. 1- "شانل" عزیز هیچوقت از مرگ هموطنای ائرمنی مون ابراز رضایت نکرده و مسلما اینکار غیر انسانی تلقی میشه لطفا تهمت نزن. ضمناً مگه تو خارج از ایران هم اردبیل هستش شاید منظورت اربیل که اون خاک عراقه!!!! البته یقینا منظورت آذربایجان ایران بوده که به اطلاعت برسونم که آذربایجانیهای ایران هیچوقت مردم جمهوری آذربایجان رو از خودشون جدا نمی دونن چونکه خون ما یکی است فراموشتان نشود.
یکشنبه 4 مرداد 1388

Bat Bati - ایران - تبریز
karena112000 - امریکا – گلندل. 2 - هموطنم باهات موافقم کشتن هرکس با هر زبان و دین و آئین محکوم است. ولی خوب تو هم مثل بقیه دوستات بیشتر از ایکی ثانیه نمی تونی افکارت رو که نشان از فرهنگت هست قایم کنی. ادعا داری که نه تنها قره باغ بلکه قسمتی دیگر از خاک ارمنستان باز هم در دست آذربایجان هست و این در حالیست که بر جهان آشکار است که شما به خاک آذربایجان تجاوز کرده اید و متجاوزی بیش نیستید. مسأله خدمت به ایران عزیز به جای خود، ما همگی فرزندان ایرانیم و اگر جانمان را هم در این راه بدهیم باز هم کم است و این نیاز به منت ندارد. اما خطاب کردن گوسفند هم که نشان از ....
یکشنبه 4 مرداد 1388

Bat Bati - ایران - تبریز
. شانل - ایران - آرتاویل(نام قدیم اردبیل). هموطنم، TAAT رو از بابت تسلیت به ارامنه سرزنش نکن، این یه مطلب انسانیست که هر کی اختیار خودش رو داره، منم به نوبه خودم تسلیت می گم، جناب TAAT هنوز تو خواب آریایی بودنه، با اونهمه ادعای انسانیت، وجه اصلی خود را با رویاهای آریایش هویدا میسازه. اما برای ما اونی که مهمه انسانه خواه تورک یا ائرمنی. ولی خب مسلما قتل عام تورکان آذربایجان به دست ارامنه فراموش نخواهد شد، آنان با نفوذی که بین همکیشان خود در غرب دارند وقایع را عکس جلوه داده و مظلوم نمایی می کنند. اما این رویایی است که داشناکها با خودشان به گور خواهند برد. موفق باشی
یکشنبه 4 مرداد 1388

Bat Bati - ایران - تبریز
monte - امریکا - کالی فرنیا. مونته جون خیلی خوشحالم که دوباره می بینمت مطمئن باش که مثل دفعه قبل بازهم به درک واصل خواهی شد. (با عرض پوزش از عزیزان به خاطر درک واصل کردن این تفرقه انداز) و یه مطلب دیگه اینه که حمایت مسیحیان جهان از شما بر هیچکس پوشیده نیست هرچه باشه شما نمایندگان اونها در شرق هستید و باید جیره تون رو بگیرید. (متاسفم فقط خواستم با ادبیات خودت صحبت کنم) .
یکشنبه 4 مرداد 1388

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.