تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران

تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران

به تازگی کتابی با نام «تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران» اثر ویلم فلور در آمریکا به چاپ رسیده که در آن نویسنده به بررسی ۲۵۰۰ سال تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران پرداخته است. آن‌چه در پی می‌آید ترجمه گزیده‌ای از این کتاب است.

در تاریخ ایران برتری مرد در مسایل جنسی یک شرط ضروری بوده و زن هدف مسایل جنسی واقع می‌شده است.

زن‌ها به‌خاطر موقعیت فرو‌دست خود تحت تسلط مردان قرار داشته‌اند. از آنجا که ازدواج به مرد این حق را می‌دهد که با زن خود سکس داشته باشد، بنا‌بر‌این زن نمی‌تواند هرگاه شوهرش او را به هم‌خوابی دعوت کرد، از آمدن به رختخواب امتناع ورزیده یا بستر را ترک کند.

اگر مرد بخواهد با زن همبستر شود زن باید حتی عبادت‌اش را هم به این منظور نیمه‌کاره رها کند. علاوه بر این از آن‌جا که مرد برای زن‌اش پول پرداخت کرده (گرچه پرداخت مهریه عملاً هنگام طلاق محقق می‌شود)، بنابر‌این تنها مرد است که حق دارد، تصمیم بگیرد کی و چگونه سکس داشته باشد.

هم‌چنین تنها مردان هستند که اجازه دارند تمایلات جنسی خود را بروز دهند و این امر نه تنها در مورد همسران بلکه در‌مورد غیر‌همسران‌شان نیز صادق است.

اگر مرد نسبت به زنی که همسر او نیست ابراز تمایل جنسی نماید، این زن است که مورد سرزنش قرار می‌گیرد و نه مرد، زیرا زن نباید خود را در موقعیت‌هایی قرار دهد که مردی بتواند تا این حد به او نزدیک شود.

علاوه بر این، اعتقاد راسخ بر آن است که اگر دختران و زنان بر حسب اتفاق با مردی تنها بودند نمی‌توانند به او نه بگویند.

نویسنده قابوس‌نامه در کتاب‌اش آورده است: «باید بدانی که یک زن نمی‌تواند قاطعانه در مقابل یک مرد مقاومت کند هر چند که آن مرد پیر یا زشت باشد.»

اعتقاد به این‌که زنان به‌خاطر شهوت سیری‌ناپذیرشان، قادر نیستند در مقابل طلسم یک مرد ایستادگی کنند با شواهدی از این دست که مثلاً امام رضا (ع) گفته است زنان ۹۹ بار شهوی‌تر از مردان هستند، تقویت می‌شود.

این اعتقاد هم‌چنین به وسیله حکایات عامه‌پسندی که چنین دیدگاهی را تایید می‌کنند، بیشتر گسترش یافته است.

به‌عنوان مثال در حکایت پرطرفدار حسین کرد، آمده است که سنبل، دختر شخصی که حسین را دستگیر کرده بود به او کمک می‌کند تا از دست پدرش که قصد کشتن حسین را داشته است فرار کند.

دلیل دختر برای این کار، آن‌طور که خود به حسین گفته این است: «من می‌خواهم خود را فدای صورت زیبا و آلت مردانه تراشیده (‌و تمیز و بنابر‌این جذاب) تو کنم.»


طرح جلد کتاب «تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران» (عکس: ایرانیان)

این سخنان همان‌قدر که یک خود‌ستایی مردانه بوده نشان‌گر عدم اطمینان مردانه نیز است، عدم اطمینانی که سبب جست‌وجوی دایمی مردان جهت یافتن راه‌هایی برای تقویت آلت جنسی خود می‌شود.

اگر‌چه آن‌طور که ادعا شده است، تمایلات جنسی زنان بیش از مردان است. اما یک زن حتی در چارچوب پیوند زناشویی نیز نمی‌تواند این تمایلات را ابراز کند.

او باید حرکات شوهرش در این زمینه را متابعت کرده و نسبت به آن‌ها وکنش نشان دهد، حرکاتی که هدف آن به ظهور رساندن «‌قدرت شهوانی مخفی زنان است. تنها مرد است که شهوت زن را بر‌می‌انگیزد و نیز آن را ارضا می‌کند. زن قبل از آغاز کار توسط مرد قادر نبوده در این زمینه درخواستی داشته باشد و سپس نیز نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند.»

اما نویسنده ناشناس کتاب تادیب النسوان در اواخر قرن ۱۹ تا حدودی موضعی انتقاد‌آمیز نسبت به رفتار زنان در چارچوب ازدواج اتخاذ کرده و به خوانندگانش توصیه می‌کند که زن‌ها باید خود را برای همبستری آماده کنند، به این معنا که خود را آرایش کرده، از بوی خوش استفاده کنند و ظاهر خود را بیارایند.

او می‌افزاید «در رختخواب بی‌حیایی بهتر از زاهد‌مآبی است بنابر این گمان نکنید که اگر کاملاً تسلیم عشق شوید وقار شما صدمه می‌خورد.»

نکته دیگر در مورد روابط جنسی در ایران آن است که نباید در‌مورد آن‌چه در رختخواب اتفاق می‌افتد با دختر‌ها صحبت کرد، کاری که اغلب زن‌ها زمانی که به حمام می‌رفتند، انجام می‌داده‌اند.

آن چنان که از کتاب تادیب النسوان بر‌می‌آید هرگز این نکته در نظر گرفته نمی‌شده است که زنان باید زندگی جنسی متعلق به خود را داشته باشند.

آن‌ها تنها موضوع و متعلق ارضای جنسی مردان بوده‌اند. در این دیدگاه زنان آن‌گونه در نظر گرفته می‌شوند که یک کشاورز قطعه‌ای زمین را در نظر می‌گیرد.

به عبارت دیگر زنان مانند یک کشتزار منفعل که تنها توسط مرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، شخم زده می‌شود و شکل داده می‌شود، به گونه‌ای که تنها مرد حق دارد بیشترین بازده (‌یعنی بچه‌ها و ارضای جنسی) را به وسیله بکار بستن دانش‌اش در‌مورد شکل‌بندی زمین، از آن به دست آورد.

اگر زوجی بچه‌دار نمی‌شدند، حتماً زن عقیم بوده است و نه مرد، مگر این‌که ثابت می‌شده است که مرد از لحاظ جنسی ناتوان است. اگر همه بچه‌ها از یک جنس بودند، این گناه نیز بر گردن زن بود.

بر‌اساس نوشته‌های یک روان‌شناس زن ایرانی که در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است، «در جامعه سنتی ایرانی مفهوم ارضای جنسی برای زنان اساساً بی‌معنا است. او می‌گوید:

«من بسیاری از این‌گونه زنان را دیده‌ام که آمیزش جنسی را صرفاً به‌عنوان وسیله‌ای برای ارضای مرد، عاملی برای استمرار زندگی مشترک زناشویی و احتمالاً به‌عنوان تضمینی برای ادامه دریافت حمایت‌های مالی از همسرشان می‌‌دانسته‌اند.»

ظاهراً زنان اطلاعات‌شان را با هم در میان می‌گذاشته‌اند تا بدانند چه چیزی مردان را راضی می‌کند. با وجود این گزارش شده است که بسیاری از مردان از لحاظ جنسی راضی نبوده و تخمین زده می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ در‌صد زنان سردمزاج بوده‌اند.

این عدم رضایت مردان از روابط نا‌همجنس‌خواه در «تاسف خوردن‌های ترانه‌های عامیانه، در فراوانی سایر اشکال تمایلات جنسی مانند استمنا، هم‌جنس‌گرایی و نزدیکی با حیوانات متجلی شده و می‌شود.»


ویلم فلور، نویسنده کتاب (عکس: پارس‌تایمز)

این شرایط به موقعیتی منجر شده که بسیاری از زنان احساس کرده‌اند، ازدواج به‌جای آن‌که یک آشیانه گرم و امن باشد یک قفس است حتی اگر طلایی باشد.

نکته دیگر آن‌که سکس در ایران در حالت عریان انجام نمی‌گرفته است. اغلب برای زوجین هر دو، سکس (به صورت بخشی) پوشیده بوده و هست.

این امر به علت آن نیست که عشق مانع می‌شود زوجین لباس‌ها را از تن بیرون کنند. به احتمال زیاد دلیل سکس پوشیده (با لباس) به‌ذاته دینی است.

علاوه بر این افراد نباید در حال سکس حرف بزنند چون ممکن است فرزندی که به دنیا می‌آید گنگ باشد.مساله سکس با لباس در مینیاتورهایی که دو نفر را در حال هم‌آغوشی سکسی تصویر می‌کند نیز روشن است.

این مساله مینیاتورهایی را که به‌ذاته و به صراحت پورنوگرافیگ هستند، یعنی مینیاتورهایی که اندام تناسلی و مقاربت را به تصویر کشیده‌اند نیز در بر می‌گیرد.

در این موارد هر دو نفر تنها لباس‌های پایین‌تنه را از تن در آورده‌اند و بالا‌تنه آن‌ها پوشیده و دارای لباس است.

رسم سکس با لباس توسط مطالعات جامعه‌شناسانه نیز تایید شده است. این مطالعات اظهار داشته‌اند «اقشار پایین‌تر جامعه برای عشق‌ورزی عریان نمی‌شوند و بدن‌ها پوشیده می‌ماند. اعتقاد بر این است که برهنگی می‌تواند به ناتوانی جنسی مرد منجر شود.»

در‌واقع عشق‌بازی غالباً در سکس غایب است. «در جریان عمل جنسی غیر از اندام‌های تناسلی ارتباط فیزیکی دیگری وجود ندارد و ناز و نوازش عملاً ناشناخته است.»

دلیل فقدان عشق‌بازی (قبل و بعد از عمل جنسی) در مناطق روستایی عمدتاً «فقر، نحوه تنظیم زندگی و حضور خانواده است».

در مناطق شهری هم که تا همین دوره‌های اخیر اتاق خواب جداگانه در اکثر خانه‌ها وجود نداشته است، این مساله احتمالا ً بیشتر به این علت توسعه یافته است که کارگران متاهل طبقه پایین به‌طور متوسط ۱۱ ساعت در روز کار می‌کرده و اکثر اوقات فراغت خود را هم با سایر مردان می‌گذرانده و بنا‌بر‌این نمی‌توانسته‌اند وقت زیادی را در مصاحبت با زنان سپری کنند.

ypg - بلزیک - هاسلت
سلام.با سپاس از اطلاعات مفید
پنج‌شنبه 28 شهریور 1387

chongol - ایتالیا - میلان
کاملا درسته...وباعث تاسفه
پنج‌شنبه 28 شهریور 1387

palmera - ایران - اصفهان
جالبه
پنج‌شنبه 28 شهریور 1387

Alireza6211 - ایران - تهران
قابل توجه خانوم های مدعی حقوق زنان ایرانی که انگار خیال می کنند فمینیست ترین زن های دنیا هستند بهتره داستان و اعتقاد زنان یکی دو نسل خود را بخوانند البته الان هم زیاد فرقی نمیکنه و خیلی جاها همین جوریه
پنج‌شنبه 28 شهریور 1387

eteraze novin - ایران - جنوبی
چرند نوشته
پنج‌شنبه 28 شهریور 1387

mehdi 9353 - بلژیک - بروکسل
کاش همییه از این مسائل بیشتر عنوان میشد تا روابط هم صنیمی تر می شد
پنج‌شنبه 28 شهریور 1387

flora_germany - آلمان - دوسلدروف
واقعاً که جالبه، اینها در حال حاضر فایده اش چیست؟ بنظر من رابطه بین دو انسان باید با شناخت کامل باشد تا از همه نظر به آرامش برسند، در ضمن در دنیای فعلی رابطه زن ومرد وقتی دائمی، شیرین و پُر بار است که هر دو در آن به یک اندازه کامیاب باشند
پنج‌شنبه 28 شهریور 1387

tavarish - روسیه - مسکو
سلام
پنج‌شنبه 28 شهریور 1387

tavarish - روسیه - مسکو
این مردک کاملا دیوانه هست تا اونجایی که ما میدونیم این مردان ایرانی هستن که کاملا زیر سلطه زنان میباشند حال چه از لحاظ سکس و چه در تمامی امورات دیگر؛ این یارو بهتره بره در مورد زنان اروپایی و امریکایی بنویسه که اکثرا وسیله استفاده جنسی مردان هستند و تا ازشون خسته میشن بیچاره هارو ول میکنن و میرن سراغ یکی دیگه؛
پنج‌شنبه 28 شهریور 1387

yek dust - انگلیس - لیدز
این چیزی که ایشون گفته مربوط به دوره های مادر و پدرها و بیشتر می شود نه الان که ایران دست کمی از اروپا نداره و ... این کتاب ممکن بیشتر از ده سال پیش نوشته شده باشه
پنج‌شنبه 28 شهریور 1387

shahryar_n - ایران - کرج
مرد...مرد...واژه ای بی معناست برایم،چرا که دیگر"مرد"ی نمیبینیم...تجلی مرد برایم همان رستم بود و بس!
پنج‌شنبه 28 شهریور 1387

hamid otrisch - اطریش - لینز
من نمى دانم که این چرت و پرتا را این آقا از کجا اورده باید به ایشان گفت که شاید فقط به عنوانِ پول در آوردن چنین کتابی نوشته چون به عنوانِ یک ایرانى اصیل چنین چیزى وجود ندارد و این افکارِ پوچ این آقا شاید در کشورهای عربی وجود داشته باشد ولی نه در ایران.
پنج‌شنبه 28 شهریور 1387

Mahoor - ایران - تهران
به نظر می رسد طرح این موضوعات، البته نه برای هر شرایط سنی و فرهنگی(تا رسیدن به شرایطی برسند که برای آن ها نتایج مثبت داشته باشد) بسیار ضروری به نظر می رسد اما لازمه یک تحقیق کامل و قابل اعتماد، استفاده از تمامی منابع موجود و موثر در رفتار مورد نظر است و از همه مهم تر صادق بودن و بیان کامل موضوع و نه آن قسمت که اهداف نویسنده را تامین میکند بنابراین علاوه بر مباحث صحیح بیان شده در این کتاب به نظر میرسد نویسنده امانت دار نبوده و صرفا به بیان آنچه مدنظر خودش بوده پرداخته برای مثال از امام هشتم شیعیان مطلبی بیان کرده ولی نگفته که در کتاب طب و درمان این امام، او بر اینکه مردان بایستی پیش از وارد کردن الت خود به فرج همسر خود بایستی از طریق بازی با قسمت های حساس ان ها مثل سینه و گوش ها آن ها را به اوج لذت برسانند تاکید داشته تا تنها مردان ارضا نشده باشند و همسرشان بی نصیب باشد و آن ها را از تبعات اینگونه همبستری بر حذر داشته و موارد دیگر که به دلیل طولانی شدن این متن بررسی آن ها را به دوستان دیگر میسپارم. با امید روزگاری خوش برای ایران وایرانی
جمعه 29 شهریور 1387

ali_salimi_tooyserkani - ایران - تویسرکان
این به قول دوستان چرت و پرت ها شاید الان واسه نسل ما دیگه فسیل شده باشه ولی من از بزرگترای فامیل و مادر و مادربزرگ خودم شنیدم که مثلا تو مراسم عروسی، قدیم، یه پیرزن از فامیل داماد تو حجله مینشست و قضیه رو تمام و کمال تماشا میکرده تا از باکره بودن عروس خانوم مطمئن بشه. و اینکه شرایط ایران 100 سال پیش، درست مثل قرون وسطی اروپا بوده هر چند که خود غربیها منجمله نویسنده فوق الذکر، دیگه به روی خودشون نمیارن که مثلا زن و مرد در قرون 13 و 14 موقع همخوابگی باید یه پارچه روی زنه میکشیدن که فقط یه سوراخ وسطش داشت! یعنی حتی صورت خانوم رو هم مثل صورت جنازه می پوشوندن. آره این حرفا معرف ایران امروز نیست. البته شاید به عنوان یه پژوهش تاریخی قابل تأمل باشه ولی نباید فکر کرد که الان هم زن ها همونطورین که 100 سال پیش بودن. الان فمینیسم خیلی داره بین زن های دارای سطوح بالای فرهنگ و تحصیلات، گسترش پیدا میکنه، مثلا جریان اون کمپین یک میلیون امضایی که صد ها زن و دختر برای جمع کردن امضا مشارکت فعال داشتن، هر چند کمپینش به کمپ اوین منتقل شد، ولی بازم نشون دهنده اینه که الان دیگه شرایط خیلی فرق کرده.
جمعه 29 شهریور 1387

maryam97 - مالزی - پنانگ
بعضی هاش ممکنه درست بوده باشه ولی بعضی مطالب کمی بعید به نظر میومد.
جمعه 29 شهریور 1387

mostafa-naghdi - ایران - اصفهان
عجب مطالبی بود باید برم امتحانش کنم لووول
جمعه 29 شهریور 1387

habibollah - ایران -
yek dust - انگلیس - لیدز آره توبمیری اصلا ایران دست کمی از اروپا نداره .ملت رو نخندون بابا.جوکهای احمدی نژاد کافیه. ------------------ کاربر گرامی لطفا نام شهر محل زندگی خود را به درستی بنویسید , در غیر این صورت از درج نظرات شما در آینده معذور خواهیم بود. با تشکر
جمعه 29 شهریور 1387

bahram1 - ایران - تبریز
tavarish - روسیه - مسکو نه بابا!!!!! راس میگی؟
شنبه 30 شهریور 1387

abdi1 - ایران - تهران
باید ببینیم ما چگونه رفتار کرده ایم که اینگونه در باره ما فکر و رفتار میکنند.باید دید ریشه این تفکرات در کجاست.حتا بخش عمده ان در خود ماست.از ماست ه بر ماست.جای تاسف دار.
شنبه 30 شهریور 1387

farastok - ایران - تهران
این آقا اینقدر بیکار که در این مورد تحقیق کرد اینا کاره دیگه ندارن که به رختخواب و همخوابی ملتم کار دارن
شنبه 30 شهریور 1387

abhrcom - ایران - تهران
مشکل سکس دامنگیر همه جوامع بشری میباشد
شنبه 30 شهریور 1387

Anarchist - ایرلند - دبلین
این مسئله فقط مختص ایران نیست .نگاه کنید به عصر ویکتوریا در انگلستان که مردها در درخواست سکس حتی از روسپی ها ازاد و زنان همواره می بایست احساس سکسی خود را پنهان کنند و تنها برای ارضا شوهرانشان دست به انجام سکس بزنند.
یکشنبه 31 شهریور 1387

seti - ایران - تهران
مشکلای مملکت خودشون رو حل کردن می خوان مثل ویتنام و افغانستان و عراق و ... حقوق بشر رو به مملکت ما بیارن. فکر کنم بعد نوشتن کتاب تو دلش گفته کاش مشکلات سکس ما هم به این چیزا ختم میشد. حیف که بهش پول داده بودن اینا رو بنویس وگرنه حتما اخر کتاب خودش همینو اضافه می کرد!
یکشنبه 31 شهریور 1387

$persian$ - ایران - تهران
درسته عرف جامعه همینه ولی خیلی از ایرانیا از عرف طبعیت نمکنن چون عرف جامعه رو عرف جامعه ایرانی نمیدونن اینا عرف جامعه عربه
یکشنبه 31 شهریور 1387

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.