احتمال بازگشت سوزان روشن به دنیای خوانندگی

احتمال بازگشت سوزان روشن به دنیای خوانندگی


سوزان روشن در خانواده ای بهائی در ایران به دنیا آمد. در سن ۹ سالگی به همراه خانواده اش به ایالات متحده آمریکا کوچ کرد. وی نخستین بار با آلبوم دروغ نگو خود را به همگان معرفی کرد و با دومین آلبوم خود به نامبی بی عشق در سال ۱۳۷۴ توانست به شهرت دست یابد.

مشهورترین آلبوم های وی به ترتیب زیر است:
دروغ نگو - ۱۳۷۱ بی بی عشق - ۱۳۷۴ دیدار ( با همراهی سیاوش شمس) - ۱۳۷۵ شاهزاده عشق - ۱۳۷۷ همکلاسی - ۱۳۷۹ وسوسه ۱۳۸۵ بعد از اجرای آلبوم همکلاسی در 1379 برای چند سال سکوت کرد. سرانجام در اوایل پاییز 1384 ویدیو ایران نازنینم طلسم سکوتش را شکست و ما که رویای بازگشتش را تحقق یافته می دیدیم در حالی که اشک شوق از چشمانمان جاری بود همصدا با او فریاد زدیم جون کندن آسونتره تا از تو دل بریدن. و سرانجام چند ماه بعد آلبوم وسوسه در تاریخ نوزده آبان ماه 1385 به همراه ویدیو عشق طوفانی در سراسر دنیا عرضه شد و طوفان عشق و شادی به پا کرد.

در گفتگوی تلفنی سوزان با همکارمان در موسسه شهروند، وی راز سکوت 5 ساله خود را اینگونه تشریح نمود: این مدت در کنار سایر اعضاء خانواده در شرکت هایفا مورگیج کمپانی به مدیریت برادرم پیمان روشن به کار ساختمان سازی مشغول بودم، البته تعداد اندکی کنسرت نیز اجرا کرده ام و همچنین بیش از یک سال است که مشغول تهیه دو آلبوم جدید یکی به زبان فارسی و دیگری انگلیسی میباشم. سوزان میگوید من همیشه دوست دارم کارهای مختلف را تجربه کنم و کار ساختمان سازی برایم خیلی جالب است چون یک کار هنریست، یک کاری هست که باید خودت یک چیزی بسازی مثل یک آهنگ، یک ترانه.او استعداد فراوان خود را در ساخت و ساز نیز به اثبات رسانید طوری که برادرش به او میگوید سوزان من باورم نمیشد که اینقدر با استعداد هستی و توانستی با این آدمهای زرنگی که درکار ساختمان سازی اند، کار کنی اینها هم تو رو دوست دارند هم از تو میترسند و هم به تو احترام میگذارند و این بهترین ترکیب است، و سوزان در جواب میگوید باور نمی کنی پیمان ولی خیلی راحت تره با اینا سر و کله زدن تا با کسایی که در کار موزیک هستند، برای همین این کار برایم آسانتر است. اکنون خانم سوزان روشن مانند یک مهندس معمار با در نظر گرفتن کلیه نکات معماری اقدام به رسم نقشه های ساختمانی میکند و چندی پیش مانند یک مهندس ساختمان به تنهایی نظارت کلیه عملیات اجرائی برای ساخت پنج واحد مسکونی را از پی تا سقف به پایان رساند و در چند ماه آینده نیز پروژه جدیدی با ۲۴ واحد آپارتمانی در دست خواهد داشت.او آنقدر در علم سازه و ساختمان سازی پیشرفت کرده که من به عنوان یک مهندس عمران جوان از اطلاعات و تجربیات پروژه های گذشته ئ او که همچون ترانه هایش بی نظیر است درسهای زیادی آموخته ام و به داشتن همکار ماهر و دقیقی مانند او افتخار میکنم، همانطوری که از کودکی به طرفداری از هنر خوانندگی اش افتخار میکرده ام.

 مدتی بعد به دلیل عدم حظور در جلسات دینی بهائیت و انتقاد از محدودیت ها از این دین خارج شد ولی جامعه بهائی آمریکا اعلام کرد که وی به دلیل عدم رعایت پوشش مناسب و استفاده از لباس های زننده! از این جامعه اخراج! شده است. سوزان تمام اشعاری را که میخواند، خودش میسراید و برای همین معمولا توسط برخی از شعرا به دلیل ضعف ادبی برخی از اشعارش مورد انتقاد واقع میشود. از جمله کلیپ مرد و زن، که منتقدان شعر آنرا از ضعیف ترین اشعار سوزان میدانند.در کنار منتقدان جدی، سوزان طرفداران خاص خودش را دارد. در طرفداری و تبلیغ سوزان، مجله، وب سایت و وبلاگ های زیادی تاسیس شدند. یک گروه به نام دوستداران سوزان روشن (Roshan Lovers) نیز سالهاست در آمریکا فعالیت خود می کند و در وب سایتی با آدرس roshan-music.com نیز راه اندازی کرده اند.

آخرین خبر آنکه سوزان در این مصاحبه، از تصمیم خود برای بازگشت به دنیای موسیقی خبر داد

persia_64 - ایران - طهران
واضح بود که طرد میشه ( مانند عهدیه )
دوشنبه 17 تیر 1387

masoumeh - ایران - تهران
واقعا هم شعرهاش مسخره است........
دوشنبه 17 تیر 1387

jamsil - کره - سپول
والله به من گفته بودند این خانم دکتره وخوانندگی شغل دوم ایشان است موفق باشید..
دوشنبه 17 تیر 1387

maryam97 - مالزی - پنانگ
مردی گفتند زنی گفتند شرمی و حیایی گفتند...... ماشالله به شعر همه هنرهاشو دیگه رو نمیکرد بهتر بود اومیدوارم که توی معماری موفق باشند.
دوشنبه 17 تیر 1387

ali-vienna - اتریش - وین
تازه از دستش راحت شده بودیم
دوشنبه 17 تیر 1387

Aresh4 - نروژ - اسلو
دین همیشه مانع رشد و اشاعه هنر بوده. بهاییت هم دست کمی از اسلام ندارد چون بر اساس خرافات بنا شده .بهاییت نیز به نوعی کپی اسلام افراتی است افراتی گری این تشکیلات سیاسی چون سازمان سیاه کار میکنداعضایش همیشه زیر ذره بین سران جامعه اش هستند. استعداد هنری چکونه در بنیادگرایی رشد خواهد کرد کبوتر هنر بر تیشه به خون اغشته تعصب و بنیاد گرایی نخواهد نشست.
دوشنبه 17 تیر 1387

aresh4 - نروژ - اسلو
دین همیشه مانع رشد و اشاعه هنر بوده. بهاییت هم دست کمی از اسلام ندارد چون بر اساس خرافات بنا شده .بهاییت نیز به نوعی کپی اسلام افراتی است افراتی گری این تشکیلات سیاسی چون سازمان سیاه کار میکنداعضایش همیشه زیر ذره بین سران جامعه اش هستند. استعداد هنری چکونه در بنیادگرایی رشد خواهد کرد کبوتر هنر بر تیشه به خون اغشته تعصب و بنیاد گرایی نخواهد نشست.
دوشنبه 17 تیر 1387

asal24 - ایتالیا - ایتالیا
aresh4 - نروژ - اسلو کسی مجبور نیست دیانت بهایی رو قبول کنه حتی اگه پدر و مادرش بهایی باشند.
دوشنبه 17 تیر 1387

jehe - امریکا - شارلوت
aresh4 - نروژ - اسلو واقعا اگه شما هنر و این میدوتین همون بهتر که امثال سوزان روشن دین نداشته باشن persia_64 - ایران - طهران عهدیه طرد نشد و همون قبل انقلاب از ایران رفت
دوشنبه 17 تیر 1387

Aresh4 - انروژ - سلو
دوست عزیز jehe - امریکا - شارلوت اگر نوشته را با دقت بخوانید متوجه میشوید یک مسئله کلی را مطرح کردم من هنر را تعریف نکردم . دین در کل مانع شکوفای استعدهای بشری است و مانع ازاد زیستن. persia_64 - ایران - طهران عزیز : عهدیه را از همان زمان شاه از جامعه بهایی طرد کردنداین دین من در اوردی نیز همچون طالبان بنیاد گرا هستند و نباید از چار چوب رهبران جامعه شان پا فراتر بگذارند. رهبران اینها نیز چون ملایان با امامه و بی امامه شاگردانشان را شستشویی مغزی میکند و انها را شرطی بار می اورند.
دوشنبه 17 تیر 1387

bidad - آمریکا - آتلانتا
aresh4 - نروژ - اسلو دوست عزیز لطفا اول مطالعه بکن بعد اظهار نظر.میتونی در سایت بهاییان در مورد موسیقی تحقیق کنی. کسانی مثل انوشیروان روحانی و پسرش شهداد و هوشمند عقیلی و خیلی هنرمندان دیگر و گمنام هستند که بهایی هستند و در کارشان هم خیلی موفق. در ضمن خانم عهدیه طرد نشدن و الان هم مشغول خوانندگی هستند ولی فقط شعر برای بچه ها و یا در کنفرانسهای بهاییان طرد شدن هم در دیانت بهایی به همین سادگی نیست که مثلا با طرز لباس پوشیدن کسی را طرد کنند.
دوشنبه 17 تیر 1387

eshghe_shiraz - انگلیس - لندن
سوزان دوست داریم
دوشنبه 17 تیر 1387

aresh4 - نروژ - اسلو
دوست محترم اقای bidad - آمریکا - آتلانتا من الکی حرف نمیزنم میتوانید به جز تعصب خشک چیزی از سایت بهاییان فهمید در ضمن اقای روحانی هیچ جا از بهاییت حرف نزده کار وی مشخص است در ضمن تعریف شما از دین و دیانت چیست. بر طبق کدام منابع علمی و حتی مذهبی می توانید ثابت کنی که بهاییت دین است. اقای بهاالا از زمین و زمان کپی برداری کرده وانرا بخورد مریدانش داده در ضمن بهاییت نه دین است و نه فلسفه یک تشکیلات کاملا سیاسی و برای اهدافی مرموز من حد اقل تاریخ اندیشه را کم یا زیاد خوانده ام یک ادم مذهبی نیز نیستم حد اقل اکر از ائین های هندو سئوال فر مائید کتاب مقدس شان را جلوت می کذارند می گویند ما صاحب اوپانیشاد و ودا ریگ ودا ....... هستیم و اگر از یهودی هم سئوال فرماید تورات و تلمود موسی راو اگر از مسیحی هم سئوال نماید انجیل لوقا و متی را و از مسلمان هم که قران را ولی دین من در اوردی شما چی لابد می فرماید کتاب اقدس را انهم با چه ادبیاتی ادبیات قرن 9 و 10 حقیقتا دوست دارم با رهبران بهایی وارد جدل فلسفی شوم متاسفانه چون بنیادگرایان طالبان به اندیشه خود چسپیده وهیچ کس را به جز خود قبول ندارندهزاران انسان شریف و ازاده در سیاهچالهای رژیم جان میکنند ولی از بهاییان صدای هم در نمئ اید چون اعتراض در دینی بقول خودت// که بیشتر از صدوشصت و چهار سال نمی گذرد ممنوع و تابو است /دختران بهایی باید باکره باشند گرفتن دوست پسر در این مسلک تابو است.......از انسان بت دروست کردن رسم و روا خیر و برکت است اما شکستن تابو ها و بت های ذهنی امری شیطانی است.
دوشنبه 17 تیر 1387

skywave - ایران - تهران
آخه به اینم میگن خواننده و هنرمند؟؟!!!!!!!!
دوشنبه 17 تیر 1387

elham6525 - ایران - سمنان
چقدر زشت هست و چقدر زشت می خونه.از جمله خوانندهای دیگه شراره.تارا.سپیده.فریده.قیصر.ایدین.سعید محمدی.و... که بقیه رو حضور ذهن ندارم.من نمیدونم چطوری به اینها جواز خوندن دادن.خداوند روووووح هایده ومهستی رو شاد گرداندوطول عمر به از جمله معیییییییییییین.حمیرا.اندی.جمشید.قمیشی.حبیب.ابی.پویا.شهیاد.ستار.گلپا.شادمهر عقیلی.و.......از خداوند خواستاریم
دوشنبه 17 تیر 1387

shima87 - فرانسه - پاریس
ملت ما همینه خواننده خارجی امریکایی باشه یک مشت مضخرف و فحش حتی تو شعراشون میزارن بعد جوان های ایرانی گوش می کنند افتخار هم میکنند بعد هم که بهشان می گی این هایی که این بابا داره می خونه همه فحشه می گن تو از موسیقی و هنر نمیفهمی فقط به خاطر اینکه فرنگیه خواننده های ما هم تو غربت بدون پشتوانه مالی بدون داشتن حامی مالی برای عروسی ها و مهمونی های ایرانی اواز می خونند حتی بعضی هاشون که با ترانه هاشون لحظه های تنهایی وغربت ات را پر میکنی و خاطر سازند تا میتونیم می کوبونیمشان و اه و تف می کنیم من نمی خوام بگم سوزان روشن خوبه یا بده اما همه از اول تا اخر شو های تلویزیونی می شینند نگاه می کنند و گوش میکنند نه این خانم اون هایی دیگه هم ......بعد می گیم اشغاله بده مضخرفه ..........
دوشنبه 17 تیر 1387

chelsea karate club - انگلستان - لندن
اجازه میخوام انتقادی کنم از هنرمندان موسیقی و کنسرت گزاران خارج از کشور. چند باری به کنسرتهای لندن رفته ام. دفعه اول بهزاد نوازنده درام از کروه سندی دفعه دوم همراه شادمهر در اولین کنسرتش در لندن. من خوشبختانه بابت بلیط مبلغی پرداخت نکرده بودم ولی بلیط کنسرتهای ایرانی گرانتر از کنسرتهای جورج مایکلEarl's Court یا سایر خواننده های پاپ بفروش میرسه. از طرفی رفتارهای غیر قابل تحمل برخی از هموطنان از زیبایئ موزیک و فضای سالن می کاهد. جالب انکه خواننده های عزیز نیز بنا به دلایل فنی گاها در کنسرتها فقط به لب خوانی همراه با سی دی اکتفا میکنند. که مطمئنا از زیبائی کنسرتها میکاهد. سالنها و نظم حاکم در سالن نیز از دیگر نقاط قابل اشاره بود که لازم میدانم به ان اشاره کنم.
دوشنبه 17 تیر 1387

bidad - آمریکا - آتلانتا
aresh4 - نروژ - اسلو من در حدی نیستم که بخواهم وارد بحث دینی بشوم چون سوادش را ندارم و بقول شما از ادبیات قرن 9 یا 10 سر در نمیارم.ولی در سایت بهاییان تعصبی ندیدم و ادبیات تورات و انجیل و قرآن را هم بهتر از اقدس ندیدم. و نکته جالبتر اینکه تا حالا یک بهایی را ندیدم که به هیچ دینی بی احترامی بکنه.حتما شما میگید که میترسند؟نه اینطور نیست چون من دوستان بهایی زیاد دارم که آنها ایرانی هم نیستند و از کسی واهمه ای ندارند.میگویند که بهاالله ما را به اتحاد دعوت کرده. حالا این اتحاد برای چی هست من نمیدانم شاید هم بخاطر آگاه کردن کسانی مثل من و شما!!! موفق باشی
دوشنبه 17 تیر 1387

alaindelone - امریکا - لس انجلس
این سوزان دیوونس.احساس میکنه شکیراس!!!
دوشنبه 17 تیر 1387

parviz1 - انگلستان - کترینگ
من نه سن و سالم با این نوع شعرها و خواننده هایی جور در میاد که بتونم از شعر و یا آهنگهاش لذت ببرم و نه خاطرات جوانیم با این خواننده محترم بوده.ولی خدایش اشعار و آهنگهای زمانهای ما فکر کنم بهتر بوده مثل همون معماری و خونه های قدیم که هشتی داشت و با آب حوض وقیکه از کوچه میامدیم خونه دست و پایی را صفا میدایم و یا حتی اون کاشیهای قشنگ و نقش و نگارهای زیبا که واقعا معنی هنر و معماری را در ایران از خودشون بجای گذاشن.بهر حال برای همه خواننده عزیز و همه هنر مندان و همچنین همه هنر دوستان آرزوی سلامتی و موفقیت در امورشان را دارم.و در پایان عرض میکنم که اگر عشق و شعر و آواز و هنر نباشه مثل اینکه آدمی بی روح و مرده ای بیش نیست. موفق باشید.
سه‌شنبه 18 تیر 1387

چیچی23 - کانادا - ونکور
اگر نمیدانید بدانید بهایی یعنی جامع جمیع کمالات انسانی متشکرم
سه‌شنبه 18 تیر 1387

king_irooni - ایران - سربندر
من به دین و ایمونش کاری ندارم اما ناز و اداش واقعا\" منو دیونه میکنه مخصوصا\" حرف زدنش ..
سه‌شنبه 18 تیر 1387

jesus_christ - ایران - یزد
سوزان جیگر
سه‌شنبه 18 تیر 1387

dariush1 - انگلیس - دنکاستر
هوشمند عقیلی بهاییه!!!!!!؟؟؟
سه‌شنبه 18 تیر 1387

mahtam - هندوستان - بنگلور
خدا کنه تا اخره عمرش با دنیای موسیقی قهر کنه. این جور خواننده ها همونطو که دوستمelham6525 - ایران - سمنان اسمشون رو اورد سوهان روح ادمن و باعث سرشکستگی. تف به گور بابای اونا که به اینا مجوز خوانندگی میدن
سه‌شنبه 18 تیر 1387

Azad_19 - فرانسه - پاریس
ارش - نروژ دوست محترم - اگر مایل به گفتگوی فلسفی / منطقی در مورد ایین بهایی هستید در خدمت شما خواهم بود - نیازی به جدل فلسفی نیست. - در ضمن خانم عهدیه هرگز طرد نشده اند نه قبل از انقلاب و نه بعد. - موفق و پیروز باشید.
سه‌شنبه 18 تیر 1387

darya_r - انگلستان - لیورپول
امیدوارم که بر نگرده چون به نظر من خواننده باید لااقل صوت زیبا رو داشته باشه حالا دیگه بقیه مواردبه لیاقت خودش بستگی داره که شعر زیبا و با معنا انتخاب کنه یا .....
سه‌شنبه 18 تیر 1387

rastad - ایران - تهران
تو رو خدا برو همون سر ساختمون باشی خیلی بهتری اصلا در مدتی که تو نمیخوندی اینقد خوشحال بودیم برو بابا
سه‌شنبه 18 تیر 1387

persia_64 - ایران - طهران
Azad_19 - فرانسه - پاریس دوست عزیز راجع به عهدیه شنیده ام به خاطر خواندن چند شعر در فیلم های قبل انقلاب که یک مقدار از نظر اخلاقی مورد داشته است از طرف جامعه بهاییان اخطار دریافت کرده حالا این قسمت که به طرد منجر شد یا نه را شک دارم --------------- ولی جدای همه اینها انوشیروان روحانی هنرمندی بینظیره البته به علاوه هوشمند عقیلی نامی هم از مکابیز باید می بردیم / هم صداش قشنگه هم خیلی با اخلاق تشریف دارند --------------- آرش جان از نروژ / اطلاعات شما بسیار اشتباه و نا کافی است پیشنهاد میکنم راجع به صحت منابعی که مطالعه میکنی تحقیق و تجدید نظر کنی در ضمن اگر مایل بودید پیام خصوصی بگذارید چند لینک مورد اطمینان برای شما ارسال کنم
چهار‌شنبه 19 تیر 1387

iranppp - آآلمان - دوسلدورف
کی هست این سوسن خانم؟
چهار‌شنبه 19 تیر 1387

Azad_19 - فرانسه - پاریس
persia_64 ایران - طهران دوست محترم نوشته شما صحیح است. ولی این اخطارها هرگز منجر به طرد ایشان نشد. من در کنگره صدمین سال ورود ایین بهایی در فرانسه (1998) ایشان را از نزدیک دیدم که برنامه بسیار زیبایی نیز اجرا کردند. موفق و پیروز باشید.
چهار‌شنبه 19 تیر 1387

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.